Mijn oude vaste telefoon was kapot. Hij ging niet over als ik gebeld werd. Het schermpje lichtte wel op, maar geen beltoon. Dan heb je alleen wat aan je telefoon als je je blik onafgebroken gericht houdt op het scherm, voor als je misschien gebeld word. Ook de voicemail was er mee opgehouden. Je kon wel wat inspreken, maar het apparaat gaf deze gesproken tekst niet weer. Ik heb het uitgeprobeerd door mijzelf te bellen.
Wil ik nog wel 2 telefoons, een mobiele en een vaste?
Ik besloot wel een nieuwe te nemen.
Tijd voor een nieuwe dus!
Mijn oude was een bejaardentelefoon voor slechthorenden, met ook extra grote toetsen.
Ik heb voor een nieuwer type van hetzelfde merk dat ik eerst had, gekozen. En ik ben tevreden over het toestel. Het doet wat het moet doen.
Ze waren online op de markt voor 89,99 euro, maar ook voor €64,99. Ik koos de goedkoopste optie. Daar stond op de site wel bij:
De
telefoonstekker NL/BE wordt vanuit de fabrikant niet meer standaard
meegeleverd. In de meeste gevallen heb je deze niet nodig (aansluiting
op het modem) of kun je de al aanwezige stekker hergebruiken. Heb je
toch een telefoonstekker nodig, dan kun je deze voor € 1,- toevoegen aan
je bestelling.
Maar in de handleiding staat: Belangrijk: Gebruik uitsluitend de adapter, telefoonkabel en
batterijen die met uw PowerTel 2780 meegeleverd zijn.
Dus je moet de telefoonkabel gebruiken die meegeleverd is, terwijl die stekker NL/BE niet standaard meegeleverd wordt en de meegeleverde telefoonkabel niet gebruikt kan worden. Die meegeleverde kabel ziet er zo uit:
telefoonkabel met gewone stekker en een TAE-F-stekker. Voor mij niet bruikbaar. |
Dus dat deel over verplicht de meegeleverde kabel moeten gebruiken, heb ik genegeerd, maar is wel verwarrend.
Verder was de meegeleverde gebruiksaanwijzing niet in het Nederlands, maar alleen in het Duits, Frans en Italiaans. Gelukkig was op de site van de leverancier digitaal wel een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing gezet. Die PDf-file kon ik downloaden en gebruiken, waardoor ik toch wegwijs kon worden in de gebruiksaanwijzing. In die gebruiksaanwijzing was vermeld hoe je de display-taal op de telefoon kon wijzigen van Engels naar de gewenste taal. In mijn geval Nederlands. Gek genoeg stond de vermelding hoe je de display-taal kunt wijzigen pas op blz 66. Als je de gebruiksaanwijzing gewoon volgt, worstel je je dus eerst door Engelstalige menu's. Op zich is dit ondervangen door de inhoudsopgave vooraan in de handleiding. Ik heb het eerste deel eerst maar geskipt en ben gelijk naar de taal gegaan, want de gebruiksaanwijzing noemt ook steeds de Nederlandse benaming voor knopjes en menu's. De volgorde van de handleiding is dus niet logisch.
mijn conclusie:
over het toestel ben ik tevreden
de communicatie over wat geleverd wordt kan beter (taal papieren handleiding, stekker)
de (gedownloade) handleiding zelf is niet heel helder
Het toestel is bedoeld voor ouderen, maar ik vind dat ze het te ingewikkeld maken. Taal en aanwijzingen zijn lastig.
Toelichting keuze behoud vaste nummer:
Ik betaal voor het abonnement op mijn vaste telefoon €2,50 per maand + telefoonminuten.
Familieleden van mij bellen mij vaak op mijn vaste telefoon, zij hebben een onbeperkt-bellen abonnement en bellen vaak al snel een uur lang. Voor mij, met mijn hoorhandicap, is de vaste, voor hoortoestellen aangepaste telefoon, fijner om lang mee te bellen. Veel fijner dan mijn mobiel, want minder vermoeiend om het gesprek te volgen.
Wat raar en vervelend dat er zo veel niet gelijk duidelijk is. Heb je een abonnement voor de vaste telefoon met onbeperkt bellen of dat de minuten af getikt worden ? En vanwaar " nog " een vaste ? Ik heb lang getwijfeld. Vond het toch veel geld . Omdat je tegenwoordig verondersteld wordt een mobiel te hebben. Helaas.
BeantwoordenVerwijderenInmiddels mijn vaste lijn de deur uit gedaan. Scheelde mij een hoop geld per maand
BeantwoordenVerwijderenIk hou mijn vaste telefoon, want het scheelt misschien 2 euro in de maand. Heb me er wel eens in verdiept. Behalve als je onbeperkt bellen op je vaste telefoon hebt. Want onbeperkt bellen op je vaste telefoon is duur. Ik heb nu een mobiel abonnement voor 5 euro, inclusief onbeperkt bellen. Geartsje
VerwijderenMijn vaste telefoon ging ook vorige maand kapot maar ik heb geen nieuwe gekocht. Ik vind ze vrij prijzig voor een toestel dat ik zelden zal gebruiken. De oude was reserve voor als de mobiel uit zou vallen maar daarvoor heb ik hem zelden nodig gehad. Wel werd er ondanks registratie bij de bel-me-niet-registers regelmatig naar gebeld door verkoopdiensten en ook door oplichters;-). Als reservenummer heb ik nu een sim-only kaartje in een oude mobiel waar je alleen mee kan bellen. Yvonne.
BeantwoordenVerwijderenOndanks dat ik voor mijn werk al begin jaren '90 een mobiele telefoon, autotelefoon heette dat toen nog, had, heb ik nooit de behoefte gevoeld om de vaste telefoonlijn eruit te doen. Toen ik in 2009 met pensioen ging heb ik aanvankelijk de mobiel eruit gedaan. Omdat al mijn broers en zussen meer-en-meer overstapten op mobiele diensten en ook op WhatsApp heb ik weer een mobieltje aangeschaft, maar heb, in tegenstelling tot heel veel mensen, dat ding niet 24 uur per dag bij me. In werksituaties was de autotelefoon een uitkomst, maar een soort dwangbuis in het privéleven merkte ik. Mijn behoefte om 24/7 bereikbaar te zijn is er domweg niet. Het geeft, mij althans, een groot gevoel van vrijheid om ergens te zijn waar je even onbereikbaar bent. Ook voor wie je lief en dierbaar zijn.
BeantwoordenVerwijderenBij mij is het net omgekeerd. Bij de vaste telefoon krijg ik de bluetooth niet gelinkt aan de hoortoestellen... bij de mobiel wel. Heb er iemand voor nodig die dat doet als ik nieuwe krijg, maar het is altijd nog gelukt en ik vind het heerlijk. Zet'm voor me als ik in ernst ga bellen! Handsfree.
BeantwoordenVerwijderenDe vaste telefoon wordt ook gebruikt door mensen die hier thuis voor mij bellen, dat vind ik prettiger dan mijn mobiel uit handen geven. Ze lopen allebei via Internet, dat is voordeliger. En verkopers, spammers en ander schorem bellen maar een eind weg, ik neem toch niet op.