vrijdag 22 september 2023

Onze 2e tot 4e reisdag en 2e hotel in Zwitserland

Vandaag ga ik weer verder met mijn reisverslag van mijn reis door Zwitserland.

Nog even vooraf: in mei vorig jaar overleed mijn ex-partner, de vader van mijn dochters, op 64 jarige leeftijd en mijn dochters realiseerden zich toen pas goed, dat de tijd begon te dringen. Wilden ze nog leuke reizen en leuke vakanties met mij beleven, dan moest dat NU! Anders was het misschien te laat, je weet het maar nooit hoe het leven loopt.

Waarom naar Zwitserland? Omdat ik ooit, 53 jaar geleden en 46 jaar geleden op dezelfde berg geweest was als waar we op dag 2 naar toe zijn gegaan. Ik vond het er destijds zo schitterend, dat ik dit nog wel een keer wilde zien!

Dag 2: naar het Berner Oberland

We vertrokken al vrij vroeg uit Basel en stapten op de Intercity trein naar Interlaken. Dit is een rit van 2,5 uur. Deze keer geen gereserveerde zitplaatsen, maar wel 1e klas en dat reist heel comfortabel. Het eerste deel van de reis was landschappelijk niet zo interessant, maar vanaf Bern zie je in de verte de Alpen verschijnen en rijd je langs een meer, daardoor wordt de reis leuker.
In Interlaken aangekomen, stond onze aansluitende trein klaar voor vertrek. Alleen die was overvol. Ook in de 1e klas stonden de reizigers in het portaal van de trein. De volgende trein ging een half uur later. We besloten te wachten op de volgende trein en op het perron te lunchen met krentenbollen meegebracht uit Nederland en blauwe pruimen, eveneens meegebracht uit Nederland.

De volgende trein was rustiger, ook doordat we ruim de tijd hadden om in te stappen. De trein reed door een smal dal, met een wilde rivier en watervallen vanaf de steile bergwanden. Na een half uur kwamen we in Lauterbrunnen voor de volgende overstap. Met een kabelbaan de steile berg op! Ook hier was het druk, maar we pasten er nog wel bij. Boven aangekomen volgde er een nieuwe overstap, deze keer een tandradbaan, die door de tandraderen ook een vrij steil traject aan kan. Zie ook de foto hieronder.

Een mooie afbeelding van onze route vanaf Lauterbrunnen via Grüschalp naar Mürren

Toen waren we er, echt in de hoge Alpen, in een dorp waar geen auto's mogen rijden, tenminste, geen auto's van toeristen. We gingen langs een tamelijk steil weggetje naar ons hotel en ploften even neer op onze bedden. Hier gingen we 2 nachten blijven en het uitzicht was fenomenaal!
Voor zover ik op het balkon gezeten heb (soms was het te heet), heb ik alleen maar zitten kijken naar die bergen!

Uitzicht vanaf mijn bed

We haalden in de tamelijk grote supermarkt, een Coop, nog wat proviand voor de volgende dagen: trostomaten, druiven, brood en kaas.
's Avonds aten we in het restaurant van het hotel. Probleem is meestal: vegan eten is vrijwel onmogelijk en vegetarisch heeft ook zijn beperkingen. Ik at raclette waarbij ik eigenlijk veel meer groente had verwacht. Wat was het dan wel? Een flinke hoeveelheid gesmolten kaas, daarin 4 halve aardappels in de schil + een schaaltje augurkjes en zilveruitjes. Na het eten nog even een rondje door het dorp en vroeg naar bed.
We sliepen als een blok, met de balkondeuren wijd open vanwege de warmte.

Dag 3:  nog hoger de bergen in!
Deze keer bracht een kabelbaan ons in 2 etappes naar boven. Eerst naar station Birg en daarna verder naar de top van de Schilthorn, naar restaurant Piz Gloria. Daar zijn ooit scenes opgenomen van een Bondfilm, On Her Majesty's Secret Service

Vanaf de top heb je een schitteren uitzicht over heel veel Alpentoppen.
We dronken in het restaurant een kopje cappuccino.
Mijn koffie met 007 op het oor en in het schuim, 007 stond ook op de bodem van het schoteltje

Uiteraard is er ook een uitzichtplateau, met borden van de verschillende toppen die je bij helder weer kunt zien. Je kunt onder anderen heel in de verte de top van de Mont Blanc zien.
Dochter (met hoed) bovenop de Schilthorn

Het werd steeds drukker op de top, tijd om weer een stukje naar beneden te gaan, naar Birg, waar een pad langs de rotsen gemaakt is, de thrillwalk. Deze thrillwalk hebben we helemaal gelopen. Het laatste stukje terug naar Birg is het lastigst, vanwege de steile trappen. Niet alleen ik, maar ook alle andere toeristen kwamen hijgend boven.
Ik zelf wandelend op een glasplaat op de thrillwalk

Trillwalk, met hangend aan de rots het uitzichtsplateau

Dochter wandelde ook nog "even" naar een bergmeertje en ik had ondertussen dit uitzicht vanaf uitzichtplateau met rooster: dezelfde bergen die we vanuit onze hotelkamer ook konden zien, maar dan vanaf een wat hoger punt.

Het uitzichtplateau met de afgrond er onder. Van links naar rechts de toppen: Eiger, Mönch en Jungfrau

 Op de berg waren vooral veel Amerikanen en Aziaten. Dat was ook het geval in het dorp waar we verbleven. In ons hotel waren bijna uitsluitend groepen Amerikanen. 

's Avonds aten we bami met tofu in een Chinees restaurant in Mürren. Bami in een Chinees restaurant daar is iets heel anders dan een Chinees/ Indisch restaurant in Nederland.  Behalve de onzekere herkomst van het vet waarin de noedels, groente en tofu gebakken was, was het een vegan gerecht.
Als toetje: gebakken banaan bestrooid met sesam en honing.

Dag 4: tijd om te vertrekken naar ons volgende autovrije dorp!
Nog even iets over het ontbijt: er was veel keuze mogelijk, ook warme witte bonen in tomatensaus, warm roerei, gekookt of gebakken ei, warm spek met worstjes plus toast. Er waren in plakjes gesneden fruit en er waren schijfjes komkommer, tomaten en paprika. En natuurlijk brood en kaas en vleeswaren en zoetigheid. Koffie, thee, melk (helaas geen verse, maar houdbare), sapjes, water etc. Hier was ook Bircher Muesli die wel goed was en niet gistte. Zo hoort het dus te smaken!


14 opmerkingen:

  1. Leuk verslag en prachtige foto's.
    Ik kan me nog goed herinneren dat ik de eerste keer bergen zag.
    In 1972 werkte ik voor een reisorganisatie en was pas laat in de avond in hotel aangekomen, toen ik in de ochtend de gordijnen open deed had ik geweldig uitzicht. Was in Engelberg en in dat hotel werkte ook de man die later echtgenoot werd, maar ook weer ex.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat we mee mogen genieten. Wat een mooie herinnering is dat voor jullie. Het gebrek aan vegan en vegetarisch eten is wel bijzonder. In Nederland heb je overal in ieder geval vegetarische opties. Zou het percentage vegetariers en vegans per land enorm verschillen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brrr, die thrillwalk zou ik niet durven....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig! Wat fijn dat ook jij de thrillwalk kon lopen
    Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ooit 2 weken in Zwitserland geweest, als reisleider van een wandelvakantie (dagwandelingen vanuit 1 pension). Prachtig!
    Ik kijk graag op youtube naar 'hiking through ...' of 'hike in ...', waarin iemand een mooie wandeling maakt en een camera omhoog houdt. Soms praten ze dan ook wat, maar vaak is het alleen maar omgevingsgeluid. Zo ben ik dan toch een beetje op vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor, schitterend uitzicht consumindersingle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zwitserland is prachtig! Krijg zin om volgend jaar ook weer te gaan, maar de prijzen van b.v. kabelbanen zijn enorm!
    4 jaar geleden waren wij bij Brienz in de buurt en zouden met een treintje de berg op. Mijn man stond in de rij voor kaartjes maar toen ik las dat we dan samen 183! euro kwijt waren alleen om op de berg te komen, hebben we de dag maar anders besteed...
    Ook bij boodschappen en restaurants moet je weleens slikken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het land is inderdaad erg duur. Dat was lang geleden, toen ik op de fiets kamperend door Zwitserland ging al zo. De eerste keer dat ik, begin jaren '80 in de supermarkt was, vond ik alles zó duur, dat ik zonder de noodzakelijke etenswaar te kopen weer naar buiten liep! Alles was veel te duur! Daarna toch maar weer terug gegaan, want we hadden wel wat nodig voor ons ontbijt, lunch en warme maaltijd. Van de lucht kun je niet leven, zeker wij niet, wij fietsen destijds gemiddeld 110 kilometer per dag en dan heb je wel wat brandstof nodig!
      Toen zijn we ook niet met treintjes en kabelbanen de bergen op gegaan, maar fietsend en lopend naast de fiets als het wat al te steil werd.

      Verwijderen
  8. Leuk verslag van een prachtige reis. Je brengt me op goede ideeën!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om je verslag te lezen. Ik kom regelmatig in Zwitserland vanwege de schone lucht voor m'n astma. Echt prachtig die bergen. Fijn dat je deze reis hebt kunnen maken met je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Aaf, wat hebben jij en dochter jullie reis goed voorbereid.
    Compliment!

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ja, die bergen! Adembenemend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Genieten!!!
    Dat is het leuke van een vakantie: Voorpret , pret en napret.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.