donderdag 29 februari 2024

Het Rode Kruis zorgt voor eten op school

We leven in een rijk land, één van de rijkste landen in de wereld. Toch krijgen duizenden kinderen eten op school: boterhammen, fruit, groente.
In zo'n 2000 scholen in Nederland delen het Rode Kruis en het Jeugdeducatiefonds voedsel uit en soms ook boodschappenkaarten, waarmee ouders in de supermarkt eten kunnen kopen. Een school mag meedoen met het programma als minstens 30 procent van de scholieren uit een huishouden komt met een laag inkomen. 700 scholen hebben zich nog niet aangemeld, terwijl ze er wel voor in aanmerking komen.
Ik zou zeggen: doen!

Ook de school van mijn kleinkinderen heeft een gratis lunch en ontbijt voor kinderen die dat nodig hebben. In feite is dat er voor alle kinderen, er wordt geen uitzondering gemaakt.

Hoe kwam ik er achter dat de school van mijn kleinkinderen meedoet?

Laatst was ik met mijn kleinzoon naar zwemles en toen haalde hij uit zijn lunchtrommeltje een half opgegeten bruin broodje kaas en hij had ook nog een geschilde mandarijn. Die mandarijn had hij van thuis meegekregen en het broodje was van school. Ik mocht het mandarijntje, want die vindt hij niet zo lekker. Hij heeft veel liever een appel of een banaan, Het mandarijntje was meegegeven omdat er even niets anders voorhanden was.
Het was mij bij dat broodje kaas meteen duidelijk dat dit bruine broodje met kaas ergens anders vandaan moest komen, want dochter en schoonzoon eten geen bruin brood, maar enkel volkoren boterhammen en ze eten vegan, dus geen kaas. Ik vroeg daarom: waar heb je dat vandaan? Nou, van school. Daar was altijd eten verkrijgbaar.
In de gezinnen van mijn dochters is het inkomen hoog genoeg om voldoende eten in huis te hebben, maar ja, als een kind iets lekkerders voorbij ziet komen dan de inhoud van zijn of haar eigen lunchtrommel, dan snap ik best dat ze dat nemen. Ik vroeg nog: mag dat eigenlijk wel? Oh, jawel hoor, alle kinderen mogen er van nemen!

Voedselarmoede en maandverbandarmoede. Waarschijnlijk kwam het altijd al voor en is het niet iets specifiek van nu. Ik weet dat het bestaat en dat het ook nu veel voorkomt in ons land, maar toch vind ik het absurd.

52 opmerkingen:

  1. Bedoel je datje eht absurd vindt dat deze armoede bestaat en het nodig is of dat er hulp geboden wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absurd dat het bij zo veel scholen nodig is. Ik weet wel dat er veel mensen afhankelijk zijn van voedselbanken en dat er veel gezinnen zijn die schulden hebben, maar toch. Ik vind het ook vooral heel triest voor die kinderen.

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor je reactie.
      Was even bang dat mijn vraag misschien verkeerd zou overkomen.
      Ik vind het ook dieptriest. Zeker in zo'n "rijk" land als Nederland.

      Verwijderen
  2. Wat triest,dat dit nodig is

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is goed dat deze maaltijden er zijn, maar ik vind het verdrietig en vooral onrustbarend dat het nodig is. Hoe kan het zijn dat onze maatschappij zich zo heeft ontwikkeld dat ouders blijkbaar niet meer in staat zijn om eten voor hun kinderen te kopen?

    En dat bruine brood? Als je kinderen dat toch te eten wil geven als school, zorg dan ook dat wát de kids dan eten ook voedzaam is. Wat is er mis met een volkoren boterham, wat gezond beleg en een kop thee of eventueel melk?Fruit en groente erbij zijn ook goede opties.
    Ontbijtkoek, krentenbollen, sapjes, chocomelk, yokidrink, ik heb het allemaal op tafels zien staan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad geef ze gezonde voeding.
      En als je dan toch iets extra's wil doen (moet je nagaan wat er dan voor bedrag wordt uitgegeven alsner zoveel onnodige ongezonde troep op tafel komt), doe het dan 1 dag in de week ofzo.

      Verwijderen
    2. Bruin brood is prima

      Verwijderen
  4. Wat er nu mis is met bruin brood snap ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volkoren brood is net iets beter, doordat er meer vezels in zitten. Maar bruin brood is ook zeker niet slecht.

      Verwijderen
    2. En jij kunt dat direct zien? Dat er geen volkoren meel aan te pas is gekomen? Of is dat de interpretatie omdat het niet licht genoeg is?

      Verwijderen
    3. Misschien niet direct zien, maar ik heb het broodje met kaas verder opgegeten en dus heb ik het brood geproefd. Ik had sterk de indruk dat het bruinbrood was. Kleinzoon wilde liever de volkoren krentenbollen die ik altijd als lunch voor hem meeneem naar zwemles. Ik mocht zijn restjes opeten en eerlijk gezegd had ik wel zin in een half broodje kaas en een mandarijntje.

      Verwijderen
  5. het schoolontbijt wordt gesponsert,dus alleen een bruine boterham en fruit daar wordt niets aan verdient.en maandverband armoe is verzonnen door de dure merken .je kan al een pakje onder de euro halen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel fijn dat iemand dat eens uitspreekt , dat die menstruatie armoede onzin is!

      Verwijderen
    2. En van die goedkope merken heb je veel meer nodig. Dat komt dus op net zo veel geld uitgeven. En ja er zijn er die dat niet echt kunnen missen. Door overmacht in de schuldhulpverlening gekomen betekend met een gezin van 60 euro in de week moeten leven.

      Verwijderen
    3. Datnis totaal geen onzin voor de groeiende groep vrouwen die geen tampons verdragen gewezen zijn op de duurdere merken van katoen omdat ze anders hun hele huid kapot krabben!

      Verwijderen
    4. Euhm als je elke 45 minuten je superplustampon wegens doorlekken vervangt en je van die pakjes van een euro zelfs na 20 minuten alweer kunt.. ja dan bestaat het dus wel.of als je allergisch bent voor de goedkope en de meeste reguliere dure.
      Of je bent met 4 vrouwen in huis. (Meisjes van 8 beginnen tegenwoordig al. Dus dan heb je een behoorlijke hoeveelheid nodig)
      Nou ja. Wel fijn toch dat je zelf nooit problemen had het te betalen.

      Hier gaat er gerust voor 30 euro aan maandzooi doorheen in die 9 dagen. Elk salaris weer. Soms zelfs het dubbele..
      Gelukkig is het salaris toereikend. Maar sparen zit er niet in, een enkele keer 40 euro. 6 jaar geleden kon den we bijna 30% van het inkomen sparen.

      Verwijderen
    5. Wat een ongeinformeerde reactie weer. Er missen heel wat meiden school, maar gelukkig weet u dat het allemaal omzin en verzonnen is...

      Verwijderen
    6. Ik denk dat we gewend zijn geraakt aan dure merken , maar dat de goedkopere merken ook prima kunnen voldoen.Mischien iets eerder verwisselen.30 euro per maand en soms het dubbele ?lijkt mij bizar veel
      Ik denk dat het met een b merk voor 1,50- 2euro per persoon kan, en thuisblijven is echt niet nodig .
      Helemaal eens met anoniem van 10 uur

      Verwijderen
    7. Ik ben heel blij met het huismerk maandverband van de Etos. De variant zonder vleugels. Kost ongeveer 1 euro per 12 of 15 stuks. Als iemand dit leest, die ze nog nooit geprobeerd heeft, zou ik zeggen: probeer daar eens een pakje van.
      ...en natuurlijk bestaat er tegenwoordig ook goed uitwasbaar maandverband en bestaan er menstruatiecupjes. Dat zijn mogelijk ook goede opties voor mensen.

      Verwijderen
    8. Zelf gebruik ik een merk maandverband wat bijna 4 euro per 10 stuks is en het nachtverband is zelfs iets over de 5 euro (gelukkig zijn ze met regelmaat 1+1 of 2+1 gratis).
      Er gaan gemiddeld 5-6 pakken van 10 stuks 1 menstruatie en de zeer lichte dagen 100% natuurlijk katoenen inlegkruisjes. Tampons verdraag ik niet en menstruatiecup idem.
      Meeste merken hebben zo'n vieze plastic bovenlaag die veel slechter opnemen (en je nog meer moet verbuiken, maar wat ook sneller geurtjes geeft); broeikas tussen je benen wat ook de kans op schimmelinfecties vergroot.
      Heel wat merken en varianten gebruikt, maar alles was 1 doffe ellende! Gek worden van de jeuk, een huid die stuk gaat van irritatie etc.
      Tot dat een gynaecoloog zei; gebruik enkel 100% natuurlijk ongeparfumeerde katoenen maandverband of inlegkruisjes.
      Weg steeds terugkerende schimmelinfecties, zware huidirritaties en nare geurtjes.
      (Er is ook uitwasbaar maandverband maar dat is niet groot genoeg, mega duur aangezien je een hele stapel zou aan moeten schaffen)

      Verwijderen
    9. Ik heb in de coronatijd twee jaar op verwijdering van mijn baarmoeder met vleesbomen moeten wachten. Ik was rond de 250 euro per maand kwijt aan nacht en kraamverband, medicatie en uiteraard de extra was. Na de operatie ook het matras vervangen want de slachthuislook stond me een beetje tegen. Kortom: in een standaard situatie kom je vast een eind met tampons van een euro, maar als het anders loopt kan het hard gaan hoor.

      Verwijderen
  6. Ik begrijp hier niks van. Door omstandigheden leef ik zelf van de bijstand. Wij eten veganistisch en biologisch. Ik heb 150 per week voor boodschappen en kan gewoon sport, muziek en kleding voor mijn kinderen betalen. Ik rook niet, heb geen auto en ga eens per jaar op vakantie. Tenzij je grote schulden hebt moet je hier echt van rond kunnen komen. Welke keuzes maken die ouders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou.. die hebben dikke medische rekeningen (eigen bijdrage). Of een inkomen op bijstandsniveau, zonder de extraatjes, een auto nodig voor werk, hove ov kosten. Of huren noodgedwongen particulier a 900 euro. Of E krijgen maar 60 euro per week.
      Of sommige drinken en roken.

      Feit is dat kinderen die niet genoeg en gezond genoeg eten daar levenslang de gevolgen van dragen. Dus dat er fruit/groente en brood met beleg is op school (waar ouders het dus niet kunnen wegpaffen..) is voor de kinderen erg mooi.
      En dat het nodig is in een rijk land.. misschien moeten we eens erkennen dat het hier helemaal niet zo goed gaat en dat je met 3000 netto in de maand niks beter af bent dan 15 jaar geleden met 1500 netto.

      Verwijderen
    2. Sommige ouders maken inderdaad verkeerde financiële keuzes (of levenskeuzes). Maar dan nog vind ik dat hun kinderen daar niet de dupe van hoeven te worden.
      Met dit initiatief help je de (jonge) mensen die er gegarandeerd niks aan kunnen doen dat ze mogelijk thuis te weinig te eten krijgen.

      Verwijderen
  7. Ik begrijp dit ook niet zo en ben er niet van overtuigd dat de overheid op school maaltijden moet aanbieden omdat er anders geen geld is voor eten?
    Heb zelf het idee dat het meer een keuze is van de ouders want brood en een pot jam moet toch altijd wel lukken.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het goed dat de overheid niet eerst allerlei dure onderzoeken doet, maar gelijk de kinderen helpt, want die zijn anders sowieso de dupe.

      Maar ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat een volkorenbrood en wat simpel beleg er niet af kan. Dan doe je ergens iets niet goed.

      Verwijderen
    2. Stel dat sommige ouders verkeerde keuzes maken, waardoor ze hun kinderen zelfs geen boterham met jam voor kunnen zetten... (trouwens: boterhammen met jam zijn géén gezond voedingspatroon voor groeiende kinderen)... moeten de kinderen daar dan de dupe van worden? Die kunnen er toch zeker niks aan doen?

      Verwijderen
    3. Brood en een lot jam....je lind leeft dan enkel op suikers...

      Verwijderen
    4. Brood niet gezond? Dan waren wij al jaren geleden dood geweest

      Verwijderen
    5. Inderdaad wat is er slecht aan brood?En ook aan jam trouwens?
      Jam was maar een voorbeeld maar kan ook pindakaas of iets anders zijn natuurlijk.
      Maar pindakaas zou nu ook wel alweer slecht zijn want te vet en te veel calorieën.?
      Evelien

      Verwijderen
    6. Ik eet zo nu en dan jam. Omdat ik het lekker vind. Jam is alleen zo boordevol met suikers dat het niet een gezonde keuze is. Alleen boterhammen met jam is daarom niet wenselijk. Volkorenbrood is op zich gezond: vol vezels, eiwitten en andere bouwstoffen. Wit en bruin brood zijn iets minder gezond doordat ze minder vezels bevatten.
      Pindakaas is prima, vol met gezonde vetten en eiwitten, dat eten mijn kleinkinderen ook heel vaak.

      Verwijderen
  8. Bij mijn dochter op school is dat ook, ze woont op een klein dorp dus iedereen kent elkaar. Pas zei ze ook dat 90% van de ouders van wie hun kinderen hier gebruik van maken roken en (meerdere) huisdieren hebben. Nou mag iedereen van mij roken en huisdieren hebben hoor maar toch niet ten koste van gezonde voeding voor je gezin..?..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...en kunnen die kinderen er wat aan doen, dat hun ouders de verkeerde keuzes maken?
      Als je die kinderen gezond voedsel geeft, kunnen ze gezonder opgroeien en wie weet maken ze dan later betere keuzes dan hun ouders.

      Verwijderen
  9. Triest dat het knulletje thuis geen kaas te eten krijgt en dat hij dan zo zuinig is op zijn schoolbroodje kaas.

    Gisela.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn kleinkinderen zijn helemaal niet triest. Ze eten uitgebalanceerd vegan en er wordt uitstekend voor hen gezorgd.

      Verwijderen
    2. Beste Gisela, waar is deze opmerking voor nodig? En is dat ook het enige wat in u opkomt na het lezen van deze blog?
      Ik lees verschillende blogs, wat me opvalt is dat hier vaker kwetsende en onaardige reacties worden geplaatst dan elders. Waarschijnlijk komt het omdat Aaf open en eerlijk is in haar blogs wat bij sommige lezers pesterige reacties uitlokt met als meest frequent "...ik zie weinig groente op je boodschappenlijstje ..." Aaf zelf heb nooit betrapt op zinloos kritiek, brutale en onnodige uitspraken. Dankjewel dat je onverroerd blijft schrijven en meeste reacties zijn juist super leuk en dragen goed bij :)) groet van Lucja

      Verwijderen
    3. Hij was zo zielig dat hij het aan zijn Oma gaf 😏. Hij had liever een krenten bol. En voor wie kindertjes van vegan ouders nog steeds zielig denkt te moeten vinden. Die zou eens een kijkje op het Instagram van Janneke van der Meulen van de win win methode moeten nemen. Als een twintig jaar vegan en topsporter. Nu met een kind aan de borst , wereld kampioen kust roeien geworden en sport vrouw van het jaar. En wetenschapster dus alles door gerekend en gemeten. En gebaseerd op feiten. En wat een blozend goed door voed kind.

      Verwijderen
    4. Topsporters hebben sowieso uitgebalanceerde voeding. Hier zijn hele “volksstammen” diëtisten etc. mee bezig. Volgens mij kan je het leven van een topsporter niet vergelijken met gezonde voeding voor kinderen.
      Het zou niet nodig moeten zijn om ontbijten en lunches op scholen beschikbaar te stellen, maar dat elk kind iets mag pakken is prima.
      Geen onderscheid tussen de kinderen.

      Verwijderen
    5. Zoals ik al schreef heeft ze dat allemaal zelf uitgezocht. En er zelfs boeken over geschreven. En uiteraard is ze niet zo dom om te bedenken wat een zwangere of borst voedende en op top niveau sport trainende vrouw nodig heeft. En een klein opgroeiend kind.

      Verwijderen
    6. Laat kinderen zelf de keuze maken en bepaal dit als ouder niet voor hen.

      Gisela.

      Verwijderen
    7. Nee , vegan kinderen zijn niet zielig. Net zomin als vegetarisch etende kinderen of vlees etende kinderen. Het is natuurlijk wel zo dat de ouders dit eetpatroon bepalen. En als die kinderen groter worden is er grote kans dat ze wel eens wat anders willen eten. Is daar dan ruimte voor?

      Verwijderen
    8. @ Gisela: als je mijn 7 jarige kleinzoon zelf laat kiezen, dan eet hij patat, pizza. pannekoeken , ijs, taart en snoep.

      Verwijderen
  10. Ja, erg treurig, vooral ook voor de kinderen. Gevolg van verkeerde keuzes in het gezin? Mogelijk, maar er is ook gebleken dat armoede foute keuzes maken in de hand werkt. En als je de pech hebt van hoge medische kosten, en dan ook nog een kinderbril nodig hebben, en een hoge tandartsrekening bijv. Dan loopt het spaak, zag ik bij verschillende gezinnen. En ook nog je huisdier weg moeten doen, als je financieel afzakt? Mensen willen hun kinderen dat niet ook nog aandoen. Dus ja, er kan sprake zijn van een individueel probleem - maar er zijn zeker maatschappelijk en politiek ook keuzes gemaakt die niet goed zijn voor de mensen die toch al veel klappen kregen en krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hehe eindelijk iemand die et inderdaad wel begrijpt hoe dit soort dingen vaak ontstaan ;)
      Het beeld van kettingrokende ouders met een dierentuin aan huisdieren geldt niet voor iedereen...

      Verwijderen
  11. Even iets anders en off topic

    Jaren geleden (denk 2012 ofzo) ben ik blogger "Koningin minima" gaan volgen.
    Ik heb veel aan haar tips/blogs gehad.
    Ze heeft hier in mei vorig jaar ofzo gereageerd dat ze het bloggen weer zou gaan oppakken, maar helaas nog steeds geen nieuwe blog. Helaas kwamen er ook hier weer hele nare zure reactie op haar toen ze reageerde. Ik hoop dat ze daar boven kan staan.
    Heeft iemand hier misschien contact met haar of enig idee of ze inderdaad weer zal gaan bloggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt er niet op dat ze heb bloggen weer oppakt. Ze stopte in november 2017. Dat is al heel lang geleden.
      In juni 2023 zette ik een vraag op haar blog over het opnieuw beginnen, maar daar heeft ze niet op gereageerd.
      http://koninginminima.blogspot.com/

      Verwijderen
    2. Ik ben ze anoniem van 17.54
      Ik heb nog vaak gekeken, maar helaas...vind het erg jammer.

      Verwijderen
  12. Ik werk op een school waar de jongere leerlingen van het vmbo een keer per week ontbijten op school. Gesponsord door een supermarkt, maar dat weten de kinderen niet. De hele klas eet mee. Er staat ook altijd fruit bij de ingang, mag iedereen pakken. Ik ben in contact geweest met kinderen en jongeren die zonder ontbijt de deur uitgaan, of niet voldoende te eten mee krijgen en ook geen geld. Nee, want mama en papa kopen sigaretten. Of andere dure dingen. En natuurlijk geldt dit niet voor de meerderheid en weet ik ook dat het voor heel veel gezinnen erg lastig is om de eindjes aan elkaar te knopen en dat papa en mama liever zelf niet (warm) eten zodat ze hun kroost kunnen voeden. De meeste mensen doen echt hun best wel en dan is het inderdaad triest dat het nodig is, maar goed dat het er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Thuis niet te eten krijgen heeft niet altijd te maken met geld.
    Als kind was mijn eerste maaltijd meestal tussen de middag en soms zelfs 's avonds. En dat terwijl mijn vader goed verdiende.
    Mijn moeder was depressief na het overlijden van mijn zusje en de trauma's uit haar jeugd en de oorlog.
    Vaak was er dus pas eten als mijn vader thuis kwam, en als ik eerder om eten vroeg kreeg ik klappen.
    Gelukkig hadden wij schoolmelk, en kreeg ik wel eens iets van een vriendinnetje.
    Een broodje en een mandarijntje, wat had ik dat fijn gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kind van buren kwam de meeste schooldagen bij ons ontbijten. Papa was vroeg naar zijn werk en mamma sliep altijd uit!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zorg dat mensen genoeg geld hebben om eten te kopen. Of voor voldoende steun en begeleiding als niet het geld maar andere problemen de reden zijn dat kinderen zonder eten de deur uit gaan. Dit is goed bedoeld maar net als de voedselbank de omgekeerde wereld: de achterliggende problemen blijven in stand en er is op deze manier ook geen enkele reden voor de overheid om daar iets aan te doen. Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed artikel! Net 600 euro gedoneerd aan het Rode Kruis. Mét akte, dus bij de belastingaangifte krijg ik ongeveer 200 euro weer terug. Zo dwing ik de overheid om mee te doen aan doneren aan een goed doel wat ik belangrijk vind.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.