vrijdag 12 januari 2024

Griep en verkoudheid

Het griepseizoen nadert. Ik heb nog niet gehoord of gelezen dat er op dit moment een epidemie is, maar je kunt er op wachten, binnenkort krijgen honderden mensen de griep. De drogisten en ook apotheken liggen vol met middeltjes die moeten helpen om de griep te bestrijden: middeltjes tegen een zere keel, een verstopte neus, hoestdranken, A-merk pijnstillers.. Als je wilt kun voor veel geld spulletjes kopen die zouden moeten helpen.
Maar helpen ze ook?
Wat het beste helpt: veel slapen en uitzieken. Zorg voor een lichte, gezonde maaltijd, drink veel en eet wat citrusvruchten.

Mijn vroegere huisarts die via Artsen zonder Grenzen lang in straatarme gebieden had gewerkt, die zei altijd: met mijn hulp duurt een griep 1 à 2 weken. Zonder mijn hulp 7 à 14 dagen.  Oftewel, in normale gevallen is doktershulp niet nodig.

Dropjes helpen prima tegen keelpijn. Langzaam zuigen en lang in de mond houden, niet kauwen en snel wegwerken. Het gaat er vooral om  dat je vaak slikt. Dat kan ook met kleine slokjes water.
En in drop zit veel suiker en zout, dus ik zou je aanraden drop zeer spaarzaam in te zetten.
Tip: Mijn moeder sneed haar dropjes altijd in kleine stukjes en nam zo nu en dan een klein stukje. Spaarzaam en gezonder!
Om een verstopte neus te bestrijden kun je ook een eenvoudige zoutoplossing gebruiken. 
En vitamine C? Als je voldoende groente (alle soorten kool staan bekend om zijn hoge vitamine C gehalte) en (citrus)fruit eet krijg je ruim voldoende vitamine C binnen en voegen tabletten helemaal niets toe, je kunt jezelf er zelfs schade mee berokkenen.
Tegen pijn en koorts helpt eenvoudige en zeer goedkope paracetamol prima! Die kosten ongeveer 2 cent per stuk.

Wanneer naar de dokter?
Als je denkt dat je een complicatie hebt gekregen: zoals bronchitis of longontsteking.
Helpen de middeltjes van de drogist of apotheek tegen complicaties?
Nee, niet echt!
Het gaat er vooral om of je voldoende weerstand hebt. Je kunt je weerstand vergroten door een gezonde leefstijl met voldoende beweging, gezonde voeding en voldoende nachtrust. Maar soms heb je gewoon pech, ook al ben je nóg zo gezond bezig.

Daarnaast helpt de griepprik die je in oktober/november gratis kunt ophalen als je tot de risicogroepen behoort. Het ene jaar is hij wat beter afgestemd op het heersende griepvirus dan het andere jaar, maar over het algemeen heb je er gewoon voordeel van. Dus ik haal ieder jaar opnieuw een prik!

23 opmerkingen:

  1. Mijn huisarts raadde me aan om op ijsblokjes te zuigen in geval van keelpijn. Veel efficiënter dan warme dranken want die doen de zwelling toenemen zei hij.

    Moois Van Mie (ik kan alleen nog via een incognitopagina en anoniem reageren, ik weet niet waarom)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over het algemeen werd ik altijd ziek door de griepprik. Ik haal hem al jaren niet meer en ben bijna nooit meer ziek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier precies hetzelfde! 25 jaar lang de griepprik gehad, en elke keer daarna ziek en kwakkelen.

      Nu sinds een paar jaar geen griepprik meer, en ik ben nog nooit zo gezond geweest.

      Verwijderen
  3. Vitamine C bijslikken helpt wel degelijk!! Want in ons voedsel zit niet zo heel veel meer, hoor, door onze verarmde grond. Ik gebruik ook de vetoplosbare vitamine C, het hele jaar door, en de weerstand gaat daarmee echt omhoog, heb ik ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt me dat je een verkeerd verband legt; op slechte grond heb je inderdaad een grotere kans op een slecht gewas, maar dat zal op de samenstelling van het gewas een andere invloed hebben dan je suggereert. Anderzijds; in het ultra-bewerkte kant-en-klaar-voedsel dat veel aangeboden wordt en nog vaak tegen een 'aantrekkelijke' prijs, is op gezondheidsgebied wel veel aan te merken. Niet alleen op het tekort aan vitaminen en mineralen, maar op op de veelal overvloedige hoeveelheden zouten en suikers die het bevat.
      Maar als je je eigen groente en fruit zelf koopt en bereidt kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt, waardoor je geen of nauwelijks extra vitaminen en mineralen hoeft te slikken. Voor oudere mensen schijnt het wel zinnig te zijn om een paar keer per week wat extra te slikken, (volgens mijn huisarts), maar overdrijf er niet mee, was zijn waarschuwing.
      Waar of niet waar;, ik weet het niet, maar bij voedingsleer heb ik (lang geleden) geleerd dat extra vitamine C slikken zinloos was omdat je lichaam het teveel loost via je urine.

      Verwijderen
  4. Hier in het zuidwesten van het land gaat de griep al van voor de kerst rond. Ook corona heerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tip bij hoesten: Brokje kokosolie of boter in je mond laten smelten Veel hoesten maakt mondholte vaak wat rauw en dat veroorzaakt ook weer hoesten. Beetje smeren helpt dan vaak goed ertegen
    En voor verstopte neus of holtes: hoofd schudden , zingen en neurieen, geluiden als brr, ahhh ohh maken dat trilt slijm los en dan is het makkelijker uit te snuiten of op te hoesten of door te slikken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De middeltjes die je noemt kunnen de griep niet eerder over laten gaan, maar de klachten wel wat verlichten. Zoutoplossing voor een verstopte neus helpt niet bij mij. De neusspray (niet de zoutoplossing) van het huismerk wel. Die gebruik ik dan een paar dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Paprika bevat meer vitamine C dan een sinaasappel. Beschadigt je glazuur van je tanden minder.
    Ik ben dol op mandarijnen. Maar paprika teel ik zelf. Je kunt ze ook in oktober volop kopen en in stukjes in de vriezer bewaren. Pepers ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, als je denkt dat het helpt waarom dan niet die hoestdrank of keeltabletten gekocht. Zo erg is dat toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind de keerlzuigtabletten van de Etos wel degelijk een beetje helpen tegen het hoesten, en vooral tegen het hoesten wat veroorzaakt wordt door irritatie door het hoesten.... Ook Vitamine D helpt je luchtwegen beschermen, en daarvan bleek ik een tekort te hebben toen ik ouder werd - schijnt heel vaak voor te komen. En dat terwijl ik veel buiten was - fietstochten met blote armen etc!
    Verder gorgel ik graag met thee van salie - een tip ooit van Annemiek van Deursen - daarvoor zette ik expres salie in de tuin - niet echt lekker, maar het werkt wel ontstekingsremmend op je keel! (IK heb over het algemeen meer keelontstekingen dan echte griep).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En tijm tegem het hoesten.
      Zodra de thee flinknafgekoeld is, theelepeltje echte honing van de imker er in doen :)

      Verwijderen
  10. Op een dropje sabbelen vind ik ook altijd prettig, maar een gewone zoutoplossing is bij mijn onvoldoende om te kunnen ademen helaas. Dat moet ik toch wel wat sterkers gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat een zoutoplossing meer bedoeld is voor een neusverkoudheid, toch?

      Verwijderen
  11. Hoezo is (extra) vitamine C schadelijk? De mythe dat je er nierstenen van kunt krijgen is wetenschappelijk al lang ontkracht, al zijn er nog steeds artsen die dat blijven beweren.
    Schadelijker is een tekort aan vitamine C en in de moderne voeding, vaak geteeld op piepschuim (!) zitten nog maar weinig vitamines.

    De vitamine D status is ook heel belangrijk, een hoge status beschermt tegen luchtweginfecties/longontsteking en veel ouderen hebben een groot tekort hieraan. Altijd innemen met vitamine K2 en magnesium.
    De mensen met de ernstigste Covid klachten bleken een lage status te hebben.

    De griepprik is omstreden, lees maar wat de arts/wetenschapper Dick Bijl hierover zegt. De huisartsen betaalden van de griepprik hun wintersportvakantie.
    Maar als iemand het gerust stelt...zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. in coronatijd hoorde ik een dokter op tv zeggen dat wij westerlingen bijna geen tekort aan vit.C kunnen krijgen omdat het ook gebruikt wordt om voedsel langer houdbaar te maken. Verder wordt gezegd dat een teveel aan vit.C afgevoerd wordt via de urine. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van onze vorige huisarts kregen we nooit een oproep voor de griepprik. Hij was er niet zo’n voorstander van, hoorde ik later. Van onze huidigenhuisarts krijgen we elk jaar een oproep. Maar ik heb de prik nog nooit gehad en heb nog nooit griep gehad. Hoogstens een flinke verkoudheid. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Sinds 1 jaar krijg ik een oproep voor de griepprik, daarvoor kon ik hem gratis via mijn werk krijgen. Ik heb hem nooit genomen en heb nog nooit griep gehad. Ik hoop dat mijn weerstand voldoende op peil is.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is nooit bewezen dat de griepprik helpt bij ouderen volgens het Cochrane instituut. Via een verpleeghuisarts kreeg ik deze info.
    Buiten dat zijn de toevoegingen zoals aluminium en formaldehyde ook niet gezond te noemen.
    Paar maanden geleden had ik een flinke verkoudheid te pakken met vastzittend slijm. Ik hen bij de apotheek bruistabletten laten halen die heel goed werkten. Jaren geleden deed ik dat niet bijtijds en kreeg ik een dubbele longontsteking.

    Groet, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volgens mij hadden we in december al een griepgolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Buiten het feit dat de griepprik geen waterdichte garantie is tegen griep, staat het mij ook tegen dat huisartsen een vergoeding krijgen voor het geven van die griepprik, vandaar dat je daar na je 60e standaard een oproep voor krijgt. Lekker verdienmodel..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De griepprik is een advies van het RIVM. Voor risicogroepen kan influenza dodelijk zijn. Huisartsen voeren het advies uit en nodigen risicogroepen uit, want dat is het advies van het RIVM.
      Vind jij dat huisartsen en praktijkverpleegkundigen gratis moeten werken en geen beloning mogen krijgen voor de organisatie van deze griepprik?

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.