vrijdag 14 juli 2023

Hoe kom ik aan 1 dikke enkel en 1 normale enkel?

Als ik geen compressiekousen draag, dan zwelt mijn linkerenkel al snel flink op. Mijn rechterenkel blijft normaal. 
Ik beweeg voor mijn leeftijd (meer dan) voldoende, ik zwem, ik fiets, ik doe krachttraining in de sportschool, ik wandel. Je zou denken dat deze enkel dan wel gewoon, zonder compressiekousen, net zo dun zou blijven als de andere enkel. Dat je de botten van het enkelgewricht goed kunt zien en dat de boorden van sneakersokken niet gaan knellen.

Ik heb in de afgelopen weken als het warm was zo nu en dan geen compressiekousen gedragen, soms ook een aantal dagen achter elkaar. En dat is duidelijk niet gezond  voor mijn slechte been.

Het been blijft niet dik, met compressiekousen en voldoende nachtrust is mijn linker been bijna net zo dun als het andere been. De zwelling verdwijnt vrijwel helemaal door compressie en een horizontale positie van het been en ook zonder compressiekousen is mijn slechte been 's ochtends een stuk slanker dan op de avond er voor.

En als ik dan naar dat been zit te kijken, dan denk ik: hoe kan het eigenlijk dat het ene been wel opzwelt en het andere niet? Ik heb daar van geen enkele arts een verklaring voor gehad. Eerlijk gezegd heb ik er ook nooit echt om gevraagd.
De enige reden die ik kan verzinnen is dat het komt door een beenbreuk in december 1964, heel lang geleden dus. Bijna zestig jaar!
Toen brak ik mijn scheenbeen. Ik lag 6 weken plat in tractie in het ziekenhuis, met mijn been omhoog. In mijn enkel zat een stalen pen en aan die pen zaten gewichten bevestigd die steeds een beetje aan mijn been trokken. Ik was net 12 geworden en ik was nog in de groei, die tractie was om te voorkomen dat dit been bij genezing van het bot korter zou zijn dan mijn andere been. Dat lang maken van mijn been is goed gelukt, een beetje té goed. Het been is/was(?) een paar millimeter langer dan het andere been. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, want ik heb nu twee nieuwe heupen en die doen ook wat met beenlengte.
Na die 6 weken tractie kreeg ik een loopgips, mijn hele been kwam tot aan mijn lies in het gips, dat was overigens in het ziekenhuis ook al zo, dat mijn been volledig in het gips zat. 
In totaal heeft mijn been dus 12 weken zonder veel bewegingsmogelijkheid in het gips gezeten. Daarna mocht ik weer leren lopen. Hulp van fysiotherapie was er niet bij. Het been zwol behoorlijk op en er moesten zwachtels omheen om het been niet al te veel te laten zwellen. 

En de enige reden die ik kan verzinnen dat mijn linker been sinds een jaar of 10 opzwelt, is die scheenbeenbreuk in 1964. Beschadigingen van destijds zorgen er voor dat het mij nu niet meer lukt om alle vocht vanzelf weer te laten verdwijnen.

Overigens had ik ook tijdens mijn 3 zwangerschappen dat dit linker been dikker werd dan het rechter. Ook toen hield ik daar veel meer vocht vast dan in het andere.

15 opmerkingen:

  1. Je aderen in dat been zijn minder goed in het afvoeren van bloed terug naar je hart dan de aderen in je andere been. Vooral in de zomer, als er meer bloed naar je huid stroomt om af te koelen, blijkt dan dat je aderen het niet efficiënt genoeg weer terug omhoog naar het hart kunnen krijgen. Bloed blijft wat langer onderin je benen en daardoor lekt vocht uit het bloed in de huid van de benen. Mogelijk heb je er ook (meer) spataderen dan aan de andere kant, mogelijk zijn er wat (meer) kleppen in de aderen die niet goed meer werken, maar vaak kan het inderdaad ook een oude verwonding zijn waardoor er aan een been toch wat schade is ontstaan aan de aderen. Op z'n medisch heet het wel veneuze insufficiëntie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan ook zijn dat je in dat been dat op zwelt, onderliggende spat aders heb. Die je niet ziet.
    Kan ook hoog in je been zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn linkerenkel is ook snel dik zolang ik me kan herinneren, ik heb nog nooit wat gebroken en ook geen operatie in voet gehad dat in tegensteling tot rechts waar ik wel een pen in middenvoetsbeentje heb, maar rechterenkel is zelden dik alleen na bv lange autorit. En soms in voorvoet links ook erg opgezet
    Wat kan helpen is je lymfesysteem stimuleren door de vliezen tussen je voeten te masseren en zo je hele voet en been naar boven met speciale aandacht voor knieholte en lies.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. of misschien is je rechterbeen je 'hoofd'been, waarmee je alle bewegingen begint, en is je linkerbeen je 'volg'been, dat toch een klap minder volledige bewegingen maakt, waardoor je kuitspier (die het vocht helpt afvoeren) minder werk verricht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn rechterbeen is inderdaad mijn "hoofd"been. Het is veel sterker dan mijn linkerbeen. Het lijkt mij geen slechte verklaring voor het verschil in dikte.

      Verwijderen
  5. Het is inderdaad wonderlijk Aaf! Maar ik vind je theorie heel zinnig klinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu ga ik effe een rare link leggen: ik heb zelf sinds een paar jaar een veel grotere borst langs links dan als rechts. Dat is echt een heel groot verschil. Ik vroeg daar eens naar bij de gyneacoloog en die zei dat dat kwam omwille van de ligging van het hart en de werking van de bloedsomloop. Daarom zou de grote kant altijd aan de linkerkant zijn. Misschien is dat bij je been ook want dat lijkt me ook een bloedsomloopgegeven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn rechterborst is altijd al flink groter dan links!

      Verwijderen
  7. Mijn zus heeft op haar 16e een brommer ongeluk gehad waarbij haar been lelijk gebroken. Ook zij heeft daarvan nu, op latere leeftijd (70+), een been overgehouden dat s avonds dikker is dan het andere been. Draagt ook compressiekousen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een paar jaar geleden mijn enkel zwaar verstuikt en daar hou ik nu, 4 jazr later ook een dikke enkel aan over.
    Ik ben nog niet zo heel oud (41 jaar), maar ik vrees dat die enkel mijn hele verdere leven dikker gaat zijn savonds en als het warm is.
    Achja, er zijn ergere dingen in het leven.
    Maar ik denk dus inderdaad dat jouw ene been door die breuk van lang geleden dikker is.
    Groetjes, nina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die link kan ik ook leggen. Ik heb als twintiger mijn enkel diverse keren flink verstuikt! Nooit rechts, altijd links. Waarschijnlijk doordat dat been toch al zwakker was, maakte ik gemakkelijk misstappen.

      Verwijderen
  9. Er zijn ergere dingen waar een mens zich druk om kan maken.
    Weinig inspiratie waarschijnlijk.

    Beaudine.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben oprecht geïnteresseerd in de redenen van het verschil in dikte. Jij waarschijnlijk niet echt.

      Verwijderen
  10. Ik vind jouw verklaring heel aannemelijk, maar blijft het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik krijg bij erg warm weer ook altijd 1 dikke enkel. Dit heb ik sinds de zwangerschap van mijn jongste dochter. Zij is in augustus geboren, na een aantal hete weken. Ik heb nooit iets gekneusd of gebroken, wel een fors litteken aan een aanrijding als 17 jarige overgehouden. Ik ging er altijd vanuit dat dit met deze zwangerschap te maken had. Misschien is hetgeen combi van verschillende factoren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.