zaterdag 7 oktober 2023

Mijn boodschappen en eten uit de voorraad deze week

In de afgelopen week heb ik een deel van mijn eten uit de voorraad gehaald. Namelijk alles van onderstaand lijstje:

 30  sept - 7 okt 23

  prijs per verpakking/stuk gebruikt
Voeding    
3 kg appels van eigen boom (koeling) 0,00 0,00
potje babyvoeding 12+ maanden 1,49 1,49
pak, 500 gr,  gezeefde tomaten 0,89 0,89
340 gram gedroogde groene linzen 2,29 0,87
320 gram gare kikkererwten (vriezer) 2,85 0,51
polenta 150 gram  voorraadkast 1,19 0,18
rijst, 100 gr voorraadkast 1,79 0,18
rijstvellen (rijstpapier) 2,20 0,50
zeewier (voorraadkast) 3,45 0,35
rode ui voorraad 0,10 0,10
rode paprika (1/2) vriezer 1,00 0,50
2 kipschnitzel, vegan, vriezer 1,55 3,10
sperziebonen (koelkast) 0,68 0,68
prei (koelkast) 0,33 0,33
1/2 rode peper (vriezer) 0,45 0,20
Snacks/ hapjes   0,00
Dranken   0,00
TOTAAL   9,88


Als je wilt weten hoe je polenta (= maïsgriesmeel) klaar maakt, ik heb er al eens over geschreven, klik hier.
Er is meer in de vriezer gegaan dan dat er uit kwam. Uit de vriezer heb ik 1 doosje kikkererwten gebruikt en 2 doosjes gekookte linzen met elk 300 gram in de vriezer + een flinke doos appelmoes in de vriezer gelegd.
Alle maaltijden kookte ik voor tenminste 2 dagen. Van de overgebleven vulling van de Vietnamese loempia's kookte ik de volgende dag soep op basis van gekookte rijst.

Polenta met kikkererwten en sperziebonen

Linzensoep met wortel en ui en gezeefde tomaten

Vietnamees rijstpapier met vulling

Hoe zat dat met het potje babyvoeding voor kinderen van 12+ maanden? Het was over datum en dat kon niet meer in een weggeefkast gelegd worden, doordat het over de datum was. Ik heb geroken en geproefd en het eten in orde bevonden. Vervolgens heb ik het potje toegevoegd aan een rest linzensoep. Ik heb nog 2 potjes, ook die gaan in de komende weken bij een soepje.

Er lagen nog steeds veel appels van eigen boom in de lade van de koelkast. Ik heb er appelmoes van gemaakt. Dat zorgde voor ruimte in de koelkast, tenminste in de groentelade. Ik at de appelmoes dagelijks, gecombineerd met wat yoghurt en notenmix.

Dan de nieuwe aankopen:

 30  sept - 7 okt 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
4 grapefruits* AH 2,49
196 gram Elstar* (= 1 appel)
AH 0,23
10 krentenbollen @ (voor kleinkinderen)
AH 1,42
halvarine + plantaardige bakmargarine* AH 1,75
cottage cheese light AH 0,89
eisalade @ (als broodbeleg) Lidl 0,69
tzatziki @ Lidl 0,69
1 kg winterwortels AH 1,29
2 rode paprika's * AH 1,50
2 rode pepers Lidl 0,79
rucola * Lidl 0,84
2x vegan vleesvervangers (oriëntschijf)* Lidl 2,85
yoghurt, 1 liter Lidl 1,25
Snacks/ hapjes    
200 gram walnoten* Lidl 1,60
2 zakken multivruchten mix met noten en gedroogde vruchten* Lidl 2,99
Dranken    
8 liter sojamelk* AH 5,34
2 liter sojamelk Plus 1,78
TOTAAL   28,39

De aankoop van de tzatziki was een vergissing, zo heel anders dan wat ik ooit in Griekenland at! Brrr, dat doe ik nooit weer!
Ik kocht veel sojamelk, het was bijna op en het was bij AH in de aanbieding. Helaas pas op donderdag op voorraad, daarom heb ik bij de Plus voor afgelopen donderdag ook nog maar wat gekocht toen ik daar toch in de buurt was.

Nog over nieuwe aankopen en eten uit de voorraad: ik heb meestal weinig noten, fruit en sojamelk op voorraad. Ik denk dat ik die voorraad voor de komende winter wat uitbreid.

11 opmerkingen:

  1. Prima idee potje babyvoeding in de soep. Ze verwerk ik ook altijd allerlei restjes in soep.
    De polenta, bonen, linzen maaltijd lijkt me zo droog. Mis je niet een goede saus erbij? Merk bij mezelf dat droog eten minder makkelijk door te slikken is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De linzen zaten in de soep, geen saus nodig en de kikkererwten at ik in een soort uiensaus, waardoor ze smeuïg genoeg waren. Elk hapje polenta ging vergezeld met 1 of meer sperziebonen. Ook zeker niet droog.

      Verwijderen
  2. Hopelijk smaakte het lekkerder dan het er op het plaatje uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben geen professioneel voedselfotograaf! De opmaak was niet optimaal, de belichting schiet te kort en misschien had ik filters moeten gebruiken. Maar het smaakte mij opperbest!

      Verwijderen
    2. Ik ben blij dat ik je maag en darm niet ben..

      Verwijderen
    3. Dat is ook mijn vraag. Gezonde peulvruchten, groenten, vezels. Niets mis mee!

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen, vooral omdat we hier nu ook met zoiets bezig zijn. Weer even dingen die langer liggen opmaken en voorraad voor de winter inslaan (oa. in Duitsland -> zoals super goedkope plantaardige melk, dat was echt een leuke meevaller).

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het leuke en goede maaltijden en voedsel is zo beetje het moeilijkste om te fotograferen.
    Een stamppot hutspot of Chili con carne krijg je ook echt niet lekker op de foto.
    Ik ben benieuwd na wat je nog meer gaat maken Aaf?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tzatziki is vrij gemakkelijk en lekker zelf te maken van yoghurt, geraspte komkommer en geraspte knoflook met wat zout. Ik doe er ook altijd nog wat munt in. Dan is het nog goedkoper (en veel lekkerder) dan de aanbieding van Lidl.
    Ik koop zelf de meeste groente na 4 uur op de markt, dan prijzen ze alles af.
    Walnoten zijn in deze periode toch gratis en voor niets onder de betreffende bomen te vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Walnotenbomen zijn er vrijwel niet in Groningen. Daar moet ik een verre reis voor maken. Absoluut niet gratis en voor niets.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.