zondag 17 maart 2024

Vier baby's overleden door kinkhoest

In het nieuws: Bij het RIVM zijn de afgelopen zes weken vier meldingen binnengekomen van baby's die zijn overleden aan kinkhoest.

NOS:
"Kinkhoest is vooral gevaarlijk voor baby's. Onder meer door het hoesten kan er een gebrek aan zuurstof ontstaan waardoor er hersenbeschadiging optreedt. Ook stoppen baby's soms met ademhalen en drinken ze niet meer. Meer dan de helft van de baby's met kinkhoest wordt in het ziekenhuis opgenomen. In enkele gevallen overlijdt een baby aan kinkhoest.

Kinkhoest kan onder meer voorkomen worden met een kinkhoestvaccinatie. Zowel zwangere vrouwen als baby's kunnen worden ingeënt.

Het RIVM zegt dat het de afgelopen weken ongeveer 200 à 300 meldingen per week krijgt."

Vreselijk!
4 baby's in korte tijd overleden doordat kinderen en volwassenen niet zijn gevaccineerd!

Mijn jongste dochter had met 2 maanden kinkhoest en was er doodziek van!
Destijds, in 1989, was het zo dat kinderen met 3 maanden gevaccineerd werden.
Te laat voor haar.
Ze was, voor ze aan een vaccinatie toe was, al besmet.
Hoe dat mogelijk was, is niet duidelijk. Volgens de kinderarts is ze waarschijnlijk besmet door iemand die drager was van kinkhoest, maar er niet ziek van was. Misschien iemand die op kraambezoek kwam?
Jonge baby's hebben nog niet het kenmerkende blafhoestje waar je kinkhoest aan kunt herkennen. Daarom had mijn huisarts niet door dat mijn dochter kinkhoest had en ze dacht dat het om een verkoudheidje ging.
Op een bepaald moment vond ik dat er iets moest gebeuren, ik vertrouwde het niet meer. Dit ging niet vanzelf over en ze dronk nauwelijks meer, ook al gaf ik haar dag en nacht elke 2 uur een fles. Ze was na een paar slokjes zo benauwd dat ze het opgaf en weer in slaap viel.
Ik ging met haar in de draagzak op de fiets naar de huisarts. Die vond waarschijnlijk dat ze een overbezorgde moeder voor zich had en stemde er mee in dat er ter geruststelling een röntgenfoto gemaakt zou worden en bloed geprikt. Dat bloedprikken zag ik niet zo zitten in een armpje van zo'n klein kind, daarom stelde ik dat nog even uit, dus eerst maar een foto in het ziekenhuis en daarna naar het huisartsenlaboratorium voor een prik. Toen ik met haar zat te wachten voor de prik, kwam er daar een telefoontje voor mij binnen. Ik moest maar meteen naar de kinderpoli van het ziekenhuis, want op de röntgenfoto was te zien dat beide longen ontstoken waren. De kinderarts constateerde daar op de kinderpoli een dubbele longontsteking en ook dat mijn dochter behoorlijk uitgedroogd was. Waarschijnlijk had ze kinkhoest! En  even later, na bloedonderzoek, werd die diagnose kinkhoest bevestigd.

Het arme kindje lag geïsoleerd een maand lang in een kamertje, met een voedingssonde, extra zuurstof en bewakingsapparaten die de hartslag en ademhaling controleerden.
Gelukkig knapte ze weer op, dankzij de zorg in het ziekenhuis. En mocht ze na een maand eindelijk weer naar huis.

Tegenwoordig is er de mogelijkheid dat zwangeren zich met 22 weken zwangerschap gratis laten vaccineren tegen kinkhoest. Dat kan sinds december 2019. Mijn beide dochters hebben dat gedaan in hun laatste zwangerschap. Mijn jongste dochter had zelf doordat ze zelf kinkhoest doormaakte, wel antistoffen, maar haar ongeboren zoontje had dat niet. Door de vaccinatie tijdens de zwangerschap was hij beschermd. Hij is inmiddels een prachtige parmantige dreumes van al weer 2 jaar.

En die kinkhoest vaccinaties? Die zijn er al sinds 1957 en die kunnen levens redden!


48 opmerkingen:

  1. Mazelen zijn ook alweer in opkomst :-(
    Mensen begrijpen niet meer hoe belangrijk de vaccinaties zijn, en waar deze ons voor behoed hebben zoveel jaren. Zo jammer. Wellicht dat dit besef weer gaat komen na een epidemie van terugkerende ziekten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vreselijk zorgelijke tijd moet dat geweest zijn voor jullie. En wat goed dat je dit deelt om het belang van vaccinaties te benadrukken. Juist omdat die zoveel leed voorkomen, weten we niet meer hoe erg het zonder kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was heel zwaar! Mijn oudste dochter was net drie jaar geworden en had ook tijd en aandacht nodig en hun vader was na een langdurige psychiatrische opname net ontslagen en nog herstellende en weinig belastbaar. Ik wilde het liefst zo veel mogelijk bij mijn zieke dochter zijn, maar dat kon gewoon niet. Ik moest haar zo nu en dan voor mijn gevoel echt in de steek laten.

      Verwijderen
  3. Als kind, ik ben van '54, hoorde ik wel eens over kinderen die nadat ze difterie hadden gehad in een tehuis werden geplaatst. Daar kon je in het ernstigste geval akelige hersenafwijkingen aan overhouden.
    Dit maakte diepe indruk op mij. Op school was er een jongen die polio had gehad, met hulp van beugels om zijn benen en krukken kon hij lopen.
    Gelukkig zijn er nu vaccinaties die deze en andere ziekten voorkomen.
    Onbegrijpelijk dat er ouders zijn die hun kinderen aan zulke risico's blootstellen. Modieus wappie gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder uit 1925 heeft drie broertjes verloren aan difterie. In 1937 was er een grote epidemie, veel gezinnen verloren kinderen. Mijn moeder moest naar huis van haar dienst om te helpen verplegen. Ze heeft er tot haar dood nachtmerries over gehad.

      Verwijderen
  4. Inderdaad, vaccineren is zo belangrijk!
    Ik zelf ben slechtziend door mazelen, moest lang in een donkere kamer liggen. Mijn ouders wilden mij niet laten vaccineren ( ik ben van 1951) omdat mijn zusje leukemie had, en het gerucht ging dat het van de vaccins kwam. Later bleek het natuurlijk van de fallout van Sellafield, Engeland te komen.
    Dus al die pietpraatjes over vaccinaties zijn van alle tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn 2.5 jaar jongere zusje heeft ook kinkhoest gehad, ik herinner me dat haar ledikantje in de kamer stond. Wij zijn als kinderen niet ingeent. Voor DKTP zou ik mijn kinderen nu ook laten inenten. Mijn kritische blik kwam, toen ook BMR in het inentingsprogramma kwam. Daarvoor, als iemand bv de mazelen had, gingen alle kinderen daar spelen, in de hoop dat ze het ook zouden krijgen. Dus dat werd niet als gevaarlijk gezien. Mijn man heeft de bof nog gehad dankzij onze oudste dochter. Hij was toen ongeveer 30 jaar. Als kind blijkbaar de dans ontsprongen. Hij zat ‘s ochtends aan tafel om naar zijn werk te gaan, maar voelde zich niet erg goed. Ik keek eens naar zijn klieren en constateerde dat hij de bof had en thuis moest blijven. Na enig protest bleef hij toch thuis en was een paar uur later behoorlijk ziek. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind bmr, dktp en meningokokken zeer belangrijk. Ik ken namelijk mensen die 1 van die ziektes hebben gehad, met de nodige schade. En ook mensen die erin bleven. Ik heb een zoontje van inmiddels 5 en die heeft nog geen waterpokken gehad. Als ie 10 wordt zonder ze op te lopen laat ik hem daar ook voor inenten. (Als je ze nog later krijgt zijn ze nog veel naarder en de kans bestaat dat je er gordelroos aan overhoudt.)
      Maar ik heb dan ook hondsdolheid en buiktyfus en hepatitis gehaald omdat ik een jaar in Afrika heb gezeten. En mijn tetanus heb ik ook bijgehouden.

      De bof heeft als levenslange bijwerking dat jongens levenslang onvruchtbaar kunnen worden.. nou is dat op je 45e als je gezin af is niet een drama..

      De mazelen zijn wel degelijk gevaarlijk. Ik heb 2 gehandicapte neven en een doos nichtje.

      Verwijderen
    2. Ik kreeg als kind waterpokken en op mn 40ste gordelroos (zeer gemeen, maar te hebben, al verschilt dat per persoon).
      Ik zie niet zo goed wat een vaccin daar voor verschil in kan maken.
      Weet u daar meer over?

      Verwijderen
    3. Als je als kind ingeent was tegen waterpokken, had je later geen gordelroos gehad. Maar de vraag is of je voor elk risico een landelijk vaccinatieprogramma moet opzetten. Geartsje

      Verwijderen
    4. Weer zo'n zelfgetrokken conclusie. k heb alle vaccinaties als kind gehad!
      Dus dat is geen garantie.
      En het is bekend dat als je waterpokken hebt gehad dat virus later kan zorggen voor gordelroos.

      Verwijderen
  6. Wel heel fijn dat zwangeren nu ingeent kunnen worden om hun pasgeboren kindje te beschermen, want die zijn alleen veilig als de omgeving veilig is.
    Ik snap werkelijk niet dat mensen internet een betere raadgever vinden dan de wetenschap. En daar de gezondheid van hun kind mee in de waagschaal stellen.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoelang beschermt zo'n vacinatie eigenlijk?
    Ik ben vroeger ingeënt, niet tegen mazelen maar wel de DKTP prik. Mazelen heb ik als kind in lichte mate gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De DKTP inenting beschermt levenslang, uitzondering daargelaten. Tenminste als je alle herhalings prikken ook hebt gehaald.

      Verwijderen
    2. Tetanus moet je elke 10 jaar herhalen. Dus op je 19e, 29e, 39e etc (laatste keer krijg je die met 9 jaar).

      Verwijderen
    3. Het RiVM vind zelf vijf keer genoeg .

      Verwijderen
  8. Ik ben van 1963 en heb een dubbelzijdige oorontsteking gekregen vanwege de mazelen. Altijd gevoelige luchtwegen en prikkelgevoeligheid voor veel geluid door elkaar overgehouden. Ik weet niet of dat er mee te maken heeft, je leest van wel, maar dat kan ook fakenieuws zijn. Mijn oma kreeg samen met haar kinderen de bof. Ook hier staat weer niet vast hoe het is gegaan, maar feit was dat ze steeds elke 15 maanden zwanger werd en na de bof niet meer. Mogelijk een eileiderverkleving? In haar geval niet onwelkom, want ze had al 8 zwangerschappen gehad. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat de bof op latere leeftijd bij mannen vruchtbaarheidsproblemen kan opleveren. Als ik jouw verhaal lees geldt dit ook voor vrouwen.

      Verwijderen
  9. Toen ik een jaar of 20 was, begin jaren 90, heb ik ondanks dat ik als kind ingeënt was toch nog kinkhoest gekregen. Ik werkte op dat moment net in het onderwijs en pikte alles op wat daar op school heerste. Ik had een kind in de klas waarvan een jonger broertje of zusje kinkhoest had. Ik weet nog goed dat het best wat moeite kostte om de schoolleiding te overtuigen dat ik met kinkhoest beter niet voor de klas kon staan... ben er een week of zes flink beroerd van geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo erg als je baby zo ziek is. Kinkhoest is een nare ziekte. Blij dat er een vaccin tegen is. Zo jammer dat er nog zo veel onduidelijk is over vaccinaties. Ik heb mijn dochter met 14 maanden niet laten vaccineren tegen de BMR. Dit omdat er een publicatie was over onderzoek van dit vaccin en autisme. Aangezien de beide jongens autisme hadden durfde ik het niet aan. Later hebben we de prik wel ingehaald toen ze ouder was en er duidelijkheid was dat autisme hier niet door kwam.
    Jongste zoon heeft met twee weken in het ziekenhuis gelegen door het RS virus. Kraambezoek had dit virus op hem overgedragen. Ik weet nog dat er iemand op bezoek was die wat verkouden was. Hij heeft bijna een week in het ziekenhuis gelegen omdat hij steeds stopte met ademen. Ik weet nog dat ik heel angstig was in die tijd. Door het doormaken van dit virus op jonge leeftijd is hij de eerste maanden van zijn leven heel veel ziek geweest met meerdere ziekenhuisopnames. In sommige culturen is het normaal dat niemand contact heeft met je baby tot dat hij 40 dagen is. Ik denk dat dat opzich wel een goede manier is om te zorgen dat de kans kleiner is dat je kind te snel met ziekmakende bacterieen en virussen in aanraking komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Over nadelen hoor je niemand, maar die zijn er wel. Zo las ik in een krantenartikel dat baby’s tot 14 maanden beschermd waren tegen mazelen, toen niemand ingeënt was. Nu iedereen ingeënt is, is die bescherming nog maar drie maanden, en als de moeder de mazelen heeft gehad, 6 maanden. In de aantallen kan een foutje zitten, maar dit is wel de strekking. Het stond in het RD, in andere kranten lees je er niet over. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat verschil per persoon of dier. Dat kan niemand zo stellen. Ik laat mijn hond titeren. Dat is een antistoffen bepaling. Voor of ook wel na hun (eerste) entingen. Soms hebben ze nog genoeg voor jaren en soms zijn ze niet aangeslagen. Dat is ook heel onveilig, denken mensen dat ze beschermd zijn. En anderen niet kunnen besmeten. Terwijl dat dan wel zo is. Ik denk zelf dat dat de reden was dat er nog zo veel, sommige maanden was de helft ingeent , in het ziekenhuis op de ic kwam met corona.
      Het had er daar naast heel anders uitgezien als iedereen óók gewoon zo geleefd had als dat we van onze Oma,s ,die generatie die inderdaad nog van heel dicht bij heeft mee gemaakt dat er mensen stierven aan b.v. difterie of kinkhoest, geleerd hebben. Gewoon fatsoen en zo. De jongeren generatie lachte er toen om. Handen wassen na winkel of w.c bezoek. Niet iemand in zijn gezicht hoesten. Van dat soort dingen.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat het RD niet erg objectief is in dit soort onderwerpen.

      Verwijderen
    3. En niet boven het wiegje hangen als je op kraambezoek gaat, laat staan dat je vraagt of je hem even vast mag houden.
      Wij kregen als verpleging elk jaar titer bepaling van Hepatitis, en dat verschilde ook heel erg, bij allemaal jonge gezonde meiden.

      Verwijderen
    4. Vaccinatie Covid was vanaf het begin duidelijk. Het voorkwam niet de besmetting, je werd er alleen minder ziek van. De IC zou hierdoor minder vol raken. De huidige cijfers geven dit na gedegen onderzoek ook aan.
      Ik ga nog steeds mijn dak uit, wanneer het tegendeel wordt aangegeven. Deze personen zijn waarschijnlijk in de eerste weken van de epidemie niet op een IC geweest en / of hebben destijds geen dierbare verloren.

      Verwijderen
    5. Ik denk dat het eerder verband houdt met geen borstvoeding/moedermelk en de vele dagen op de crèche. Mijn zoontje van 5 is 4 jaar voltijds thuis geweest (minder dan 100 uur niet bij mij of zijn vader geweest). Hij is zo ongeveer om de week ziek thuis omdat anderen hun zieke kinderen naar school doen.
      Hij heeft 18 maanden borstvoeding gekregen(toen heb ik na een ongeluk eenw eek ziekenhuis en een maand zware pijnstillers gehad en zijn we gestopt). Het CB begin met 6 weken al over stoppen..

      Verwijderen
    6. Anoniem 19,32 . Wat bedoel je ? En waar over ga je je dak uit. En waarom speel je het zo op de persoon. Wat ik noem zijn gewoon de feiten. Drie maanden lang was rond de helft van de ic opnames wel gevaccineerd. Ik werd juist heel boos van die mensen die zo ontzettend laks werden. En dat ze dat ook voor mij bepaalden. Ohh het is na een vaccinatie gewoon een griepje. Nou voor heel veel ,wel gevaccineerden, niet.

      Verwijderen
    7. Anoniem 21:00 uur. Dat jullie zoon in de kleuterklas zo vaak ziek is komt omdat de andere kinderen in hun crechetijd zo vaak ziek zijn. Op de creche moet je je kind halen zodra het 38 graden koorts heeft, en bij kinderen gaat dat gewoon heel snel. Eerst niks aan de hand, koorts, hangerig en de volgende dag zijn ze er weer. Onze kinderen waren in de crechetijd geregeld ziek en op de basisschool nauwelijks. Dat kon je in hun klas ook zien wie wel en wie niet naar de creche geweest waren, vooral bij de kleuters. En als mijn kind in de ochtend ziek is mochten ze thuis blijven maar vaak kwam dat op school opzetten of aan het einde van de dag. Dus in dat geval was het in de klas al verspreid. En mijn kinderen hebben alleen maar kunstvoeding gehad. Dus zo stellig als jij het beweert is het zeker niet.

      Groet Janneke

      Verwijderen
  12. Tja. Bij ons zijn vaccinaties tegen kinderziektes gewoon verplicht.
    Nederland altijd met die eeuwige keuzevrijheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet vaccineren zou zwaar bestraft moeten worden.

    Elske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaccinatiedwang is er in een deel van Duitsland. Het schijnt niet te helpen.

      Verwijderen
    2. Gedegen onderzoek en dientengevolge de uitkomstcijfers moeten dit
      staven. Zo niet dan is de berichtgeving not done

      Verwijderen
    3. Ik heb een vriendin die heftig reageerd op inentingen en haar kinderen ook. Zij heeft meerdere inentingen in het ziekenhuis gekregen als kind.. haar kinderen volgen een alternatieve route. Vooral geen combinatie vaccins.
      Ik ben niet precies voor dwang maar juist doordat er steeds meer mensen niet meedoen komen degenen die echt niet kunnen in de problemen.

      Verwijderen
  14. Nou, veel ongenuanceerde reacties.
    Onze dochter is ingeënt, alle vaccinaties gehad op de leeftijd die behoort.
    En, jawel, gewoon kinkhoest gehad.
    Er zat, bleek achteraf, een slechte serie tussen.
    Een complete uitbraak in het noorden.
    Met veelal de reactie, oh, niet ingeënt zeker.
    Dus...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Garanties zijn er nooit.
      Ook na vaccinatie kun je nog behoorlijk ziek worden of het ongemerkt overdragen aan een nog onbeschermde baby. Dat vergeten mensen vaak.

      Verwijderen
  15. Ik word echt doodmoe van de hele discussie.
    Tis simpel; als je jezelf wil beschermen tegen een bepaalde ziekte neem je het betreffende vaccin. Wil je dat niet, neem je hem niet.
    Je hebt het nooit het recht om een ander jouw visie op te leggen! Tenenkrommend vind ik het wat de afgelopen jaren is gebeurd. Het is aan de ander of hij/zij wel of niet een medische behandeling wil ondergaan.
    Ja, vaccinatie is een medische behandeling!!
    Voor of tegen is niet van belang. Maak je eigen keuze evt in overleg met behandelend artsen die voor jou, in jouw situatie het beste is.
    Het gaat niemand iets aan welke medische behandeling/beslissing je wel of niet neemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lastige is dat niet ingeente personen de groepsimmuniteit beinvloeden. Babys worden nog niet voor alles ingeent en hebben baat bij hoge groepsimmuniteit. Sommige kwetsbare anderen ook. In mijn ogen is het geen louter individueel verhaal, Groet, G

      Verwijderen
    2. Best. Maar bepaal dan ook niet de risico ,s voor een ander. Leef er dan ook naar. En verwacht geen privileges. Het meest absurde wat ik gelezen heb in corona tijd was van een vegan die wilde dat er in een klein provincie stadje een QR vrijdag restaurant was wat vegan keuze had in voor en na gerechten en tapa,s . Want ik laat mee niet vaccineren vanwege dierproeven. Als iemand dan de consequenties maar draagt .Anders is het meeliften met mensen die wel gevaccineerd zijn.

      Verwijderen
    3. Ik heb het niet over de griep- of covid-vaccinatie van volwassenen. Ik heb het hier over de vaccinatie van kinderen. Als de vaccinatiegraad te laag wordt sterven er onnodig kinderen. Ik vind de dood van 4 baby's in 6 weken dramatisch en waarschijnlijk komen er nog wel wat bij.
      Je schrijft "het gaat niemand iets aan welke medische behandeling/beslissing je wel op niet neemt. " Baby's en (kleine) kinderen hebben niets te kiezen, dood of handicap door een kinderziekte overkomt hen gewoon als de vaccinaties niet op orde zijn.

      Verwijderen
    4. Eens Aaf, maar het is voor die kinderen aan hun ouders om te beslissen. Niet aan ons.
      Elke die baby sterft is triest.

      Verwijderen
    5. Geeske, als iemand zich besluit niet te laten vaccineren om welke reden dan ook, is het niet aan ons on daar over te oordelen!
      Dat zij dan "meeliften" is ook geen vrije keuze.
      En als iemand geen vaccin wil vanwege dierproeven, is dat aan die persoon. Ik ga daar niet over.
      Dat ik een andere mening heb is niet van belang.

      Verwijderen
    6. Zou het zo kunnen zijn dat steeds meer ziekten hier terugkeren door de mensen die hierheen reizen uit landen waar niet gevaccineerd wordt zoals hier, zoals landen in bijvoorbeeld Afrika?

      Verwijderen
    7. Het individualisme gaat veel te ver, dát vind ik. Het gaat ook om de bescherming van de kwetsbaren in onze samenlwving die (nog) geen vaccinatie kunnen krijgen. Baby's, maar ook volwassenen die geen vaccin kunnen krijgen.

      Verwijderen
    8. Anoniem 22,53. Dit zei ik niet." Best " als iemand zich of haar kinderen ( nog ) niet wil laten vaccineren. Maar denk dan niet het recht te hebben dat de hele wereld daarvoor moet klaar staan zoals in het absurde voor beeld wat ik noemde. QR vrije restaurants met een uitgebreid vegan kaart. Of in het geval van kindjes. Dan blijven ze en de broertjes en zusjes en jij dus ook thuis. Geen creche of peuterspeelzaal. Of BSO. Die hebben dan ook het recht om te weigeren. Zoals ik schreef ik ben voor titeren. Er zijn pensions of buitenlanden die accepteren geen titer verklaring. Hondenshows of wedstrijden meestal wel. Dan moet ik de consequenties daar van dragen. Net zo goed dat ik ,wel gevaccineerd maar geen QR code, en de vaccinatie verklaring altijd bij me, moest accepteren dat ik niet op terrasjes mocht zitten en zelfs eens mijn patatje door een kiertje van de deur aangereikt kreeg en dat buiten in de regen moest opeten. Dan lig ik in een deuk. Als dat de consequentie is van mijn activistisch op stelling. Ik ga niet janken. Ohh wat erg. Maar neem de consequenties. Heel geïsoleerd leven. Juist omdat ik die qr code/ wel gevaccineerd zonder titer bepaling/ antistoffen test niet vertrouwde. En kom dan ook niet met doe flauwe kul dat als kindjes en de broertjes en zusje maar veel in zandbakken met katten stront spelen ze daar wel een zo sterk immuunsysteem systeem van krijgen dat dat hun beschermd.
      Die gelovigen die niet vaccineren of andere medische ingrepen toe laten ,want God bepaalt, die accepteren dan tenminste nog de consequenties. En dat kan dan de dood zijn.

      Verwijderen
  16. Het vaccin voorkomt niet voor 100% dat je kinkhoest krijgt en het werkt ook zeker niet levenslang. Dus helemaal voorkomen kan je het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Onbegrijpelijk vind ik het, dat mensen hun eigen kinderen moedwillig aan zulke mogelijk ernstige ziektes blootstellen. Als de mogelijkheid er is om te vaccineren- dan doe je dat toch?
    En anoniem van 22.16: het is niet alleen een individuele keuze over je eigen gezondheid/ de gezondheid van je eigen kind/ maar je kunt dus ook kinderen besmetten die nog te jong zijn om ingeënt te worden. Net als met de coronavaccinatie: dat zou ik niet graag op mijn geweten willen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als je gevaccineerd bent kun je ziektes gewoon overdragen aan deze kwestbare babies/mensen.
      Als kind krijg je DKTP, maar dat wil niet zeggen dat je op je 45ste nog beschermd bent. Je kan het bij je dragen zonder ziek te worden en het overdragen.

      Verwijderen
  18. Ik heb toen ik een jaar of 18 was kinkhoest gekregen van een kindje in de buurt. Ben daar echt heel erg lang ziek van geweest en herstellen duurde ook echt heel erg lang, kwam ook nog omdat ik astmatisch was geworden in mijn tienerjaren. Mijn kinderen zijn tegen alles ingeënt, en ik vind het best wel kwalijk dat er nu zoveel plekken zijn waar deze vreselijke ziektes weer terugkomen. En ja ik weet, je kunt mensen niet dwingen maar alleen maar op het internet afgaan is ook wel weer wat.

    Groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.