donderdag 9 november 2023

13 euro per maand betalen voor reclamevrij Facebook?

Ik zit al weer minstens 10 jaar op facebook. Veel doe ik er niet mee, ik kijk zeker niet dagelijks, al heb ik sinds kort Facebook op mijn telefoon. Het bezoek aan mijn Facebook-account blijft beperkt tot ongeveer 4 keer per week, schat ik. De meeste mensen waar ik via dit account contact mee had, zijn inmiddels gestopt of nauwelijks meer actief.
Nu las ik online dat Facebook de mogelijkheid wil aanbieden om betaald reclamevrij te zijn. Op zich best fijn, zonder overspoeld te worden met reclame.
Een goed idee, dacht ik.
Totdat ik las wat dat dan moest kosten. Voor smartphonegebruikers kost dat €12,99 per maand, oftewel €155,88 per jaar.
WAT??
Zo veel geld voor iets dat tot nu toe altijd gratis was? Ik dacht het niet!
Toegegeven, er komt vrij veel reclame voorbij, die ik negeer of wegklik. Maar om nu te kiezen voor reclamevrij?

Als de aangeboden reclame irritanter wordt dan het nu is, dat zet ik er een punt achter, dan gaat mijn account verdwijnen. Ik weet hoe het moet, ik deed dat al eens met het account van mijn vorig jaar overleden ex-partner, waar ik mede toegang tot had, dat doe ik dan gewoon nog een keer!

Misschien denk ik dan achteraf: dat had ik veel eerder moeten doen!

18 opmerkingen:

  1. Als het over irritante reclame gaat dan kan je eigen blog er ook wat van. Maar ja, dat levert je natuurlijk geld op!

    Ik stoor me niet aan de reclame op fb en ga er niet voor betalen. Ik ben lid van een aantal leuke en interessante groepen en daar wil ik nog wel even mee door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adblocker installeren, geen last van reclame. Waar dan ook!

      Verwijderen
  2. Reclames negeer ik overal zoveel mogelijk, zowel radio, tv gaat geluid zachter. Op fb kan ik er vrij makkelijk omheen kijken en door scrollen.
    Op sommige blogs kom ik niet meer, zoals Huisvlijt daar is de tekst nauwelijks te vinden door de reclame blokken overal, ook tussen de blog tekst
    Zolang het aan de zijkant staat en zoals bij jou blog bovenaan en onderaan de blog tekst staat heb ik er minder moeite mee en is geen reden om weg te blijven.
    En een heel enkele keer klik ik erop als ik al zoekende ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoorde laatst dat sites zoals Facebook niet langer gepersonaliseerde advertenties mogen plaatsen. Ze mogen dus niet meer volgen waar jij op internet naar kijkt of zoekt. Dat is in strijd met de wet op de privacy. Daardoor gaan ze natuurlijk inkomsten mislopen, ik vermoed dat deze zet (laten betalen voor een site zonder reclame) daar mee te maken heeft. Zelf boeit het me niet of er reclames langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sommige blogs lees ik niet meer inderdaad ook Huisvlijt daar kun je de tekst bijna niet meer lezen en moet je bijna voortdurend dingen wegklikken. Om dezelfde reden heb ik mijn FB account verwijderd, ik deed er toch bijna niks mee en wil ook niet zo'n hoog bedrag betalen per maand. Mijn partner kijkt veel fotografie- en wandel tutorials op YouTube en heeft ervoor gekozen Euro 7,00 per maand te betalen zonder reclame. Maar ja alles gaat tegenwoordig geld kosten zelfs pinnen bij de bank (althans de onze).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Adblocker!
    Zelf sinds Cambridge Analytics geen FB meer, heerlijke rust. Nu nog mijn omgeving losweken van WA en naar signal. Dat is vooralsnog gratis en veel veiliger.
    Je merkt dat alle streaming diensten aanmerkelijk duurder worden. Ik vind het erg veel geld voor de zeldzame films die ik kijk, maar goed ook hier heeft de rest van het gezin net zoveel inbreng natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben al jaren met Facebook gestopt en zou ook zeker nooit bereid zijn geweest om zoveel geld te betalen voor een advertentieloze site.
    Ik vind overigens op veel blogs het aantal reclameblokken ook al best storend. Om die reden nam ik een eigen domeinnaam, ben ik daar zelf geen aanstichter van. Helaas kan ik op de meeste computers waarmee ik werk zelf niets installeren, dus ook geen adblocker.
    Met Twitter ben ik gestopt toen Elon de macht greep. Heerlijk rustig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nooit begonnen met Twitter en mijn LinkedIn is al heel lang in een winterslaap. Ook dat laatste is heel rustig!

      Verwijderen
    2. P. Pal is ook van hem en gebruik ik niet meer. Anders financier ik zijn ruimteexcursies.

      Verwijderen
  7. Als je een gratis add-blocker installeert, krijg je sowieso geen reclame meer. Nergens.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tot 2014 was ik een enthousiast gebruiker van FB, maar rond die tijd veranderde FB de voorwaarden zodanig dat je als gebruiker min-of-meer een leverancier werd van gegevens waarmee ze naar eigen goeddunken konden handelen. Het heeft me een hele zondag gekost om er achter te komen hoe ze dat allemaal in het vat wilden gieten en dat maakten ze je niet gemakkelijk; van verwijzing naar verwijzing en soms was je het overzicht totaal kwijt wat de reden was waarom je dat specifieke onderwerp aangesneden had.
    Heb mijn account opgeheven, maar gek genoeg kreeg ik ruim een jaar later nog wel een mailtje van ze dat 'iemand' een foto van mij gebruikte. Was nota bene een foto waarop de betreffende persoon en ikzelf afgebeeld was tijdens een gezamenlijke lunch. Toen heb ik het definitieve besluit genomen nooit meer op FB te gaan en nu, bijna 10 jaar later, mis ik het ook niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. op de telefoon houd ik de app van fb ingedrukt en laat ik de app onderbreken, even later maak ik dat weer ongedaan en kan ik gewoon op fb (tot nu toe). Huisvlijt heeft inmiddels gereageerd zie in de zijkant. Ik klik daar ook niet meer op want eerst moet er iets weggeklikt worden, geen zin in. Of ik op fb blijf? Daar ga ik over nadenken. Ik ben wel volger van n aantal interessante groepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als de dienst gratis is, ben jij het product.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn browser is duckduckgo, nergens last van reclames. Soms kan ik een filmpje niet kijken vanwege de keuze voor deze browser. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op mijn desktop (ik heb geen FB op de smartfoon) kostte het me 9.95.. groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees zo goed en zo kwaad als ik kan tussen de reclames door, maar sommige blogs sla ik ook vaak over (Huisvlijt) omdat het niet makkelijk is om even snel haar blogs te lezen. FB heb ik maar gebruik ik niet, kijk 1x per maand hooguit. Linkedin kom ik ook niet vaak. X (Twitter) heb ik al heel lang niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Op blogs vind ik reclame meestal zeer storend, maar als de inhoud echt interessant genoeg is blijf ik lezen. Flink wat jarengeleden heb ik om ide reden een hoop vooral Amerikaanse blogs uit mij leeslijst gesmeten. Ik heb er zelf zeer bewust voor gekozen om op mijn blog geen reclame te gebruiken. Ik hoef echt geen geld te verdienen met mijn blog .
    OP facebook heb ik een add-blocker maar die doet het niet altijd. Ik ga zeker en vast niet betalen, maar blijf het wel gebruiken. Ik vind het op sociaal vlak toch echt een meerwaarde om op die manier in contact te blijven met een aantal mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben ruim 10 jaar geleden met Fakebook gestopt om andere redenen. Zelf gebruik ik overal Ublock origin. Die haalt de meeste reclames weg. Of dat in FB kan weet ik niet. Onlangs heeft de NPO haar site veranderd en kreeg ik zomaar weer een internetreclame voor een oud tv-programma te zien. 1 regeltje toegevoegd in Uo en nu start het weer direct. Ik doe helemaal niets met reclames, dus waarom moet ik er naar kijken of luisteren?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.