zondag 17 september 2023

Prothesen overal!

In mijn lichaam zitten vrij veel protheses.
2 nieuwe heupen, 2 nieuwe lenzen in verband met staar, 1 prothese die de gehoorbeentjes in het middenoor vervangt. Daarnaast draag ik een bril en 2 hoortoestellen, die de prestaties van gehoor en ogen moeten verbeteren.
Vijftig jaar geleden had ik dat echt niet kunnen denken!
Ik had een opa, een oma en een moeder (hun dochter) die slecht liepen. Een andere oma en opa en mijn vader (hun zoon) hoorden slecht en toen ik 36 jaar was kreeg mijn vader 2 staaroperaties.

Maar nu, op mijn zeventigste dus ook overal littekens door al die kunst-onderdelen!
2 heupoperaties voor 2x een total hip replacement, 3 ooroperaties (2 vanuit de plooi achter de oorschelp en 1 door het trommelvlies), 3 oogoperaties (ook nog 1 voor een ander akkevietje, iets met gaten in mijn netvliezen).

De ouders van mijn moeder, mijn moeder zelf en ook mijn broer hadden slechte heupen. Mijn moeder, mijn broer en mijn opa werden ook geopereerd aan hun heupen. Dus misschien lag het eigenlijk wel in de lijn der verwachtingen dat ik ook ooit eens aan de beurt zou zijn.

In de familie van mijn vader hoorden er nogal wat mensen slecht. Mijn vader, opa en oma hebben nooit hoortoestellen gehad, maar als ze nu mijn leeftijd hadden, kwamen ze daar zeker voor in aanmerking. Andere tijden, andere gezondheidszorg. Mijn broer, mijn moeder en ik hadden/hebben ze wel en dat maakt het leven toch wel aangenamer.

En die staar? Mijn vader, mijn moeder en mijn broer gingen mij voor. Mijn vader en broer waren relatief jong, tussen 50 en 65 jaar, mijn moeder was al ver over de 80 voordat het zover was.

Staat er nog meer aan te komen?
Ik hoop het niet!

12 opmerkingen:

  1. Ik geloof dat je nu wel bijna alle reserve-onderdelen hebt, die er bestaan :-)

    Alle gekheid op een stokje: fijn dat dit tegenwoordig kan, waardoor jij (en ik waarschijnlijk ook ooit) langer meer van het leven kunt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms denk ik wel eens,hoe het was in vroeger tijden. Zonder al die verbeteringen inclusief vullingen in kiezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gemiddelde leeftijd van de generaties voor mijn vader was veel lager. Nooit naar de dokter, en dan ineens dood. Problemen met het hart en zo. En pijn hoorde er bij. Kapotgewerkte arbeiders.

      Verwijderen
    2. Tandheelkundige zorg is enorm verbeterd, hoewel het de laatste jaren weer minder is geworden.
      Veel minder mensen met een kunstgebit, dat is zeker zo.

      Verwijderen
  3. Duidelijk een vakantie blogje. Goede vakantie toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn lichaam zit ook al heel wat onderdelen. Nieuwe knieen, pen in middenvoetsbeentje ter versteviging.
    In rechtermiddenvinger en linker wijsvinger zitten pennetjes, het gewricht is schoongemaakt en vastgezet.
    Komt allemaal door forse artrose in gewrichten. En ben bang dat ook de heupen over niet al te lange tijd aan de beurt zijn.
    Ik ben heel blij met alles wat mogelijk is in Nederland. Buiten artrose heb ik ook aan ogen behandelingen gehad maar dat zijn geen protheses

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn zwager kreeg afgelopen donderdag voor de tweede keer een nieuwe heup. Hij moest twee nachten in het ziekenhuis blijven, in plaats van één. Leeftijdsdingetje. Is bijna 90.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn moeder, 1920-2011, had een kunstgebit net als mijn vader, 1917-2001
    Ikzelf ben geboren in 1950 en in 2020 aan staar geholpen, that’s it.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn moeder heeft een klikgebit (boven en onder) een bril en hoorapparaten. Wij spotten er mee. Zo geeft ze zelf aan dat ze de hoorapparaten nalaat aan een van haar kleinkinderen en het gebit aan mijn schoonzus. De vader van mijn schoonzus had een rollator. Na zijn overlijden is deze bewaard gebleven. Als er iemand 3 keer valt binnen een korte tijd krijgt hij/zij deze zo wordt er “gedreigd”.

    Maar aan de andere kant nemen we elkaars gebreken en ziektes wel heel erg serieus. We spotten niet met COVID-19, rugpijn, artrose enz. Ook met een dieet ivm voedselintolerantie of iets echt niet lusten houden we rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel is toch genetisch bepaald he?
    Als je op gen niveau defecten weg kan nemen, zou dat veel operaties schelen.
    Maar zo ver zijn ze nog niet, en ik weet ook niet of ik het zou durven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat het kan al die ingrepen en hulpmiddelen maar het is natuurlijk fijner om het niet nodig te hebben. Ik werk in de zorg en een vrouw had dit gedichtje bij de deur hangen:

    Ouderen niets waard?

    Hoezo? Wij zijn een fortuin waard!!

    Wij hebben ZILVER in onze haren
    GOUD in onze tanden
    En GAS in onze darmen
    STENEN in onze nieren
    LOOD in onze schoenen
    En KALK aan onze nagels
    PLASTIC in onze knieën
    Vol met dure MEDICIJNEN
    lijken wij op GOUDMIJNEN
    een mens met zoveel MINERALEN
    Is met geen MILJOENEN te betalen

    Daarom gaan wij fier door het leven
    Nemen kritiek op als een Spons
    Want door bovengenoemde RIJKDOM
    Drijft de economie nog steeds op ONS!



    Ik moest aan dit gedichtje denken toen ik je blogbericht las en vind hem nog steeds grappig.

    Groetjes van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The Bionic Woman! Ken je die serie nog?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.