zondag 12 maart 2023

De busstakingen - Waarom niet met de fiets of met de auto?

Ik heb een kortingsabonnement voor trein en bus: Dalvoordeel Noord NL Trein en Bus. Daarmee heb ik 40% korting op de normale tarieven en die normale bustarieven zijn al gereduceerd doordat ik ouder ben dan 64 jaar (34% korting). Ik kan dus heel voordelig reizen met de bus en in de regionale treinen!
Maar dan moeten ze wel rijden en dat is de laatste tijd een groot probleem!

Afgelopen vrijdagavond na 9 uur kon ik bijvoorbeeld niet van het huis van mijn dochter naar huis komen, nou ja het kon wel, maar dan moest ik ergens op een transfercentrum 75 minuten in een open bushalte in de sneeuw wachten op een aansluiting. Lopen naar huis is in dit geval ongeveer 30 minuten, maar dat was in het donker en in de sneeuw geen optie. Dochter heeft me thuis gebracht.
Komende woensdag heb ik 's middags een nieuwe afspraak in de stad. Ik krijg dan een gehoortest en mijn hoortoestellen worden bijgesteld. Diezelfde ochtend heb ik in het gezondheidscentrum mijn driemaandelijkse diabetescontrole en er moet ook nog gestemd worden.
Ik was vrijdag blij te vernemen dat de busstaking op 15 maart niet door zou gaan! Mooi, dat maakt het voor mij een stuk gemakkelijker om bovenstaande 3 activiteiten bijtijds af te werken. 
Maar ............. 's avonds waren de berichten al weer anders. Ondanks de verkiezingen wordt er wel gestaakt! Jammer dan voor de mensen die afhankelijk zijn van busvervoer!

Waarom kan ik niet met de fiets of met de auto?
Ik schreef al eens dat ik last had van evenwichtsstoornissen tijdens het lopen en bij het opstappen op de fiets, zodanig dat ik niet meer durfde te fietsen. De diagnose van de neuroloog was toen, dat ik een lichte beroerte had gehad. In november lag ik in de MRI scan en uit dit onderzoek bleek dat ik geen beroerte of hersenbloeding had gehad. Mijn klachten, die dus nog steeds bestaan, moesten dus ergens anders vandaan komen. Ik loop nog steeds wankel en heb soms, als ik mijn ogen dicht heb, het gevoel om te vallen. Vooralsnog gaat de neuroloog uit van diabetische polyneuropathie die de zenuwen in mijn voeten en onderbenen heeft aangetast. Ruim 30 jaar diabetes heeft gemaakt dat ik heel erg weinig voel in mijn voeten en benen. De kniepeesreflex is al wel 30 jaar afwezig. Ik voel niet dat ik een ingegroeide nagel heb, niet dat ik onder de bal van mijn voet een likdoorn heb en ik voel het ook niet als er zachtjes in mijn voetzolen geprikt word of als er een stemvork in trilling word gebracht en tegen mijn voet aan gezet word. Datzelfde voel ik prima bij mijn handen. Binnenkort volgt een test die de zenuwbanen in voeten en benen onderzoekt, een zogenaamd EMG. Met een EMG-onderzoek meet de arts de werking van de zenuwen en spieren.
Autorijden. Doordat mijn voeten zo ongevoelig zijn, ik voel helemaal niet waar ik mijn voet neerzet en kan ook niet goed kracht doseren, heb ik al ongeveer een jaar geleden besloten te stoppen met autorijden. Ik heb autorijden nooit heel leuk gevonden en ik vond het hoe langer hoe enger in het verkeer.
Fietsen. Ik fietste al voordat ik in september bij de neuroloog kwam nogal wiebelig en nadat vooral mijn linker been eind augustus/begin september hard achteruit ging, durf ik niet meer te fietsen. Bij pogingen om op te stappen kreeg ik last van veel angsten en stress en zag mezelf acuut onderuit gaan.
Ga ik nooit meer fietsen? Dat hangt af van het EMG. Als mijn klachten inderdaad komen door de diabetische polyneuropathie, dan koop ik een elektrische driewieler. Als blijkt dat mijn klachten ergens anders vandaan komen en het een ziekte is waarbij sprake is van snelle achteruitgang (wat ik natuurlijk niet hoop), dan zet ik misschien wel in op een scootmobiel en WMO taxi's en weet ik veel wat er dan allemaal (on)mogelijk is. Dat zie ik dan wel weer.
Bus. Voorlopig ga ik dus met de bus overal naar toe en niet te vergeten: op de kleine afstand gewoon lopend. Ik heb een loopje waarbij het lijkt of ik een beetje dronken ben, maar wat anderen daarvan vinden, dat boeit me niet.

Terug naar stakingsdag woensdag 15 maart. Ik loop naar het gezondheidscentrum. Ik heb nu besloten direct nadat ik de diabetescontrole gehad heb naar de stad te gaan. Gewoon de eerste de beste bus, er zal vast wel ééntje rijden. Normaal gesproken rijden er 4 bussen per uur en later in de middag 6 bussen per uur. Tussen de beide afspraken zit 4 uur en 15 minuten. De eerste afspraak duurt ongeveer een half uur. Dan naar de bus. Boterhammen en een boek mee en ergens een kop koffie halen, dan naar de audicien voor mijn hoortoestellen.
En, dat vergeet ik nog: vlakbij het gezondheidscentrum is een plek waar gestemd kan worden. Dat doe ik van te voren, of misschien er na. Dat hangt van de app 9292 af. Die geeft aan welke bussen wel rijden en welke uitvallen.

Reacties op mijn vorige blog noemden de mogelijkheid van een taxi. Ik vind dat maar niets. Ik neem aan dat ik in 3 uur wel een mogelijkheid heb om de bus te nemen. Eventueel via een kleine omweg, als het niet al te gek wordt. Laatst was er volgens de app 9292 de optie om met de bus naar Appingedam te gaan, vandaar met de trein via Loppersum en Bedum naar het hoofdstation in de stad Groningen en dan met de bus mijn reis vervolgen naar een bushalte waarvan de reis normaal gesproken zonder staking 7 minuten kost. Dát gaat me veel te ver!  Echt een Ommelandse reis  naar mijn bestemming.
Ik ga het zien of het de bus wordt of toch een taxi?

15 opmerkingen:

  1. Wat vervelend voor je Aaf, weet helaas uit ervaring hoe lastig duizeligheid kan zijn.
    Bij mij gelukkig niet blijvend.
    Je schrijft dat fietsen niet fijn is met je duizeligheid, is misschien een driewieler fiets een optie voor je? Weet van eerdere blogs dat je graag fiets, en met zo’n driewieler fiets kun je dat blijven doen.
    Groet, Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat naar van de neuropathie, Aaf.
    Weet je dat ook een (electrische) driewiel fiets aangevraagd kan worden via de WMO? Ik raad je dan wel aan om de aanvraag met een goede ergotherapeut samen te doen. Zij kan precies zien wat je allemaal nodig hebt, dingen waar wij vaak niet aan denken en zij kunnen een goed onderbouwd verhaal schrijven.
    Veel van mijn voorzieningen zijn direct, maar ook indirect, via een ergotherapeut gegaan.
    Ergotherapie is basiszorg en 10u per kalenderjaar. Wordt wel verrekend met met evt nog openstaand eigen risico.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik wist niet dat je kan aanvragen via de WMO! Goed om te weten.

      Verwijderen
    2. Ik vond het belangrijk dit met je te delen. Zelf heb ik ook tot 2x toe een gewone electrische fiets aangevraagd (wel met allerlei aanpassingen die nodig waren), tot 2x toegewezen, maar omdat ik een 3 weken moeilijk heb kunnen lopen is er destijds overleg geweest met de ergotherapeut en is er besloten over te gaan op een scootmobiel, omdat als ik bijna niet kan lopen ook niet de winkel in kan komen.
      Het was een zeer moeilijke beslissing op mn 37ste, maar wel de juiste bleek achteraf.

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige zegswijze Aaf, "een Ommelandse reis".
    Ik heb het meteen opgezocht, kende het nog niet.
    Wat is onze taal toch rijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt de stad (Groningen) en je hebt de ommelanden (= de rest van de provincie). Dus die reis van 2,3 kilometer te voet, via Appingedam, Loppersum en Bedum zou moeten maken, is met recht een ommelandse reis.

      Verwijderen
  4. De gemeente Groningen heeft een heel goed deeltaxisysteem; heb je al eens gekeken of je in aanmerking komt? Mijn ouders (86 en 81) maken er flink gebruik van, naast wandelen, de fiets en de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En driewielerfiets is geweldig, ik heb er al jaar of 4 eentje, eerst simpele om te kijken of het wat voor me was en daarna met ondersteuning en versnelling. Allemaal via MP. Het vergt wel enige oefening , in het begin is een bocht heel eng , en bv drempels moet je goed recht oprijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kende 'm, die Ommelandse uitdrukking! Ik was even blij dat je schreef dat er toch gewoon door iedereen gestemd zou kunnen worden, omdat de bussen zouden rijden. Jammer dat er toch gestaakt wordt! IK ben het inmiddels ook wel heel erg zat - hoe gerechtvaardigd is die staking nou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bekijk het inkomen, de vreselijke, vaak gesplitste, diensten en de verantwoordelijkheid en je weet hoe gerechtvaardigd de stakingen zijn!
      Thea

      Verwijderen
    2. Er wordt niet alleen om meer loon en langere pauzes gestaakt. Maar ook om meer tijd tijdens de ritten om veilig te kunnen rijden of mensen die slecht ter been zijn tijd te gunnen om in en uit te stappen heb ik me laten vertellen,

      Verwijderen
  7. Wat naar, maar wel fijn dat er nog allerlei mogelijkheden openstaan voor je!

    Wat betreft een (deel)taxi ben ik het met je eens. Maar daar komt nog bij dat je op dagen met OV stakingen ook niet kunt rekenen op de taxi, omdat iedereen hetzelfde idee heeft. Bedrijven als Uber met dynamische prijzen gooien op dat soort dagen het tarief ook nog eens direct naar het allerhoogste niveau. Dus als je al een Uber (of taxi) weet te bemachtigen, dan moet je maar hopen dat je niet NOG meer kwijt bent. Mijn ervaringen met taxi's e.d. tijdens de paar keren dat ik kwam vast te zitten tijdens onverwachte grote stakingen en/of grote NS storingen is dat ze amper verkrijgbaar zijn, met urenlange wachttijden. Jouw plan klinkt veel realistischer.

    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een oom die ook niet meer kan rijden ivm gezondheid klachten en hoge leeftijd. Hij heeft wel recht om elke jaar een aantal km met de taxi. Ik weet niet hoe precies is geregeld, wellicht kun jij bij de gemeente vragen? Voor hem gelden de zoveel km om medische bezoek, maar ook voor familie bezoek. Hij moet wel van tevoren reserveren omdat er zijn niet de gewone taxi die deze rotten maken, vaak wordt ook gekoppeld met andere mensen (zij rijden met een busje die iedereen ophaalt en weer wegbrengt)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verzet die afspraken toch fijn naar dagen dat er wel OV is. Je hebt alle tijd toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat vervelend voor je die stakingen in 't OV. Ik weet niet wat voor mogelijkheden er in jouw omgeving zijn maar hier zijn er verschillende :
    De regiotaxi: wel aanvragen via gemeente en voor ritten buiten de regio is er Valys, ook aanvragen via gemeente. Voorts hebben we de seniorenbus, kosten slechts 0.62 per rit (bijbehorend abonnement is 5 euro per maand). Dan is de er de mogelijkheid van ANWB automaatje : vrijwilligers brengen je tegen 'n redelijke prijs van A naar B. Voorts is er de buurtapp: vraag op app stellen en er is altijd wel 'n vrijwilliger. Last but not least : er zijn heel veel aardige buren, familieleden, vrienden die wel 'n rit willen doen. Natuurlijk alles zelf kunnen en doen is altijd prettiger maar denken in oplossingen is beter dan in problemen. Gr Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.