maandag 12 juni 2023

Oefenen op de driewieler, alle begin is moeilijk!

Sinds ruim een week fiets ik op mijn driewieler. Het is een luxe exemplaar, met elektrische ondersteuning en starthulp*. Hij heeft geen zadel, maar een stoel met rugleuning en armleuningen.
Doordat het zitje laag geplaatst is, ligt het zwaartepunt laag en heb je veel minder kans om te vallen.
Je kunt ook met lage snelheid achteruit fietsen door achteruit te trappen.

*Die starthulp werkt als volgt: je hoeft eerst helemaal geen kracht te zetten, door middel van het indrukken van een knopje maakt de fiets als vanzelf een beetje vaart. Dat is fijn, want de fiets is vrij zwaar en bij een gewone fiets maakte ik bij het opstappen al een beetje vaart en nu moet ik vanuit stilstand gaan trappen.

En?
Hoe fietst dat?
Het moet erg wennen!
Hij stuurt anders. Op een tweewieler stuur je vooral met je lichaam, bij een driewieler stuur je met je armen.
Daarnaast is het evenwicht heel anders. Als het wegdek niet helemaal 100% vlak ligt, dan hang je een beetje scheef. En ik kan je verzekeren dat bijna alle wegen en fietspaden een zekere bolling hebben of schuin aflopen, sommige best veel! Dat is vooral voor de afvoer van regenwater, heel goed voor de afvoer van dat water, maar niet voor mijn gevoel van evenwicht op de fiets. Op een tweewieler zoek je en vind je dat evenwicht automatisch. Op een driewieler ging mijn lichaam nogal in de paniekstand: HELP! Ik ga VALLEN!
Als je door een kuil fietst, schud je helemaal heen en weer en als je niet oppast trek je met je arm aan het stuur, soms richting berm en richting sloot.
Ik las op de site van de Fietsersbond dat je op een driewieler eigenlijk opnieuw moet leren fietsen en dat geeft wel ongeveer weer hoe het voor mij in het begin voelde.

Ik kan nog niet alles en ben vooralsnog heel voorzichtig, maar zo langzamerhand heb ik een gevoel van controle. Achteruit fietsen heb ik nog niet geprobeerd, dat bewaar ik voor later!

Voor belangstellenden voor een driewieler: Op de site van de Fietsersbond staan een aantal leerzame tips.
Hier nog meer over driewielers op de site van de Fietsersbond

33 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar die angst om te vallen omdat je schuin zit.
    Ik herken dat zo van een 3wieler scootmobiel. Ook dat heen en weer schudden! Dat gaf bij mij nóg meer pijn waar ik hele de dag last van had. Nu de best geveerde scoot die er is. Enige waar ik mee kan rijden. Gelukkig via WMO want ding kost een vermogen.

    Starthulp is zó fijn!
    Ik heb destijds van zelfde firma een lage 2wieler getest met alles dr op en dr aan, waaronder starthulp.
    Dat is zo fijn als je moeite hebt met kracht zetten.

    Een driewieler is heel erg wennen, Aaf.
    Ga altijd recht over een schuin aflopend stuk ipv schuin (stoep op bijv), anders kiep je om.
    Je kan anders ook een ergotherapeut vragen mee te kijken etc om het onder de knie te krijgen.
    Vaak kan je via een ergotherapeut ook hulpmiddelen testen voordat je ze aanschaft (geen hygiëne producten uiteraard). Scheelt vaak een hoop geld en je hebt het juiste hulpmiddel. Zij kijken wat voor jou het beste geschikt is en waar evtknelpunten zijn.
    Ergo is 10u per kalenderjaar en komt uit basisverzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ter aanvulling;
    Ook een driewieler kan je vaak testen via ergotherapeut.
    Ik heb destijds via ergo deze firma laten komen voor 2 en 3 wieler.
    Wordt zeer goed meegeken en gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit! Succes. Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Komt de fiets dan niet met een aantal fietslessen of ondersteuning van een ergotherapeut?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo dat is ene hele mooie! Wat je schrijft heb ik ook zo ervaren, maar ik wist dat van tevoren niet dat het anders zou zijn. De eerste keer een bocht was echt eng, maar ik ben nooit zo/n goede fietster geweest dat zal ook mee hebben gespeeld..
    Ik had een zonder versnellingen en ondersteuning voor 250 euro gekocht om te kijken of ik er wat van vond. En dat beviel me na de eerste aanpasproblemen uitstekend, maar vond het wel te zwaar. Dus op MP een met versnelling en electrisch gekocht en de andere weer verkocht aan een man die voor zijn vader een hele mooie had gekocht maar daar kon de vader niet aan wennen, was te geanvaceerd en de mijne met terugtraprem ook was meer wat hij gewend was en hij reed er zo op weg, iedereen gelukkig.
    Maar helaas heeft de mijne het vorige week opgegeven, is ook al 20 jaar oud en de bedrading is verrot, niks meer aan te doen.
    Nu dus op zoek naar een andere weer via MP

    Heel veel plezier met je mooie nieuwe fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet ik niet of dat kan, maar een aanvraag gaat lang duren weet ik van kennis en daar wil ik ook niet op wachten. En ik kan het me net als Aaf wel permiteren zelf er een te kopen

      Verwijderen
    2. Je kan met een egotherapeut
      kijken wat je precies nodig hebt of wat beter voor je is en dan of zelf aanschaffen of via WMO.
      Ergotherapeut kan je ondersteunen bij aanvraag en/of keukentafelgesprek.
      Ergo heeft voor mij aanvraag gedaan destijds en zat bij de gesprekken.

      Verwijderen
    3. Nog even ter aanvulling;
      Via WMO kan vaak wel, maar dan heb je een goede onderbouwing nodig.
      Ik vroeg een electrische 2 wieler aan met diverse aanpassingen voor mn handen. Een ergotherapeut is juist degene die dit heel goed kan onderbouwen.
      Nadeel kan inderdaad wel de wachttijd zijn.

      Verwijderen
  6. Ziet er mooi uit maar lijkt mij vreselijk moeilijk om mee te fietsen! Vooral bochten😱
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk... met sprongen door de bocht🤣, nee alle gekheid op een fiets, je hebt groot gelijk om zo'n geweldige fiets aan te schaffen. Veel plezier ervan!

      Verwijderen
    2. Het is wennen, maar oefenen oefenen en nog eens oefenen brengt je vooruit.

      Verwijderen
    3. Wat geweldig dat je het fietsen op de driewieler zo snel oppakt! Veel fietsplezier!
      Thea

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd met de mooie fiets :)
    Ik heb die van clienten vroeger wel eens uitgeprobeerd en ook samen op duofietsen gezeten. Vond het inderaad een vreemde gewaarwording, met name die wegligging waar je niet voor kunt compenseren. Sturen wende vrij snel. Voor mij waren de versies met een zadel altijd wel wat sneller vertrouwd dan die met een stoeltje, dat zitje maakt het echt extra vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er mooi uit, maar toch een vrij basale vraag van mijn kant; hoeveel kilometers kun je ongeveer vooruit op een acculading. Ofwel, is zo'n driewieler geschikt voor lange(re) fietstochten, zonder dat je je na 40 km af moet vragen of je nog thuis kunt komen. Als de fiets inderdaad zo zwaar is als gesuggereerd wordt dan zal de accu ook een behoorlijk groot vermogen moeten hebben, of je moet genoegen nemen met een kleine actieradius.
    Had het me nooit gerealiseerd, maar alle wegen hebben een ronding in het wegdek en door gebruik (spoorvorming) zal dat er niet minder op worden. Wat me bij een fietstochtje ook een hindernis lijkt te worden zijn de paaltjes die vaak aan het begin van zowel brede als smalle fietspaden staan om te voorkomen dat auto's op het fietspad komen. Zal ook een hindernis zijn voor driewielers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring is dat ik wel langs alle paaltjes kon tot nu toe. Past soms net maar goed te doen

      Verwijderen
    2. Ik heb de accu donderdagavond opgeladen en ik heb sindsdien 59,6 km gefietst. De accu indicatorlichtjes geven aan dat de accu nog meer dan 50% vol is. Ik gebruik meestal de lichtste stand van de ondersteuning.
      Smalle fietspaden heb ik tot nog toe vermeden. De fiets is 77,5 cm breed. De paaltjes die ik ben tegengekomen hadden een bredere tussenruimte en ik kon er tussendoor.

      Verwijderen
    3. Vaak kom je er met fiets of scootmobiel wel door.
      Geloof dat mij scoot 80cm is. Ik kon er mee door een normale schuurdeur. En doe zijn 90cm?
      Ik onthou dat nooit.

      Verwijderen
  9. Ik weet dat in veel gemeenten trainingen worden gegeven om veilig met een scootmobiel te leren rijden. Wellicht zijn er ook traingen voor elektrische fietsen. Kan dat ook niet via de leverancier?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik dat allemaal zo lees, geef ik toch de voorkeur aan de “normale” driewieler. Die zie ik hier wel eens rijden en de vrouw die hierop rijdt is vol zelfvertrouwen. En dit ondanks dat ze doof is en een lichte lichamelijke handicap heeft. Ik denk ook dat die zithouding voor mij als kleine opdonder met artrose aan beide handen prettiger is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waarom zo’n driewieler?
    Je bent toch niet gehandicapt?
    Ziet er niet vlot uit.

    Elke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan mij niet schelen dat het er niet vlot uitziet! Ik durf er weer mee te fietsen, dat is het belangrijkst.

      Wanneer ben je gehandicapt? De zenuwen in mijn benen zijn aangetast door de diabetes. Ik voel daardoor niets meer in mijn voeten. Door de slechte staat van de zenuwen, worden de spieren niet goed aangestuurd en ben ik slecht in balans. Ik ben in de jaren voordat ik stopte met fietsen op een tweewieler diverse keren gevallen bij opstappen en afstappen.

      Verwijderen
    2. …als je het blog van Aaf regelmatig leest, zou je weten waarom Aaf een driewieler aangeschaft heeft!
      Thea

      Verwijderen
    3. Stel je voor dat we dingen NIET doen omdat het er niet vlot uitziet: platte schoenen, regenjas, gehoorapparaat, wandelstok of looprek om maar een paar dingen te noemen. Lekker als je daardoor aan huis gebonden bent of zeiknat wordt of pijnlijke voeten krijgt!

      Verwijderen
    4. Dat is toch niet belangrijk dat het eer "vlot" uitziet Elke? En deze is echt heel mooi, ik weet niet van je van mijn oude gezegd zou hebben.
      Ik heb hem omdat ik met artrosehanden niet meer in staat was op een gewone fiets te rijden, kon vooral bij het op en afstappen het stuur niet meer voldoende vasthouden.
      Zo zijn er vele redenen waarom iemand voor een driewieler kiest en je de eerste keer is best een grote stap, je voelt je best gehandicapt.

      Verwijderen
    5. Ik vind de fiets er juist wèl heel vlot uitzien! Wat een prachtige uitvinding, zo'n driewieler!

      Een hartelijke groet van Jo.

      Verwijderen
    6. `ziet er niet vlot uit` Alsof dat je wat kan schelen! Zolang je mobiel blijft en in beweging. Dat soort mensen als Elke zijn echt heel erg dom en het zegt heel veel over hun eigen misplaatste superioriteitsgevoel.
      Marijke

      Verwijderen
    7. Ik heb mijn kinderen al verteld dat ik er later ook in wil als ik niet meer veilig kan fietsen. Liever npg: zo'n duofiets, dat lijkt me zo gezellig!

      Verwijderen
    8. Iemand die aangeeft dat iets er niet "vlot" uitziet, is waarschijnlijk iemand die de focus naar buiten heeft gericht; wat anderen er van vinden is belangrijk. Dat mag, maar dat is een keuze die je enkel voor jezelf kunt maken.
      Als ik me daar mee bezig zou moeten houden, kan ik mezelf net zo goed in huis op sluiten.
      40jr; scootmobiel, rollator, steunkousen armen en benen, 14 vingerbracen, pols/duimbracen, orthopedische schoenen met een brace erin en in huis veel hulpmiddelen.
      Onlangs besloten dat ik er klaar mee ben mezelf met warm weer zo opgesloten ze zitten vanwege mn steunkousen en aangepaste schoenen; lees broeikas.
      Ik loop nu een mooie lange jurk waarbij je mijn armkousen een stuk ziet en een klein gedeelte van mn beenkous, tenzij het waait!🤣
      Ik heb mezelf nog nooit zo zelfverzekerd gevoeld in bijv een bloes en broek dan in deze jurk. En wat anderen denken; het maakt mij echt niet uit.
      Het ziet er netjes uit, de jurk is mooi passend en luchtig.

      Verwijderen
    9. Wat een nare reactie van Elke.

      Verwijderen
  12. Heerlijk dat je hierdoor weer lekker kan fietsen en mobieler en dus zelfstandiger bent. Leuk dat mandje achterop! Veel fietsplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je zo weer de kans krijgt om te fietsen! Je gaat er vast handig in worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.