maandag 18 september 2023

Geen anonieme reacties meer?

Er zijn nogal wat bloggers waar je helemaal niet kunt reageren op hun blog. Onder anderen bij Teunie van Eenvoudig Leven en ook bij Minke van Gierige Gerda.
Bij anderen kan je niet als anoniem reageren. Dat is bijvoorbeeld zo bij Mrs H te B blogt, van blogger H. Daar kun je alleen reageren als je een account hebt bij blogger (of zo?).

Soms, en zeker in coronatijd, heb ik er wel eens over gedacht om alle anonieme reacties te blokkeren. Dat heb ik toen niet gedaan, maar ik ben er wel toe overgegaan om alle reacties te modereren. Een nare reactie op mij of een andere reactie, gescheld, vol met complottheorie of andere misinformatie: naar de digitale prullenbak! Soms eerst goedgekeurd en vervolgens na enig beraad toch nog in de prullenbak.

Vooral anonieme reageerders kunnen nogal eens flink te keer gaan. En als ik reacties wil modereren en goed- of afkeuren, moet ik ze wel allemaal lezen! En soms heb ik daar geen zin in! Deze anoniempjes weten soms heel goed dat ze mij raken ook al publiceer ik hun reacties niet en hebben dan naar hun gevoel toch lekker hun punt gemaakt.

Aan de andere kant hebben andere anonieme reageerders vaak heel zinnige opmerkingen en suggesties en zou ik ze niet willen missen. Die hebben dan dus wel degelijk een toegevoegde waarde.
Per bericht heb ik de mogelijkheid om de reacties van lezers te sluiten. Als ik er genoeg van heb, dan kan ik voor dat ene bericht de bestaande reacties verbergen of de bestaande nog wel tonen, maar geen nieuwe meer toelaten.

Wat vind jij, moeten de anoniempjes blijven?

33 opmerkingen:

  1. Ik heb geen blog dus weet niet hoeveel het er zijn en dat zal ook per onderwerp verschillen maar ik ben van mening dat iemand gewoon zijn/haar naam moet vermelden. Positieve of negatieve feed back mag en dit zet anderen soms ook aan het denken maar schelden, je mening niet onderbouwen, anderen afkraken nee daar zit volgens mij niemand op te wachten. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed maar anoniem nee. Schrijf soms ingezonden brieven naar kranten en zonder naam (en adres maar dat wordt niet gepubliceerd) worden die brieven afgewezen. Uiteraard is het jouw blog dus dit is slechts mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms druk ik op de verkeerde toets en ben ik ineens anoniem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind niet zo veel iedereen met doen waar ze zich zelf prettig bij voelen. Ik laat anonieme reacties graag toe omdat mensen op die manier vaker geneigd zijn om echt waardevolle dingen te delen maar de aard van wat ik schrijf is erg anders dan blogs als deze. Als ik zelf reageer is het anoniem, als ik eraan denk vul ik wel een naam in maar zal nooit met een account of e-mail adres reageren. Verschillende zaken moeten strikt gescheiden blijven, ooit had ik een speciaal account voor reacties maar dat was steeds zo’n gedoe met in en uitloggen dat ik daar snel weer mee gestopt ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Aaf, ik reageer altijd anoniem bij jou, maar (in mijn ogen) altijd met respect voor anderen. Je plaatst ze ook altijd.
    Ik zou wat uitleg nodig hebben om met een account te reageren. Als het jou teveel tijd kost en zeker als anonieme reacties je kwetsen, begrijp ik het als je daarmee stopt.
    Ik heb geen blog ofzo, ben maar een simpele meelezer.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De keuze is natuurlijk aan jou. Waar voel jij je goed bij en waar heb je tijd voor. Modereren kost tijd. Ik vind wel dat je erg selectief bent met modereren maar het is jouw blog. Persoonlijk verwijder ik alleen schelden e.d. de rest niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat je het goed doet zoals nu.
    Anoniem reageren doe ik zelf ook, want ik heb geen eigen account of website waarmee ik herkenbaar ben, En of ik nu Ans, Hans, Jans of Frans onder mijn reactie zet, anoniem blijf ik toch wel.

    Wat je ook nog zou kunnen doen, is de nare reacties verzamelen en van tijd tot tijd even te kijk zetten op je blog.
    Dat ze naar kunnen zijn, snap ik. Sommigen stoppen met bloggen hierdoor. Jij nog niet, en dat is top!
    Maar zoals een gezegde luidt: if you can’t stand the heat, stay away from the fire.
    Gewoon doen Aaf, waar jij je goed bij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben 87, en krijg het niet voor elkaar om mijn naam er bij te krijgen, help!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook geen blog maar kan wel met naam reageren door in te loggen met een gmail e-mailadres. Soms moet ik opnieuw inloggen tegenwoordig, waarschijnlijk door veranderingen op de diverse blogpagina aanbieders. Maar dat heb ik er wel voor over om als Lot herkenbaar te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik reageer ook een enkele keer als anoniem. In mijn geval is het ook altijd gepubliceerd. Van respectloze mails houd ik niet, eveneens als mijn waarheid is de enige waarheid mails

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Reageer altijd onder anoniem met vermelding van mijn naam. Bij elke blogger, die ik lees. Het gebeurt af en toe, maar vindt met respect reageren de normaalste zaak van de wereld.
    Zou jammer zijn als het niet meer zo kan. Gr. MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Meestal vergeet ik een naam in te vullen en ben dan een anoniem. Maar vul ik wel een naam in, dan is dat niet mijn echte naam maar een vaste reageerdersnaam. De meeste reageerders doen dat zo, denk ik.
    Zal nooit met opzet iemand beledigen,
    Aaf al helemaal niet. Het is wel voorgekomen dat ik het niet met iemand eens was, degene was beledigd. Dat kan gebeuren op een blog. Als iedereen het met elkaar eens zou zijn werd het een knusse maar saaie boel.
    Maar met opzet beledigen of aanvallen kan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan zonder eigen blog/website ook alleen anoniem reageren, maar doe dat altijd met respect en zonder vooroordeel, zou jammer zijn als ik niet meer kan reageren, groetjes johmar

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik reageer denk ik ....ook anoniem maar ze worden altijd geplaatst.
    Haatdragende of kwetsende reacties zal ik nooit plaatsen daar heb ik een afkeer van.
    Ik zou het wel jammer vinden want ik vind de verschillende meningen vaak wel leuk.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik reageer ook ‘als anoniem’ maar zet er wel mijn naam onder. Is dat mijn echte naam…..?
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zie weinig verschil tussen anoniem reageren of een bedachte naam opgeven, of mis ik iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat bepaal jij zelf Aaf. Maar men kan altijd eindigen met de naam onder het bericht. Hoewel, velen bloggen onder een pseudoniem, dus een naam betekent niet zo heel veel.
    Groet, Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik reageer af en toe bij jou en andere, heb geen blog maar zet altijd mijn naam en woonland in de reactie en net zoals nu groetjes, Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik reageer het liefst niet anoniem, maar ik vind het ook weer vervelend als ik allerlei extra accounts moet aanmaken om te mogen reageren. Een veld voor naam en url of e-mailadres moet genoeg zijn, denk ik dan. Zelfs met een account ergens, kun je natuurlijk nog ellende uithalen, dus het is niet waterdicht.
    Ik modereer ook, voornamelijk om spam te vermijden. Er zit altijd wel wat bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben een anoniempje en ik hoop van harte (en denk van wel) dat ik me altijd fatsoenlijk heb gedragen op internet. Ik ga geen account aanmaken. Het is helemaal aan jezelf of je de reacties dicht zet. Als ik na ga hoeveel bagger ik al moet aanhoren IRL (over oa mijn trans kind) dan stel ik me zo voor dat het online nog vele malen erger is. Laat het vooral leuk voor je blijven om te bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik hoor wel eens mensen zeggend at ze niet kunnen reageren op mijn blog. Ik heb een blogger-blog en wil de reacties op voorhand modereren omdat ik bij momenten ook een hoop spamreacties krijg. Maar waarom mensen dan niet kunnen reageren begrijp ik echt niet. Want bij mij kan anoniem reageren nog altijd (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik lees je blog al jaren dagelijks. Als ik reageer dan is het op een respectvolle manier als 'anoniem' gewoon omdat ik niet zou weten hoe ik op die andere manieren zou moeten reageren : google account ? naam/URL ? Ik kan niet goed overweg met al die digitale zaken (heb zelfs geen smartphone)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat is anoniem? Ik zet meestal mijn echte naam bij een reactie, maar hoe weet jij of ik niet eigenlijk een dikke, oude man met vreemde gewoontes ben??
    En een account aan maken, dat zegt ook niets over iemands ware identiteit. Dus, lekker laten zo!
    Vind het alleen wel jammer, dat lezers soms denken dat een reactie van mij was, wegens botheidsgehalte, terwijl dat lang niet altijd zo is. Ik ben nl altijd heel erg aardig, kan alleen niet zo goed tegen dom-wappiegemuts.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, jouw stijl herken ik inmiddels en ik vind je heus niet altijd bot, maar wel altijd direct. En ja, ik weet nu ook dat je aardig bent maar niet van gemuts houdt. Daar houd ik ook niet van, dus wat dat betreft zitten we vaak op een lijn! En dan maakt het mij verder niet uit of je een oude dikke vervelende vent bent of een jongen van 16 die niets beters te doen heeft dan op blogs van senioren te reageren! 😉

      Verwijderen
  23. Soms is het niet helemaal duidelijk hoe/waar je moet inloggen.
    Als ik reageer op andere blogs lukt dat wel; bij jou Aaf, op de één of andere manier niet (ben een echte digibeet 😀)
    Als ik zie dat ik weer eens anoniem ben zet ik altijd mijn naam onder de reaktie.
    En verder : jouw blog, jouw regels !
    Betty MP/ België

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik waardeer jouw manier van modereren heel erg. Soms lees ik reacties van mensen die het tegenovergestelde vinden van wat ik vind, of reacties waarover ik me heel erg verbaas. En soms moet ik heel hard lachen. Of ik word heel nieuwsgierig naar wat iemand dan wel is i.p.v. misschien wel “een dikke oude man met vreemde gewoontes”, hiervan slaat mijn fantasie meteen op hol.
    Kortom, ik hoop dat je nog heel lang zo doorgaat als je nu doet.
    PS Ik kon pas reageren - maar alleen als Anoniem - toen ik mijn VPN had uitgezet, maar wel was ingelogd op het gmailadres wat ik voor reacties gebruik … Rechtstreeks Marijke beantwoorden ging niet, benieuwd of mijn reactie wel wordt gepubliceerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb een blog en reageer daar ook mee. Ik kan mij voorstellen dat mensen geen blog hebben en toch willen reageren. Daar heb je nu een oplossing voor.
    Iedereen die anoniem reageert kan er een fictieve naam onder zetten.
    Bij de eerste paar regels weet je wel of iemand naar reageert. Dan hoef je niet verder te lezen.
    Maar het is jouw blog. Jouw beslissing.

    Liefs Joanne 😘🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik herken je dilemma's. Ik publiceer alle reacties, er is gelukkig nog nooit op mij gescholden, tenzij het reclame-achtige dingen zijn, wonderdokters of religieuze malloten. Anonieme reacties herken is soms aan de stijl van schrijven, zelfs als er geen naam bij staat. Die kan overigens ook verzonnen zijn natuurlijk. Mijn blog schrijf ik redelijk anoniem, maar wel met een foto die echt van mij is, en volgens mij kan je me ook wel vinden als je weet dat ik blog. Maar goed, dat vertel ik niet zo vaak aan mensen die ik ken. Ik vind het dan ook niet erg als mensen anonieme reacties achterlaten. Het geeft ze misschien net wat meer vrijheid om openlijk hun mening te geven. Ik kan zelf niet op WordPress blogs reageren, geen idee waarom niet, dan moet ik inloggen met een Wordpress account!! Vind ik lastig, dus ik heb ook begrip voor mensen die het lastig vinden om een account te maken om te reageren. Beetje rommelige reactie dit, maar de boodschap is denk ik wel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zelf reageer ik ook altijd anoniem, maar nooit beledigend, belerend of kwetsend (dat is niet mijn intentie).
    Mijn reacties zijn ook altijd geplaatst.
    Als ik ergens een account moet aanmaken of mailadres moet achterlaten voor een reactie reageer ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Aaf, ik kan alleen anoniem reageren want geen url of,googleaccount. Soms vergeet ik mijn naam erbij te zetten, Groeten Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik vind het prima zoals het nu gaat, al lijkt het me voor jezelf heel vervelend om die nare reacties toch te lezen te krijgen. Gelukkig behoed je ons daarvoor. Maar deze manier van modereren betekent wel dat je bijv in je vakantie nog meerdere keren per dag met je blog bezig bent, ondanks vooraf klaargezette stukjes? Vind je dat niet vervelend tijdens je reis?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind het fijn dat ik bij jou anoniem kan reageren, zo hoef ik geen account aan te maken

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.