zaterdag 15 juli 2023

Mijn uitgaven voor voeding en drinken in de afgelopen week

Het is goed gelukt om onder mijn budget van 40 euro te blijven. 
De limonadesiroop is voor de voorraad. Ik drink in de zomer graag limonade. Verder kocht ik ingrediënten voor een eigengemaakte fudge die ik over een tijdje als traktatie mee wil nemen.
Wat mij opviel in de winkels:
de uien zijn vreselijk duur
de prijzen van fruit vallen wel mee
de (huismerk) sojamelk is weer in prijs gedaald, eerst €1,05 en nu €0,89

Wat vind jij van de huidige prijzen in de supermarkt?

8 -15 juli 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
976 gram fairtrade bananen Plus 1,49
2 mango's * AH 2,00
560 gram rode bessen eigen tuin 0,00
1 heel brood van gisteren @ AH 0,50
3 harde broodjes (meergranen triangel)* Plus 1,00
2x 150 gram Beemster kaas belegen BB AH 4,88
halvarine AH 1,19
cottage cheese Plus 0,89
ijsbergsla, grote krop, 956 gram* AH 0,59
wortelen, pot 425 gram uitlekgewicht AH 0,89
sperziebonen 750 gram diepvries AH 1,19
trostomaten, 654 gram* AH 0,51
komkommer Plus 0,49
bospeen* Plus 1,49
gele uien, 2 kg Plus 3,19
kruidenazijn* AH 0,77
2 potten vegan mayolijn* AH 2,59
Snacks/ hapjes    
kokosolie (voor fudge) Plus 2,05
minicrackers Plus 1,49
biscuits (voor fudge) AH 0,99
Dranken    
6 flessen limonadesiroop, normaal €13,74* AH 10,00
TOTAAL   38,19

22 opmerkingen:

  1. De uien worden in Nederland in augustus of september geoogst. Dus logisch dat de uien in juli duur zijn: de Nederlandse uien van de vorige oogst zijn denk ik wel op, óf zijn 11 maanden bewaard moeten worden wat een hoop plek en stroom voor de koeling en ventilatie heeft gekost. En anders koop je buitenlandse uien op dit moment, wat natuurlijk meer kost in transportkosten. Hopelijk zijn ze over een maand of wat dus weer een stuk goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je goed op de aanbiedingen let is het wel te doen maar bijvoorbeeld aardbeien zijn toch nog redelijk duur en ook (bij de meeste supermarkten) 100 gram minder dan andere jaren. Zijn hier dol op blauwe bessen in de muesli en vorige week kocht ik een doosje bevroren bessen maar die vonden wij helemaal niet lekker en ik vond ze ook gek groot en heel erg afgeven hetgeen niet is bij de 'verse' exemplaren. Verder geen ervaring met bevroren fruit, welke zijn wel de moeite waar en lekker? Sinds een paar weken wel het weekmenu weer ingesteld dat was eigenlijk na corona op de achtergrond geraakt. Vond voorheen de Aldi wel een prettige winkel en relatief goedkoop nu waren ze met sommige artikelen duurder dan AH was ook helemaal niet druk dus denk dat meer mensen dat vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op dit moment kan AH heel goed de concurrentie aan met Lidl en zeker de Aldi. AH was al jaren niet heel veel duurder maar kwalitatief wel beter in de verswaren dan de Aldi en heel vergelijkbaar met Lidl.

      Het beeld dat AH duur is klopt al een aantal jaar niet meer.

      Verwijderen
    2. Ik ben met mijn weekboodschappen bij A.H. toch echt fors duurder uit dan bij L.idl.
      Bij A.H. koop ik enkel nog de dingen die ik ergens anders niet kan krijgen.

      Verwijderen
    3. Hoi Ilona, wil je een keer je weekmenu publiceren ( als Aaf dat goed vindt natuurlijk) ? Ik heb moeite om goede, betaalbare voorbeelden te vinden en eet daardoor te vaak hetzelfde. Ook met één of een paar "nieuwe" gerechten ben ik al blij hoor. Ben benieuwd!

      Verwijderen
    4. Ilona, je bent welkom om een weekmenu te schrijven als gastblogger!

      Verwijderen
  3. Elke keer dat ik van huis ga kom ik langs een heel groot bedrijf waar de bakken met uien worden binnengebracht in het oogstseizoen en waar ze worden gesorteerd en per vrachtwagen weer afgevoerd.
    Vaak liggen er uien langs de weg, echt van de wagen gevallen, als ze gaaf zijn neem ik ze mee.
    Bij een lokaal kraampje koop ik ook uien maar weet de prijs niet, volgende week moet ik nieuw halen, de eieren zijn er 2.40 per 12. Weet niet wat het in de winkel kost eigenlijk.
    Groente en fruit koop ik voornamelijk ij de lidl, en mandarijnen en sinaasappels zijn toch wel 50 cent duurder dan eerst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woon vlakbij een voedselbos. Daar mag iedereen beschaafd komen oogsten. Er wordt niet veel gebruik van gemaakt, want wij zijn er vaak alleen.
    Op dit moment zijn er volop bessen, rode, zwarte en er komen blauwe bessen aan. Om de paar dagen ga ik 2 lege emmertjes van de Turkse yoghurt vol plukken. En neem ook wat bessenblad mee om thee te zetten.
    Het liefst eten wij ze vers, maar ik doe er ook een deel in de vriezer voor de winter. Ongekende luxe, zomaar gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, een openbaar voedselbos!

      Verwijderen
    2. Aaf, ik ben wel benieuwd: heb jij een bepaald merk siroop? Ik neem aan dat je suikervrij/ minder suiker gebruikt?

      Verwijderen
    3. Raak, 0% suiker. Ik heb de smaken multifruit, framboos en reine claude gekocht.

      Verwijderen
    4. Vlak bij jou is ook een Voedselbos Aaf, veel frambozen momenteel!

      Verwijderen
  5. De enige supermarkt waar ik (zelden) kom is de Ekoplaza. Is prima te betalen. Groente komt uit de tuin of van de markt en brood bak ik zelf. Meel is wel duur geworden. En ik drink soms een goede whisky, fles is paar tientjes duurder dan paar jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zowel uien als aardappelen hebben baat bij een regelmatig neerslag patroon. Is het te lang te droog, dan heeft dit invloed op de grootte en de houdbaarheid van beide. Ook is van belang wanneer ze gezaaid en gepoot worden. Door het natte voorjaar zijn beide laat de grond ingegaan. Tel er dus maar op dat ze flink duurder en later geoogst worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Limonadesiroop zou totaal niet op uw dagelijks menu mogen staan, Aaf.
    U heeft immers diabetes.
    Bent u zich hier wel van bewust…?

    Dorien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop altijd de versie met 0% suiker.

      Verwijderen
    2. Oh, dat toontje, alsof Aaf haar gezondheid niet in t vizier heeft…

      Verwijderen
    3. Al zou Aaf wel liters gesuikerde frisdrank drinken, daar heeft ander helemaal niets mee te maken!

      Verwijderen
    4. Ik had ruim 38 jaar geleden voor het eerst (zwangerschaps)diabetes. Ik ben me er echt wel van bewust dat ik mij beter niet te buiten kan gaan aan veel suikers en andere koolhydraten.

      Verwijderen
    5. Ik hoop dat degene die de reactie plaatste over de gesuikerde frisdrank het goed vindt dat je fudge gaat maken!! Wat gebruik je nog meer voor de fudge, ik mis de suiker en (en eventueel de room) op je lijstje, heb je dat nog in huis? En hoe zit het met de kokosolie in de fudge? Dat er olie in fudge moet heb ik nog niet eerder gehoord, dus ben nu wel benieuwd!

      Verwijderen
    6. @ Mevrouw Niekje
      Het is een veganistisch recept, dus zonder zuivel.
      Dit gaat er in:
      320 gr gecondenseerde kokosmelk
      360 gr pure chocolade
      2 el kokosolie
      suiker (optioneel)
      100 gr digestivekoekjes in stukjes of noten (optioneel)

      De melk, olie en chocolade voorzichtig vloeibaar laten worden, de overige ingrediënten er door doen, in een met bakpapier gevoerde bakvorm doen en laten opstijven in de koelkast.
      Ik denk dat de kokosolie er in moet doordat je vrij droge biscuits gebruikt. Misschien is de olie niet nodig bij gebruik van noten ipv biscuits.

      Verwijderen
    7. Dat klinkt lekker Aaf! Alhoewel die olie mij helemaal niet nodig lijkt. De kokosmelk is van zichzelf al vet genoeg en maakt dat je de fudge goed kan snijden. Digestive biscuitjes zijn ook vrij vet en daardoor bros, je zal merken dat de fudge daardoor ook niet te droog is. Ik zou zeker suiker toevoegen, maar ik heb dan ook een voorkeur voor (mier)zoete dingen. Laat je nog even weten of het gelukt is en lekker was?

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.