zaterdag 16 september 2023

Mijn moeder verstopte zich ........

Ik heb geschreven over de leveranciers en anderen die in mijn kindertijd in Leeuwarden langs de deur kwamen: de bakker, de groentenboer, de man met eieren, de visboer op vrijdag, de scharensliep/ketellapper, de melkboer, de schillenboer, de kolenboer (op bestelling),  de tonneman die wekelijks,  een volle ton met poep en pies afhaalde en een lege ton bracht.

Ook kwam er een man met garen, band, naalden en andere fournituren. En mijn moeder verstopte zich als deze man in de straat verscheen. Ik moest mee naar de keuken en we waren "niet thuis". Eigenlijk waren we wel thuis, maar voor deze handelaar niet. Waarom?
Ik denk dat mijn moeder geen verweer had tegen de man en hij haar al te vaak goederen had aangesmeerd die ze helemaal niet wilde kopen. Het lukte haar niet eenvoudigweg NEE te zeggen als hij aanbelde.

Ik snap het wel, ik heb hetzelfde gehad met mensen die mij hun geloof wilden opdringen. Mormonen of Jehova's getuigen. Enorm vasthoudend waren die mensen, heel vervelend, ook als je direct luid en duidelijk gezegd had dat je hun verhaal en hun geloof niet wilde. En dan deed ik ook alsof ik niet thuis was. Ik ging naar de achterkamer of de keuken en deed niet open.
Mijn ex-partner vond het leuk om met hen in discussie te gaan. Hij had zijn hele schooltijd op een christelijke middelbare school gezeten en vond het leuk om hun argumenten te horen. Hij liet zich overigens nooit overtuigen. Dat was niet zijn bedoeling, hij wilde de discussie. Mensen op evangelisatie dachten dat zij beet hadden en partner vond het een leuk spelletje.

11 opmerkingen:

  1. Wel apart dat je zó overspringt van een man met naaigarnituur naar mormonen of Jehova’s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom? De verkooptactiek is exact hetzelfde of iemand je nou spullen of overtuigingen probeert op te dringen.

      Verwijderen
    2. Ik vind het logisch deze overgang. Het gaat om wel of niet de deur open doen. Vind het een leuk stuk om te lezen.

      Verwijderen
  2. Hier ongeveer vergelijkbare ervaring met Jehova’s Getuigen. Ex vond de discussie leuk en stond soms uren op de drempel met ze te praten, maar ze wisten ook dat als ik opendeed ze alleen even snel hun blaadje in mijn hand moesten drukken 😉. Ik heb ze altijd vriendelijk benaderd en groette ze ook als ik ze op straat tegenkwam, maar bij mij geen vruchtbare bodem voor hun geloof. Bij mijn ex ook niet trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Omdat we aan een doodlopende weg wonen zien we ze altijd aankomen, ze parkeren op het kleine terreintje en op een of andere manier zie je aan ze wat ze komen doen. Als ze het tuinpad opkomen zwaaien we even vriendelijk en schudden nee voor het raam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht eerst ook altijd vriendelijk hun verhaal aanhoren, maar je raakt ze Als je 1 x hun verhaal aan luistert en ze vriendelijk te woord staat raak je ze nooit meer kwijt.
    De volgende keer komen ze met een hogere delegatie.
    Ze komen overigens niet in jou belang maar omdat ze zo graag willen dat jij ook tot hun geloof komt maar gewoon omdat ze verplicht zijn om te evangeliseren.
    Ik vind het heel erg hoe ze (indoctrinerend) met hun kinderen omgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb aangegeven dat ze aan de deur niet meer welkom zijn en zowaar: ze slaan ons huis over

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vroeg me eigenlijk ook af of je van dat gedrag iets geleerd hebt, positief of negatief en hoe beinvloed dat een kind.
    Voor jou en in het algemeen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder was in dat opzicht heel anders dan haar moeder, mijn beppe Aaf. Die had "haar op de tanden" en zei iedereen onverbloemd en resoluut wat ze er van dacht. Mijn moeder was heel verlegen, net als ik zelf, mijn dochters en oudste kleindochter. Oudste kleinzoon daarentegen maakt heel gemakkelijk contact en vindt het leuk om met onbekenden een praatje te maken. Ik heb zelf het idee dat het vooral karakter is.

      Verwijderen
    2. Ja karakter zal zeker meespelen meespelen , maar ook wat je thuis gewend was

      Verwijderen
  7. Heb ze eens binnen gelaten toen ik mij psychisch heel erg slecht voelde en mijn partner was op dat moment in het buitenland. Onze kat was net overleden + een ander sterfgeval in de familie. Heb ze ook binnengelaten was achteraf natuurlijk oliedom was. Om van ze af te komen heb ik mijzelf op het toilet gebeld op de huistelefoon die we toen nog hadden en net gedaan of mijn moeder aan de telefoon was en hulp nodig had. Niet netjes maar ik zag geen andere mogelijkheid ze waren al 1,5 uur binnen.....Nu in een appartement op de vierde etage en doe ook niet meer open.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.