dinsdag 29 augustus 2023

Al wéér gedoe met het OV

De afgelopen week was ik in Drenthe en het was mijn bedoeling om daar zelf met het OV naar toe te gaan en dan op zondag weer naar huis te gaan.  Ik logeerde in Bospark Lunsbergen, dicht bij Borger. Dit is een terrein met een camping en heel veel huisjes, enorm veel huisjes. Er liggen bushaltes voor de ingang van het park. De heenweg ging goed. Ik kwam aan op de plek van bestemming en dan denk je als stedeling dat je op zondag ook weer terug kunt. Haha, dat dacht ik als stedeling, maar ik had beter moeten weten. Op zondag rijdt er geen enkele bus langs dit traject. De OV app op mijn telefoon was nogal onduidelijk, het bleek dat de tijdstippen en verbindingen naar huis voor de volgende dag weergegeven werden.
En NIET op zondag.
Toen ik met mijn koffer en mijn rugzak bij de bushalte stond en er op het bordje geen ritten vermeld stonden op zondag, was dat helemaal duidelijk! Gelukkig kon mijn dochter mij naar Borger brengen, naar de P&R en van daaruit was wel elk half uur een verbinding naar Groningen. Alleen de overstaptijd in Groningen was krap: 4 minuten op papier. Maar doordat mijn bus vanuit Borger 5 minuten vertraagd was, haalde ik mijn overstap niet. Normaal gesproken is er dan na een half uur wéér een bus, maar de elektronische borden gaven aan dat die bus niet reed.
Pas over een uur kwam de volgende bus.

Fijn dan!
Een uur wachten! Een andere mogelijkheid was om een bus naar een aangrenzende wijk te nemen en vanaf het transferium het laatste eind te lopen, volgens google maps 2,1 kilometer lopen met mijn koffer en rugzak. Die bus kwam na 6 minuten voorrijden. Ik koos er voor om die bus te nemen en raakte onderweg met passagiers naast mij in gesprek. Ik vertelde hen over mijn pech, dat ik de overstap gemist had en dat nèt die busrit die ik dan wilde hebben verviel. Deze mensen hadden in een kampeerbusje op de camperplaats van dat transferium overnacht en gingen weer naar huis met hun camper. Toen we uitstapten en daar stonden onder loodgrijze dreigende wolken, boden ze mij een lift naar huis aan. Erg vriendelijk! Ik werd door hen bij mijn voordeur afgezet. Vanaf het transferium is het met de auto maar 5 minuten rijden, maar 2,1 kilometer lopen met rolkoffer duurt veel langer!

Ik was weer thuis, maar mijn verhaal over het gedoe is nog niet af.
Op de heenreis stapte ik op het hoofdstation uit de stadsbus en ik checkte uit, maar  op de display verscheen: IN.
Oeps!
Hoe kon dat nu? Dus heb ik alvorens uit te stappen nog maar weer uitgecheckt en dat lukte wel. Zou ik, toen ik in de bus stapte, vergeten zijn om in te checken? Ik wist wel zeker van niet, maar dat heb ik toch maar voor de zekerheid nog even nagekeken op Mijn reishistorie van de OV chip en ik had wel degelijk ingecheckt. Blijkbaar was er een storing, waardoor ik 2x achter elkaar incheckte, zonder tussentijds in te checken. Anders niet zo erg, maar elke incheck kost 4 euro en ik vind dat zoiets niet mag gebeuren.
Niet dat het geld nu zo belangrijk is, maar ik wil niet meer betalen dan de ritprijs zoals die voor mij geldt, namelijk 89 cent voor deze rit. Nu betaalde ik €4,43. Dat is nogal een verschil! Ik kan geen geld terug krijgen via Uitcheck gemist.nl, want ik heb geen uitcheck gemist. Niet mijn fout, ik ben benadeeld vanwege een storing. Dus heb ik maar weer eens met een restitutieformulier geld terug gevraagd, dat heb ik al eerder gedaan wegens een andere storing in maart dit jaar.

Ik kan gelukkig wel online aantonen dat er iets misging. Waarschijnlijk kun je dat niet met een anonieme OV chipkaart of een bankpas. Zou je daarmee in dit geval veel te veel betalen? Waarschijnlijk wél!

Update 31 augustus: ik heb het teveel betaalde inmiddels terug ontvangen.

9 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend aardige mensen! Ik vind het eigenlijk bizar dat er een Nederland wel enorm veel aandacht is voor het klimaat en dat we niet op deze voet door kunnen gaan maar intussen wordt het OV steeds duurder en steeds slechter zodat er toch weer meer mensen zijn die een auto kopen. Mijn moeder in Amsterdam is afhankelijk van zorg voor haar hoortoestellen en op zondag gaat bijvoorbeeld de 1e tram pas om 08.00 uur en de mensen die in de wijkverpleging werken (en om 07.30 uur) moeten beginnen te laat op hun werk komen. Ik woon in Nieuwegein en heb gelukkig voldoende tijd als ik met het OV moet maar er vallen standaard ritten uit waardoor een bus maar eens per 2 uur gaat i.p.v. eens per uur. In Amsterdam is men alleen maar bezig met auto´ s weren uit het centrum en blokkades aanleggen maar investeren in goed OV ho maar. Buiten de grote steden schijnt het nog veel erger te zijn. Er wordt al jaren geroepen dat het OV beter moet maar voorlopig zie ik het alleen maar (veel) slechter worden en ben bang dat een nieuwe coalitie daar ook niet zoveel aan gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan bijna niet meer tellen hoeveel toeristen ik al naar de molens ben voor gefietst.
    Staan altijd zo te tobben terwijl het voor mij fluitje van een cent is.
    Het mooie vind ik ....en let maar eens op ...als er mensen hulp nodig hebben dat er heel veel mensen willen helpen.
    Er zijn nog genoeg mensen die in deze verharde maatschappij willen laten zien dat het ook vriendelijk kan.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb voor de grap even opgezocht hoelang ik er met het ov over doe. 4 uur en 17 minuten. Daar komt nog 25 minuten naar de bushalte bij. Ik sta 6 keer langer dan een kwartier te wachten. En ik moet 2 keer 1,5 tot 2 km lopen naar een volgend vertrekpunt.
    Fietsend kan het in 2 uur en 37minuten. Met de auto in 38minuten.
    Met het ov maakt het niet uit of je in Drente of in Amsterdam of Rotterdam staat. De Drent doet er langer over..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan moet je dus wel naar een station ,een paar uur reizen voor mij . En nog konden ze het niet uitzoeken .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me voorstellen dat als je gewend bent aan frequent OV, je verrast wordt in de provincie. Gelukkig trof je aardige mensen.
    De bedrijfsvoering bij het OV moet toch beter kunnen. Hoe kan dat nu zo duur zijn. Ik kan als ik alleen reis met veel moeite goedkoper uit zijn, maar dan alleen op geld en allang niet meer op tijd. Zodra je één passagier hebt is de auto al goedkoper. Zélfs de randstad, waar ook parkeerkosten erbij komen, is het soms rendabeler om met de auto te gaan. Dat kan niet kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik afschuwelijk vind aan het ov hier in Friesland is dat je s'avonds soms wel drie kwartier op een aansluiting moet wachten op een koude afgelegen plek. Nu ben ik niet bang en heb een grote hond bij me. Maar voor al die mensen die zich door een beperking toch al gammel voelen is dat helemaal vreselijk. Nergens een plek om naar de wc te gaan ,even warm en veilig te zitten tussen de mensen. Ook moet je dan een belbus reserveren via een app . Moet je wel een smartphone hebben en er rap mee om kunnen gaan . En dan soms ook nog de onkunde of weigering om met een (hulp)hond om te gaan .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat aardig van die mensen!
    Stomvervelend dat de veranderde rijtijden of helemaal geen bussen in het weekeinde, dat je die informatie niet duidelijk op een ov site of app kunt vinden. Een pagima maken over wijzigingen kan toch niet zo moeilijk zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het zo aardig van die mensen. Bedenk ik me ook.. had ik het ook gedaan? Misschien inderdaad wel maar het feit blijft dat ik niet direct ja daarop kan zeggen. Het zou toch niet mogen kunnen dat je het niet terug kan vragen met een anonieme kaar! Zelf bij ons, in de Randstad, ondervind ik gedoe met het OV en ik reis maar een paar keer per jaar als het écht te slecht weer is om te fietsen naar werk. En juist op die momenten gaat het natuurlijk mis en vallen treinen en bussen uit vanwege het weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.