vrijdag 3 november 2023

Zuinig: mijn gas- en stroomverbruik in oktober

GAS
Ik  had plannen om net als vorig jaar heel zuinig te zijn met gas.
Dat is redelijk gelukt, alleen ik was lang niet zo zuinig als in 2022. Toen dacht ik blijkbaar heel erg sterk: f''ck 'Poetin, want toen heb ik verbazend weinig gas verbruikt, maar 2,59 m3. En zat ik blijkbaar nogal eens in de kou. Dat heb ik nu niet gedaan, tenminste veel minder. Mijn gasverbruik was de afgelopen maand 7,7 m3. Zeker niet slecht in vergelijking met vorige jaren!
in 2017 gas: 20,77 m3 (toen werkte ik nog)
in 2018: gas: 20,23 m3 (toen werkte ik nog)
In 2019 gas: 22,07 m3
In 2020 gas: 55,37 m3 (de maand na mijn 1e heupoperatie)
In 2021 gas: 33,9 m3 (1 week afwezig: vakantie)
in 2022 gas: 2,59 m3 (1 week afwezig: vakantie)
in 2023 gas: 7,7 m3
Mijn gasverbruik in oktober dit jaar was heel laag. Een mooi resultaat, ondanks dat het bijna 3x zo hoog is als vorig jaar.

STROOM
Niet alleen mijn gasverbruik was hoger, ook mijn stroomverbruik was hoger.
Dit jaar nam ik 42 kWh stroom af en verbruikte ik daarnaast nog 20,4 kWh stroom direct van mijn zonnepanelen.
Dus in totaal verbruikte ik in oktober 62,4 kWh.
Vorig jaar was dat 33 kWh + 21,4 = 54,4 kWh, waarbij aangetekend moet worden dat ik toen een week op vakantie was, dus dat verlaagt het verbruik.

Hoe zat dat in de jaren daarvoor toen ik nog geen zonnepanelen had?
In 2021: 47,12 kWh (1 week afwezig: vakantie)
In 2020: 59,02 kWh (de maand na mijn 1e heupoperatie)
In 2019: 53,59 kWh
In 2018: 47,16 kWh (toen werkte ik nog)
in 2017: 52,84 kWh (toen werkte ik nog)

In totaal verbruikte ik in oktober meer stroom dan in de afgelopen jaren. Dat komt vooral door het gebruik van nieuwe elektrische apparaten: elektrische fiets, elektrische stoeldeken en elektrische bovendeken voor op de bank.  Mijn stroomverbruik is nog steeds heel laag, maar wel iets minder laag dan dat het geweest is.

ZONNEPANELEN
Oktober 2023 was in verhouding tot andere jaren een zeer natte maand. Als het regent, schijnt de zon in de regel niet en dat is te zien als ik de opbrengst van mijn zonnepanelen vergelijk met oktober 2022. Dit jaar in oktober in totaal 80,4 kWh en vorig jaar 97,4 kWh!

10 opmerkingen:

  1. Vorig jaar was oktober ook een stuk warmer dan dit jaar. Toen zaten we eind oktober nog buiten in een t-shirt dat ging nu niet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt gasgebruik gaan inwisselen met zonnepanelen-stroom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En of dat kan. Sinds ik zonnen panelen heb verwarm ik met een electrisch haardje. Veel gerichtere warmte . Ik geef evengoed nog flink wat stroom terug . En het gasverbruik is flink vermindert .

      Verwijderen
  3. Wat voor electrische bovendeken heb je voor op de bank, als ik vragen mag? Ik overweeg om hem kado te doen aan iemand die in de woonkamer alleen één infrarood kacheltje heeft, maar vroeg me af of die bovendekens veel verschil maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er een online besteld niet te duur rond de 50 wel even na de maat kijken en vermogen. Wij hebben ook een kacheltje maar ik vind de deken wel heel erg lekker en verbruikt veel minder elektra.

      Verwijderen
  4. Hoewel het inderdaad hoger is dan vorig jaar, vind ik het verschil met voorgaande jaren indrukwekkend! Goed zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vraag me af waarom je zo extra zuinig wilt zijn op gas?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een laag gasverbruik is beter voor onze planeet.

      Verwijderen
    2. Dat is wel een hele algemene reden. Wat is nu eigenlijk je echte rede?

      Verwijderen
    3. Ik streef het hele jaar door naar een laag gasverbruik, niet alleen in oktober. Redenen zijn: ik wil zien hoe ver ik kan gaan zonder kou te lijden, zonder ontberingen.
      Er wat ik al noemde: veel beter voor onze planeet. Maar blijkbaar vind jij dat nogal vaag, terwijl de opwarming van de aarde concreet genoeg is!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.