donderdag 30 mei 2024

30 mei, een verdrietige dag

Het is al weer lang geleden, maar niet uit mijn herinnering en dat zal ook wel nooit gebeuren. Op 30 mei 1985 werd mijn eerste dochter geboren. Ze leefde bij de geboorte niet meer. Helemaal onverwacht.
De dag tevoren had ik haar nog voelen bewegen in mijn buik, maar bij de CTG bij aankomst in het ziekenhuis vanwege gebroken vliezen (de CTG meet de hartslag van je ongeboren baby (cardio) en de samentrekking van de baarmoeder (toco)) bleek dat er geen hartactiviteit meer was.
Ze moest toen nog geboren worden.
We waren naar het ziekenhuis gegaan om samen te bevallen van een gezond kind, dachten wij, wijlen mijn partner en ik.

In deze meidagen, als de natuur weer volop groeit en bloeit, net als toen, ben ik ieder jaar weer verdrietig, om niet te zeggen depressief. Geen zin om dingen te ondernemen, futloos en passief, gewoon verdrietig. 

Het was op de dag van haar geboorte stralend weer en de kastanjebomen bloeiden, de natuur leek één groot feest, maar niet voor ons.
Ik was gespannen, ook vanwege mijn partner met een zware psychiatrische aandoening. Blijft hij op de been, of wordt hij gillend gek en sta ik er de komende tijd in mijn verdriet helemaal alleen voor en zit hij eenzaam in een isoleercel te wachten tot het weer beter gaat. En heb ik naast mijn eigen verdriet, tevens de zorg voor hem tijdens die psychiatrische, ongetwijfeld gedwongen, opname.

Ook was ik gespannen door de aankomende bevalling: hoe zal dat gaan?
Ik (we) mocht(en) het allemaal zelf weten:
-weer naar huis met een dode voldragen baby in mijn buik wachten op weeën die misschien nog dagen op zich zouden laten wachten.
-een keizersnee
-ingeleid worden
We kozen voor het laatste, die ochtend daar op dat bankje in de zonnige tuin van het ziekenhuis.
Het  werd uiteindelijk een inleiding en na úren weeën een tangverlossing onder narcose. Een bevalling die lichamelijk heel erg zwaar was. Je ligt daar met weeën die niet leiden tot de geboorte van een levend kind, je ligt daar om een kinderdoodskistje te vullen en ons leven te vullen met verdriet.

Gelukkig bleef een psychose uit en konden we samen rouwen.  

Het is al weer 39 jaar geleden en het gemis is er nog steeds, maar niet meer zo heftig als in het begin. In de maand mei denk ik er vaker aan dan in de rest van het jaar, maar er ging in die 39 jaar geen maand voorbij dat ik er niet aan dacht.

21 opmerkingen:

  1. Sterkte met de verdrietige herinneringen. Was is de naam van je dochter?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, wat verdrietig Aaf. Nee, zoiets verlaat je nooit meer. En ook na zoveel jaren mag je nog steeds rouwen. Veel sterkte deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach lieverd. Ik begrijp het.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verdriet neem je mee in je leven en steekt steeds weer de kop op. Gelukkig voelt het wat minder heftig dan in de eerste jaren. Maar het blijft bij je en hoort bij je leven. Mooi dat je het deelt met ons lezers. Sterkte!
    Groet Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte, wat moet dat moeilijk geweest zijn. Ik snap dat mei een donker randje heeft.
    Wat fijn dat je daarna toch nog zwanger durfde te worden en twee lieve dochters hebt gekregen.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat verdrietig Aaf. Sterkte vandaag. c.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook verdrietige dingen durf je te delen op je blog. Veel vrouwen zullen zich ook herkennen. Dit maakt jou blog ook zo bijzonder.
    Sterkte vandaag speciaal

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ‘n verdriet voor jullie, het blijft altijd bij je. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel sterkte lieve Aaf.
    Ik denk dat dit voor veel vrouwen herkenbaar is, mooi dat je hier zo open over durft/wil spreken. Want ik merk dat er toch nog een soort schaamte achter zit soms. Of dat het gewoon té verdrietig is om op te rakelen. (Zelf ook een dochter verloren, maar vanwege vroeggeboorte. Dat is inmiddels 16 jaar geleden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel veel liefs en zachtheid voor deze dag. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat verdrietig.... heel veel sterkte vandaag ♥️

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog gecondoleerd. Wat een enorm heftig ervaring. Ook omdat het je eerste bevalling was. En je ook zorgen om je man moest maken. Veel sterkte in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat erg.. Ik weet niet goed wat ik moet zeggen... Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel veel liefs en troost voor jou deze dagen 🌸

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heftig dat je dat hebt moeten meemaken. Heel veel sterkte gewenst op deze extra moeilijke dag

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel veel sterkte in deze tijd van het jaar.
    Groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het blijft een verdrietige herinnering die je meedraagt in jouw hart.
    Sterkte toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Blijft heel verdrietig. Sterkte met deze dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Veel sterkte deze dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.