maandag 11 september 2023

Is het linksom of rechtsom of is het toch linksom?

Hoe draai ik iets los en hoe draai ik iets vast?
Linksom of rechtsom?
Ik denk dat ik er moeite mee blijf houden.
Volumeknoppen, schroeven, doppen van melkpakken, de dop van de oliefles, jampotdeksels, sleutels. Eigenlijk alles waar je aan moet draaien.

Als kind,  9+, want eerder hadden we geen TV,  moest ik de volumeknop van de TV harder of zachter doen en ik draaide vaak de verkeerde kant om. Mijn vader werd er woedend van en riep: Kan je dat nu nog niet? Je kunt ook niets! Mijn vader was niet de beste vader die je je kunt wensen, lees er hier meer over.

Mijn vorig jaar overleden ex-partner had er veel plezier dat ik een "draaiprobleem" had! Hij schaterde het uit als ik het weer eens een keertje verkeerd deed. Dan kon ik er ook wel om lachen en draaide vervolgens de goede kant om.
Gelukkig voor mij, verschenen er in de zeventiger jaren steeds meer TV en audioapparaten met afstandsbediening. Daar zaten geen draaiknoppen aan, maar toetsen om het volume te regelen.

Nog steeds heb ik er moeite mee, ik krijg het gewoon niet in mijn systeem naar welke kant ik moet draaien. Als ik een deksel van een potje niet los kan krijgen, dan denk ik: misschien moet ik het toch de andere kant opdraaien? En dan draai ik het deksel nog vaster en gebeurt er niets. Toch maar andersom?  Idem met doppen van sojamelk, olieflessen etc. En natuurlijk ook met schroeven.

Laatst had ik een pak melk en ik kreeg de dop niet open! Toen nam ik een tang en klemde de dop daartussen en sloopte de hele dop van het pak! Oeps! Blijkbaar de verkeerde kant op gedraaid!

Het ligt waarschijnlijk aan mijn hersenen dat ik dit niet kan automatiseren, dat is mijn theorie. Ik heb ook een lichte vorm van dyslexie, en een lichte vorm van dyscalculie, ook in cijfers en letters is automatiseren niet erg goed gelukt.

Wat denk jij, of herken jij het misschien?


28 opmerkingen:

  1. Als kind het ezelsbruggetje aangeleerd gekregen L-L.
    Oftewel Links om dan gaat iets Lopen / open.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lefty loosy, righty tighty.

    Zo onthoud ik het ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar! Zelfs de voordeur openen lukt niet in 1 keer, haha.
    Waar dat aan ligt weet ik ook niet, maar het hoort gewoon bij mij!.
    Pas was ik in autogarage en moesten de alle lichten gecontroleerd worden. Ik moest de auto starten en de lichten 'bedienen'. Ik heb alle hendeltjes gehad zoals de raamwissers, watersproeier enz. En die monteur maar zuchten maar eindelijk had ik goede. Het gekke is dat ik er met autorijden helemaal geen last mee heb en altijd de juiste gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. DROL!
    Dat wil zeggen, Dicht Rechts, Open Links!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, ik gebruik ook altijd dit ezelsbruggetje.

      Verwijderen
  5. Voor degenen die een beetje Engels kunnen: righty tighty, lefty loosey. Oftewel: naar rechts is vaster vastdraaien, naar links is losser. Links los in het Nederlands is ook met 2 x een L aan het begin, dat helpt misschien ook al een beetje om het te onthouden.
    En dan moet je natuurlijk ook nog weer goed weten wat rechtsom en linksom is, dat is voor sommige mensen ook niet gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ooit in een serie een heel handige uitspraak die me wel helpt:
    Righty tidy, lefty loosy…

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lefty loosely righty tightly.

    Mijn probleem is meestal dat ik het met links wil doen maar dat het dan de verkeerde kant op moet of aan de onhandige kant op een apparaat.
    Nou kan ik het wel met rechts maar links heeft de voorkeur.

    Doppen van pakken slopen.. dat wel ik trek 90 % kapot.
    Als ze pakken nou weer gewoon zonder dop down en we de hoek weer open knippen.. besparen we bergen plastic. Ik knip nu vaak de bodem open en giet over in een glazen fles.. zo klaar ermee.

    De nieuwe chocomel is ook drama..die gaat onderweg open door het lipje.
    En sinds er een laat mij aan de fles dop zit trek ik eerst een mes door de draaidop op fris. En die doppen hou is. In een doos, om op te sturen, als protest.

    De meeste mensen die iets aan de handen of armen hebben kunnen niks meer open krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. LÍnksom is tegen de klok Ín
    RÉchtsom is met de klok mÉÉ.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en wat is hierin de link met naar welke kant je moet draaien voor open of dicht?

      Verwijderen
    2. Dat als je eerst nog moet bedenken wat links en rechts is je niet ver met de rest komt

      Verwijderen
  9. Met links recht, open dicht heb ik geen moete, wel met ezelsbruggetjes onthouden 🤣
    Maar de douche thermostaatkraan sta ik nog wel eens de verkeerde kant op te draaien, nu ik dit type heb ik geen die of die nu naar me toe moet draaien of van me af om water te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat met die douchekraan had ik ook. Ezelsbruggetje: als ik wil dat het water naar me toe komt dan draai ik hem ook naar me toe. Nu maar hopen dat jouw kraan ook zo werkt ☺️

      Verwijderen
    2. Ezelsbruggetjes zijn bijna per definitie nooit gemakkelijk of logisch. Voor de pincodes van mijn bankpasjes het ik ook ezelsbruggetjes die voor mijzelf glashelder zijn, maar ik kan ze 100 keer aan mijn vrouw uitleggen en die kijkt dan alsof ik water in brand steek. Eerlijkheidshalve; haar 'overduidelijke' ezelsbruggetjes begrijp ik ook vrijwel nooit. Toch zijn we geen van beiden dom, mocht die indruk gewekt worden; we hebben beide aan andere manier van denken en interpreteren.

      Verwijderen
    3. Dank je Marjolein, dat is best een logische.

      Ja Willen zo werkt het voor de ene heel goed werkend voor de ander abacadabra.

      Verwijderen
  10. Ik kocht toen ik rijles ging halen een ring die ik rechts om deed dan wist ik welke kant ik op moest.
    Met potten geen moeite maar ik ben blij dat de autolampen nu automatisch zijn al die knopjes dat leer ik nooit.
    Leven mijn eerste eend met gewoon hendeltje.
    Voor de doppen op het melkpak heb ik een speciale opener en die werkt echt goed een opening die je op de dop zet en een handvat.
    Lekker simpel.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nooit problemen mee! Dat is maar goed ook want ik heb links en rechts niet geautomatiseerd. Dus een ezelsbruggetje zou weinig helpen. Was erg leuk bij de autorijles (niet!). Twee van mijn drie kinderen hebben dit ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zag gisteravond op de Antique Roadshow van de BBC iets grappigs: sommige knopen van Engelse parachutisten en andere militairen hadden een kompasje, verstopt in een koperen knoop zoals alle legeruniformen er een hadden.
    Om de Nazi's extra te misleiden draaide de knoop naar rechts open.
    Dat had bij jou niet gewerkt Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig, ik denk dan: dat doe je toch automatisch? Behalve dan het slot van mijn voordeur - 'één van de sloten van mijn voordeur - die gaat net de verkeerde kant op - dus dat doe ik na al die jaren nog wel eens fout....'Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat hetzelfde probleem is als dyslexie/ dyscalculie - je draait dingen om...!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met draaien onthoud ik "links is los". Maar met b.v. de weg vertellen,haal ik links en rechts door elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij mij gaat het opendraaien van potten etc. automatisch. Trouwens, alleen op de pakken met biologische melk, die ik gebruik, zitten van die doppen. Ik knip gewoon een punt van het pak af en laat de dop erop.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. er zijn heel wat ezelsbruggetjes maar de meeste simpele is DROL. Zeker kinderen die het verschil nog moeten leren vinden dit leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik open al deze pakken of flessen gewoon met de notenkraker er is dan direkt greep op de dop en is het verder een fluitje van een cent.
    Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik probeer te bedenken welke kant its op moet. Als een deur /raamopslot moet , draai je naar het kozijn toe. Open dus uit het kozijn.
    Doppen eraf een beweging maken die omhoog gaat. Dicht naar beneden toe.
    Dan hoef je al die ezelsbrugge niet op te slla🤣

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nooit moeite mee. Misschien wel omdat ik er niet bij nadenk. Daarnaast heb ik erg veel kracht en draai ik alles nog zonder problemen open.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb er vooral last van als ik ergens een schroef in wil draaien. Wet dan nooit wat de goede draairichting is.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb het ook. Zit ook altijd te hannesen met deursloten. Mijn vriend begrijpt dat niet maar die weet weer niet wat links of rechts is. Leidt wel eens tot communicatie problemen. Dank voor de ezelsbruggetjes. Ik ga voor links los. Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.