maandag 2 oktober 2023

Eerste voorraadmaaltijd!

In mijn voorraad lag al een tijd een pak Vietnamese rijstvellen. Ik gebruikte ze tijdens een workshop zoutarm koken waar ik aan deelnam, misschien al wel 5 jaar geleden. Ik was enthousiast en kocht zelf ook een pak, maar deed er vervolgens niets mee. Het pak bleef in de kast. Hoog tijd om er nu eens iets mee te doen!
Die droge rijstvellen zijn al gaar en feitelijk kant en klaar. Van die rijstvellen kun je een soort loempia's maken.
Je weekt de vellen in water, legt ze op een theedoek en je vult ze met rauwe of gekookte of gebakken groenten, vlees, vis, rijstnoedels etc. Vervolgens vouw je het rijstvel dicht en klaar is je hapje!

Waar vulde ik ze mee?
Stukjes rode paprika (vriezer), gebakken
Stukjes gedroogde zeewier, een soort kombu (voorraadkast), geweekt en gekookt
Sperziebonen (vriezer), gekookt
Prei-ringen (koelkast), gebakken
Stukjes vegan kipschnitzel (vriezer), gebakken
Halve rode peper (vriezer), gebakken

Ik bakte en kookte de vulling. Voor een dip gebruikte ik een sojasaus en een chilisaus. En ik kan jullie vertellen, ze waren heerlijk! Ze zien er misschien niet heel mooi uit, maar ze smaakten opperbest.
De rijstvellen zijn overigens bij nadere inspectie van de verpakking tenminste houdbaar tot 2024.

Mijn rolletjes in rijstvellen

10 opmerkingen:

  1. Dank voor de inspiratie Aaf, toen wij in 's Hertogenbosch woonden een online kookcursus gedaan met deze vellen. Er ligt nog steeds een pakje in de kast en wist lang niet wat te doen. Omdat het vandaag toch nog warm is ga ik ze vanavond maken. Met andere groente en gerookte kip, die ook op moet. Fijne maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een van de lekkerste manieren om restjes op te maken. Ik doe er ook graag fruit in - mango of perzik bijvoorbeeld - en pinda's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er prima en lekker uit! Ook wel gezond denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die liggen er bij mij ook. Ga er maar eens een lunchhap van maken. Voordiner zal partner daar niet blij van worden, die is van de AGF en stamppotten, maar als lunch kan hij dat wel waarderen als de vulling niet te hard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker, ik maak ze als ik, in de zomer, naar een barbecue ‘moet’ en dan met julienne gesneden, even geblancheerde groentes. Samen met stokbrood en kruidenboter heb ik dan genoeg te eten.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee!
      Ik zit er ook altijd mee dat een bbq vaak geen gezonde dingen op tafel komen.
      Deze ga ik onthouden :)

      Verwijderen
    2. Aardappels poffen, champignons, paprika, gemarineerde aubergine, groentespiesjes met tofu ertussen, er is van alles mogelijk op een bbq. Een leuke kleurige salade. Je hoeft op een bbq niet op een houtje te bijten als geen vlees eter. Recepten genoeg te vinden.

      Verwijderen
  6. Hier precies hetzelfde als lunch of op zaterdag bij de soep maar niet als maaltijd.
    Ook regelmatig aardappelen
    , groenten en stukje vlees hoewel ik minstens 1x ander gerecht klaarmaakt van nasi, bami tot foe Yong hai .
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het leuke van een restjes gerecht is, de unieke smaak

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt rijstvellen ook even frituren dan krijg je een soort van kroepoek wat als bakje kan dienen op bv te vullen met iets.
    Je kunt ook nog precies het zelfde maken als je vandaag deed maar dan met een extra rijstvellen eromheen en dan even krokant in de pan bakken,is echt heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.