woensdag 1 november 2023

Veel kleine bedragen bij elkaar opgeteld = een grote besparing!

Alle kleintjes maken één grote en bespaar honderden euro's per jaar

Het lijkt misschien een open deur, maar het is toch echt zo. Als je dagelijks bespaart op de kleine dingen, dan wordt dat in totaal een flink bedrag.
Waar kun je dagelijks op besparen?
- gebruik afgepaste hoeveelheden, zodat je niets hoeft weg te gooien – dat geldt voor warm water, voeding, koffie, thee, tandpasta, (af)wasmiddel, douchegel etc. Experimenteer met kleinere hoeveelheden, wat is voor jou nog werkzaam/comfortabel.
- doe het zelf, maak zelf je ontbijt klaar met eenvoudige ingrediënten, neem je boterhammen mee naar werk en school, kook zelf met basisingrediënten en koop geen kant en klaar. Organiseer zelf (kinder) verjaardagsfeestjes, bak zelf taarten.
- repareer en maak het zelf, plak je fietsband, repareer een gaatje in kleding, kweek kruiden, groenten en fruit.
- doe langer met je spullen, mobieltjes, meubels, etc hoeven niet zo vaak vervangen als de commercie je wil doen geloven. Onderhoud draagt bij aan duurzaamheid.
- wees energiebewust, kies voor LED lampen, zet de thermostaat wat graadjes lager, douche kort, doe geen halve wasjes, was op lage temperaturen, gebruik zo weinig mogelijk energieverslinders zoals waterbedden, droogtrommels, airco's en andere energieslurpers. Alles wat uit kan, opladers en wat niet al meer, uit doen en niet op stand-by laten staan. Droog je was buiten, dan ruikt het heerlijk en buiten drogen kost geen stroom.
- hergebruik en koop 2e hands, er is een enorme markt in 2e handskleding, boeken en niet te vergeten auto's. Ook andere zaken zijn prima 2e hands te krijgen. Ruil met andere ouders kinderkleding.
- loop en fiets waar dat kan, het scheelt benzine en sportschool.

Kan het minder?
 
1x vakantie per jaar, niet naar verre werelddelen, maar gewoon in Nederland of in ieder geval in Europa
bescheiden feestjes,
bescheiden cadeaus,
je hebt geen 20 paar schoenen nodig,
niet een tv in iedere kamer, maar gewoon 1 in de huiskamer

Zo spaar je voor een mooie buffer en je bent nog duurzaam bezig ook!

11 opmerkingen:

  1. Met veel doe ik mijn best om minder/afgepast te gebruiken en geen apparaat te gebruiken. Ik koop in de kringloop ook wel eens iets om te vermaken, een jurk wordt een rok bijvoorbeeld.
    Maar soms kies ik ook voor comfort. Ik heb een nekhernia en dan is was ophangen een pijnlijke aangelegenheid, dus toch de droger gebruikt. En door de pijn heb ik het sneller koud en gaat de termostaat iets hoger want een extra vest helpt niet. Ik heb al steunkousen onder een van mijn dikkere broeken, onderbeen is dus geheel bedekt en toch heb ik koude benen. Hemdje, trui en vest. De omgeving moet gewoon niet te koud zijn op het moment.
    Fietsen kan nu ook even niet, dus ook voor de kleine ritjes naaar het dorp gebruik ik de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Lot, je zorgt goed voor jezelf en maakt bewuste keuzes. Voor jezelf zorgen is ook heel belangrijk he, groet G

      Verwijderen
  2. Vakanties in NL en Europa zijn juist duur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat zo? Is het goedkoper om vakantie te vieren in Thailand, Dubai, Zuid Afrika of in de Cariben dan op de Veluwe? Dan is de vakantiewereld nog gekker dan ik dacht!

      Verwijderen
    2. Ik vind vakantiewoningen in NL ook erg duur en dierentuinen etc. ook omdat je vaak moet betalen voor parkeren. Wij zijn recent naar Normandië in Frankrijk geweest en daar is het normale leven goedkoper dan in NL, huisje gehuurd en zelf gekookt. Ik kan mij niet voorstellen dat het buiten Europa goedkoper is vliegen is tegenwoordig ook erg duur je moet voor alles betalen ook voor je koffer.

      Verwijderen
    3. Dat ligt niet echt aan de vakantiewereld hoor Aaf ;) En in Dubai zal je zeker niet goedkoper uit zijn. Maar in landen als Vietnam heb je voor 10 euro per nacht een hotel met ontbijt. En ook de lunch en het avondeten kost slechts een paar euro. Dingen gaan bekijken is meestal gratis of ook slechts een paar euro, tenzij je begeleide excursies gaat doen. De grootste kosten bestaan vooral uit de vlucht ernaar toe en weer terug. Dus hoe langer je op vakantie gaat, hoe goedkoper je vakantie naar verhouding wordt.

      Verwijderen
  3. Als je het zo op een rijtje zet dan realiseer ik me dat ik inderdaad zo leef. Dat was vroeger wel anders. Nu is het mijn nieuwe normaal.
    Vooral van de naaimachine heb ik veel profijt gehad en nog. Pas heb ik van 2 onderhoeslakens met ernstige slijtage 1 nieuwe gemaakt. Verder (ver)maak ik nu vooral veel voor de kinderen en kleinkinderen. Pas de inbetween gordijnen ingekort na een verhuizing. De loodveter onderin eraf geknipt en 2 cm hoger weer ingenaaid. De jassen van de kinderen, die van kind tot jonger kind binnen de familie gedragen worden, hebben vaak een andere ritssluiting nodig.
    Van zuinig leven wordt je ook heel vindingrijk. En het maakt je blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is ook mijn manier van leven maar…….we vliegen bijna ieder jaar naar onze kinderen en kleinkinderen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn motivatie is milieuvriendelijk leven. Dat er bespaard wordt is mooi meegenomen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mijn motivatie is niet alleen minder geld uitgeven ,maar ook bewust omgaan met grondstoffen, op mijn werk word bijvoorbeeld tandpasta van clienten weggegooid als de tubes nog niet helemaal leegzijn. Ik neem die tubes mee en kan er dan vaak nog zeker een week mijn tanden mee poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik draai wel vaak een half wasje. Anders moet ik zo lang wachten tot hij vol is. Maar ik doe ook de was bij mijn zoon, dan neem ik vaak ook mijn eigen was mee, en kan het met zijn was gedraaid worden. Daarbij ben ik nog wat ouderwets en draai regelmatig was op 60 graden. Daarbij heeft mijn zoon zonnepanelen, en draai ik de was overdag. Hoevaak lees ik niet: zet de thermostaat een graadje lager. Als ik die raad elke keer had opgevolgd, dan had ik nu zonder verwarming gezeten. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.