vrijdag 1 september 2023

Post ergernissen

Afgelopen dinsdag bestelde ik vier dingen bij B*L. Artikelen die ik wilde gebruiken op mijn vakantiereis door Zwitserland. Ik vinkte bij alles donderdag 31 augustus als bezorgdag aan. Dan hoefde ik er maar 1 dag voor thuis te blijven, veel handiger dan misschien dagenlang zitten te wachten op pakjes!
Ik ontving mailtjes over alle artikelen en ze zouden allemaal op donderdag 31 augustus bezorgd worden. Mooi zo! Dan kon ik mooi op woensdagmiddag naar de sportschool en mijn medicijnen bij de apotheek ophalen!

Alleen: er stond bij uiterlijk 31 augustus.
Hè?
Hoezo uiterlijk, ik had toch donderdag 31 augustus aangevinkt?
2 artikelen kwamen op woensdag al als brievenbuspakje en op woensdagochtend kwam het bericht dat 1 artikel op woensdag tussen 8:00 en 18:00 uur bezorgd zou worden en er zou nog een brievenbuspakje komen op donderdag.
Dus niet donderdag thuisblijven, maar woensdag, terwijl ik mijn best had gedaan te zorgen dat ik op woensdag op pad kon.
Zo zie je maar weer, het aanvinken van een bezorgdag zegt nog helemaal niets over het moment dat dingen geleverd worden.

In de titel van dit blog schrijf ik post ergernissen, maar strikt genomen klopt dat niet. In feite zijn het de bedrijven die de spullen te vroeg aanbieden en daarmee mijn beoogde planning in de war schopten.

17 opmerkingen:

  1. Klinkt alsof je (ook) dingen bij partners van Bol hebt besteld. Bol heeft haar website ook opengesteld voor andere verkopers en dan spreekt het voor zich dat elk van die partners haar eigen bezorgproces opstart als jij er wat bestelt.

    Bestel je enkel bij Bol zelf dan is het op zich allemaal goed geregeld en kan je er redelijkerwijs van uit gaan dat alles op tijd en in zo min mogelijk pakketjes aan komt.

    Maarja, Bol doet voor komen alsof je met 1 entiteit aan het dealen bent en geeft je niet eens de optie om die derde partijen weg te filteren. Zelf bestel er ook bijna nooit wat om die reden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het gaat om brievenbuspakketjes maakt het niet uit wanneer ze komen. Andere pakketten kun je vaak alsnog naar een afhaalpunt sturen als je eenmaal een verzendbericht ontvangen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och ja, wachten op pakjes die thuis geleverd gaan worden -of niet- is 1 van mijn kleine ergernissen in het leven.
    Het is alsof je een deeltje van je leven zit te vergooien terwijl je wacht of iets aankomt op het gewenste tijdstip of niet.
    Als ik de mogelijkheid heb kies ik liefst voor leveren op een afhaalpunt.
    Dan kan ik gewoon naar daar als ik zie dat het pakje is aangekomen.
    Is beter voor mijn gemoedstoestand, ik krijg beweging én het is wellicht ook iets beter voor het milieu.
    Win/win/win wat mij betreft.
    Maar soms heb je geen keuze. Achja, dan moet dat maar.
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het vervelend dat je niet altijd voor een afjaalpunt kunt kiezen. Laatst kon het wel maar hadden ze bij de blauwe winkel weer iets nieuws, zelf je pakje via een pincode uit een kastjesmuur halen. Dus geen servicedesk en personeel meer nodig.

      Verwijderen
  4. Het is wel lastig inderdaad als de afspraak ineens verandert. Je stemt je agenda er toch op af....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het liefste haal ik mijn pakketjes zelf op bij een afhaalpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier wachten we al een paar dagen op een brievenbuspakketje. Steeds een mail,dat er "vandaag"bezorgd wordt. Chatten met post.nl leert, dat er een bezorg-marge van 5 dg is. Dat kan men dan beter meteen vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij wonen beetje afgelegen aan doodlopende weg en de vaste bezorgers weten dat ze het gewoon onder de brievenbus kunnen zetten, of in het tuinhuis vd buren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog nooit problemen mee gehad maar ik bestel ook nooit bij de bolle blauwe!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik laat pakketten het liefste naar een afhaalpunt sturen en ik vind dat eigenlijk standaard moet zijn scheelt een hoop (hardrijdende) busjes in woonwijken. Vaak kan het pas wanneer het pakje al onderweg is. Vorige week donderdag via B. 2 dingen besteld die door de brievenbus zouden kunnen. Zaterdag kreeg ik en mail dat het bezorgd zou zijn????Het blijkt nu dat PostNL soms (vaak) pakjes alvast scant en het dan later bezorgd en daar kan inderdaad een marge inzitten van 5 dagen. In ieder geval is het nu vrijdag en heb ik nog steeds niks. Sommige vervoerders maken het wel erg bont. Had een grote voorraad eten voor onze kat besteld volgens de vervoerder (DPD) was ik niet thuis en zag ik in de mail dat het pakket naar een afhaalpunt zou gaan. Op zich prima maar het pakket ligt nu in Houten i.p.v. Nieuwegein en is ruim een half uur fietsen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het juist een stap achteruit om bezorgers te weren uit woonwijken. Zeg dat er vijf bezorgers op een dag in de straat komen (waarvan een steeds groter deel elektrisch) dat is een stuk efficiënter dan dat alle twintig mensen in de straat hun eigen auto moeten aanschaffen om spullen bij een pakketpunt te gaan halen. Want de meeste spullen die bezorgd worden zijn toch te zwaar om zonder auto te halen (zoals bij jou het kattenvoer en bij mij de zware boodschappen). Als er niet meer bezorgd zou worden in woonwijken dan worden mensen weer terug de auto in gedwongen. Ik zie juist veel mensen hem de deur uit doen, ik heb zelf nooit een auto gehad en zou door mijn handicap ook niet meer kunnen rijden.

      Verwijderen
  10. Laatst zat ik te wachten op een pakje van DHL en kreeg ik een mailtje dat ik niet thuis was en dat ze het pakje 6 huizen verder afgegeven hadden. Lekker dan, ze zijn gewoon niet aan de deur geweest. Wij wonen op een hofje waarbij onze achertuin aan de parkeerplaatsen grenst, ze moeten dus om het blok heenlopen om bij onze voordeur te komen. Dit kostte waatschijnlijk te veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik laat ze bezorgen bij een afhaalpunt. Net zo makkelijk.
    Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goh, wat een problemen Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Had een jurk besteld en laten bezorgen bij Gamma. Sinds kort heeft Gamma een geautomatiseerde pakjesbezorg ding.
    Dat ding was net kapot op de dag van bezorging, de donderdag, tweede dag niet opgelost. Klantenservice Post.nl Antwoord kwam woensdag file tijd om 5 uur. Ik ben niet gegaan. Op donderdag 8 dagen later na tien uur nog een keer geprobeerd. Pakje was terug gestuurd.
    Jammer, want voor dat apparaat was het halen van pakjes bij Gamma fijn. Ruime parkeergelegenheid. Tot 9 uur open. Nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat er soms iets misgaat bij de bezorging van pakketjes is logisch; er worden nu eenmaal dagelijks vele duizenden pakketjes bezorgd, en niks in dit leven is volmaakt. Maar wat me vooral aan PostNL stoort is dat je bij de klantenservice geen mens meer te spreken krijgt, maat via een website contact moet opnemen met een robot die je 'meelevende teksten' zoals "ach, wat naar voor je dat je het pakketje niet hebt ontvangen", voorschotelt en vervolgens nogmaals vraagt wat de klacht is, zodat je 'adequaat' doorverwezen kunt worden. Er wordt je zelfs beloofd dat je eventueel teruggebeld wordt.
    Ik heb waarschijnlijk een robot getroffen met dyslexie of misschien wel dyscalculie, maar ben nooit teruggebeld en kwam er alleen achter wat er met het pakketje gebeurd was doordat de afzender (een Oostenrijkse firma) mij na ruim 2 maanden mailde dat ze het pakketje retour gekregen hadden en of ik er geen belangstelling meer voor had. Twee dagen later had ik vanuit Oostenrijk het pakketje thuis en kon de reis door Nederland reconstrueren aan de hand van de vele etiketten die er opgeplakt waren.
    Je zult begrijpen dat ik een voorstander ben van een klantenservice die doet wat de naam zegt en waar gewone mensen werken. Automatiseren is leuk en kan effectief zijn, maar een mens begrijpt je en interpreteert ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.