dinsdag 3 oktober 2023

Het geld stroomt naar mij toe!

En toegegeven, het meeste stroomt ook weer door en blijft niet bij mij.
Wat dan?

Ik blijk te weinig zorgtoeslag ontvangen te hebben in 2022. Binnen 1 dag na ontvangst van de brief stond het geld, 23 euro, ook al op mijn rekening.

Dan blikjes en flesjes. Het lijkt er in de afgelopen tijd steeds meer op dat er weer meer statiegeldflesjes en blikjes weggegooid worden. Ik heb in één week al 10 verzameld. 10 x 15 cent is 1,50 euro. Toch leuk, al doe ik het voornamelijk om zwerfvuil tegen te gaan.

Dan een vergoeding voor pedicure zorg. Dit jaar is een overgangsjaar. Binnenkort gaat alle voetzorg van mensen met diabetes en problemen met hun voeten: ingegroeide nagels, sterk verminderd gevoel in voeten etc via een praktijk voor podotherapie. Die podotherapeut bepaalt hoeveel keer je naar een pedicure mag en via de podotherapeut lopen alle vergoedingen. Het blijkt dat mijn behandelingen in 2023 "op" zijn. Totdat ik door de podotherapeut gezien ben en deze beslist heeft of ik 1x per 6 weken of 1x per 8 weken zorg nodig heb, moet ik alles zelf betalen. Normaal betaal ik alleen een eigen bijdrage. De rekening van de behandeling in september die ik zelf moest betalen, heb ik ingediend bij de zorgverzekeraar en die wordt vergoed. Dat is dan al weer 36 euro.

Dan het grote bedrag, maar dat is eigenlijk niet voor mij. De belastingdienst stuurde een brief naar de erven van wijlen mijn partner. Ik ben de contactpersoon en heb ook de hele erfenis afgehandeld. Het bleek dat de erven nog 289 euro tegoed hebben wegens specifieke zorgkosten. Dat geld moet dus verdeeld worden tussen mijn 2 dochters. Zodra het binnen is, maak ik aan hen elk €144,50 over.

In totaal komt er dus ongeveer €350 mijn kant op!
Kom maar door!


PS Ik moet terugkomen op het gedeelte over de pedicure zorg. Ik had bericht gehad dat mijn declaratie afgehandeld was. Er stond in de mail: Op de betaalspecificatie staat over welke rekening het gaat en welk bedrag wij vergoeden Ik nam aan dat de declaratie goedgekeurd was, maar het geld kwam maar niet. Toen ik op 4 oktober op de site van de zorgverzekering ging kijken, bleek dat er niets vergoed wordt. Alle declaraties gaan via de podotherapeut en daar was ik ten tijde van mijn bezoek aan de pedicure nog niet geweest. Dus ik moet alles zelf betalen totdat de podotherapeut beslist heeft over de hoeveelheid behandelingen waar ik per jaar recht op heb. Vanaf dat moment hoef ik niet alles zelf te betalen en geldt er weer een eigen bijdrage. De podotherapeut moet dus eerst mijn voeten beoordelen.

14 opmerkingen:

  1. Dat van die podotherapeut vind ik eigenlijk wel raar, weer een extra schakel die geld kost.Hoezo wordt de zorg onbetaalbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is bij mij moeder al heel wat jaren zo. Eis van de zorgverzekering...

      Verwijderen
    2. Bij deze 'bezuinigingsmaatregel' heb ik ook even mijn wenkbrauwen hoog opgetrokken. Al vele jaren ga ik, wegens 'diabetesvoeten' 8 maal per jaar naar de pedicure, maar eind vorig jaar moest ik opeens een extra keuring ondergaan bij een podotherapeut. Die kwam ook tot de conclusie dat alles op de oude voet door moest gaan. So far, so good, denk je dan, maar bij mijn volgende bezoek aan de pedicure bleek dat de verzekeringsmaatschappij de vergoeding aangepast had; op enkele uitzonderingen na een synoniem voor verlaagd. De podotherapeut moet toch ergens van betaald worden en dat mag in geen geval ten koste gaan van de winst, is kennelijk de gedachte geweest.
      Mijn pedicure heeft het opgelost door de vergoedingen allemaal op een hoop te gooien en dan bepalen wat ze tekort kwam. Het kwam erop neer dat per behandeling €5 eigen bijdrage betaald moest worden.
      Voor mij een schoolvoorbeeld van hoe je iets wat in principe niet moeilijk is, toch ingewikkeld kunt maken.


      Verwijderen
    3. Ja, ik mag binnenkort voor de keuring. Tot een paar jaar geleden kreeg ik een keuring/voetonderzoek dat uitgevoerd werd door de praktijkverpleegkundige. Daar zijn ze mee opgehouden in verband met het nieuwe systeem met de podotherapeut als tussenpersoon. Ik heb al in geen jaren meer een voetonderzoek gehad, wel 1x per 6 weken een pedicurebehandeling. Die pedicure trekt uiteraard aan de bel zodra ze afwijkingen vindt.
      Ik betaal tot nog toe 10 euro eigen bijdrage voor een pedicurebehandeling. Ik hoop niet dat het duurder wordt.

      Verwijderen
  2. Grappig,dat zwerfvuil opruimen nu geld kan opleveren. Hopelijk gaan kinderen dat ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even de titel veranderen, Aaf!
    Het moet zijn: Het geld stroomt naar mij toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zeg altijd: geld moet rollen, het liefst mijn kant op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al heel lang vergoeding voor medische pedicure ivm reumatische voet en nog niets gehoord dat ik eerst door podotherapeut gezien/gekeurd zou moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn moeder heeft reuma en kreeg eerst Euro 150,00 per jaar van Menzis maar begin 2023 moest ze eerst naar een door Menzis aangewezen podotherapeut ( wij moesten haar brengen want zo goed als onbereikbaar met OV) vervolgens mocht ze 4 keer per jaar naar de pedicure van de podotherapeut en omdat de pedicure niet rond kan komen van de uitbetalingen van Menzis moet ze Euro 15,00 eigen bijdrage betalen. Nu is haar pedicure gestopt wegens gezondheidsklachten én moet ze tot mijn grote verbazing weer naar de podotherapeut. Echt bizar zulke regels zo wordt alles wel extra duur. M.i. kan de huisarts of een medisch pedicure prima bepalen of behandelingen nodig zijn. Volgens mij is het ook geen standaard regel maar per verzekeraar verschillend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er gaat geen dag voorbij of ik vind blikjes of flesjes, ze liggen echt overal.Ik raap ze op, het geld is voor mijn kleinzoon, die zelf ook goed zoekt naar weggegooide blikjes en flesjes. Soms tel ik het eens op hoeveel het er zijn in 1 week, vorige week 45, het geld ligt echt op straat!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Let wel op!
    Ga niet naar de podotherapeut als je net bij de pedicure bent geweest.
    Hie belachelijk ook, je hebt dan kans dat ze je de zorgafwijzen omdat je voeten er slecht uitzien.
    Vind het een onnodige extra schakel, maar goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat er vaak niet om hoe je voeten er uitzien, maar hoe ze functioneren. Het gevoel in mijn voeten is sterk verminderd door polyneuropathie en verder heb ik last van een nagel die geregeld ingroeit.

      Verwijderen
  9. Mijn masseuse, waar ik af en toe mijn lichaam laat verwennen is ook pedicure. Diabetes patiënten doet ze niet. Teveel kosten, bijleren, registratiekosten enz enz. Ze vindt pedicure ook niet leuk. Er wordt me regelmatig geadviseerd om naar een pedicure te gaan, want eelt. Mijn antwoord is steevast, als ik dat doe, komt de eelt weer terug. In Afrika lopen ze hard op blote voeten en hebben ze veel eelt. Dat beschermt. Een timmerman, zonder eelt bestaat niet.
    Ik heb geen diabetes, geen last van het bestaande eelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.