maandag 13 maart 2023

Laat je stem horen!

Het is je vast en zeker niet ontgaan dat er komende woensdag verkiezingen zijn.
Ik ga zoals altijd stemmen.
Waarom?

Ruim een eeuw geleden is er hard voor gestreden: algemeen kiesrecht!
Dat recht kwam er in 1919, voor mannen en voor vrouwen. Je hebt als volwassene sindsdien het recht om te stemmen en om gekozen te worden.

Wat een enorm voorrecht dat dit kan!
Mijn grootouders van moeders kant zijn voor dit recht de straat op gegaan (mijn grootouders van vaders kant waren jonger en hadden in 1919 sowieso nog geen stemrecht, anders waren ze er misschien ook wel voor gaan demonstreren). Mijn beppe demonstreerde voor het vrouwenkiesrecht en ging samen met andere vrouwen met grote banieren door de straten.

Niet iedereen gaat tegenwoordig stemmen, maar realiseer je goed dat dit een voorrecht is! Je mag in Nederland stemmen op wie je maar wilt, als diegene tenminste op een kieslijst staat.

Zodra ik mocht stemmen, heb ik gestemd. Indertijd was dat na mijn 21e verjaardag, want toen mocht je in de zeventiger jaren  pas gaan stemmen. Sindsdien heb ik geen verkiezing of referendum overgeslagen.

Ik zou niet weten hoe ik het stemmen zonder stemwijzer of kieswijzer zou moeten doen. De beide verkiezingen staan veel verder van mij af dan de verkiezingen voor de 2e kamer of de gemeenteraad.
Want waar maakt een partij zich hier in Groningen hard voor? Welke partij heeft plannen waar ik het mee eens ben? Door middel van de stemwijzer krijg je meestal één of 2 partijen die het beste overeenkomen met wat jij zou willen.
Het is wat mij betreft ook fantastisch handig dat er een stemwijzer is voor Waterschap Noorderzijlvest, want ik had werkelijk geen idee waar ik op zou moeten stemmen. Dat heb ik nu een stuk duidelijker en dat is fijn!

En mocht je overal op tegen zijn, dan gooi je je stempas lekker in de kliko op het stembureau!
Toen ik nog op het stembureau werkte, ben ik  van alles tegengekomen:
Alle hokjes rood (ongeldige stem)
Meerdere hokjes rood en een handgeschreven scheldkanonnade bij de kandidaten (ongeldig)
Helemaal niets ingevuld (blanco stem)
Er waren mensen die zich flink uitgeleefd hadden!
Hoe dan ook, als je komt, dan is dat goed voor de opkomstpercentages!

Oh ja en wat ik nog vergat: stem op een vrouw. Zowel bij de Waterschappen (27%) als bij de Provinciale Staten (gemiddeld 33%) zijn vrouwen in de minderheid. Achter de link vind je ook een stemhulp.
Wil jij meer vrouwen verkozen krijgen? Stem niet automatisch op de eerste vrouw op de lijst; zij komt dankzij haar hoge positie vaak toch al in de politiek. Kijk juist wat lager, naar de vrouwen die jouw stem hard nodig hebben.

21 opmerkingen:

  1. Ik ga zeker stemmen. Als je niet gaat mag je mijns inziens ook niet klagen over besluitvorming, je hebt het (voor een klein deel) zelf in de hand. Wel jammer dat het in de media en op televisie lijkt alsof het Tweede Kamer verkiezingen zijn. Vervelend ook dat de OV-stakingen gewoon doorgaan ook op woensdag. Benieuwd of dat invloed heeft op de opkomst. In onze wijk (voormalige kantorenwijk) is het toch minimaal 1 kilometer lopen naar een stemgelegenheid dat is niet veel maar voor sommige mensen wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie niet stemt mag niet zeuren.. wie stemt en in de oppositie belandt mag overal over zeuren.

    Ik zag de slogan van d66. Stem vooruit. (Rechtstreeks de afgrond in)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jazeker we gaan stemmen, altijd gedaan en altijd goed ingelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou mijn stemrecht niet een voorrecht, maar een recht noemen. Een voorrecht is een gunst. Vroeger verdiepte ik me in de programma’s van de partijen. Nu niet meer. Ik weet globaal wel waar de partijen staan. Ik volg de politiek via tv en kranten. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeker, ik stem altijd, bij alle verkiezingen. Dat is mijn recht, geen voorrecht. Het zijn altijd dezelfde drie partijen waar ik terechtkom met mijn stem. Welke kieswijzer ik ook invul, deze staan bovenaan. Mjn keuze wordt dan bepaald door een verkiesbaar persoon die ik zie zitten of een bepaald standpunt in het progamma.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zolang er gevraagd wordt om op een vrouw te stemmen klopt er iets niet, als we echt gelijkheid willen, stemmen we op een persoon ( de beste man of vrouw).
    Ik zou als vrouw niet graag gekozen worden omdat ik vrouw ben, maar wel omdat ik capabel ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ga je er blijkbaar van uit dat de vrouwen die op de kieslijst staan minder capabel zijn dan de mannen? Ik denk persoonlijk dat mensen op verkiesbare plaatsen sowieso capabel zijn, anders stonden ze niet op die lijst.

      Verwijderen
    2. Ik ga daar niet van uit, ik wil alleen niet verkozen worden omdat ik vrouw ben. Er zitten hier in België zelfs een aantal politici in de regering die helemaal niet capabel zijn. Op een verkiesbare plaats staan geeft daar geen garantie voor.

      Verwijderen
    3. Het probleem is alleen dat bij gelijke geschiktheid vaak voor de man wordt gekozen. Geartsje

      Verwijderen
    4. Ik stem op een vrouw omdat de helft van onze maatschappij uit vrouwen bestaat, maar dit niet geld voor besturen, regering etc. Er zijn voldoende capabele vrouwen hoor. Ik zou niet weten waarom zij minder capabel zouden zijn dan mannen. En zelfs als zou het eens mis gaan:zitten al jaren een paar (mannen) aan de top die ik toch echt niet hoog heb zitten… al is het maar vanwege het slechte geheugen…

      Verwijderen
  7. Ik stem op die persoon waarin ik vetrouwen heb. Dus man of vrouw, niet omdat het een vrouw is. Het gaat om de kwaliteiten en niet om dienst geslacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd ken ik niemand van de kandidaten.
      Niet bij de Provinciale Staten en niet bij de Waterschappen. Ik heb vertrouwen in de partij waar ik op stem en ook vertrouwen in de manier waarop de kandidatenlijst tot stand is gekomen. Dus met kundige mensen op de verkiesbare plaatsen. En vanwege de door mij gewenste eerlijke verdeling tussen mannen en vrouwen, kies ik voor een vrouw
      Aaf

      Verwijderen
  8. Ik vind het allemaal zoooo ingewikkeld. Weet nog steeds niet wat ik zal stemmen, en of ik wel ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga zeker stemmen en ben zelf ook stembureau-lid.
    Heb me goed ingelezen en stem 2x op een vrouw.
    Persoonlijk ken ik ze niet, maar even googelen en je hebt zo een profiel van de kandidaten.
    Of stemmen op een persoon verderop op de kieslijst nu wel zo handig is betwijfel ik. Vaak zijn dat lijstduwers die zelf niet de ambitie hebben verkozen te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn stem gaat naar een vrouw, en ik ga ook altijd stemmen. Ik heb de kieswijzer gedaan en toen bij een aantal vragen nog extra gekeken wat de verschillende partijen er over zeggen in hun plannen. Ik ben nu goed geïnformeerd en heb mijn keuzes gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat laatste is wel een goede tip, zal ik woensdag aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bercht over de goede tip was van loeje. Sorry, dat t anoniem was. Blogspot pakt mijn naam niet meer automatisch. Ik zal wel een koekje geweigerd hebben. ;-)
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hoop dat je dit nog ziet maar morgen kun je de verkiezingstaxi gratis aanvragen, omdat er geen ov rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het dichtstbijzijnde stembureau is op 600 meter afstand. Daar ga ik stemmen en die afstand kan ik prima lopend doen.
      De afspraak bij de audicien is op 4,5 kilometer en daarbij heb ik helaas niets aan de verkiezingstaxi
      Aaf

      Verwijderen
  14. natuurlijk ga ik temmen, en natuurlijk stemik op een vrouw. nooit anders gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook altijd gestemd, bij iedere verkiezing, maar het is mogelijk dat ik bij de Provinciale Staten verkiezingen in 1974 niet op een vrouw gestemd heb. Misschien stemde ik toen op de lijsttrekker van de PSP. Ik weet zeker dat ik op die partij stemde, maar of ik voor een vrouw koos, dat weet ik niet meer. De PSP had hier trouwens in Groningen 0 zetels behaald ;-)

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.