vrijdag 31 mei 2024

Al weer een jaar fiets ik op een elektrische driewieler!

Op 30 mei vorig jaar werd mijn driewieler bij mij thuis afgeleverd.
Gisteren kreeg hij weer een servicebeurt à 70 euro. Alles is weer nagekeken en goed afgesteld. Het kost wel wat, zoiets, maar ik denk dat een gewone e-bike niet veel goedkoper is in onderhoud.

In het begin vond ik het doodeng op mijn driewieler en had ik nauwelijks controle als ik een beetje sneller wilde gaan als een slakkengangetje.
Hoe neem ik een bochtje, of een helling? Rol ik bij een nogal steile helling gewoon niet keihard achteruit? Hoe reageer ik, als ik door een slecht wegdek heen en weer geschud word? Twee wielen achter zorgen voor veel gehobbel. Val ik niet om als ik over een richting berm met sloot verzakt fietspad rijd met de wind net uit de verkeerde hoek?
Het moest echt wennen, zeker de eerste 6 weken.
Maar het werd gaandeweg beter. Ik fiets nu best hard en vertrouw me goed op de fiets.
Het is heerlijk om nu mobieler te zijn. Ik pak de fiets en ga overal naar toe. Ritjes die ik eerst met de bus deed. Naar de pedicure, naar de sportschool, naar het zwembad, naar mijn kinderen, naar het gezondheidscentrum (met huisarts en apotheek), naar de supermarkt, naar de kapper.
Vaak ga ik heel snel, waar het kan. Waar het fietspad recht is en er geen kruisingen zijn. Bij bochten en kruisingen minder ik snelheid.
Leve mijn driewieler die zorgt voor veel meer mobiliteit!

Over het omgaan met een accu heb ik veel bijgeleerd.  Ik was een absolute leek op dat gebied.
Ik weet nu hoe ik de accu van de fiets af kan halen en hoe ik hem er weer goed op zet. Ik weet nu dat ik bij temperaturen lager dan 10 graden de accu binnen moet opladen en dat ik dan de accu alvorens ik die aan de lader doe, eerst een uurtje binnen op temperatuur moet laten komen. Laden doe ik altijd als ik zelf thuis en wakker ben, dus onder toezicht en niet als ik op één oor lig. Ook het laden in de schuur doe ik niet langer dan nodig. Ik zet de kookwekker op 1,5 uur en ga dan even kijken of de lader al groen licht geeft.
Ik weet inmiddels ook dat het geen kwaad kan om op te laden als de accu een klein beetje leeg is, maar lang nog niet helemaal. Voor een wat langere tocht vind ik het wel zo prettig om te vertrekken met een volledig opgeladen accu, zodat ik zeker weet dat ik de tocht zonder problemen kan afronden.

mijn driewieler vandaag

26 opmerkingen:

  1. Heel erg dapper hoor. Dat je het zo aan gegaan bent. En er succes mee hebt. Ik vind dat iedereen ,ook ouderen op een electrische twee wieler ,eerst goede trainingen moet krijgen voordat zo op zo.n ding stappen. Terwijl ik gewend ben om op bakfietsen te rijden ( en om met grote schepen te manoeuvreren 😏) vond ik het maar helemaal niks op zo.n ding. En dat geld voor meer mensen.
    Er was hier laatst een acties dat mensen boven de zestig gratis een achteruit kijk spiegel + les konden krijgen. Heel fijn op de bakfiets. Ik zou het iedereen aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verstandige manieren van laden. Het blijft tenslotte een accu

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dan wel geen driewieler , maar wat snelheid betreft moest ik in het begin ook erg wennen aan mijn e bike, in bochten rem ik ook af. Soms krijg je daar dan commentaar op van iemand , laatst zelfs iemand met een gewone fiets. Die riep ik haal u nu toch lekker in. Nou fijn voor je, inhalen in een bocht vind ik sowieso een domme actie , want je weet niet altijd wat er in die bocht op je af komt. En ik heb de e bike niet om sneller te zijn, maar om mijn knieen te ontlasten en minder vermoeid op mijn werk aan te komen zeker met tegenwind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U gebruikt de elektrische fiets zoals ook oorspronkelijk de bedoeling was: "fiets met trapondersteuning". Ze waren ook helemaal niet ontworpen om als "elektrische snorfiets" dienst te doen. Groetjes Gabriëlle PS U en Aaf gedragen zich gewoon verstandig! Liever een paar minuten later aankomen op de bestemming, dan helemaal niet aankomen op de plaats van bestemming!

      Verwijderen
  4. Wat fijn te lezen dat je er nu zo goed mee overweg kunt. Dit zorgt voor meer mobiliteit en vrijheid.
    Ik wens je nog veel veilige kilometers toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, dat het je zoveel vrijheid en onafhankelijkheid geeft. En je bent dan ook nog eens lekker buiten aan het bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fietsen is zo'n lekkere manier om je voort te bewegen! Ov werkt ook, maar is meestal toch echt tweede keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk Aaf! Zo ben je minder afhankelijk van het ov en het is nog gezond ook. Draag je ook een fietshelmpje?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn driewieler heb ik ook al bijna een jaar, maar dat was niet mijn eerste, dus de ervaring had ik al. Ophaalplek lag ook 14 km verderop.
    Ik kan hem niet binnen stallen en heb een hoes erover, dat is best veel werk en bij wind lastig te doen. Er zit maar een bevestiging onderaan die lastig te bereiken is. Ik heb er touwtjes met zandzakjes voor gemaakt en dat functioneert prima om de hoes op plek te houden, maar hij harde wind kan ik er ook nog een touw omheen wikkelen en aan hek vastbinden, want losstaand is hij al eens omgevallen bij storm.
    Maar al dat extra werk om de fiets te beschermen belemmert me soms om hem te nemen en ga ik toch met de auto. Bv voor een ritje naar dorp met de wetenschap dat ik de dagen erna geen gebruik van fiets zal maken.
    Maar in het totaal ben ik heel blij met mijnfiets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het lijkt me erg lastig manoeuvreren op een driewieler, vaak zie ik mensen klungelen bij bochten, oversteken en parkeren. Lessen op een driewieler zijn zeker geen luxe!
    Zelf heb ik een e-bike en een ‘gewone’ fiets. De e-bike voor fietstochten en de andere fiets voor kortere ritjes.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben begonnen met oefenen in mijn zeer rustige (woonerf) straat. Pas na verloop van tijd ging ik er echt mee op pad, de eerste week heb ik alleen in alle rust geoefend.

      Verwijderen
    2. Je moet inderdaad goed oefenen in beter bedacht zijn op scheve dingen en bochten anders inschatten. Drempels rechtop rijden, als je er schuin overheen wil gaan is de kans op omvallen zeker aanwezig. Met driewieler merk je ook dat sommige straten licht naar de zijkant aflopen.

      Verwijderen
    3. Idd Lot, met scootmobiel is dat net zo. Schuin een verlaagde stoeprand af gaan is omkiepen.

      Verwijderen
  10. Ik heb een driewieler gehad toen ik twee kleine kinderen had. Want 2 kinderen op gewone fiets, 1 voor, 1 achter, lukte me niet. Ik kantelde steeds. De jongens waren op peuterleeftijd al lang, fors en beweeglijk en ik ben maar bescheiden gebouwd. Dus op een driewieler, 2 zitjes naast elkaar achterop. Ze konden beenwaarts naar achteren zitten, maar ook naar voren. Wielen afschermen was wel nodig. Ik vond het erop leren rijden best lastig in het begin, en ook deze fiets was voor mij als lichtgewicht, met 2 jongens achterop snel te zwaar, kapseisde. Toen is ie verkocht, inmiddels hadden de jongens ook zelf fietsen geleerd. En er kwam toch uiteindelijk een auto, want derde kind was op komst. Maar was toch leuke ervaring. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn fiets is door zijn lage zit heel stabiel, kantelen doet hij niet zo snel. Alleen als je veel te snel door de bocht wilt. Ik ga nog even een foto toevoegen.

      Verwijderen
  11. Wat veel mensen helaas niet weten, is dat een ergotherapeut je kan helpen leren om te gaan met o.a. een (aangepaste) electrische fiets, scootmobiel, driewielfiets etc.
    Zij kunnen ook de WMO aanvraag doen.
    Ergotherapie is vanuit basispakket van de zorgverzekering voor iedereen max 10u per kalenderjaar. Geen kosten, behandeling wordt wel eigen risico bedrag verrekend. En geen verwijzing nodig, maar dat kun je altijd voor de zekerheid checken bij de ergotherapeut.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn voor je! Zo mooi dat je blij kunt zijn met iets dat je kwaliteit van leven verrijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bejaarden op een e-fiets -of het nou een 2 of 3 wieler is- zijn gevaren zijn gevaren op de weg. Zowel voor gewone fietsers als automobilisten. Het letsel wat zij oplopen moeten wij allen betalen via de zorgverzekering en het is niet mals wat een fractuurtje kost. Tijd om door het nieuwe kabinet in te grijpen en te verbieden. Oh ja, en dan nog het stroomverbruik; maar nog veel erger leed van kinderhandjes die de mijnen in moeten om grondstoffen te verzamelen voor jouw accu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze had wel in de prullenbak gekund. Dan zou er zoveel te verbieden zijn. En moet men zo,n maatschappij willen. Natuurlijk niet . Terwijl er al niet eens gehandhaafd kan worden op dat wat al verboden is. Met telefoontjes aan het sturen. Bijvoor beeld. Of roken met de kinderen op de achterbank in de auto of in huis. Ook maar verbieden dan.
      En dan weer een persoonlijke aanval. Om de aanval. Over zielige kinderhandjes. Niemand kan helemaal zuiver leven. Hou toch op met dat soort verwijtende quotes een slogans.

      Verwijderen
    2. Ach, daar is onze trol ook weer!

      Verwijderen
    3. Anoniem van 23.56 wil waarschijnlijk dat alle bejaarden (wanneer ben je eigenlijk bejaard Aaf, voer voor een blogje?) achter de geraniums blijven zitten, niet bewegen en geen plezier meer in het leven hebben en dat de Pil van Dion door de zorgverzekering wordt verstrekt.
      Zijn de jongeren snel van ons af.

      Verwijderen
    4. @Lot: dat willen nou juist de progressieve partijen waar Aaf, jij en Geeske waarschijnlijk op stemmen. En laat ik daar nou net niet op stemmen!
      @Anoniem: ga jij nu als anonieme trol de andere trol de maat nemen?
      @Geeske: Aaf schreef laatst -met een knipoog naar het feminisme- baas op eigen blog. Blijkbaar kick jij op de dictatoriale neurotische trekjes van jezelf. Steek je hand eens in eigen boezem wanneer je je mond vol hebt van verwijtende quotes en slogans. Dat geef ik je graag mee.

      Verwijderen
    5. @anoniem van 23:16 uur: Ik geloof er niets van dat progressieve partijen de ouderen achter de geraniums willen laten zitten. Misschien willen ze wel dat een levenseinde-pil iets gemakkelijker beschikbaar komt voor de ouderen die een zelfgekozen einde wensen. Maar ik vind dat het nooit zo mag zijn dat "nutteloze" ouderen en zieken gedwongen worden om een einde aan hun leven te maken.

      Verwijderen
    6. Haha. Dictatoriaal omdat ik vind dat ik mijn mening mag uiten over mensen die altijd en overal een mening over uit spuigen én daar bij anderen neer sabelen. Das met twee maten meten. Das wel heel hypocriet hé. En ik stem niet op een uit gesproken linkse partij. Op een partij die behoorlijk tegen afgedwongen euthanasie is. En het meest opkomt voor de zwakkeren. Zelfs ooit VVD gestemd toen die nog meer liberaal was.

      Verwijderen
    7. Ach, stroomverbruik van een elektrische fiets valt met zonnepanelen wel mee. Voor de rest wil ik geen aandacht geven aan de opmerkingen van ???

      Anneke

      Verwijderen
    8. Ik denk dat elektrische auto's véél meer stroom gebruiken dan elektrische fietsen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.