zondag 10 september 2023

Op blote voeten

Ik zie ze steeds meer. Twintigers en dertigers die op blote voeten buiten lopen. Niet uit armoede, nee, ze zien er niet echt armoedig uit, maar omdat het blijkbaar prettig is.
Eén man loopt ook in de winter op blote voeten en laat zo zijn hond uit.
Mijn schoonzoon loopt soms ook op blote voeten en vindt dat fijn.

Ik herinner me dat ik ooit, toen ik nog jong was, zo rond mijn 18e ook op blote voeten liep. Ik was met een jongerenreis in Wenen en het was heel warm. Door de warmte gingen mijn voeten zweten in mijn schoenen en kreeg ik blaren op mijn voeten. Niet aan de onderkant, maar op andere plaatsen: zijkant en achterkant hiel. Ik besloot toen op blote voeten te gaan lopen. Veel fijner dan die pijnlijke schoenen!
Op blote voeten liep ik door de straten. Ik weet niet meer wat ik deed in gebouwen en kerken.
Zou ik in de Stephansdom, de Hofburg en Schloss Schönbrunn bezocht hebben op blote voeten?
Ik denk niet dat dit mocht. Maar ik kan het me niet meer herinneren.

Nu, met mijn diabetesvoeten, loop ik nooit op blote voeten. Ook niet in huis. Het wordt mij ontraden vanwege de neuropathie. Door slecht functionerende zenuwen in voeten en benen voel ik namelijk vrijwel niets en kan het zo maar gebeuren dat ik mijzelf verwond. En door die diabetes helen wonden slecht en zou een wondje kunnen eindigen in een gedeeltelijke amputatie. Daar wordt niemand blij van en ikzelf zeker niet! Geen blote voeten meer voor mij!

Maar wat ik mij nog goed kan herinneren is lopen op blote voeten in het gras tijdens kamperen!
Heerlijk was dat! Ook in drassig grasland, waar de aarde en het water tussen je tenen omhoog kwam!


29 opmerkingen:

  1. Toevallig zag ik gisteren ook nog een man en kind op blote voeten lopen. Het lijkt me,dat je toch moet opletten op b.v. glas. Dat doe ik met mijn fiets ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je veel op blote voeten loopt dan wordt je eeltlaag dikker en verwond je je minder snel.

      Verwijderen
  2. De laatste keer dat ik buiten op blote voeten heb gelopen is heel lang geleden. Het was prachtig mooi weer en daar door waren de stoeptegels gloeiend heet. Zachtjes lopen ging niet, dus ik rende op blote voeten naar de :buurvrouw" die een straat verder op woonde. Tot overmaat van ramp stootte ik mijn teen tegen een uitstekende tegel. Gevolg was een dikke blauwe teen met halve nagel.
    Nee, voor mij geen blote voeten parade. ik heb mijn lesje geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het graag doen, vooral bij warm weer, maar ik loop zo slecht als ik op blote voeten loop, als kind al, ik weet niet beter. Ik heb echt goed schoeisel nodig om niet te strompelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ze op blote voeten lopen om te aarden. Dat gebeurt niet als je op rubberen/synthetische zolen loopt. Ook niet met blote voeten op asfalt of geverfd steen...beste is gras, beetje vochtig nog. Je voelt dan de stress uit je lichaam vloeien, héérlijk gevoel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk placebo-effect, Luz.

      Verwijderen
    2. Nou ja wat een onbeschofte opmerking . Als iemand dat zo voelt ,laat haar

      Verwijderen
    3. Ik was het niet.
      Marijke

      Verwijderen
    4. Helemaal geen placebo effect.
      Contact met de zijn we verleerd omdaf we mijlen ver van dr natuur af zijn gaan staan!

      Verwijderen
  5. Je kan nog altijd barefootschoenen aantrekken. Dan zijn je voeten beschermd, maar je hebt wel het gevoel alsof je op blote voeten loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker, met blote voeten door het gras. Ik ben wel wat voorzichtiger geworden nadat ik eens bij een prachtige bloemenwei mijn schoenen uittrok. Ben toen op een bij gestapt en die stak uiteraard. Deed pijn en het arme beestje heeft het ws niet overleefd.
    Het was in het openluchtmuseum en nadat de angel eruit was en er azijn op was gedaan heb ik de hele dag verder gestrompeld.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik loop ook graag op blote voeten. Vroeger ook dansen, maar dat is al zo'n 55 jaar geleden in de hippie tijd was dat normaal, zonder bovenstukje trouwens ook op veel plekken.
    Alhoewel ik ook orthopedische schoenen heb en in andere maat steunzolen loop ik aan het einde vd dag graag op blote voeten.
    Op het gras is helemaal fijn. Maar tijdens een hittegolf bijna verbrande voetzolen gehad, we kwamen op een camping aan en ik stapte zonder schoenen uit de auto, au au, toen waren toch echt slippers nodig. Vroeger teenslippers maar die kan ik met stijven voeten niet meer vasthouden. Wel paar paar gevonden met hoge banden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn punky buurvrouw loopt vaak op blote voeten of met speciale dunne schoenen met tenen. Ik heb het afgekeken en loop nu ook vaak zo in huis op de houten vloer, op de stenen vloer en ook wel in de moestuin. Je moet dan wel je vloeren goed schoon houden en je voeten vaak wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tenenschoenen, ook wel minimalistische schoenen genoemd, zijn heel erg soepel. Beschermen de voeten wel. Lopen op blote voeten wordt aangeraden om de spieren in voeten, benen en heupen te verbeteren. De stand van het bekken verbetert hierdoor.
    Ik kocht ook tenenschoenen en andere minimalistische schoenen. Dankzij de cursus weet ik dat mijn Hallux Valgus mede te wijten is aan te kleine schoenen dragen als kind. Puntige schoenen zijn ook slecht. Vroeger wist men niet beter. Kennis kwam pas, in de zestiger jaren. Jammer. Spieren trainen is belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Snap het idee, maar buiten op straat zul je mij niet met blote voeten zien, gezien de hoeveelheid troep op straat. Bovendien fiets ik veel en met je blote voeten op de trappers vind ik ook geen prettig gevoel. Wel doe ik thuis eigenlijk altijd gelijk mijn schoenen uit , tenzij ik klusjes ga doen, want ben nogal klunzig en stoot vaak mijn tenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik loop alleen overdag op blote voeten op mijn eigen ‘erf’
    Als kind te vaak in glas getrapt. Later op de camping op een haring en bij de boerderij op een grote naaktslak..brrr.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De enige plek waar ik nog weleens op blote voeten loop, is langs de zee.
    Op dat hardere stuk zand.
    Asfalt en stoeptegels vind ik te vies om blootsvoets op te lopen. Gras is fijn maar je ziet niet of je ergens in trapt.
    Aarden doe bewust, als je stilstaat , je buigt je knieen iets, let op je ademhaling. Prima op blote voeten maar ook met schoenen gaat dat , heb ik ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik deed dat vroeger ook regelmatig, vooral als ik een avondje was gaan dansen. Dan deden mijn voeten pijn en liep ik zonder schoenen weer naar huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In mijn kindertijd liep ik altijd op klompen en binnenshuis gingen die uit en werd er op de sokken gelopen. Dat gold voor iedereen, ook de volwassenen. 's Winters had je nog vaak nog dunne leren slofjes aan in de klompen. Schoenen had je alleen aan op zondag en als je de kans kreeg deed je dan alsnog je klompjes weer aan.
    Schoenen werden 'de norm' toen ik begin jaren '50 naar school ging, maar ook dan deed je 's winters nog je klompen aan omdat de voeten dan warmer bleven onderweg (we moesten 5 km fietsen om op school te komen en er was geen bus of andere vorm van ov)
    Nu, op mijn tachtigste, loop ik 's zomers nog altijd op (goede) sandalen, maar 's winters heb ik wel dichte schoenen aan. Maar gelukkig geen voetproblemen, al ga ik wel een keer of zes per jaar naar de pedicure in verband met diabetes.
    In goed Drents; 't kun allemaol een stuk minder'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn schoonvader liep ook vrijwel altijd op klompen. En natuurlijk op sokken binnenshuis. Alleen bij heel bijzondere gelegenheden, zoals bruiloften en begrafenissen droeg hij schoenen.

      Verwijderen
    2. Weet nog dat ik me vroeger toch wel wat opgelaten voelde als puber als mijn vader zijn klompen ergens bij de deur liet staan en op kousenvoeten bijvoorbeeld een bankkantoor binnenstapte. Hij had klompen voor thuis, nette schone klompen voor als hij doordeweeks ergens heen moest en een paar schoenen voor zondags naar de kerk of als we op bezoek gingen bij de stadse familie.

      Verwijderen
  15. Ik heb lastige voeten. Schoenen kopen is een drama. Loop binnenshuis in de zomer vaak op blote voeten of sokken. Heerlijk op de parketvloer. Enkele jaren geleden met vriendinnen het blote voetenbpad in Twello gelopen. Heeft van alles. Stukje door de modder,stukje door het grint(vondik minder maar kon je omzeilen) heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Twello is reactie van mij. Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik loop ook veel op blote voeten, ook binnen op het laminaat. Maar nu heb ik een hielspoor, en dat schijnt daarvan te komen. Het advies om daarvan af te komen is om met blote voeten strandwandelingen te maken. Ik wandel dan maar door het gras in de tuin, want het strand is ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tijdens onze vakantieuitstapjes kom ik steeds vaker "blote voetenpaden" tegen in de natuur. Lijkt mij heerlijk, door de blubsie.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier liep van de week ook een stel op blote voeten in de supermarkt.
    Schijnt beter voor de spieren in je voeten te zijn wanneer je op blote voeten loopt.
    Als je wel het effect wil hebben, maar niet op blote voeten op straat wil lopen heb je hele mooie barefoot schoenen. Ziet er uit als een normale schoen alleen de zool is stuk dunner. Je voelt dan nog wel de tegels enzo.
    Inmiddels hoef je dus niet meer enkel die 5 tenen schoenen te dragen voor hetzelfde effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. In heel veel Duitse streken/plaatsen is er een speciaal Barfuss-pas met gras/zand/kiezeltjes/modder/water. Heerlijk! Zou hier ook best op bloten voeten willen lopen maar met al die rommel op straat. Bij ons is veel gras maar daar kun je niet 'veilig' lopen zonder in de hondenpoep te trappen. Brrrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. 's Zomers loop ik altijd op blote voeten, in ieder geval in en bij huis. Ik loop ook wel eens naar de buren zonder schoenen of klompen... Mijn voeten zijn dan ook in de zomer niet meer schoon te krijgen.... En 's avond plet ik wel eens een (naakt)slak in de het donker, BRrr!
    In mijn studententijd liep ik ook geregeld op blote voeten, volgens mij zelfs in de stad. Waarom? Ik zou het niet meer weten!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.