donderdag 21 september 2023

Onze inkomens in 2024 volgens de cijfers van Prinsjesdag: wat doet het met de koopkracht?

Ik had dinsdag weinig tijd om een blogje over Prinsjesdag te schrijven, daarom vandaag een stukje over wat mij opviel.

Bijna iedereen gaat er op vooruit.
Dat lijkt heel mooi!

Ik ben wat verder gaan zoeken en vond  inkomenscategorieën die er op achteruit gaan.
Het Nibud heeft het allemaal uitgerekend, met maandelijkse bedragen er bij, de link naar deze berekeningen vind je op de site van de NOS.

Daar staan alle groepen die in 2024 te maken krijgen met koopkrachtverlies vermeld.

Een alleenstaande met bijstand - 4,3 % = 72 euro per maand
Een alleenstaande in de bijstand met 1 kind - 2,3% = 54 euro per maand
Een alleenstaande met een uitkering tot €20.000 per jaar -4% = €70 per maand
Een alleenstaande met een uitkering tot €25.000 per jaar -3,5%  = €65 per maand
Een alleenstaande met AOW - 3% = €59 per maand
Twee partners met alleen AOW -1,7% = €45 per maand
Een alleenstaande met vervroegd pensioen tot €35.000 per jaar - 1,4% = €28 per maand
Een alleenstaande zelfstandige met een inkomen tot €40.000 per jaar - 1,6% = €53 per maand

De rest gaat er volgens de berekeningen op vooruit. Ik ook, want ik heb AOW met een pensioen.

Ik vind het uitermate zuur dat juist de laagste inkomensgroepen en met name alleenstaanden er op achteruit gaan. Het zijn flinke bedragen op een toch al zeer karig inkomen.
Natuurlijk vind ik het een goede zaak dat de laagste inkomens met kinderen er vrijwel allemaal in koopkracht op vooruit gaan. Dat maakt het aantal kinderen dat opgroeit in armoede ongetwijfeld kleiner.

Wat ik het vervelende vind van overzichten met percentages: 2% van 2x modaal is vele malen meer dan 2% van het sociale minimum. Dat vond ik ook altijd het stomme van loonstijgingen toen ik nog werkte.
In feite vergroot een percentage alleen de inkomenskloof tussen de veelverdieners en diegenen die op het minimum zitten.

In de lagere inkomensgroepen zitten mensen die een groei van de koopkracht hebben van hooguit een paar tientjes per maand, tweeverdieners met 3 kinderen en een gezamenlijk inkomen van €135.000 kunnen volgens het overzicht van het Nibud een koopkrachtgroei tegemoetzien van €371,- per maand.

En let wel, de kostenstijgingen voor bijvoorbeeld de duurder wordende zorgverzekering en inflatie zijn al in de cijfers verrekend. Dus de negatieve of positieve bedragen zijn reëel.

41 opmerkingen:

  1. Dankjewel, Aaf voor deze uiteenzetting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wist ik niet,inclusief kostenstijging

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat procentuele loonsverhogingen vooral de hogere inkomens helpt en de loonkloof vergroot is bij diverse vakbonden inmiddels echt een agendapunt geworden bij de cao onderhandelingen.

    FNV bijvoorbeeld vraagt centen ipv procenten. In de praktijk vaak een combinatie. Bv 5% met een minimum van €2000 bruto per jaar + wat extra voor de aller laagste loonschalen. (Voorbeeld van 2021, de % met de huidige inflatie liggen veel hoger) Wat betekend dat de allerlaatste schalen er dan meer dan €2000 per jaar op vooruit gaan.
    Wat ook vaak vergeten wordt is dat de echt grootverdieners in een bedrijf uberhaubt niet onder de cao salarissen vallen en ook niet onder de Balkenende norm. Daar wordt ook aan gewerkt om die groep te beperken en bv afspraken te maken over het maximale verschil. Bv de top mag niet meer dan x keer zoveel verdienen dan de laagste salaris schaal. Dat is niet makkelijk.

    Daarom is het belangrijk dat werknemers zich verenigen want samen sta je veel sterker tegen een werkgever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het, meer mensen zouden lid van de vakbond moeten worden. Maar waarom is het lidmaatschap zo duur?

      Verwijderen
    2. Omdat vakbonden wel hun eigen broek op moeten houden. Ze krijgen geen geld van de overheid. Geartsje

      Verwijderen
    3. Ik vind het helemaal niet duur. In ieder geval bij de FNV betaal je minder per maand als je een lager salaris hebt. En bij veel werkgevers kun je de kosten voor je vakbondslidmaatschap een keer per jaar indienen, en dan krijg je het uit je bruto salaris betaalt. Als je bijvoorbeeld 15 euro lidmaatschapsgeld hebt per maand, en het komt uit je brutosalaris, dan kost het je netto maar ongeveer 9 euro per maand.
      Zelf krijg ik trouwens door mijn lidmaatschap zoveel korting op mijn autoverzekering en mijn energiekosten, dat ik er geld op toe krijg.

      Verwijderen
    4. Ik ben lid van het Aob (onderwijsbond) en aan het einde van het jaar kan ik een formulier bij mijn werkgever inleveren en dmv een berekening met je salaris krijg je dan 30 tot 50 procent van de betaalde contributie terug. Al met al is het dan echt niet zo duur om lid te zijn.

      Verwijderen
  4. ik heb een lage Wia uitkering dat aangevuld door de bijstand. Ik heb altijd rond kunnen komen maar als ik 72 euro per maand minder heb, dan weet ik niet het ook even niet meer. Maar God zorgt, ook voor mij. daar vertrouw ik op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het...
      Ik krijg er ook buikpijn van.
      Gisteren hier ook aangekaard, maar werd nog niet voor gek weggezet soor sommige.

      Verwijderen
    2. Vorige reactie was te vroeg verstuurd!

      Ook ik krijg hier buikpijn van Helena!
      Gisteren kaartte ik dit ook aan maar werd ik zo wat als gekkie weggezet en was mijn reactie overdreven....tuurlijk!
      Het is nogal veel om dat in ineens te missen als je zo weinig hebt!!
      Haal het dan weg bij mensen die ruim zitten.
      Bezuinigen....waarop?
      Zorgkosten aan eigen bijdrages en behandelingen nemen toe....dan maar achteruit gaan.

      Verwijderen
    3. Mooi Helena, dat je zo mag vertrouwen op God! Dat is rijkdom.

      Verwijderen
    4. Even voor de duidelijkheid die 72 euro is netto. Mijn huishoudbudget is nu 50 euro per week en dat wordt nu 32 euro. Daar moet ik de boodschappen van betalen, kapper, schoenveters, toiletpapier enz .echt alles. Ik heb altijd goed rond kunnen komen door heel zuinig te leven, maar nu zie ik even niet meer zitten.
      Iedereen snapt dat ik daar ongerust over ben. En bezuinigen: waarop? Ik denk dat ik mijn brandverzekering maar op zeg.
      En mijn goud verkoop: daar kan ik vast 2 dagen van leven, haha.
      Maar ik vrees dat er heel veel mensen in een diepe put komen, met alle gevolgen van dien.

      Verwijderen
    5. @anoniem 7:59 : gister had je het over 0.4% en dat dat 72 euro zou zijn. als 0.4% 72 euro is dan heb je een inkomen van 18.000 euro per maand, daarom werd je paniek niet serieus genomen. Met zo'n inkomen moet je het wel redden toch?

      Maar het gaat niet om 0.4% maar om 4% dat is 10x zo veel.

      Verwijderen
    6. Dan stond het verkeerd in een schema op nu.nl
      Daarvan heb ik gisteren een link toegevoegd.

      Verwijderen
    7. Heleen ik zit in hetzelfde schuitje. Ook ik hou 32 euro per week over.
      Ook ik vertrouw op God. Hij heeft mij altijd geholpen op de wondelijkste manieren.

      Verwijderen
  5. Hier een goed verdienende zzp-er. Uiteraard ga ik er fors op vooruit, zoals de afgelopen jaren onder Rutte. Het is bizar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik betwijfel eerlijk gezegd of het allemaal realistisch is huishoudens zijn geen vooraf in te vullen modellen. Ik kreeg van mijn zorgverzekeraar al bericht dat vanaf 01-01-2024 bepaalde medicijnen die ik slik niet meer vergoed worden. De berekeningen gaan alleen over de zorgpremie voor de basisverzekering maar een hoop mensen hebben ook een aanvullende verzekeringen. Veel mensen gebruiken ook hun eigen risico op dus is de zorgverzekering in weze nog duurder.Boodschappen, hogere energierekening, OV wat duurder wordt, benzine zijn daar nog niet in verwerkt. En waarschijnlijk kan de gemeentelijk heffingen en de waterschapsbelastingen ook omhoog. Bijna alle partijen hebben hun mond vol
    over de zogenaamde bestaanszekerheid maar intussen gaan grote groepen er toch weer op achteruit. Mijn moeder heeft alleen AOW en mag toch weer inleveren. Het lukt nu al niet en wij steunen haar door boodschappen, kapper en onverwachte uitgaven te betalen maar hoe zit het met iemand die geen kinderen heeft die dat kunnen? Het wordt eens tijd voor een grote structurele wijziging in het stelsel want als het minimumloon naar Euro 16,00 of zelfs 18,00 gaat zoals de CU wil worden de lonen van de mensen die dat nu verdienen ook hoger. Zoals we eerder zagen wordt alles weer doorberekend in de prijzen met als gevolg dat er nog meer mensen in armoede vervallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig is het wel zo dat het kindgebonden budget en de huurtoeslag omhoog gaan.
    Wat me bezighoudt is het feit dat er een ontzettend groot tekort is aan personeel. Aan de andere kant zitten er meer dan 300.000 mensen in de bijstand. Dat vind ik lastig met elkaar te rijmen.
    Ook 'loont' het soms niet om meer te gaan werken omdat mensen dan hun toeslagen kwijt raken. Arjan Lubach besteedde hier aandacht aan.
    Al met al vind ik het een ingewikkeld onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk, maar de zorgtoeslag gaat wel met €28 naar beneden!
      Je gaat er niets op vooruit.
      Vergeet niet dat er veel mensen in de bijstand die niet meer kunnen werken! UWV keurde ze niet af, maar een keuringsarts in de bijstand keurt ze dan alsnog af.
      Schuiven met potjes.

      Verwijderen
    2. Het is ingewikkeld omdat je nooit volledige informatie krijgt. Veel werkende mensen krijgen zo weinig betaald dat ze aangevuld moeten krijgen tot bijstandsniveau. De nul uren contracten maken het mensen onmogelijk om de volle 40 uur te werken. Tegenwoordig is ook het 'concurrentiebeding' weer gebruikelijk. In het arbeidscontract staat opgenomen dat je niet bij de concurrent mag gaan werken. Verlaagt het bedrijf de werkuren, dan mag je dus niet je inkomen aanvullen door bij een ander bedrijf te werken.

      Verwijderen
    3. Het afgelopen jaar heb ik al in de kou gezeten, omdat de energietoeslag onvoldoende zou zijn voor de hoge energierekening. Nu geen energietoeslag meer en nog minder AOW, maakt dat ik niet meer te eten zou hebben zonder de initiatieven voor gratis voedsel uitdeling. Gelukkig kan ik nog regelmatig gratis eten ophalen met de rollator en daar mijn buurvrouwen ook mee voorzien, die niet meer met dat voedsel kunnen sjouwen.
      Mijn grootste zorg is de vaste lasten. Met alleen AOW kreeg ik dit jaar al geen kwijtschelding voor de waterschapsheffing meer. Ik weet niet waar ik extra geld vandaan moet halen en de overheid zet je zonder pardon financieel klem.
      Dakloos overleef je een Nederlandse winter niet makkelijk.

      Verwijderen
    4. Veel mensen in de bijstand kunnen niet werken. Ze zijn arbeidsongeschikt. Omdat we zijn gaan geloven in “grenzen” worden de mensen (de zgn. economische gelukszoekers) die wel willen en kunnen werken aan onze grens vermoord.

      Verwijderen
    5. Vaak ben je als “gehandicapte “ ook niet welkom op de werkvloer. Ik heb artrose aan mijn handen en heb soms een slechte dag met veel pijn. Een werkgever is dus niet blij met me want als ik een slechte dag heb, kan ik minder lang met de computer werken. Ik kan/mag maximaal 16 - 20 uur per week werken. Ik kan dus nooit meer mijn eigen broek ophouden en ben dus altijd deels afhankelijk van een bijstandsuitkering en de toeslagen.
      Ik zit dus in het doelgroepen register. Dit register is bedoeld voor mensen die nooit meer een volledig loon kunnen verdienen. Maar werkgevers denken altijd dan het daarbij om mensen met een verstandelijke beperking gaat. Ook is het erg interessant om mensen uit dit register te “misbruiken “. Zij gaan vaak eerst werken met behoud van de uitkering. Dit mag maximaal 6 maanden duren. Daarna moet je een contract krijgen. Je krijgt dan een jaarcontract en dat wordt niet verlengd. Want de werkgever heeft inmiddels een nieuw “slachtoffer “ aangenomen. Pak dit aan en geef mensen uit dit register een vaste baan en dan kunnen we verder praten. Tot die tijd heb ik er na 10 jaar “misbruik” geen zin meer in!

      Verwijderen
    6. Ik zit zonder uitkering thuis. Ik kan niet langer staand/lopend werk doen. Dus apotheek, winkel, wasserij, bezorgen, schoonmaak, zorg, lopende band, kassa, hovenier.
      Ik krijg geen omscholing vergoed. Ik krijg geen uitkering.
      Nu sparen we van 1 inkomen om een studie te kunnen gaan doen. Ik solliciteer wel, maar ja, 35 en een cv die aan elkaar hangt van lijkt er totaal niet op. De vacatures hier zijn voor mensen die fysiek werk kunnen doen of voor hbo+ met 30 jaar ervaring.
      Ik heb ook niks aan vacatures 30 km verderop,ik heb geen vervoer (ov is naast stervensuur geen werkbare oplossing, ik ben er om 9: 56, tenzij er vertraging is.

      Verwijderen
  8. Men heeft de boodschap niet goed begrepen. Er staan drie kolommen en wel van de situatie van 2023, van 2024 zonder maatregelen én van 2024 met maatregelen. Als er géén maatregelen genomen worden gaan uitkeringsgerechtigden er flink op achteruit. Anders is er een kleine plus. Maar ga er maar vanuit dat er wel maatregelen genomen gaan worden. Geen enkele regering kan het zich veroorloven om zoveel mensen in de armoede te laten leven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 2 kolommen.
      Mijn situatie heb ik berekend met de rekentool en ik ga er helaas toch echt €72 maandelijks op achter uit in de bijstand (chronisch ziek en niet in staat om te werken, vrijwilligerswerk helaas ook moeten stoppen destijds)

      Verwijderen
    2. Als je op de link in het bericht klikt zie een foto van koopkrachtplaatjes. Die kun je naar links swipen/ vegen. Daar zie je 3 kolommen in grijs, roze en rood. Grijs is voor 2023, roze voor 2024 zonder maatregelen en rood voor 2024 mèt maatregelen. Als er de juiste maatregelen genomen worden dan gaat de koopkracht van uitkeringsgerechtigden met 0,7 % omhoog.

      Verwijderen
    3. Ik heb de link bekeken, maar dat iemand in de uitkering €72 achteruit gaat klopt helaas wel. Staat ook in het artikel van de link.

      Verwijderen
  9. Het zou fijn zijn als meer werken meer loont. Werkenden investeren namelijk ook om te kunnen werken. Bijstand, WIA moet er mijns inziens absoluut zijn voor zij die het echt nodig hebben. Helaas wordt er alleen veel misbruik van gemaakt en voor hen die bijstand ontvangen een huisdier hebben en ook nog eens roken, heb ik geen respect.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitkeringsfraude is verwaarloosbaar klein als je het afzet tegen witwassen of bijvoorbeeld fraude in de landbouwsector. De kosten van de opsporing en controle zijn vele malen hoger dan de opgespoorde fraude. Verder: arme mensen zijn mensen net zoals jij, ze hebben alleen minder geld. Het zou jou ook zomaar kunnen overkomen.
      Mirabel

      Verwijderen
    2. Wauw, wat een belerende toon!
      Dus iemand die in de bijstand of WIA zit en niet meer kan werken door lichamelijke of psychische klachten, wilt u een huisdier ontzeggen?
      Ik ken meerdere mensen die een kleine hond hebben aangeschaft omdat voor hen dat de reden is dat ze nog buiten komen, bewegen en onder de mensen komen. En die mensen zouden u respect niet verdienen?
      Ze zouden graag met u ruilen denk ik!!

      Verwijderen
    3. Ik denk dat er meer fraude/misbruik is in de top dan aan de onderkant van de samenleving...
      Mensen hebben liever een goede gezondheid dan met gebreken in een uitkering te zitten.

      Verwijderen
    4. Helemaal met u eens, anoniem van 16:56. Voor mij is het ook onbegrijpelijk dat mensen met weinig geld huisdieren hebben en roken. En dan je kind zonder ontbijt naar school sturen?

      Verwijderen
    5. Je kunt niet bij iemand anders achter de voordeur kijken en een oordeel hebben over roken of huisdieren. Ik kan het gewoon betalen maar moet er echt niet aan denken om als ik ooit in die omstandigheden kom van weinig geld mijn kat weg te doen. Een huisdier zorgt er ook voor dat er minder stress is/meer plezier in het leven etc. En nee roken is niet goed voor een mens maar het jarenlang moeten rondkomen van net genoeg of net te weinig geeft heel veel stress en dan is stoppen met roken heel moeilijk. Geen ontbijt voor je kinderen heeft daar misschien ook mee te maken/verkeerde keuzes maken/geen hulp durven vragen etc. Politici in de huidige Tweede Kamer en de coalitie kunnen zich waarschijnlijk niet voorstellen hoe het echt is om met weinig geld te leven en al die 'pleisters' in de vorm van tijdelijke toeslagen zorgen er alleen maar voor de bedrijven de prijzen weer verhogen waardoor het een vicieuze cirkel blijft. Want als het minimumloon omhoog gaat willen mensen die nu 18 Euro per uur verdienen ook meer (en terecht). Zorg ervoor dat basisvoorzieningen weer onder de overheid vallen. De SP roept dat al jaren maar blijven een roepende in de woestijn. De zorg en de uitvoering wordt jaar op jaar ingewikkelder en moet meer en meer gecontroleerd worden waardoor de kosten exeptioneel stijgen.

      Verwijderen
  10. Ik heb op de site van Nibud gekeken, maar misschien snappen ze het daar ook niet. Zij hebben geen 3 kolommen, alleen 1 kolom met de gegevens die nu bekend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik begrijp het even niet: doe ik bij het Nibud een berekening zonder pensioen erbij te tellen, ga ik er inderdaad 59 euro per maand er op achteruit.
    Doe ik een berekening met mijn kleine pensioentje erbij, ga ik er 55 euro op vooruit?????
    Eerlijk gezegd vind ik dat zo krom als een hoepel: heb je meer inkomen, al is het verschil klein, ga je er op vooruit en zonder meer inkomen ga je er op achteruit, alsof je gestraft wordt met een laag inkomen....
    Heel vreemd!
    Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Iedereen hier maakt zich druk, terwijl de debatten nog bezig zijn. De soep wordt vast niet zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend.

    Aan de andere kant: hoe meer lawaai je maakt, hoe groter de kans dat je gehoord wordt. Dus maak maar lekker veel herrie en klaag luidruchtig (en op de goede plekken), wie weet komt er dan toch wat koopkracht bij voor de armsten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die armsten hebben niet eens geld voor een treinkaartje om op de juiste plekken te gaan demonstreren of de fysieke gezondheid.

      Verwijderen
    2. Petra, Deze soep wordt heel heet gegeten, want iedere euro die gekort wordt op een uitkering is er 1 te veel.
      Het is ook heel onrechtvaardig. juist de mensen met alleen AOW en de groep die in de bijstand zitten wordt gekort, zij hebben het minste inkomen van heel Nederland. Terwijl de rest van Nederland in koopkracht erop vooruit gaat.

      Verwijderen
  13. Waar ik niks over kan vinden is de energietoeslag van dit jaar. Op de site van mijn gemeente staat dat er nog geen beslissing is gevallen daaromtrent en dat ik de site maar in de gaten moet houden. Vorig jaar was ons inkomen een paar euro boven die grens van 120% en dus aanvraag afgewezen. Begin van dit jaar las ik ergens normbedragen zodat we wel in aanmerking zouden komen. Maar hoe het nu gaat? Wie weet daar wat van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gelezen dat de energietoeslag voor de winter van 2023-2024 er nog komt, aan te vragen tot komend voorjaar.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.