zondag 12 november 2023

Gratis mensen kijken

Mensen zijn fantastisch om naar te kijken en je hoeft er helemaal niet voor op een terras te zitten met een duurbetaalde consumptie voor je neus. Je kunt het overal doen waar mensen zijn: in de supermarkt, op de markt en in andere winkels, in het zwembad, in de bus, in de bibliotheek, in de sportschool, op een bankje in het park.
Heerlijk vind ik het, die mensen met al hun verschillende gedragingen, hun kleding, hun kapsel.

Sportschool
Vroeger, ruim 20 jaar geleden, toen ik rond de 50 jaar was, voelde ik mij geïntimideerd in de sportschool. Ik sportte toen na werktijd: in het weekend en 's avonds en dan waren er vrijwel alleen jonge mannen die heel hard aan spierbundels werkten. Geen ouderen, weinig vrouwen. En als er vrouwen waren, dan waren ze jong, een stuk jonger dan ik.  Nu is dat anders. Ik krijg meer waardering van mensen die 40 tot 50 jaar jonger zijn en ik zie die "spierbundels" helemaal niet meer als intimiderend. Ik vind het wel grappig om te zien hoe sommigen heel serieus met hun lijf bezig zijn en ik heb bewondering voor de kracht die ze uitstralen. Destijds kon ik dat helemaal niet zien en had ik het gevoel er helemaal niet thuis te horen.

Supermarkt
Ook daar kom je heel verschillende gedragingen tegen. Mensen die nonchalant van alles in hun karretje gooien en niet letten op prijzen, en die rustig bij de kassa voor 150 of 200 euro afrekenen. Maar er zijn ook mensen die zeer zorgvuldig dat weinige kopen wat ze zich blijkbaar kunnen permitteren. Ik probeer me dan voor te stellen uit wat voor leefwereld al deze mensen komen.

Zwembad
Sommige mensen zijn duidelijk heel trots op hun lijf en willen er mee pronken. Je kunt je lijf natuurlijk niet in het water laten zien, want dan zie je niets. Dat lijf moet dus boven water. Deels, tot aan de middel, zodat je de tattoos mooi kunt zien, of helemaal op de kant zitten of staan in een bevallige houding zodat je hun lichaam kunt bewonderen. Totaal niet functioneel om op de kant te staan, want je bent in het zwembad om te zwemmen en niet om daar te pronken met je lichaam, maar dat denkt niet iedereen.

En zo zijn er talloze plekken waar je naar mensen kunt kijken! Ik kan me er echt mee vermaken, ze moeten alleen niet al te dicht bij komen. In een volle bus, waar ook alle staanplaatsen bezet zijn,  vind ik het minder, dan zijn mensen te veel in mijn persoonlijke ruimte.

Vind jij het leuk om naar mensen te kijken?

22 opmerkingen:

  1. Wat een leuk artikel! Ja heerlijk mensen kijken ik reis vaak (en graag als het niet te druk is met het OV) en aangezien bijna 99% verdiept is in smartphone kun je dat ongegeneerd doen. Mijn moeder woont in Amsterdam vlakbij de Zuidas in een wijk waar ook veel expats en rijke mensen wonen, in de XL-AH gooien die inderdaad van alles in hun wagentje zonder echt op te letten vaak ook nog kinderen met een klein boodschappenwagentje die ook van alles mogen. Vorig jaar zomer stond ik achter een bekende econome die vond dat iedereen een CO2 budget moest krijgen dat vrij verhandelbaar was. Zij had wel erg dure boodschappen (1200 Euro) veel sushi en champagne. Later zagen we haar wegrijden in een grote SUV.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rijke mensen deugen niet echt ?

      Verwijderen
    2. Niet als ze hypocriet zijn .

      Verwijderen
    3. Omdat haar mening je niet aanstaat en ze heel dure boodschapoen doet ?

      Verwijderen
  2. Ik ben er dol op!
    Het leukst vond ik ooit een terras bij Madurodam de hele wereld komt voorbi inclusief een sjeik met gevolg geweldig.
    Sterre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerlijk gezegd let ik zelden goed op andere mensen. In supermarkt wordt ik wel aangesproken door mensen die ik ken bv van beweegles of vrijwilligerswerk, maar zelf ben ik bezig met te doen waarvoor ik kom en ben daar op geconcentreerd.
    Details gaan me ook buiten vaak voorbij, maar als ik met dochter of zus ben maken ze me er wel op attent, zij hebben wel het talent goed om zich heen te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, ik vind het stukje over het zwembad wel erg volgens je eigen oordeel.
    Hoe weet je dat nu zo zeker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niets zeker, ik beschrijf hoe ik het zie en ik zie mensen die spelen: "kijk eens hoe woest aantrekkelijk" ik ben? Maar dat is uiteraard mijn interpretatie en misschien is de werkelijkheid anders.

      Verwijderen
  5. Mensen kijken is altijd leuk. Ik blijf me verbazen en geniet ervan maar (ver)-oordeel niet!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blog! Ja, ik kijk graag mensen, bij voorkeur van achter een kop koffie of een pilsje oid, o een terras....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor mensen in armoede is het soms heel naar om bekeken te worden.
    Als je weet dat je haar vet is omdat je het niet kunt wassen, je er niet leuk uitziet omdat de kleren van je nichtje niet goed passen, je loopt te sloffen in gekregen schoenen... dan is het een crime om langs een terras of een groep mensen te lopen die jou zitten te bekijken of commentaar te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hangt er van af op wat voor manier er bekeken wordt. Hoe je er ook uit ziet,ze hebben altijd wat te vinden . Zolang het maar niet van hun kop afte lezen is. Dat domme staren . Het is na de corona ophok veel erger geworden omdat ze al die tijd alleen maar achter schermpjes of in de auto commentaar hebben zitten leveren. En ja overal zijn ook mensen die met zich zelf lopen te pronken ,wat je er mee moet ? ,behalve je oordeel voor je houden. Ik weet het niet

      Verwijderen
  8. O hou op zeg.Zou jij zelf mensen zo beoordelen, op de kleren die ze aanhebben en of hun haar wel goed zit ?

    BeantwoordenVerwijderen

  9. Mensen kijken is leuk, meteen een oordeel klaar hebben niet. Dure boodschappen, sportschoollichamen met tattoos, etc. Alles wat je zelf niet hebt, ook niet voor zou kiezen, om daar een mening over te hebben vind ik niet ok. Wanneer ik op een terras zit en geniet van mijn dure maar lekkere drankje, vind ik het ook leuk om mensen te kijken. En probeer niet te oordelen, dat lukt heel goed. Ook veel leuker om met een positieve blik je medemensen te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach dat is toch best ok om ergens een mening over te hebben zonder dat je de andere tekort doet. Ik vind tatoeages in welke vorm dan ook niet mooi maar dat is dan toch gewoon mijn mening dat is helemaal geen ordeel. En ja van iemand die van mening is dat we allemaal een CO2 budget moeten krijgen zodat 'arme' mensen dit kunnen verkopen aan anderen zoiets is op z'n zachts gezegd raar in mijn ogen. Ik/wij hebben geen grote SUV/Fatbike/of weet ik wat maar (in ieder geval in de Amsterdamse buurt waar mijn moeder woont worden die auto's links en rechts op de stoep gezet er wordt geen rekening gehouden met anderen en dan gaat het er mij niet om dat ik ook zo'n auto zou willen hebben maar gewoon om het gedrag wat ze vertonen.

      Verwijderen
  10. Ik volg je al jaren en ben echt fan van je blog maar zo staren vind ik zeer ongepast.
    Ik heb zelf een eetstoornis (anorexia) en vind het altijd erg ongemakkelijk maar ook pijnlijk als mensen staren.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van staren is nooit sprake, ik kijk naar mensen onder het sporten, onder het zwemmen of onder het winkelen. Van zitten alleen om te kijken is geen sprake. Als ik op een bankje zit, is dat voornamelijk om uit te rusten.

      Verwijderen
  11. Ik doe dat het liefst op een terrasje en geef dan in mezelf commentaar op de outfits die ze dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier word ik heel naar van. Het idee dat er mensen op zo'n manier naar me kijken. Ik probeer mezelf altijd te vertellen dat iedereen vooral met zichzelf en dus niet zo op me let, maar dat blijkt dus voor veel mensen niet zo te zijn. Ik heb steeds meer moeite met naar buiten gaan en met wat ik hier nu net lees, weet ik niet of dat me morgen nog wel gaan lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb, als ik mensen bekijk, geen oordeel over mooi of lelijk, netjes of slordig, ordinair of elitair. Ik vind vooral de verscheidenheid bijzonder.
      En vrijwel nooit is het zo dat mensen een blijvende indruk op mij achterlaten. Ik heb vandaag naar schatting tussen de 100 en 150 mensen gezien, buiten, in de sportschool en in de supermarkt en als je mij zou vragen: hoe zagen ze er uit of wat vond je er van, dan is er eigenlijk maar een enkeling die ik me echt herinner. Een jongen in de sportschool die mij een jaar geleden een aantal keren geholpen heeft met apparaten. We groeten elkaar nog steeds.
      Laat anderen je er niet van weerhouden naar buiten te gaan. Wees hoe dan ook trots op jezelf en op wie je bent. Iedereen telt mee en is OK, jij ook!

      Verwijderen
    2. Ik vind het juist wel goed als mensen elkaar zien.

      Anders verdwijnen we in het niet. Net zoals ik de vaste AH medewerkers (ook de vul- en poetsploeg) van gezicht ken en dus ook groet - en zij mij.

      Verwijderen
  13. Ondanks al de armoede vroeger.die we zelf ook meemaakte leef ik/we liever vrij simpel dan in alle rijkdom die er nu is.het is tegenwoordig voor vele onder ons ,veel hebben en doen(zelf als daar niet echt geld voor is)maar het lijkt nooit genoeg te zijn,.ontevreden en hebzucht.dat is in mijn ogen pas echt armoede.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.