donderdag 14 september 2023

Het falende geheugen

Ik lees regelmatig in kranten dat bij vrijwel iedereen het kortetermijngeheugen een stuk slechter is dan men denkt.  En ook het langetermijngeheugen is slecht. Het vertoont gaten en verkeerd onthouden gegevens.
Een wonderlijk iets, dat geheugen!
Ik vond bijvoorbeeld kort geleden mijn zwemdiploma A terug. Ik meende volkomen zeker te weten dat ik dat diploma behaald had in de 4e klas van de lagere school (= groep 6 van de basisschool), dat zou in 1963 geweest zijn. 
Wat bleek? Ik behaalde mijn A-diploma in juni 1966! Toen was ik 13,5 jaar! Gek hè? Ik zat toen al op de middelbare school. Ik kan mij van die periode alleen herinneren dat ik pogingen gedaan heb om mijn B-diploma te behalen, wat overigens nooit gelukt is. Maar ik behaalde toen dus wel mijn A-diploma!
Ik had een flinke achterstand, dat kwam doordat ik later dan klasgenoten was begonnen met zwemles. Toen ik als 9-jarige vanuit Leeuwarden naar Drachten kwam, hadden al mijn klasgenoten op één na al hun A-diploma. Dat was tijdens het schoolzwemmen behaald, wat in mijn geboortestad kennelijk niet bestond.  De vertraagde klasgenoot en ik kregen in 1962 samen les en het verbaast mij nogal dat ik toen of een jaar later geen diploma behaald heb. Maar het diploma liegt niet, het was echt 1966!
Ik kon het bijna niet geloven!
Al mijn klasgenoten hadden al een diploma. Misschien vond ik het te gênant en dat ik het daarom vergeten ben wanneer ik daadwerkelijk mijn diploma haalde?

Zo sprak ik laatst met mijn broer over onze kampeervakantie in Zwitserland, samen met onze ouders. Volgens mij in 1963. We kampeerden op verschillende plekken en mijn broer herinnert zich heel andere dingen dan ik. We kampeerden aan het Vierwoudsteden meer, ik ga daar binnenkort weer naar toe en de naam van dat meer deed een belletje rinkelen bij broer. Hij noemde ook nog de plaats Bellinzona, in het Italiaans sprekende deel van Zwitserland. Hij had er voor het eerst abrikozenjam gegeten, vertelde hij. Nog steeds zijn favoriet. Ik wist er niets meer van dat ik daar voor het eerst abrikozenjam at. Wel dat het ook voor mij nog steeds de favoriete smaak jam is!
Wat we beiden nog heel goed wisten, dat we over de Sint Gotthard pas reden, we gingen niet door de tunnel. In de zomer door de sneeuw bovenop de berg! Te indrukwekkend om te vergeten. En ook ons uitstapje naar het smokkelaarsdorpje Indemini, vlak bij de Italiaanse grens, herinnerden we ons nog heel goed! Het dorpje had daken met stukken steen en huizen met muren van gestapelde stenen. We hadden nog nooit zoiets gezien!
Blijkbaar werkt het geheugen wel goed bij iets wat heel veel indruk maakt!

Indemini (beelden van Ticino Weekend)

Indemini (beelden van Ticino Weekend)

Overigens was ik er vast van overtuigd dat Indemini in Italië ligt, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het ligt toch echt in Tessino, het Italiaanstalige kanton van Zwitserland.

10 opmerkingen:

  1. Over je zwemdiploma. Ik ben een paar jaar jonger, en ik heb eerst mijn zwemdiploma Z gehaald. Daarmee mocht je in het diepe bad zwemmen. Daarna, met zeker meer moeite, mijn A diploma gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is het niet alleen een kwestie van geheugen. Maar was je belangstelling op dat moment op een klein stukje gericht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het jaar weet ik niet maar ik had al vrij vroeg een zwemdiploma, maar kon al eerder me goed redden. We waren elk weekend met boot op het water en ik had van mijn opa watertrappelen, boven water blijven en drijven geleerd.
    Met mijn oma ging ik om 7 uur in de ochtend naar zwembad en ik moest eerste dingen afleren. maar ik heb nooit de schoolslag en rugslag echt goed geleerd. Waarschijnlijk speelde ook mee dat ik altijd last van gewrichten en spieren heb gehad en sommige bewegingen niet goed kon uitvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Realiseer me dat ik niks over geheugen hiermee zeg. En ik weet ook eigenlijk niet of ik me dingen anders herinner dan ze gebeurt zijn.

      Verwijderen
  4. Mijn geheugen, zowel het korte- als het langetermijngeheugen. Mijn oudste vriendin, we waren 3 toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, en mijn broers en zussen vragen mij vaak naar bepaalde gebeurtenissen in onze gezamenlijke jeugd.
    Een goed geheugen hebben is niet altijd leuk!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op gezamenlijk meegemaakte gebeurtenissen herinnert de een zich andere zaken dan de ander. Het is maar net wat de meeste indruk gemaakt heeft. Dat is heel gewoon. Het zou pas vreemd zijn als je broer en jij exact dezelfde herinneringen hadden. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het geheugen is plastisch en past zich aan onder meer na latere ervaringen. Interessant boek over gelezen onlangs. Mijn brus is het hier niet mee eens: die is van mening dat diens herinneringen de enige waarheid zijn - wat het bespreken van ons gezin vroeger niet gemakkelijker maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons herinneren mijn broer en ik zich ook compleet andere dingen, waarbij het een en ander ook te maken heeft met het feit dat wij enorm van karakter verschillen en dingen heel anders ervaren. Zo vond mijn broer dat ik altijd voorgetrokken werd, daarbij compleet voorbijgaand aan het feit dat onze vader voor hem kalfjes kocht die ik hielp grootbrengen terwijl de winst die er op gemaakt werd voor mijn broer was.Maar ik deed veel dingen met mijn vader en daardoor hadden we wel een hechte band, terwijl mijn broer eigenlijk altijd met vrienden op pad was. Ik vond die hechte band belangrijker dan het materiele.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geen zwemdiploma. Werd niet enthousiast gemaakt in het grote gezin. Wel een jaar abonnement op het onverwarmde buitenbad. Als ik zei dat ik ging zwemmen hoefde ik geen klusjes te doen.
    Een broer heeft wel zwemdiploma gehaald. Dan toch 1 van de twaalf kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet dat er veel dingen zijn die ik me niet herinner, dat merk ik wanneer mijn vader over vroeger praat. Vakantiebestemmingen, dingen die we deden. Maar ik heb wel herinneringen die mijn vader dan weer niet heeft. Zo vullen we elkaar een beetje aan als we het over vroeger hebben. Ik schrijf natuurlijk af en toe over mijn eetherinneringen, die gaan echt ver terug. Soms check ik het wel even bij mijn vader, want net als Aaf, herinner ik het me soms ook verkeerd!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.