woensdag 8 november 2023

Geen contant geld meer bij uitbetaling spaarzegels

Mijn ouders spaarden al zegeltjes bij AH en ik doe dat ook al heel lang. Als ik een spaarkaart vol had, dan liet ik het geld altijd uitbetalen.
Contant.
De laatste tijd kon je ook het bedrag op je bankrekening laten storten, maar je kon ook geld krijgen.
Sinds kort kan dat niet meer, dan contante geld.
Het is verleden tijd.

Je kan nu alleen nog maar geld op je bankrekening ontvangen. Ik vind het niet leuk. Contant uitbetalen geeft als het ware boter bij de vis. Je ziet wat je krijgt, je ontvangt het geld in je hand. Maar hoe zit dat met laten storten? Zie je dat ook direct terug op je bankrekening? En wat als je zegels wel verdwijnen, maar er door een storing of een fout niets op je bankrekening komt? Of gaat dat gegarandeerd goed? En moet ik vertrouwen op de digitale techniek?
Drie jaar geleden stopten ze met papieren zegels, nu dus ook met het uitbetalen van contant geld.

Wat vind jij er van?

43 opmerkingen:

  1. Bij mij is het dus recent mis gegaan ik wilde de waarde van 2 boekjes op mijn rekening laten storten om de hoge rekening van de dierenarts te compenseren. Nooit aangekomen, er was tegelijkertijd ook een storing bij de ING. Bank én AH zijn bezig om e.e.a. uit te zoeken. Ik vond het zegeltjes plakken ook leuk een soort voldoening geven én ook die contante uitbetaling van 'onverwacht' extra geld. Ik weet dat veel vooral oudere mensen niet digitaal kunnen of willen sparen en het zegeltjes plakken missen. Weet eigenlijk niet of de zegels voor pannen ook alleen digitaal is want spaar zelf niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het ook liever contant maar waarschijnlijk hebben nog maar heel weinig mensen zegelboekjes lijkt mij. Bij de Poiesz kun je gewoon zegeltjes blijven plakken en er contant geld voor krijgen en dat doe ik ook nog altijd.
    Hoe zit dat met de Perla zegels van AH? Die plak ik ook nog altijd keurig in , je kreeg altijd 2 euro per volle kaart of als korting bij de boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, veertien dagen geleden nog wel… gewoon die twee euro bij de kassa in mindering gebracht op mijn boodschappen.
      Petra.

      Verwijderen
  3. Ook met storten staat het direct op je rekening. Iedereen die mobiel bankiert kan het dus direct checken. Je krijgt bovendien een bonnetje mee als je dat wilt. Ik vind het geen groter risico dan gewoon bankieren. Heerlijk juist dat je tegenwoordig ook kunt terugpinnen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooe. Toevallig zondag twee boekjes uit laten betalen en de cassière gaf direct aan dat het de volgende dag op de rekening zou staan. Maandag had ik het binnen. Helemaal prima.
      Nic

      Verwijderen
    2. Bij mij was dat dus niet zo en volgens de medewerker klantenservice bij de AH was dit normaal en kon het een paar uur duren. Gelukkig wel het bewijs meegenomen.

      Verwijderen
    3. Je ziet de bijschrijving meteen, maar als reservering. De dag erna is de bijschrijving definitief.

      Verwijderen
    4. Ik zie het ook altijd pas de volgende dag en soms zelfs na twee dagen!!

      Verwijderen
  4. De ‘waarde’ van contant geld is misschien groter bij jouw generatie? Ik zie het graag terug op m’n rekening. Ik doe bijna niets met contant. Op m’n rekening zijn verschillende potjes aangemaakt waarmee bijv voor een doel gespaard wordt, of wat gereserveerd is voor bepaalde uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Contant is voor veel mensen belangrijk. Het in de hand hebben van geld geeft voor velen meer overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Contant vind ik veel prettiger. Ik ben nu gestopt met zegeltjes juist doordat het niet meer contant uitbetaald wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu is zelfs dat te controleren door de bijstandspolitie. Want zichtbaar op je rekening. Dat leuke zelf opgebouwde potje gaat tegen je werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies dat!
      Groet Kniepertie

      Verwijderen
    2. Bij mijn Plus kun je het van je boodschappen laten aftrekken of inleveren voor een kortingskaart van lokale bedrijven. Drie maal raden hoe ik ieder jaar weer nieuwe eenjarige planten voor in de bakken heb!

      Verwijderen
    3. Zover is het nu al gekomen in deze bijna totale controlemaatschappij. Hoop wel dat een volgend kabinet weer een beetje teruggaat naar een samenleving die niet van controle aan mekaar hangt, maar waar het onderlinge vertrouwen weer gestimuleerd wordt.

      Verwijderen
    4. De bijstandspolitie zoals jij ze noemt, heeft hier niets mee te maken. Dat is je eigen geld. Je hoeft ook een belastingteruggave of een teruggave van het ziekenfonds niet te melden. Meestal gaat het bij mensen met een uitkering om kleine teruggaves die geen probleem opleveren. Alleen als er grote bedragen worden terugbetaald kun je dat beter even melden. Denk aan een bedrag vanaf €750,-. Ik had dat vorig jaar met de jaarafrekening van de energiemaatschappij. Veel te veel betaald door een fout van de energiemaatschappij. Het bedrag mocht ik gewoon houden. Want was niet mijn fout. Anders had ik het tussendoor kunnen gebruiken voor iets anders.

      Verwijderen
  8. Ik vind het een schoffering naar oudere mensen, maar ook naar laaggeletterden en licht gehandicapten. Zij kunnen moeilijk of niet met het digitale gedoe overweg. Neem nu bv de Lidl app. Als je die niet hebt kun je geen produkten met korting kopen. Spaarzegeltjes voor gratis produkten krijg je alleen maar met de app. De echte rede is dat ze te weinig verdienen aan deze groep. Ik ga niet meer naar die winkels toe. PLUS is nog heel vriendelijk. Dat is mijn favoriete winkel geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om deze reden is de lidl bij mij ook niet meer favoriet. Geen app willen en dan het idee om voordeeltjes te missen.

      Verwijderen
    2. Ik heb gisteren de Lidl app geinstalleerd. Ik dacht dat ik er niets mee kon omdat ik geen data abonnement op mijn telefoon heb. Maar ik heb een screenschot gemaakt, staat in afbeeldingen en werkt prima. Zo hoef ik geen dure data aan te zetten. Je kunt kiezen of je persoonlijke aanbiedingen wil of niet. Dit heb ik uit privacy overwegingen niet gedaan. Je kunt ook het nr. van je kaart intoetsen op een toetsenbord.

      Verwijderen
  9. Contant geld van zegeltjes geeft mij een rijk gevoel van iets extra s in handen te hebben. Dan doe ik het in een potje en kan ik er al van genieten dat het gewoon klaar staat voor bijv lunch op komende vakantie oid. Gestort op de rekening gaat vaak op aan andere dingen waar het dan nodig voor is, en besteed ik het weer niet zomaar voor iets leuks.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laten wij gewoon ophouden met die flauwekul.
    De tijd dat je zegeltjes plakt ( en de kassière die dit moet controleren) kan beter besteed worden. En als je contant geld wil doe je dat in een blikje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu het geld niet meer contant uitbetaald wordt, spaar ik geen zegels meer.
    De volle zegelkaarten stuurde ik, anoniem, half november, naar mensen die weleen extraatje konden gebruiken.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ‘ Contant geld geeft als het ware boter bij de vis’, schrijf je. Met dit soort gevoelens met contant geld heb ik niets. Contant uit laten betalen geeft mij geen beter gevoel dan op de rekening laten storten. Zolang alles zonder storing verloopt, vind ik het prima. Contant geeft mij geen rijker gevoel dan het bedrag op de rekening zien staan. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jammer voor mensen met een laag inkomen en degene die met een klein budget moete doen.maar die komen waarscheinlijk niet bij a.h boodschappen doen,veel te duur

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zodra ik een boekje vol heb laat ik het direct op mijn rekening storten, hierdoor ontvang ik gelijk ,hoe weinig ook,rente bovenop de rente die ik krijg bij het volle boekje. AH krijgt nl bij de bank over al onze volledige spaarkaarten veel rente en deze heb ik liever zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit jaar voor het eerst zegeltjes gespaard. Ik laat het in december uitbetalen. Een extraatje voor de feestdagen. Wel fijn dat het op mijn rekening komt. De cadeaus voor de kleinkinderen gaan altijd via een webwinkel en boodschappen pin ik altijd.
    Ben wel benieuwd hoe het gaat.

    Liefs Joanne 😘🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel jammer dit! Ik pin per week een vast bedrag en heb op deze manier goed overzicht!
    Let wel dat de bank van elke transactie een bedrag int voor de ‘ kosten’.
    Ik boycot AH ! Zo klantonvriendelijkheid om geen keus hierin te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je krijgt gewoon het volledige bedrag op je rekening. Daar wordt niets op ingehouden.

      Verwijderen
  17. Hoi Aaf, ik vind hier eigenlijk niets van, het hoort bij de tijd waarin we leven. Sommige dingen gaan voorbij, nieuwe dingen komen, soms is dat even omschakelen, even wennen. Ik denk dat je hier wel aan kan wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo is het mevrouw Niekje. En je kan nog altijd het geld apart zetten in een digitaal spaarpotje op je bankrekening of je haalt het contant van je rekening af en stopt het alsnog in een potje of ouwe sok. We zijn er ook allemaal aan gewend dat het salaris niet meer in een zakje komt maar op een bankrekening

      Verwijderen
  18. Ach het is makkelijk en het zijn geen grote onoverkomelijke bedragen. Gelet op de duurzaamheid is het een correcte actie; geen papier, geen lijmlaag en energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is toch de kant die we opgaan. Contant geld wordt steeds minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom zvm contant betalen, als je niet gedwongen digitaal wilt gaan.

      Verwijderen
  20. Wij laten het altijd al terugpinnen. Dat staat niet direct op je rekening, maar enkele uren later of afhankelijk van het tijdstip soms net de volgende dag. De laatste keer dat ik contant geld heb vastgehouden was toen we een briefje van 100 vonden in de caravan (raadselachtig). Geld uit de automaat halen hebben we al jaren niet gedaan.

    (kleine nuance) we hebben wel iets aan contant geld soms van het verkopen via marktplaats en dat gaat meestal op aan zakgeld voor de kinderen die dat contant krijgen).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben echt van cash geld af (alleen als ik naar Duitsland ga, moet ik eraan geloven) dus wat mij betreft een uitstekende ontwikkeling. Zie zegeltjes plakken was hartstikke leuk maar ook hartstikke ranzig, dus dat de app dat nu bijhoudt vind ik helemaal perfect. De opbrengst van het AH boekje lekker laten terugpinnen. En zal het de volgende dag op je rekening staan, so what?

    Overigens ben ik niet van mening dat cash geld moet verdwijnen; ten eerste is het een wettig betaalmiddel en ten tweede is het voor veel mensen handig. Maar laat mij maar fijn met mijn watch betalen, veel makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Er wordt niet direct geld ingehouden bij een transactie bij de bank , wel indirect ! Het is wel zo dat er steeds meer kosten zijn en je steeds meer moet betalen voor de ‘ diensten ‘ van banken !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Erg intressant, mooi om te zien dat er veel wordt gereageerd hieronder. vertrouwen in de banken etc verdwijnt wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.