woensdag 1 maart 2023

1 maart: de belastingaangifte!

Vanaf vandaag kan weer aangifte van de belastingen gedaan worden. Meestal krijg ik geld terug en daarom probeer ik snel na 1 maart mijn aangifte in orde te maken.
Hoe sneller ik aangifte doe, hoe sneller de aanslag definitief wordt en hoe sneller dat geld gestort wordt.
Hoe snel? In de afgelopen jaren kreeg ik al eind april de definitieve aanslag, soms begin mei.
Dus uitstel ga ik zeker niet aanvragen, daar is helemaal geen reden voor.

Op 1 maart is het druk op de site, meestal lukt het niet om er tussen te komen en wordt het een paar dagen later. Ik ben er niet speciaal vroeg voor opgestaan en ook ga ik er geen dingen om laten.
Vanochtend ga ik lekker zwemmen en vanmiddag ga ik in de wijk op stap, naar de bibliotheek, naar de markt, naar een uitgiftepunt waar ik gratis een aantal LED lampen en isolatiemateriaal kan ophalen.

Tussen de bedrijven door kan ik een paar pogingen doen om in te loggen op de site van de belastingdienst. Er zijn geen bijzondere uitgaven, het is een aangifte net als altijd.
Als het vandaag lukt om aangifte te doen, dan zal ik er hier nog wel even over berichten!

Tot wanneer heb je de tijd om aangifte te doen?
Tot 1 mei, dus je hebt wekenlang de mogelijkheid om alles in te vullen!
En mensen met 2 inkomens, die geen aangifte hoeven doen, lees nog even dit blogje dat ik laatst schreef!

11 opmerkingen:

  1. Ben een slechte slaper en lig soms urenlang wakker. Vanmorgen op 03.30 besloot ik dus maar op te staan om de aangifte te doen. Misschien hadden meer mensen slaapproblemen of wilden de eerste zijn:-) want het lukte niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het inloggen kost vaak meer tijd dan de aangifte zelf (en, ok, het moed verzamelen). Want hoewel het een fluitje van een cent is zie ik er altijd weer tegenop (waarom toch?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon vanochtend rond half 9 gelijk door en ik heb de aangifte al afgerond. Helemaal geen problemen met inloggen gehad!

      Verwijderen
    2. Dat je niet hoeft bij te betalen! Zowel op ABP als AOW krijg ik uitkering zonder loonheffing. Door de afbouw loonheffing en hoger spaarsaldo moet ik ruim €1000 bijbetalen. Ik wacht tot eind april met verzenden.

      Verwijderen
  3. Wanneer ik medio december van een belastingjaar duidelijk heb wat mijn inkomen en aftrekposten zijn in dat jaar, corrigeer ik meestal mijn voorlopige aanslag. Dan ontvang ik na ca. 3 weken al mijn geld. Het enige minpuntje is altijd een verschil in wat het aangifteprogramma berekent aan ingehouden loonbelasting en wat er feitelijk is ingehouden. Maar aangezien het formeel nog steeds een schatting is, kun je wat spelen met je inkomen om ongeveer aan het ingehouden bedrag te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Digid meldt vanaf 9 uur storing. Inloggen is niet mogelijk. Nog geen zicht op wanneer storing verholpen is. Ik denk dat ik ook maar vannacht op sta, als tenminste Digid weer werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch nog om 19 uur kunnen inloggen. Alles nagekeken en beantwoord en daarna verstuurd. Binnen een half uurtje gebeurd. Gelukkig.

      Verwijderen
  5. Ik kon rond half 11 inloggen, voor die tijd gaf Digid een storing. Aangifte is inmiddels ingevuld en ik krijg geld terug, ook altijd fijn.
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanmorgen was op radio 1 een intervieuw met iemand vd belastingdienst en die vertelde dat het niets uitmaakt wanneer je de aangifte doet. Pas in april beginnen ze met verwerken en dat gaat het niet in volgorde van binnenkomst. Hoe dan wel werd niet verteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wacht altijd een paar weken tot eind maart, voor ik begin. Zoveel haast heb ik niet. Voor de rente hoef je geen haast te maken. Ik moet alleen even kijken hoeveel aftrekposten ik heb. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was dus wat later in de ochtend om mijn aangifte te doen en dan lukt het niet meer. Storing bij de Digd ook nog dus steeds maar eens proberen. Tot nu toe is het nog niet gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.