zaterdag 17 juni 2023

Weekboodschappen deze keer met budgetoverschrijding!

In de afgelopen week gaf ik voor eten en drinken meer uit dan mijn budget.
Dat is niet verwonderlijk door de hoge prijzen van tegenwoordig. Ik kocht ook nogal veel artikelen, dus het is niet vreemd dat ik wat meer uitgaf dan normaal.
Ik kocht veel groenten en daarbij woog ik alles thuis af, zodat critici niet kunnen zeggen dat ik te weinig groenten kocht. Niet dat ik mij van die kritiek zoveel aantrek, maar ik wilde zelf ook wel eens weten hoeveel ik in de afgelopen week gekocht heb.
Als je de maïs meetelt, dan kocht ik 5124 gram groenten. Natuurlijk valt daar wel wat van af en eet ik niet alles. Maar zonder de afval mee te tellen, zit ik op 732 gram per dag!
Je snapt misschien wel dat nog niet alles op is, de radijs, de koolrabi en pastinaken en een deel van de trostomaten zijn nog over voor de komende dagen.

10-17 juni 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
witte druiven, 500 gram* Lidl 0,99
verse abrikozen, 500 gram* Lidl 1,49
abrikozen gedroogd Lidl 1,59
abrikozenjam Plus 1,55
cottage cheese Lidl 0,89
hummus naturel Plus 1,39
2 witte pistoletjes Lidl 0,50
halvarine AH 1,29
2 potten pindakaas* Plus 2,85
gnocci* Lidl 1,49
samasaya fijne noedels * @ AH 0,81
komkommer, 376 gram* Lidl 0,29
snackradijs, 250 gram Lidl 0,79
sperziebonen, vers, 276 gram* Plus 0,85
koolrabi, 685 gram* AH 0,99
trostomaten, 622 gram* Lidl 0,63
rucolasla*, 75 gram Lidl 0,89
suikermaïs, 2 kolven, 610 gram* Lidl 0,99
biopastinaken, 500 gram Lidl 1,49
groene courgette, 325 gram Lidl 0,39
rode paprika, 295 gram Lidl 0,49
3 pakjes vegetarische schnitzels* Lidl 3,87
2x vleesvervanger, vegan* Lidl 2,58
2x 200 gr cashewnoten, ongebrand  + ongezouten* Lidl 3,98
yoghurt, bio* AH 0,99
Snacks/ hapjes    
biscuits, 2 rollen AH 1,76
2x 100 gram chocolade, A-merk* AH 1,78
Dranken    
2 flesjes bier* AH 1,38
4x sojamelk Lidl 3,56
4x sojamelk Lidl 3,56
TOTAAL   46,10

15 opmerkingen:

  1. De koolrabi zag ik ook bij AH. Maar ik wist niet wat ik hier in een zomergerecht mee zou kunnen. Hoe gebruik/bereid jij de koolrabi?...ben gewoon nieuwsgierig en altijd op zoek naar inspiratie ;)

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet zelf de koolrabi altijd rauw. De smaak is vergelijkbaar met de smaak van bloemkoolstronk. Soms eet ik de koolrabi in plakjes, als snack, net als je een worteltje eet. Je moet de koolrabi wel schillen en de onderkant kan een beetje houtig zijn. Ook kun je de koolrabi raspen en door een salade doen. Uiteraard kun je de groente ook koken, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Hier vind je suggesties voor gebruik in stamppot, soep en uit de oven: https://groentegroente.nl/groentes/koolrabi-bereiden/

      Verwijderen
  2. In de salade lijkt mij wel wat, dat ga ik eens proberen! Bedankt voor de tip!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koolrabi heel fijn schaven is lekker in salade, wat dikker gesneden lekker in wokgerechten. Ik kom makkelijk aan 750 gram groenten per dag, ik eet iedere dag een grote bak salade (rauwkost én gekookte groentjes) tussen de middag en iedere avond ook nog groenten. Ik vind groenten heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ook dat je erg weinig groente eet
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, meen je dat nou echt?

      Verwijderen
    2. Wat een prachtige onderbouwing. Grondige analyse ook.

      Verwijderen
    3. Vooral te weinig bloemkoolstronk !!

      Verwijderen
    4. Is dit een grap, Marijke? Want ik snap hem niet?

      Verwijderen
    5. Weinig? Aaf eet meer groenten dan wij met zn tweeen. En met ons vele anderen hoor.
      Prima als je iedere maaltijd groente eet en het lekker vindt, ik ben al trots als we 7x per week verse groente bij het avondeten hebben. Ik eet af en toe wat fruit en soms een stukje konkommer, ben er niet zon fan van. Geef mij maar een lekkere boterham of cracker.
      Groet, G

      Verwijderen
    6. Bij kinderen noemen ze dit om negatieve aandacht vragen...

      Verwijderen
  5. Ik vind het knap dat jij in je eentje je huishoudkosten nog steeds onder/rond die 50 euro per week houdt. Ik heb het idee dat ik het niet zou kunnen. Naar mijn idee lijkt het er op of jouw maandelijkse kosten zo rond de 800 euro per maand zitten, namelijk 550 euro voor de vaste lasten en dan 200 tot 250 euro voor de boodschappen? Dat vind ik heel weinig, knap hoor. En daardoor hou je ook financiële ruimte over voor leuke dingen zoals er op uit met je familie, plus een financiële buffer voor als er een keer iets is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja mensen, dit vond ik wel grappig. Sowieso dat gezeur over gezond eten altijd. Wissel af, eet wat je lekker vindt, en laat de rest van je af glijden!
    En elke dag biefstuk (bij wijze van spreken, of slagroomtaart) gaat toch ook vervelen. Dan neem je vanzelf weer eens koolrabbi, of bloemkoolstronk! (ook een grapje)
    Doei, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marijke in de bocht 😉Wie jaagt hier nu wie op de kast vroeg ik me af? Maar goed, jouw mening is duidelijk, je vindt het allemaal gezeur, en dat mag. Ik vind ook veel dingen gezeur, maar dan blijf ik ver weg van de websites waar ik dat gezeur lees (las). Maar goed, ieder z'n ding. No hard feelings hoor!

      Verwijderen
    2. We hebben niet allemaal hetzelfde gevoel voor humor.
      Marijke.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.