dinsdag 12 september 2023

Uitgaven voor schoonmaak in de afgelopen 5 jaar.

Op 27 augustus schreef ik over mijn uitgaven voor schoonmaak en verzorging in het afgelopen jaar.  Voor verzorging gaf ik véél meer uit dan voor schoonmaak. Echt veel meer. Ik beloofde toen een overzicht van alle uitgaven voor schoonmaak in de afgelopen 5 jaar. Bij deze al mijn uitgaven van augustus 2018 tot  augustus 2023

sanitairspons 1,59
luchtverfrissers, 2 stuks 1,19
3 flessen toiletreiniger * 2,98
toiletreiniger, 3x, dingen voor in de toiletpot* 2,97
2x wc eend 2e gratis 2,19
2x wc eend, 1 euro per stuk actie 2,00
WC schoonmaakmiddel, 5 flessen* 5,00
luchtverfrisser Glade 1,25
nog 2 luchtverfrisser Glade (2=1 reclame) 1,25
geurdingen voor toilet 2 halen 1 betalen 1,25
3x glorix toiletblokken 3,00
toiletborstelhouder 1,99
wc borstels 1,98
keukenpapier, 3 rollen 0,97
schuursponsjes, 5 stuks 0,38
keukenpapier, 3 rollen 0,99
2x3 rollen keukenpapier 1,95
schuursponsen 0,82
schuursponzen 0,79
1 schuurpoeder (Vim) 0,99
3 rollen keukenpapier 3,19
2x ariël vloeibaar 2e gratis 7,99
wasmiddel,  hamster, 2 flessen 7,39
wasmiddel  9,99
persil wasmiddel met gta 2,00
wasmiddel Fleuril met scoupy 5,69 korting 2,00
wasmiddel fijn- en wolwas 3,79
2 afwasborstels AH 0,90
2 flessen afwasmiddel 2,15
afwasborstel 0,85
3 afwasborstels 1,90
3 afwasborstels 1,90
2x eco afwasmiddel 1,98
2x afwasmiddel 2,15
hh azijn 0,48
allesreiniger 1,29
meubelpoetsmiddel 2,15
huishoudazijn 0,48
vloeibare groene zeep 1,59
soda 0,89
schoonmaakazijn 0,48
spray ontvetter (op verzoek hulp) 2,75
2 flessen keukenontvetter 2,39
2 flessen schoonmaakmiddel 1,98
nog twee flessen schoonmaakmiddel 2,59
1 fles azijn 0,49
2 flessen ontstopper 3,93
2 flessen schoonmaakazijn 0,96
2 flessen schoonmaakazijn 0,96
schoonmaakazijn, 2 flessen 0,96
azijn 0,69
azijn 0,69
vloeibare groene zeep 1,59
soda 0,89
kleine pedaalemmerzakken 0,75
diepvrieszakken, 75 stuks, 3 liter 0,62
vuilniszakken, 3 pakken 3,97
stofzuigerzakken Miele 14,50
afvalzakjes 0,89
dweilmop 11,14
ragebol 2,99
raamwisser 6,99

153,79

Zo'n 30 euro per jaar dus. Eigenlijk heel erg weinig!
Heb jij enig idee hoeveel je per persoon in jou huishouden uitgeeft?

24 opmerkingen:

  1. Daar sta ik eigenlijk nooit bij stil en koop gewoon,wat nodig is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk niet omdat wij ook al dit soort producten voor een 2e huishouden (mijn moeder) kopen en haar dat niet in rekening brengen. Wat keukenrol betreft zou ik een voorbeeld aan je kunnen (en misschien moeten) nemen want dat gaat er bij ons in grote hoeveelheden doorheen, ik maak de vaat ermee schoon voor ze de vaatwasser ingaan, de kattenbak etc. Weet niet wat beter is afspoelen onder de kraan of (veel) meer vaatdoeken gebruiken en deze wassen. Er is vast wel eens een krant of journalist geweest die dit uitgezocht heeft. Aan toiletblokken geef ik 0 Euro uit want omdat wij een randloos toilet hebben past dit niet (elk nadeel heeft zijn voordeel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vegen met de vork.. en alles is schoon met een lepeltje poeder. Vaatwassers zijn bedoeld om het werk te doen.

      Wij hebben 2 rollen keukenpapier en doen daar al 3 jaar mee.

      Verwijderen
    2. Heel knap dat lukt mij (ons) niet ik gebruik 1 rol per 4 á 5 weken dan ben ik dus een enorme grootverbruiker:-)

      Verwijderen
  3. Geen idee hoeveel ik daar aan uitgeef. Ik ben niet zo heel erg schoonmakerig.
    Gebruik wel regelmatig natte schoonmaakdoekjes bv om de wc bril en randen even af te vegen. Met een sopje doe ik dat minder vaak.
    Gisteren 2 pakken keukenrollen 4 per pak voor 2 euro per pak bij Nettorama gekocht, die prijs weet ik dan toevallig wel, maar hoe lang ik er mee doe? Geen idee. Eigenlijk zou je dan een datum op pak moeten zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De vaatwasblokjes kosten al 100 euro per jaar, dus daar kom ik ruim boven!
    Wc verfrisser etc koop ik dan weer nooit. Wij ruiken zelf naar bloemetjes!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op je lijst staan artikelen die door mij nooit gekocht worden.
    Ik koop nooit luchtverfrissers, toiletblokken, diepvrieszakken, ontstopper, meubelpoetsmiddelen.
    Hoeveel ik per jaar uitgeef aan schoonmaakprodukten, geen idee. Het zal niet erg veel zijn:
    1. omdat ik veel met een ‘natte lap’ doe
    2. omdat ik de pest heb aan schoonmaken

    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die wc blokjes begrijp ik nooit zo goed als je je wc goed schoonhoud dan zijn die blokjes toch overbodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij ons is er altijd enige stank al zou ik het elk half uur schoonmaken. Oud huis, oud riool, waarschijnlijk verzakt ook maar buiten ons bereik om er iets aan te doen. En vooral bij zuid-westen wind is het erg.
      Dan is een lekker wc blokje wel fijn.

      Maar ik kom wel eens bij anderen en dan stinkt het van de 2 blokken die er hangen. Dat is ook niet lekker, en beneemt je de adem

      Verwijderen
  7. Ik heb het niet in kaart maar ik vermoed minder. We maken vooral schoon met groene zeep en soda, die zijn niet duur. En ik maak zoveel mogelijk schoon met oude vodden(lees: versleten handdoeken in lappen geknipt) zodat ik hoogst zelden keukenrol nodig heb. Ook aluminiumfolie gaat heel langzaam.
    Waar ik me wel voor schaam is dat we in de afgelopen jaren regelmatig ontstopper hebben gebruikt in de badkamer, omdat het water niet erg liep. Ik haalde wel haar uit het putje ( een gootje met een soort draaiputje er in) maar toch stroomde het regelmatig over. Liet iemand me vorige week zien hoe ik dat hele draaiputje er eenvoudig uit kon wippen en grondig kon schoonmaken. Nooit geweten, nooit instructie van de badkamer installateur gehad. Vanaf nu kan ik het dan gelukkig weer met mijn gewone sopje en zo nu en dan soda af. Ik deel het genante verhaal voor het geval andere mensen met iets vergelijkbaars zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat u nu ook dieper kan komen . Om verstoppingen te voorkomen draai ik regelmatig het zeefje los. En maak alles schoon met een oude tandenborstel . Ook van de gootsteen en wastafel. En soms flink zuiveringszout met bakingsoda er door . Met het zeefje er in anders spoelt het gelijk door .

      Verwijderen
  8. 6 flessen afwasmiddel in de 5 jaar ??? Ik gebruik er heel wat meer in mijn eenpersoons huishouden . Maar misschien had je nog wel een grote voorraad. Hoeveel geld ik kwijt ben aan schoonmaakmiddelen weet ik niet, want dat hoort bij mijn wekelijkse boodschappen budget van 50 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen idee hoeveel afwasmiddel ik in 5 jaar gebruik, maar niet veel. D reft, is zo geconcentreerd ( hebben ze enige jaren terug geconcentreerder gemaakt) dat er makkelijk extra water in de fles bij kan.
    Dan schuimt het ook sneller.
    Daarnaast heb ik ook een eenpersoons huishouden, afwas niet elke dag( wel alles goed afspoelen).
    En bij een grote fles kopen (zijn er in verschillende formaten) kun je er lang mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vaatwasblokjes halveer ik altijd, alles wordt nog steeds heel schoon en het is minder belastend voor milieu en zuiniger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb echt geen idee! We gebruiken niet heel veel verschillende schoonmaakmiddelen. T. maakt zelf iets met huishoudazijn, dat kost niet veel. Vaatwasblokjes 1 per dag van het huismerk. Keukenrol van de Sligro, van die rollen voor professionele keukens, zijn best prijzig maar gaan eeuwig mee. Met een fles afwasmiddel doen we een half jaar, dat gebruiken we voor slechts een paar dingen. Geen luchtverfrisser hier, die vinden wij allebei vies ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is het veel werk geweest om uit te zoeken hoeveel en wat je voor schoonmaak hebt uitgegeven? Ik vind het knap dat je dit zo goed hebt uitgewerkt. Heb geen idee wat we aan schoonmaakmiddelen uitgeven. Zit bij ons huishoudbudget in. Ik gebruik geen toiletblokjes of lucht verfrisser. Heb wel een geurolie in toilet staan. Wel gebruiken wij heel veel keukenrollen (mijn vriend vooral). Voor schoonmaak gebruik ik voornamelijk groene zeep, soda en azijn. Daar geven we niet veel aan uit. Stofzuigerzakken hebben we onlangs in bulk gekocht; aanbieding Miele, omdat we een nieuwe stofzuiger gekocht hebben. Ik denk dat we daar zeker 3 tot 5 jaar mee doen. Vaatwastabletten doen we door midden. Ik denk dat we twee grote pakken van de LIDL gebruiken per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We hebben een D. Yson zonder stofzuigerzakken, al weer 15 jaar. Ik vond het een verschrikkelijk dure aankoop maar eerlijk is eerlijk het is wel makkelijk zonder stofzuigerzakken. Het is een apparaat waar mijn man ook graag gebruik van maakt, nooit mmegenomen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb geen idee wat ik in een jaar verbruik.
    Ik gebruik vooral natuurlijke schoonmaakmiddelen met gezonde ingedriënten (o.a. geen sulfaten, PEG's, parfum, alcohol etc).
    Afwasmiddel heb ik denk al 5 flessen van 500ml in half jaar ofzo.
    Geen idee eat ik op jaarbasis keijt ben.
    Meeste koop ik in de aanbiedingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 14.50 voor stofzuigerzakken is erg duur, waarschijnlijk originele zakken van Miele.
    Hier ook een Miele, maar met zakken van de A.ction gaat het prima; per 5 stuks 2.29. Ook AH heeft ze nog wel eens in de bonus; 2 voor 1.
    Geen probleem dus om vaker een nieuwe zak te pakken (Hond en kat hier, dus zak kan gaan stinken) of in het geval iets per ongeluk wordt meegezogen wat er uit moet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn Miele is van 1981. Ik betwijfel of de stofzuigerzakken van de Action passen.

      Verwijderen
    2. Is dat toevallig model S220 in het gifgroen? Zo ja heb ik er als verzamelaar interesse in..

      Verwijderen
    3. Nee, die had ik ooit wel, maar die is al weer lang geleden stuk gegaan. Mijn huidige Miele is van mijn ouders geweest en is crème met gifgroen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.