vrijdag 9 juni 2023

Waar blijft die definitieve aanslag belastingdienst? Deel 2


Al weer ruim een week geleden schreef ik over de definitieve aanslag die ik steeds maar niet kreeg. En ik kan jullie melden: ik heb nog steeds geen bericht! Ik log regelmatig in op de site van de belastingdienst, maar nee hoor, helemaal niets.

Op mijn vorige blogje kreeg ik heel veel reacties. Vaak hadden mensen al lang een aanslag binnen en ook hadden ze het geld al ontvangen. Lezers die later dan ik hun aangifte deden.

Ook waren er reacties van mensen die na eerdere aangiftes over de jaren vóór 2022 nog steeds zaten te wachten op een aanslag. Dat maakt mij wel wat aan het twijfelen, zou ik deze maand nog bericht, en geld, krijgen?

Doordat ik in andere jaren om deze tijd van het jaar al lang bericht had (in 2022 en 2020 al op 29 april!) en ook al lang geld had ontvangen, bekruipt mij de vrees dat er misschien iets mis is gegaan!

Wat kun je doen als de belastingdienst de eigen toezegging van 1 juli als uiterste datum overschrijdt?
Bellen?
En helpt dat?

13 opmerkingen:

  1. Ikherinner me dat ik ook een keer gebeld heb omdat ik maar niks hoorde. En toen was het er ineens met een paar dagen, meen ik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben pas rond eind april onze aangifte opgestuurd. Ik wist dat ik moest betalen dus ik had geen haast. Inmiddels bericht gekregen. Wel heel snel dit jaar.
    Misschien omdat wij moeten betalen. Ik weet het niet. Ik hoop dat je snel bericht krijgt.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat je hem nu wel graag zou willen hebben Aaf. Wat een eenrichtingsverkeer ook: als je als burger te laat betaalt krijg je meteen een boete, maar andersom zijn ze vaak ook te laat met info.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je krijgt niet meteen een boete hoor, dan moet je het wel heel bont maken.

      Je kan ook heel gemakkelijk uitstel aanvragen, dan heb je nog tijd tot september.

      Verwijderen
  4. Hallo Aaf, Wij hebben het ook nog niet binnen. Vorig jaar was ik verbaasd dat jij het zo vroeg kreeg. Bij ons stond het geld vorig jaar op 22 juni op de rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn ruim 9 miljoen aangiftes gedaan; dat moet allemaal verwerkt worden, in zeer korte tijd. Dus nog even geduld, het is nog geen 1 juli. Bellen heeft vermoedelijk geen zin, dan krijg je een algemeen antwoord. Je kunt voor je eigen gemoedsrust hooguit checken via inloggen mijn belastingdienst of je aangifte hebt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wellicht heeft het volgende ermee van doen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/geen-definitieve-aanslag-met-beleggingen-en-andere-bezittingen-box-3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb allang de definitieve aanslag 2022 en het geld binnen, maar ik heb ook wel jaren gehad dat het vlak voor 1 juli kwam. Dit terwijl ik altijd op dezelfde dag alles inlever.

    Ik denk dat je jezelf veel meer stress bezorgd dan nodig is. Je krijgt gewoon voor 1 juli bericht/geld. Dat is nog 3 weken weg, dus tijd zat! Ga lekker van het zonnetje genieten in je mooie tuin, het komt echt goed. :)

    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga niet eerder actie ondernemen dan na 1 juli. Als het goed is, heb ik daarvóór al bericht gehad en is het helemaal niet nodig om nog wat te doen. Ik wacht gewoon nog 3,5 week af!

      Verwijderen
  8. Ik begrijp niet dat je je daar druk over maakt. Je weet wat je te verwachten hebt en of het nu komt of pas over 6 weken maakt op zich toch niet uit.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak me er ook niet heel erg druk over. Het is alleen dat ik altijd na ongeveer 2 maanden bericht kreeg en nu niet. Dat is voor mij heel ongebruikelijk.

      Verwijderen
  9. Haha, er lagen bij mij zojuist 4 blauwe enveloppen in de bus. Had van mij nog wel een paar maanden mogen duren want voor ons is het altijd flink dokken als gevolg van inkomsten uit verschillende bronnen. Houden we natuurlijk rekening mee, maar toch. Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij is er geen peil te trekken op de werkwijze van de belastingdienst. Nou heb ik altijd een technisch beroep gehad en heb nooit de administratieve finesses onder de knie gekregen maar vertrouwde altijd blindelings het administratiebureau dat mijn boekhouding deed. Na mijn pensionering (en opheffing van het bedrijf) ben ik bij ze gebleven, wat mij in ieder geval veel rust bezorgt.
    Met mijn lekenblik lijkt het alsof het systeem gehanteerd wordt "wat bovenop de stapel ligt wordt behandeld".
    Eind april de aangifte ingediend en vanmorgen al de definitieve aanslag in de bus. Ik neem aan dat een dezer dagen de teruggave wel op de rekening staat.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.