woensdag 18 januari 2023

Grote verschillen in beleving van temperatuur

Zesjarige kleindochter Aaf is klein en tenger en ik ben lang en tamelijk fors. Ik heb het vaak knap koud en ik moet me met warme truien, vesten, handschoenen en elektrische stoeldeken warm houden. Kleindochter heeft het zelden koud en gaat zonder problemen een tijdje zonder jas buiten spelen. Ook met dit weer, in de huidige temperaturen. Ik heb allerlei laagjes aan. Kleindochter een hemdje met een dun truitje.

Zo gaat het ook met slapen. Ik slaap onder een wollen dekbed + een wollen deken + een fleece plaid. En dan heb ik ook nog een warme pyjama en dito slaapsokken aan en ik ga slapen in een door een elektrische deken voorverwarmd bed.
Laatst bracht ik kleindochter naar bed. Tot mijn verbazing ging ze liggen onder een fleece plaid en wilde ze geen dekbed. Helemaal niet nodig, volgens haar! Het was wel een dikke, wollige plaid. Dikker dan de plaid die ik op mijn bed heb. Ze heeft wel een kruik-knuffel die iedere avond voor haar in de magnetron warm gemaakt wordt. Het is een kersenpittenkussen en daarmee is het voor haar warm genoeg!
Ik lag als kind, als het koud was, onder een vracht wollen dekens en ik had ook nog twee kruiken, ééntje bij mijn voeten en eentje tegen mijn rug en ook toen al slaapsokken, destijds gebreid door mijn oma. 
Ik vind het heel wonderlijk dat er zulke grote verschillen tussen mensen zijn!


10 opmerkingen:

  1. Als ik stil zit in de woonkeuken,kruip ik graag bij de warme kachel. Maar een toilet/gang of bovenverdieping van 5 gr,dat geeft niet voor eventjes. Terwijl een vriendin,die in huis 15 gr heeft hier "met de billen aan de bril vriest"' Ook temperatuurswisseling kan anders ervaren worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonde hé! Ik heb het s avonds altijd fris, leg een extra dekentje op mijn bed. Halverwege de nacht gaat die af, omdat ik het dan te warm heb. Mijn man heeft het s avonds altijd warm, die doet juist tegen de ochtend wat extra aan/op, omdat hij het dan koud krijgt. Ook zo bijzonder vind ik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, heel bijzonder. Ik ben zelf geen echte koukleum, maar als ik 's avonds stilzit en wat moe ben vind ik een bankdekentje wel fijn. Even naar een koude kamer vind ik helemaal geen probleem. Ik denk stiekem dat het ook wel goed is voor je weerstand,die wisselende temperaturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me logisch dat jonge kinderen sneller warm zijn, omdat het bloed sneller door hoor hele lijf wordt gepompt - het lijf is kleiner?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van onze vier jongens is er één een koukleum. Hij is geboren tijdens een hittegolf. Ik zou niet weten hoe het te verklaren is, maar misschien heeft het met elkaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben geboren midden in de winter.. en pas met 25 graden trek ik een tshirt aan ipv een trui. Bij 35 denk ik over hemd uit en korte broek aan.

      Verwijderen
  6. Het verschil tussen mensen is groot. Ik denk wel dat te warm kleden averechts werkt. Ik droeg een tijdje altijd een sjaal zelfs binnen. Toen kreeg het altijd erg koud zonder sjaal. Op een gegeven moment mee gestopt en als ik nu een sjaal draag vind ik het te warm. Misschien leuk om mee te experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn kleindochters lopen in huis bijna altijd op blote voeten. De jongste draag niet eens een hemd, wil ze niet. Ze slapen allebei met een dun dekbed over.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn man heeft het snel koud. Extra trui, electrische deken, altijd een muts op in herfst en winter. Ik daarentegen heb het zelden koud.
    Lastig met het verwarmen van het huis. Ik vind 20 graden behoorlijk warm, hij vindt het koud!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.