dinsdag 21 mei 2024

De StemWijzer is er weer!

Op 6 juni zijn er verkiezingen.
De verkiezingen voor het Europese parlement. 
Nu ben ik niet goed op de hoogte van kandidaten en partijprogramma's, dus is een StemWijzer voor mij een heel goed instrument om eens te kijken waar ik op zou kunnen stemmen. Welke partij het allerbeste past bij mijn overtuigingen?

Hoe gaat het in zijn werk, die stemwijzer?
Aan de hand van 30 stellingen bepaal je je keuze. Steeds met Eens, Oneens of geen van beide.
Bij iedere stelling zijn knoppen waar je op kunt klikken en waar je dan de partijprogramma's van partijen kunt vinden, passend bij de stelling. Ook is er bij iedere stelling nadere informatie. Soms had ik die info echt wel nodig, ik had moeite met het begrijpen wat er met een stelling bedoeld wordt.
Na die 30 stellingen komt er een soort stemadvies.
Niets is verplicht natuurlijk. Je bepaalt helemaal zelf je stem in het stemhokje.

Stemgeheim.
Waar ik voor kies, is geheim, dus dat ga ik jullie hier niet verklappen, maar ultra rechts zal het niet zijn. Laat dat duidelijk zijn.

Zaal EP in Straatsburg
Volgens mij kun je niet stemmen voor een permanente zetel op een vaste plek, òf in Brussel òf in Straatsburg. Dat is jammer, want ik vind het een rare en geldverslindende zaak dat er twee vergaderplekken zijn. Wie dat ooit verzonnen heeft?

Maak jij gebruik van een stemwijzer?

15 opmerkingen:

  1. Het viel mij op,dat er in het dorp minder stemlocaties zijn. Hoop niet,dat de afstand of tijd( soms maar een paar uur open) mensen tegenhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga hem zeker wel invullen! Het is toch een handige tool.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De 2 vergaderlocaties was een compromis dat in de eerste jaren nodig was om ?Frankrijk? binnen de unie te houden. En daarna was het 'zo doen we het al jaaaren'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ga ik zeker doen en als er meerdere zijn ook die.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha. Verassende uitkomst . Heel links . PvdD . GL en het meest de piraten partij. Terwijl ik lid ben van de CU. Bedankt voor het posten. Ik ga een stoeien met de antwoorden om te zien waar ik ergens anders uit kom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien tijd om ergens anders lid van te worden? Waarden en plannen van partijen veranderen langzaam, net als je eigen ideeën. Ik ben ook al van meerdere partijen lid geweest.

      Verwijderen
    2. Nou ja. Ik weet heel bewust welke waarden voor mij het meest van waarde zijn. En bij welke partij die waarden dat ook zijn. Zo.n opmerking die Aaf laast om haar oren kreeg ; stap er alvast maar uit want jij kost ons te veel bevestigde dat voor mij maar weer eens.

      Verwijderen
  6. Ik zie te veel negatieve gevolgen van een links beleid. Teveel problemen in de zorg, onderwijs, landbouw, energietransitie enz. Er is telkens weer een korte termijn beslissing gekeken en genomen ipv middellange en lange termijnen. Een boer moet vandaag dit en morgen dat. Een knie operatie bij mij moest worden uitgesteld omdat er geen plek was in het ziekenhuis. En dit was een niet planbare operatie, ik heb mijn knie gebroken. Zonnepanelen eerst moesten we ze aanschaffen vanwege de transitie en nu kunnen ze niet op het elektriciteitsnet worden aangesloten want te weinig capaciteit. Migranten en asielzoekers toelaten terwijl we niet genoeg woningen hebben voor degenen die er al zijn….
    NEE, ik zal dit keer meer naar rechts stemmen dan ik ooit heb gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Links beleid? We hebben het over het Europese parlement. Zijn die verantwoordelijk voor wat er niet goed ging in de zorg, het onderwijs en de energietransitie in Nederland?

      Verwijderen
    2. Haha, grappig! De problemen in zorg en energie zijn toch grotendeels gevolg gevolg van de privatisering van de energiemarkt en de zorg. Ook de woningmarkt komt door steeds grotere marktwerking bij de woningbouwmaatschappijen. En die privatisering komt toch echt uit de koker van de rechtse politieke partijen!

      Verwijderen
    3. Deels wel. Want een deel van de wetten worden opgelegd door Brussel. Denk maar aan de Green Deal van Timmermans. En aangezien Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn….
      Ze doen er altijd een stapje bovenop. Kijk naar het stikstofbeleid. Alleen Nederland heeft de laagst meetbare waarde als de norm genomen. Terwijl net over de grens de waarde veel hoger mag zijn.

      Verwijderen
    4. Maar het ging over de stemwijzer.

      Verwijderen
    5. Nederland loopt juist op heel veel gebieden ver achter... We zijn eerder het stoutste jongetje van de klas.

      Verwijderen
    6. ehm, we hebben al meer dan 10 jaar een rechtse regering... bezuinigingen in zorg, onderwijs en (sociale) woningbouw, verschraling van de natuur. Hoog tijd voor sociaal en mensgericht en natuurvriendelijk beleid. Dat vind je niet bij rechtse partijen.

      Verwijderen
  7. Ik heb hem een paar dagen geleden ingevuld. Ik heb eerst mijn mening bedacht en toen pas gekeken wat de partijen zeiden. Bij 28 van de 30 stellingen kwam mijn mening overeen met 'mijn' partij. Dus kies is voor 'mijn' partij. En dat is ook bij mij geen rechtse partij. Ik had ook bij een aantal vragen wat meer informatie nodig.

    BeantwoordenVerwijderen