woensdag 4 oktober 2023

De laatste dagen van onze Zwitserlandvakantie, dag 9 en 10

We waren in totaal 4 nachten in Braunwald, het autovrije dorp hoog in de Glarner Alpen. Het was niet zo dat er helemaal geen auto's waren, maar geen auto's van toeristen. Er waren wel kleine elektrische terreinwagentjes.

Een dergelijk wagentje,
maar dan wel met deuren en een iets grotere laadbak voor bagage

Ook op de 9e dag  maakten we wandelingen en genoten we van het uitzicht op de bergen.

Een huisje voor oud papier en vuilnis

Een plek om de krant te lezen, beschikbaar in het huisje

Een bibliotheek

Een bankje

Nog een bibliotheekje

's Avonds, op zaterdagavond, aten we voor het laatst in het hotel. Het was een drukte van belang! Het was mooi weer en veel Zwitsers kwamen wandelen in de bergen!

Op de allerlaatste dag zouden we in 1 dag weer terug naar Groningen. We vertrokken om 9 uur uit het hotel. Een taxi, in de vorm van een hierboven beschreven elektrische terreinwagen, bracht ons naar de tandradbaan. In het dal aangekomen gingen we in de bus naar Schwanden en vervolgens verder met de trein naar Zürich. Daar stapten we opnieuw over in een trein naar Basel en opnieuw een overstap. Alles ging goed, maar vanaf Basel ging het in Duitsland niet meer goed.

Ons uitzicht vanuit de trein gedurende 1,5 uur

De trein stond stil. Het bleek dat er zich een mens op de rails bevond. Brandweer, politie en ambulancemensen kwamen in actie en het was volstrekt onduidelijk hoe lang het zou gaan duren. Het is overigens ook niet duidelijk hoe het met de persoon ging. De trein stond stil en bleef staan.
Onze overstaptijd in Keulen in de trein naar Utrecht was 44 minuten, eerst dachten we nog dat we de aansluitende trein zouden gaan halen, maar doordat we pas na 1,5 uur weer verder reden, dachten we dat die kans verkeken was. Weg gereserveerde zitplaatsen, weg reisschema. Hoe nu? We probeerden het op onze telefoons uit te vinden.
Maar in Keulen aangekomen, wat schetst onze verbazing? De trein naar Utrecht, de ICE152, met onze gereserveerde zitplaatsen, stond er nog! In plaats van dat die trein om 17.48 uur vertrok, vertrok die trein om 19:00 uur.
Er gloorde weer hoop! Misschien konden we dan toch nog in Groningen in de komende nacht in ons eigen bed kruipen!
Lang verhaal kort: het lukte en we reden met de allerlaatste stadsbus tot dicht bij huis!

1. Vervelend van de vertraging maar wat een naar bericht iemand op het spoor, hoewel jullie natuurlijk niet wisten waar het om ging. Ik heb het in 2018 een keer meegemaakt (en dat liep niet goed af). Wat ik 'bijzonder' vond was het feit dat mensen zich ontzettend druk maakten over de vertraging en hoe lang het allemaal wel niet duurde.

1. Meerdere malen, ik reisde veel over de Veluwe. Dan zie je een conducteur krijt wit rondlopen en die krijgt dan boze vragen uitgestort. Dat is wel iets beter geworden sinds ze omroepen dat er een ongeval met een persoon is geweest.

Verwijderen
    2. Ook mijn jongste dochter, waarmee ik samen deze reis maakte, reisde tijdens haar 5 jaren studie bijna ieder weekend over de Veluwe, van haar studiestad naar Groningen en weer terug. Het kwam geregeld voor dat er een ongeval met een mens op het spoor was. Voor mijn dochter was deze vertraging iets waar ze ervaring mee had.
      Ik weet ook wat het is. Uit mijn kennissenkring was er iemand, een psychiatrisch patiënt, die op deze manier een einde aan zijn leven gemaakt heeft.

2. Konden jullie op de terugweg met die vertragingen wel wat te eten kopen? Zeker als vegan lastig lijkt me, of hadden jullie al alles meegenomen

1. We waren voorbereid. We hadden vorig jaar, toen we naar het Zwarte Woud waren geweest, op de terugweg ruim 2 uren vertraging. Daar houd je dan toch rekening mee!

Verwijderen
  3. Jullie kunnen terug kijken op een heerlijke reis !
    Thea

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.