zondag 21 april 2024

Mijn spaarbank wil dat ik mijn identiteit bevestig

Dat kan online en eventueel kan ik ook een afspraak maken en dan komen er mensen langs.

Ik heb een gewone bankrekening en daaraan gekoppeld een spaarrekening. Daarnaast heb ik een spaarrekening bij een andere bank en over deze bank gaat het.
Ik ontving in de afgelopen week een mailtje met daarin een verhaal over de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, de Wwft. Daarom moet ik volgens deze mail online, met mijn smartphone, tijdens een procedure mijn identiteit opnieuw bevestigen. Dat kan online, maar ik kan ook een afspraak maken en dan komen er mensen langs om mij te helpen.

Ik kijk vaak naar consumentenprogramma's zoals Kassa, Radar en Meldpunt. Daar gaat het vaak over internetcriminelen die argeloze spaarders veel geld afpakken. Die mensen zijn dan in de veronderstelling dat ze met een echte bank te maken hebben en dat blijkt dan nep te zijn. Ik moet zeggen dat deze mail lijkt op een poging om mij spaargeld afhandig te maken. Geld waar ik leuke dingen mee wil doen en ondertussen doen dan die criminelen er leuke dingen mee en zit ik met een geplunderde spaarrekening.


Er staat in de mail dat er tevens per post een brief komt en rond die tijd een tweede mailtje, maar ik kan ook direct online mijn identiteit bevestigen.  Dat zou een klusje van 10 minuten zijn. Zo gepiept als het ware!
Daarnaast zou op de site van de bank, als je ingelogd bent, een link staan naar de mogelijkheid om de identiteit te bevestigen. 
Zo lijkt het heel betrouwbaar en waarschijnlijk is het dat ook wel.

Toch heb ik twijfels. Ik wacht de brief af om zeker te zijn van de betrouwbaarheid.  

Wat zou jij doen?

PS Ik bedacht me, dat ik nog niet naar het e-mailadres gekeken had.
Ziet dat er verdacht uit?
Of lijkt dit voldoende betrouwbaar?
Dus daar heb ik vanochtend nog eens even goed naar gekeken en het adres vergeleken met andere mails die ik ontving, bijvoorbeeld over de jaaropgaven in verband met saldo's en ontvangen rente voor de belastingaangifte.
Dat mailadres lijkt betrouwbaar. Toch wacht ik de brief per post nog even af.

30 opmerkingen:

  1. Ik zou zeker wachten op de brief.Hoewel een vriendin ook zoiets had. Het was nog een hele klus,want er was meer aan de hand

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou met de desbetreffende bank bellen op hun algemene informatienummer.
    Mvg Eddy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak wil een bank ook de mail of de info hebben zodat ze kunnen achterhalen wie phishing verstuurd.

      Verwijderen
  3. Zoek het gewone telefoonnummer van de bank op, dus niet wat in de mail staat en bel naar dat nummer. Ik zou dit ook echt niet vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou eerst de bank bellen en navraag doen. Dus nog niet reageren via die mail. Groeten Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik zou de bank bellen waar je de spaar rekening hebt om te vragen of het klopt van de mail.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet doen! Ik heb nooit de brief van de bank ontvangen.
    Heb je twijfels dan contact op nemen met je eigen Bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Wwft bestaat wel, in elk geval. Ik zou zelf naar mijn bank-winkel gaan, en het daar navragen. En zonodig dáár mijn identiteit bevestigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Of de mail doorsturen naar het controle-adres van SeniorWeb (als je daar lid van bent, dan altijd). Je krijgt snel antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat er mensen langs komen vind ik al niet normaal. Dat je dat op een bankkantoor zou kunne doen lijkt me betrouwbaarder. Maar misschien zijn er geen kantoren bij online spaarbanken.
    In ieder geval wachten op de brief en de link ok de website zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In dit soort gevallen de bank bellen. Als mijn bank, de ING, een bericht door wil geven staat het altijd in de digitale administratie. Daar kan ik pas aan als ik heb ingelogd. En dan gaat het om het doorgeven van berichten als de rentestand veranderd, rood staan enz. Maar NOOIT over mijn identiteit. Dat gaat per post!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou je bank bellen. Het zou kunnen kloppen. Wij hebben een buitenlandse bankrekening ivm huis in het buitenland en kreeg laatst een brief dat ik moest aantonen waar mijn geld vandaan komt dmv salarisstrook, pensioenoverzicht. Dit kon ik online (via inlog van de bank) aan mijn documenten toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb een aantal maanden geleden die verzoeken ook gehad van NIBC en NN. Ik heb niet op de link in de mail geklikt maar ingelogd in mijn online omgeving. Daar stond het verzoek ook. Ik heb mij vanuit daar geïndentificeerd. Als je het niet vertrouwd kun je altijd de bank bellen en het navragen.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een bank zal deze vraag alleen in je eigen mailbox aangeven,dus bij het inloggen,alles wat via de gewone mail binnenkomt niet op reageren en al zeker niet als er een link bijzit .voor de zekerheid de bank zelf bellen(gewone nummer dus niet welke in de mail staat)telefoontjes ook niet op reageren.en bij een mail altijd kijken naar het mailadres die zegt vrijwel altijd dat het nep is

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jacquelien Koopman21 april 2024 om 10:07

    Waarom zou je je opnieuw moeten identificeren? Dat heb je toch gedaan toen de rekening werd afgesloten? Dit lijkt me puur een poging tot oplichterij. Niet reageren! Fijne dag! Jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij moeten ons opnieuw identificeren als onze ID-kaart verlopen is; dan wordt de nieuwe ID-kaart in hun systeem ingelezen.

      Verwijderen
  15. zo gepiept? nou dat valt soms nog vies tegen, zelfs voor n jong volwassenen die nota bene zelf in die sector werkt. Bij haar is een medewerker gekomen die keek of zij het was :) . En inderdaad, kijk in bank omgeving/bel de bank

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Brief afwachten en/of bellen met de bank. Wij hadden zoiets een paar maanden geleden met de creditcart ook ee mail ontvangen. Voor de zekerheid ingelogd en daar stond het verzoek ook op 100% zekerheid te hebben nog 2 keer gebeld. Wanneer het allemaal klopt zou ik checken, checken en dubbelchecken. Gelukkig is mijn moeder niet digitaal vaardig, maar zij was vorige week zaterdag bij de AH geweest en een uurtje nadat zij thuis was werd zij gebeld 'door de bank' dat het iets fout was gegaan bij het pinnen bij AH en dat 'iemand haar pasje zou komen halen'. Ze was direct in paniek en heeft mij gebeld gelukkig. Het kon ook helemaal niet want ik bestel de boodschappen online voor haar en zij koopt alleen af en toe iets heel kleins bij AH dat zij dan contant betaald. Maar goed hoeveel mensen zullen er wel van schrikken en er intrappen, ook dat is iets waar men nooit over nagedacht heeft met het plan om ouderen maar zo lang mogelijk thuis te laten. Jij, en heel veel anderen zijn digitaal vaardig maar er zijn er net zoveel die onwetend zijn en waar dus misbruik van gemaakt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ellendige samenleving, waarin wij wonen.
      Je kunt niemand meer vertrouwen.

      Maria.

      Verwijderen
  17. Contacteer je bank. Niet via wat je net hebt ontvangen. Maar via hun eigen contactgevenes op de officiële site.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kreeg de vraag ook meerdere malen, maar wel via mijn eigen bankapp, dus na het een aantal malen genegeerd te hebben uiteindelijk toch maar gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb dat ook ooit moeten doen en dat was echt. Bij mij drongen ze nogal erg aan om fysiek langs te komen in een afspraak, maar het kon ook via een bankautomaat. Dat aandringen was vooral omdat ik ondertussen wat spaargeld heb en ze vermoedelijk met mij wilden bekijken of ik er niks anders mee zou kunnen doen dan gewoon op mijn spaarrekening laten staan, dus heb ik toen vriendelijk bedankt voor een afspraak want ik ben tevreden met mijn geld op een spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Volgens mij klopt het wel, ik moest dat ook regelen. Maar veiligheid voor alles! Via internet regelen was heel lastig en daarom heb ik het bij de bibliotheek geregeld en daar was het zo klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bank bellen en/of brief afwachten. Ik hoop dat je ons nog laat weten of het echt was of internetcriminaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik zou de bank bellen. Dan weet je het zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lijkt echt op criminaliteit , ga met de mail naar de echte bank. Of stuur direct door naar de fraudehelpdesk

    BeantwoordenVerwijderen
  24. valse-email@fraudehelpdesk.nl
    Iemand langs sturen doet een bank noooooooit!
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.