zaterdag 23 september 2023

Mijn boodschappen in de afgelopen week

Voor mijn vakantie naar Zwitserland had ik heel veel versproducten opgemaakt. 10 dagen in de koelkast bewaren is voor veel dingen veel te lang. Daarom moest er veel gekocht worden. En daarnaast waren er aanbiedingen waar ik graag gebruik van maakte.
Ik kocht vrij veel kaas. voor bijna 10 euro, daar moest ik nog even wat van afkicken. In Zwitserland at ik veel kaas.
Daarnaast kocht ik witte bonen in tomatensaus. Die waren in Zwitserland onverwacht lekker, dus ik nam er wat van op voorraad.
De walnotenbroodjes kocht ik omdat mijn dochter met jongste kleindochter kwamen lunchen. Ik wilde ze verwennen. Helaas leek het kleindochter helemaal niets, ze wilde zelfs geen hapje proberen, ze had liever een droog kapje van gewoon brood. Dus nam mijn dochter twee walnotenbroodjes. Ook prima!
Ik kocht in totaal 6766 gram groenten en dan heb ik de 4x 140 gram tomatenpuree nog niet eens meegeteld. Die schijn je ook mee te kunnen tellen bij je dagelijkse groenten. Wat die uien betreft: ik weet wel dat sommige mensen die niet meetellen als groente. Waarschijnlijk doordat ze niet groen zijn of zo? Nu zijn aubergines en tomaten dat ook niet, dus ik heb dat nooit zo gesnapt. Hoe dan ook, ik tel ze wel degelijk mee en eet bijna iedere dag een ui bij mijn warme eten. Niet rauw, want daar houd ik niet zo van.
Verder kocht ik een pak rösti en deeg voor flammkuchen, voor meer door de Alpenregio geïnspireerde maaltijden.

 16 -23 sept 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
2x 500 gram druiven* Lidl 2,50
jam, minder zoet, met gember @ Lidl 1,13
aardbeienjam* Lidl 0,89
hoemoes, 2x * Lidl 2,08
walnotenbroodjes, 3 stuks* Lidl 0,99
1/2  volkoren brood VMN Lidl 0,25
2 pakken knäckebröd*  Plus 1,99
halvarine* AH 0,99
ricotta, 250 gram
Lidl 1,99
burrata, 125 gram
Lidl 1,89
oude kaas* @  AH 5,10
witte bonen in tomatensaus, 2 potjes Lidl 1,38
eieren Lidl 2,59
cocktailtomaten, 500 gr * Lidl 1,49
aubergine, 341 gram Lidl 0,99
uien 5 kg* Lidl 2,99
sperziebonen, 425 gram Markt 1,00
bimi (aspergebroccoli) 500 gram Markt 1,00
4 grote blikjes tomatenpuree AH 1,99
deeg voor flammkuchen* AH 0,99
rösti* Lidl 2,39
basilicum , bio, in pot Lidl 1,49
yoghurt, 1/2 liter Plus 1,29
Snacks/ hapjes   0,00
Dranken    
2 x sojamelk Plus 1,78
0% suiker limonadesiroop, 2 flessen  Plus 2,29
TOTAAL   43,46

8 opmerkingen:

  1. Vanaf eind september begin oktober hebben ze bij de Lidl pakken kaasfondue die zijn erg lekker (om nog maar even iets te noemen uit de Alpenregio) wij maken het vaak met een blik tomatenblokjes. Beetgare groente erbij, broccoli, boontjes, bloemkool, worteltjes, witlof (deze niet koken), verder gewoon wat brood. Om het een 'Alpentintje' te geven kun je er ook bijvoorbeeld 50 gram geraspte gruyère doorheen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, die walnotenbroodjes van lidl, die zijn zo lekker. Vooral met kaas. Op woensdag haal ik meestal boodschappen bij de lidl en dan lunchen we met zo'n broodje.
    Ik sta daar trouwens versteld van de jeugd die in de pauze daar ook broodjes komt halen. Frikandelbroodjes, chocoladecroissants....voor mij de categorie gebak, voor hen lunch?
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lunch, ontbijt of tussendoortje, pubers zijn vrijwel onverzadigbaar, een puber heeft echt tijdelijk (aantal jaar) meer nodig om te kunnen groeien en ontwikkelen. Dat is bijna niet aan te eten met gezonde voeding alleen.

      Verwijderen
  3. Bij witte bonen in tomatensaus is vaak suiker en zout toegevoegd, dus een minder gezonde keus. Beter en goedkoper is de witte bonen en tomaten los te kopen, daar een flinke pan van maken, en invriezen. OF als je voor makkelijk gaat, witte bonen in ketchup zonder suiker verwarmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom zijn de bonen natuurlijk zo lekker, door het zout en de suiker ;-)
      Ik heb ze gekocht om zo nu en dan een snelle maaltijd te kunnen maken en zeker niet voor dagelijks of wekelijks gebruik.

      Verwijderen
  4. Met de verplichte hoeveelheid groenten heb ik het soms moeilijk. Afgelopen week oogstte ik een knolraap. Er bleef een minimale hoeveelheid over. Genoeg voor twee personen zag ik. Niet gewogen, want plantjes hebben geen weegschaal. Ik weeg groenten die in de vriezer gaan wel af. En dat is dan in ieder geval 4 ons per zakje. Schoongemaakt en wel.
    Vandaag maak ik een courgettesoep voor een zieke buurvrouw. Doe ik ook eens iets terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt lekker allemaal. Ik ben gek op groente en ook op uien! Soms maak ik uienchutney, heerlijk als bijvoorbeeld broodbeleg. Zo krijg je weer wat extra groente binnen. Ik snap niet waarom uien niet mee zouden tellen als groente.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uien geen groente? Hier gaat er bijna bij ieder gerecht een ui (of meer) bij. Uien zijn veelzijdig en geven een gerecht een lekkere smaak. Zo'n uienchutney die Nienke maakt hebben wij ook regelmatig. Lekker met een kaas op brood, maar ook in een wrap met groente en bonen. Ik kom overigens heel makkelijk aan de aanbevolen hoeveelheid groente want ik eet iedere dag een salade bij de lunch, met rauwe en gekookte groente. Dan heb ik al snel 500 gr op mijn bord.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.