maandag 20 mei 2024

Een prachtige dag op de Friese wateren!

Begin januari waren mijn nicht en haar man 50 jaar getrouwd, een mijlpaal en dat wilden ze vieren. Maar niet in januari, maar afgelopen zaterdag. Ze zeilen al jaren 's zomers over de Friese meren en ze hadden besloten dat ze een boottocht op een rondvaartboot wilden maken op een mooie dag in mei. Met een klein gezelschap familie en vrienden.
Mijn nicht en ik zijn even oud, allebei 71 jaar en we hebben een goed contact. Als kind speelden we in de zomer veel met elkaar en ooit hebben we zelfs op de ULO een jaar bij elkaar in de klas gezeten. En ik was tot mijn vreugde één van de genodigden voor de boottocht.  
De boottocht begon in Earnewâld (Eernewoude), in het Nationaal park de Alde feanen, één van de pronkjuwelen van natuurbeschermingsorganisatie It Fryske Gea. 

Om er te komen, reisde ik deels met het OV en deels kreeg ik een lift. Want het OV naar de plek waar de boot vertrok, liet nogal wat te wensen over. Gelukkig kon ik vanuit Drachten een lift krijgen en reed ik met mijn jongste nichtje mee, de zus van de nicht die samen met haar man het feest gaf.
Fijn geregeld!

De rondvaartboot waarop het feest plaatsvond. Bron foto: Rondvaardij Princenhof

De bus
De bus tussen Groningen en Drachten heeft een instap die ik helemaal niet meer gewend ben. Heel smal en met een trapje met 3 treden. Tussen het wegdek of de stoep zit een flink verschil in hoogte en iedere keer als ik uitstapte kon ik niet de stap maken naar de stoep, daarvoor stond de bus te ver weg, maar moest ik de grote stap maken naar het wegdek. Een behoorlijk hoogteverschil. De bus stond steeds niet dicht genoeg bij de stoeprand. Best lastig!

Om één uur waren we op de boot en kon het feest beginnen. Ik heb nieuwe mensen leren kennen en bijgepraat met oude bekenden.
Veel leeftijdgenoten, maar ook jongere oud-collega's en vrienden van mijn nicht en haar man.

Zo ziet het gebied van het Nationaal park de Alde feanen er vanuit de lucht uit

Het weer was perfect: zonnig en droog, niet te warm en ook niet te koud.
Er was een uitgebreide catering met hapjes en een warm buffet. Echt een verwennerij!
Ik vond het geweldig om weer eens in dit gebied te varen. Het was heel lang geleden dat ik daar op het water was!
Een zeer geslaagde dag!

10 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke reunie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. DAT zijn leuke feestjes! Een mooie dag uit, samen met gezellige mensen - en ook nog lekker eten.... Die bussen, dat is heel lastig! Deze week nog een poging om in en uit de bus te komen, met rollator, terwijl het "gat" eignelijk veel te groot was... Maar ik zie mijn oude buurvrouw iets te vaak bont en blauw thuiskomen - omdat ze weer eens probeert om tóch uit te stappen - en dat eigenlijk niet kan, gezien de uitstap...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook zo heerlijk om een boottocht te maken! Probeer het toch een paar keer per jaar te doen. Ik zie bij het terug lezen van gister die vreselijke hatelijke opmerking, bah! Waarom doet iemand dat? Heeft zeker last van zichzelf! Trek je er aub niks van aan Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als deze reactie er niet had gestaan, had ik het niet eens gelezen, geweten. Maar er is iemand erg boos op Aaf of kan haar niet uitstaan..en hatelijk zijn is heel gemakkelijk vanachter een toetsenbord. Kan Aaf geen ip-adres blokkeren?
      Maar hoe dan ook: trek je er niks van aan en blijf bloggen, met mooie foto’s zoals ook vandaag weer 👍

      Verwijderen
  4. Boottochten zijn altijd geweldig. Stap je vooruit of achterwaards de bus uit? Ik neem onze vrij steile trap in huis altijd achterwaards en pas dat ook op andere plekken toe. Je maakt dan veel makkelijker de grote stap en als je goede houvast hebt aan leuning kan je vrij makkelijk naar onderen kijken Althans dat is mijn ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede tip, waar ik nog niet aan gedacht had. Ik ga een volgende keer proberen achterwaarts uit te stappen.

      Verwijderen
  5. Achteruit de trap af is een goed advies, geeft beter steun en je kunt beter de treden benutten. Brandweerlieden en Zeevarenden doen dit ook, en leren dat tijdens hun opleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. JA zaterdag was n schitterende dag ook in Brabant, als ik voor Brabant een tip mag geven: de fluisterboot van de Kilsdonkse molen in Heeswijk Dinthter. Deze brengt je over het riviertje de AA naar kasteel Heeswijk, n bijzonder mooi kasteel te bezoeken en daar kun je ook lunchen/koffietje doen etc. En inderdaad, achteruit de trap af is het veiligst. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke manier om iets te vieren! Je was in het mooiste deel van Friesland (vind ik).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.