woensdag 20 september 2023

Even weer wennen!

Na 10 dagen vakantie en andere dingen doen, is het gewone leven best wennen.  De voorraad van tevoren geschreven blogjes is op en doordat ik 11 dagen lang geen blogjes geschreven heb, is de routine een beetje weggezakt.

Waar ga ik over schrijven?
Is een uitgebreid verslag van mijn vakantie in Zwitserland wel interessant voor mijn lezers?
Schrijf ik over Prinsjesdag?
Over armoede in Nederland?

Laat ik eerst maar eens iets schrijven over prijsverschillen in Zwitserland en onverwachte kostenposten onderweg.

We verbleven in hotels met logies en ontbijt. Bij het ontbijt was bijna altijd de mogelijkheid om groenten en fruit te eten. Tomaatjes, plakjes komkommer, stukjes paprika, blokjes fruit of hele vruchten. Daar aten we altijd wat van. Goed voor de dagelijkse portie groenten en fruit. Mijn dochter at het fruit in de yoghurt, ik koos vaak voor een vrucht om zo op te eten: een abrikoos, een pruim of een nectarine of zo.
Eten voor de lunch kochten we in kleine supermarkten en ook kochten we voor 3 avondmaaltijden eten uit winkeltjes.
Wat kochten we dan?
Lunch: brood, zo volkoren mogelijk, en kaas en druiven, veel druiven.
Avondmaaltijd: witte bonen in tomatensaus en tomaten, komkommer en sperziebonen en yoghurt naturel.

De koers van de Zwitserse frank is ongeveer gelijk aan de euro. Dus CHF 1 = €1.
Ik had een Zwitsers zakmes bij me, met blikopener en een scherp mes. Verder hadden we lepels  en plastic bakjes. Op de kamers waren altijd glazen waar we de yoghurt in verdeelden.
Veel duurder dan in Nederland: conserven en groenten. Een blikje witte bonen kostte al gauw CHF. 2,40 en een blik sperziebonen CHF 3,10. Een komkommer kostte 2,60. 

Soms veel duurder dan in Nederland: kraanwater in restaurants. 1x was het gratis, maar in het laatste restaurant betaalden we CHF 8,50 voor 1 liter water, waarbij we de keuze hadden tussen water met bubbels of zonder bubbels. Soms betaalden we CHF 2,50 voor 3 dl. Altijd nog goedkoper dan softdrinks, waarvoor je vaak 5 frank of meer per flesje voor betaalde.

Op zich vielen de vegetarische hoofdgerechten wel weer mee in prijs. Voor een warme maaltijd betaalden we tussen 17 en 25 franken per persoon.
In het laatste hotel kon je ook voor veel geld vlees eten. In de andere hotels heb ik niet gelet op de prijzen voor gerechten met vlees. Voor 62 franken heb je in het laatste hotel een entrecote van een plaatselijk gefokt Angus-rund op je bord. Waarschijnlijk betaal je in Nederland ook dat bedrag, ik heb daar geen ervaring mee.

Onverwachte kostenposten: toeristenbelasting in hotels. Je zou denken dat de reisorganisatie dit betaalde, maar dat was niet altijd zo. Op de reispapieren werd dit wel vermeld voor het hotel in Basel. Dat zou ongeveer 5 franken per persoon per nacht moeten kosten.
Op overnachtingsvouchers van de overige hotels werd dit niet vermeld en in twee hotels hoefden we niets extra te betalen. Dus was het een onaangename verrassing dat we in het laatste hotel nog ruim 25 franken extra moesten betalen voor ons verblijf. We hadden eigenlijk verwacht die 25 franken voor koffie onderweg of een patatje konden uitgeven, maar dat ging niet door.

25 opmerkingen:

  1. Je schreef in het begin van je blog je af te vragen te schrijven over prinsjesdag of armoede in Nederland.

    Ik ben me gisteren rot geschrokken...!
    Nieuwssites koppen met dat kabinet de minima gaat helpen.
    Na even spitten blijkt dit niet het geval!! Werkelijk iedereen gaat er op vooruit, behalve een alleenstaande in de uitkering die levert 0,4% in. Wat zo'n €80 per maand is (in werkelijkheid vaak hoger).
    En een alleenstaande met enkel AOW levert 0,3% in.
    Alle anderen gaan omhoog.

    Alleenstaande ouder of een paar met kinderen gaan fors omhoog 2,7%!

    Huurtoeslag gaat omhoog, maar zorgtoeslag gaat flink naar beneden. Dat vergeet men voor het gemak er bij te zetten.

    Ongelooflijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog weinig tijd gehad om naar de cijfers van Prinsjesdag te kijken. Ik was gisteren bij oudste dochter en paste 's avonds op de kleinkinderen. Vandaar dat ik koos voor een stukje over Zwitserland, dat kon ik gisterochtend schrijven.

      Verwijderen
    2. Het was zeker niet bedoeld als aanval Aaf. En ik hoop dat je het ook niet zo opgepakt hebt.
      Ik ben vooral geschrokken.

      Verwijderen
    3. Gelukkig gast de koninklijke familie er fors op vooruit, moet er niet aan denken dat ze op een houtje moeten bijten..

      Verwijderen
    4. Als 0.4 procent gelijk staat aan 80 euro dan betekent dat dat je inkomsten zo rond de 20.000 euro per maand liggen. Deze berekening kan dus nooit kloppen.

      Verwijderen
    5. Als ik lees dat "iedereen" er "gemiddeld" zoveel op vooruit gaat ben ik altijd erg sceptisch. Vaak geldt dat dan vooral voor "standaardgezinnen"- twee volwassenen, modaal, met een paar kinderen. Heel vaak - naar mijn gevoel - wordt dan niet vermeld dat alleenwonenden er juist op áchteruit gaan, of minder vooruit dan gemiddeld. Dus dat soort cijfers zeggen me nooit zoveel - ik zal in januari wel zien wat ik er daadwerkelijk op vooruit of anchteruit ga....

      Verwijderen
    6. Iedereen.. nou wij zijn niet iedereen.

      1 is er thuis, komt niet aan de bak wegens fysieke malheur die geen uitkering behoeft aldus het uwv. Dus 1 fulltime kostwinner. Met niks ernaast. Geen tegemoetkomingen,geen kwijtschelding en, geen kindgebonden budget.
      We komen kielekiele rond. Maar ook wij gaan er weer op achteruit.

      Saillant detail bij een gelijk uurloon zouden we meer inkomen hebben bij beide 18 uur werken dan 1 persoon die 40 uur werkt. En dan mogen we ook nog eens dik subsidie vangen voor kinderopvang.

      Verwijderen
    7. Ano van 7.11 maakt een rekenfout. Overdreven reactie, haal eens diep adem. Wat Aaf hier mee te maken heeft snap ik ook niet. Ook al schrijft ze over een mooie vogel in de tuin.
      Loudi

      Verwijderen
    8. Tuurlijk Loudi....rekenmodule van Nubid doet wonderen.
      Haal eens rustig adem...tuurlijk, geld weghalen bij degene die al haast niets hebben. Zou jij nog rustig slapen?
      Maar hou het vooral bij een rekenfout!
      Anderen weten het altijd beter blijkbaar. Zoals meer bovenstaande reacties!

      Verwijderen
    9. Voor degene die het beter denken te weten;

      https://www.nu.nl/prinsjesdag/6281408/bekijk-hier-wat-prinsjesdag-doet-met-jouw-koopkracht.html
      Is een rekentool.

      https://www.nu.nl/economie/6281546/kabinet-helpt-lage-inkomens-huurtoeslag-en-kindgebonden-budget-omhoog.html
      Zie het schema met koopkrachtplaatje.

      Verwijderen
    10. Lux de Koninklijke familie volgt de CAO van de ambtenaren. Daar kan de koning zelf niets aan veranderen.
      Daarnaast klinkt het allemaal veel mooier dan het is. De verhoging is ook nodig om de mensen die voor hen werken een hoger salaris te betalen. En zeg nou niet afschaffen die handel. Een president heeft een ook een grote staf om hem en de staat van dienst te zijn. Ook hij heeft een kok, butler, secretaris, schoonmakers, etc. Afschaffen is dus lood om oud ijzer.

      Verwijderen
    11. Buiten de verhoging van zijn persoonlijke toelage krijgt hij ook nog een (groot) bedrag voor de gestegen personeelskosten va nb zijn staf...en nogmaals, de Spaanse koning heeft de verhoging van zijn persoonlijke toelage afgewezen. Dat vond het Spaanse volk een sympathieke geste.

      Verwijderen
    12. @mrs H. te B.20 september 2023 om 08:48, het was ergens begin jaren '80 dat ik vakmatig bijgeschoold moest worden in statistiek en een van de eerste dingen die we te horen kregen was dat 'het gemiddelde' weliswaar een graag en veel gebruikte (en misbruikte) waarde is, maar ook niks meer of minder is dan dan een rekengrootheid waaraan vrijwel niemand voldoet. Tenminste, voor wat betreft het rekenkundig gemiddelde, waar het hier over gaat. Er zullen altijd afwijkingen naar beneden en naar boven aanwezig zijn. Maar ik neem ook aan dat ik u hiermee niks nieuws vertel, ondanks dat de afwijking naar beneden vaak verzwegen wordt door de beleidsmakers.

      Verwijderen
  2. Aten jullie de witte bonen is tomatensaus dan koud?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat aten we koud, met komkommer of met tomaten. Als een soort salade. Prima en voedzaam eten.

      Verwijderen
    2. Voedzaam zeker maar koud zou ik toch moeite mee hebben. En de hele dag zonder warm eten vind ik ook niet geweldig.

      Verwijderen
  3. Ik wist niet dat Zwitserland zo’n duur land is om te verblijven.
    Het belangrijkste is dat jij en je dochter genoten hebben.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwitserland is heel duur om er op vakantie te gaan.
      Om er te wonen is het vergelijkbaar met Nederland heb ik begrepen aangzien daar de lonen ook fors hoger liggen.

      Verwijderen
  4. Over je laatste opmerking: Kon je dan nergens pinnen in Zwitserland?
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we hadden in het begin van de vakantie Zwitserse franken gepind, maar doordat de laatste dag qua overstappen nogal hectisch was, was het niet echt een optie om te pinnen en daarna nog wat te kopen.

      Verwijderen
    2. Snap ik. Maar gewoon pinnen voor een bakje koffie, dus niet pinnen om geld uit de automaat te halen. (Ik weet dat dat in Duitsland ook nog niet overal gebruikelijk is of gewaardeerd wordt).

      Verwijderen
  5. Voor veel media is Prinsjesdag niet meer dan een 'wat hebben ze allemaal aan en wat dragen Maxima en de andere leden van het koninklijk huis?'. Ik ben benieuwd wat je schrijft als je het allemaal tot je hebt genomen. En je vakantieverslag vind ik ook leuk hoor! Wij waren een paar jaar geleden in Zwitserland, slechts een dag, maar schrokken ons een hoedje van de prijzen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar Aaf is toch niet verplicht om iets over prinsjesdag te schrijven, of begrijp ik het niet en heb ik iets gemist ?

      Verwijderen
    2. Aaf moet nergens over schrijven van mij en mag overal over schrijven van mij. Moet ze lekker zelf weten!

      Verwijderen
  6. @anoniem van 9.10 uur. Weet je heel zeker dat je geen recht hebt op kindgebonden budget? Mijn man is ook alleenverdiener heeft vind ik een knap salaris maar heb er toch recht op….

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.