zondag 19 mei 2024

Met wandelstok (en bus) naar de bioscoop

Ik ben tegenwoordig vaak in de bioscoop te vinden. Die bios is in het centrum van de stad Groningen. Ik beleef veel plezier aan mijn abonnement, ik heb inmiddels al veel leuke en interessante films gezien.
Met mijn driewieler ben ik nog niet naar het centrum van de stad Groningen geweest. Het is mij te druk en ik ben bang voor schade aan mijn fiets, door vandalisme of onvoorzichtigheid. In plaats van te fietsen, neem ik de bus. 

Wandelstok
De wandelstok gaat mee.
Dat ik de stok meeneem, is om verschillende redenen
- de stok is een soort "derde been" en zorgt voor meer stabiliteit tijdens het lopen, wat lopen minder vermoeiend maakt. 
- de stok maakt dat ik altijd kan zitten in de bus, ook als de bus vol is, er is altijd wel iemand zo lief dat hij of zij mij zijn plaats aanbiedt. Op zich is zitten ook echt nodig. Doordat ik heel wiebelig op mijn benen sta, lukt het mij absoluut niet om in een rijdende bus te staan, zonder een grote kans te lopen te vallen.
- meenemen van de stok zorgt er voor dat de chauffeur goed oplet of ik al zit en dat hij of zij (tegenwoordig zijn er heel veel vrouwen!) niet vertrekt  als ik nog niet veilig zit. Ik stap ook altijd aan de voorkant van de bus in, om de aandacht van de chauffeur te vestigen op mijn beperking.

Mijn wandelstok, zoals ik die 4 jaar geleden kocht
Ziekte van Dupuytren
De stok heeft wel nadelen, heb ik gemerkt. Ik liep in de afgelopen weken flink wat kilometers met de stok. Doordat ik de ziekte van Dupuytren in mijn handen heb (een aandoening van het bindweefsel in de handpalmen), vormt het leunen op het handvat van de stok een belasting, misschien ook irritatie. In ieder geval doet mijn rechter hand vanaf afgelopen dinsdag ineens flink pijn, niet alleen als ik met de wandelstok loop, maar bij alle dagelijkse handelingen.
Ik liep steeds met de stok in mijn rechterhand, maar sindsdien wissel ik om, zodat ik de belasting van mijn handen een beetje verdeel. Voorlopig gebruik ik de stok alleen in de linkerhand, eerst moeten de pijnklachten in mijn rechter hand weer verdwijnen.  Het goede nieuws is dat het al een stuk beter gaat!

Kosten
Het zou goedkoper zijn om met mijn driewieler te gaan. Zolang hij heel blijft tenminste.
Maar de bus is voor mij ook niet heel duur.
Dat komt doordat ik 65+ korting en een dalurenkaart heb. Dalvoordeel Noord NL trein en bus. Daar betaal ik 25 euro per jaar voor en daarmee krijg ik 40% korting op mijn reizen. En als ik te weinig met de bus of Arriva-treinen (geen treinen van NS, die doen niet mee) in Groningen, Friesland of Drenthe reis, dan haal ik die investering er helemaal niet uit. Het zou toch jammer zijn als ik voor die dalurenkaart meer betaal dan dat ik er profijt van heb. Dus ik "moet" wel met de bus.
Grapje natuurlijk!
Maar goed, ik kies voor de bus i.p.v. mijn driewieler.

30 opmerkingen:

  1. Inderdaad als je met stok loopt wordt je voorkomender behandeld, zeker als je alleen bent. Ik reisde eens alleen en op vliegveld werd ik al vlak na binnenkomst door een vriendelijke jongeman gevraagd of hij mijn koffer zou overnemen tot de aanmeldbalie. Ik had huurauto gereserveerd en de medewerkster zette de auto vlak voor de ingang ipv dat ik hem zelf op het parkeerterrein moest zoeken.
    Nadeel van met stok lopen vind ik wel dat je toch op de grond moet letten waar je stok en voeten neerzet, op ongelijke delen vind ik dat toch lastig. Bij winkelen en wat verder lopen neem ik de rollator dan loopt ik stuk sneller en hoef ik minder op ondergrond te letten, en je kan er ook even op zitten en je hebt opbergruimte.
    Ik woon km buiten dorp en gebruik mijn driewieler voor alles wat ik in dorp moet doen en voor plezierritten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je er toch 'gewoon' op uit gaat! Ik had ooit een oude(re) buurvrouw die het vertikte om te accepteren dat niet alles meer kon - en die daardoor meer geïsoleerd raakte dan nodig was... Ze was voor mij een voorbeeld voor hoe het niet moest...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er weer heb je parasitair gedrag Aaf.
    Nog even en je stapt met een WMO verklaring in elke taxi die wij voor jou moeten gaan betalen.. Misschien moet je eens gaan denken over een voltooid leven en de spuit die je daarbij gratis kan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoezo parasitair gedrag? Waar hèb je het over? Ik ga met de bus en betaal iedere rit zelf. Met een zelf betaalde kortingskaart die mij 25 euro per jaar kost. Daarmee krijg ik op de ritjes van en naar het Zuiderdiep, waar de bioscoop staat, ongeveer 1 euro per keer korting. Wat is daar in vredesnaam parasitair aan?
      En die laatste zin: waar slaat dat nou op?

      Verwijderen
    2. Ik reageer niet zoveel. Maar hiervan word ik niet goed. Wat een vreselijke opmerking. Het is de blog van Aaf en ik ga niet met modder gooien. Bahhhh.....
      Misschien eerst eens nadenken voordat je wat zegt?

      Joanne

      Verwijderen
    3. Waarom laat je zo,n ontzettende smerige aanvallende opmerking door Aaf ? Dit soort ideen zijn wel zo kwetsend en gevaarlijk..

      Verwijderen
    4. Ik liet hem door omdat ik nieuwsgierig was naar de beweegredenen om zoiets te plaatsen. Wat bezielt iemand? Helaas heb ik nog geen antwoord ontvangen.

      Ik krijg vaak dergelijke berichten en ik wilde er deze keer niet in mijn eentje mee blijven zitten, en mijn humeur laten bederven door dergelijke haat. Misschien wordt deze trol er wel heel gelukkig en blij van en houdt ze (of hij?) er dan heel tevreden mee op. Zo van: het is klaar, ik heb mijn hatelijke punt gemaakt.
      Misschien word ik dan niet meer uitgescholden voor sneue landverrader of word mij dan niet meer gesuggereerd dat ik beter kan stoppen met leven en een spuitje kan halen?
      Waarschijnlijk is dat wensdenken, maar ik zou het wel fijn vinden dat ik niet meer door hatelijke trollen lastig gevallen zou worden.

      Verwijderen
    5. Nou, dat gun ik jou, en ieder ander ook! WOW! Ik WEET dat er veel onmensen op het internet rondwaren, heb er zelf ook wel eens mee te maken, maar DIT????? Wat BEZIELT iemand, om zo'n reactie te plaatsen, of om überhaupt zo over .(mede)mensen te denken? Hoeveel schroeven zitten er dan wel niet bij je los????

      Verwijderen
    6. Dat is een manier . In elk geval om met ons te delen wat voor bagger ze over je heen storten. Ik ben ook zo nieuwschierig wat zo iemand beweegt. Het is mischien een idee om er een heel blog aan te wijden en je lezeressen te vragen om " mee te denken en zo haar ,ik denk dat het een haar is, uit haar tent te lokken. Ik begin wel. 😔 Ik denk dat het een vrouw is die nooit zo met haar financiële toekomst bezig is geweest. Getrouwd. Man goed inkomen. Zij niet al te veel verdiende part time job, Veel uit gegeven. Gescheiden en of werkeloos geraakt.. Nog steeds zo gefrustreerd omdat ze niet gelukkig kunnen of kan zijn om zuinig aan te moeten leven. Ergens veel ( belasting ) geld verloren zijn bij de verkoop van het huis of bedrijf. Dus ja als iemand dan wel geld uit kan geven voor plezier dan is ze zo jaloers dat diegene maar op geruimd moet worden. Zo iets.

      Verwijderen
    7. Bizarre reactie. Ja, Aaf, ik snap dat je dit deelt. Ik denk dat al je lezers een reactie waarin je voorgesteld word euthanasie te plegen veel en veel te ver vinden gaan. Zou fijn zijn als je bij de webhost aangifte kon doen en zo'n ip adres nooi meer mag reageren.
      Waarom denken sommige mensen dat ze alles maar kunnen schrijven? Welk gevoel heb je dan voor je medemens?
      Groet, G

      Verwijderen
    8. Onder de huidige wetgeving is euthanasie bij voltooid leven nog steeds niet mogelijk.
      Wil je toch een einde maken aan je leven, zal je toch echt zelf de middelen moeten kopen.
      Dus hoezo gratis spuit?
      Hier schrijft dus iemand over bepaalde zaken waar ze weinig over weet.
      En ja wel plaatsen Aaf. En je er dan heul weinig van aan trekken.
      Ik moet altijd een beetje grinniken om zulke antwoorden, maar het is dan ook niet mijn blog.

      Verwijderen
    9. Walgelijk, wat een ontzettend nare, kwetsende en totaal ongepaste reactie!! Ik krijg dit soort reacties gelukkig nooit, ik heb ook veel minder lezers dan jij Aaf. Waarom leest iemand jouw blog als dit is wat hij of zij erbij voelt?? Wegwezen, ga ergens anders zuur en naar zitten zijn!! Trek het je ALSJEBLIEFT niet aan Aaf!

      Verwijderen
    10. Ik ben altijd aardig geweest voor mijn medemens. Maar ik kreeg het nooit terug. Wel nare opmerkingen. Ik kwam erachter dat het veel met jalouzie te maken heeft. Gewoon afgunst.
      Neemt niet weg dat het een vreselijke opmerking is.

      Liefs Joanne 😘🧡

      Verwijderen
    11. Ik hoop dat je haar/hem kunt blokken!
      Dit is een zieke, jaloerse persoon.
      Bah.
      En ik hoop dat je nog heel vaak met de bus op stap kunt gaan om mooie dingen te beleven.
      Marijke

      Verwijderen
    12. Ik kan deze trol alleen blokkeren door alle reacties te blokkeren of alle anonieme reacties te blokkeren. Daar kies ik (voorlopig?) niet voor.

      Verwijderen
    13. ‘n Mens die zoiets plaatst is vreselijk jaloers. Jaloers en waarschijnlijk erg eenzaam!
      Jaloers op jou omdat je het veel beter doet dan hij/zij ooit zal kunnen. Eigenlijk moeten we medelijden met dit soort mensen hebben maar dat valt niet mee.
      Thea

      Verwijderen
    14. Oorspronkelijke Anoniem: als Aaf je nou eens uitnodigt voor een gastblog, zou je dan uit kunnen leggen waarom je zulke reacties plaatst? Wat is het dat je zo tegenstaat aan Aafs levensstijl en waarom kom je dan tóch hier lezen? Kun je je niet beter richten op je eigen leven?

      Verwijderen
    15. Ik gok dat de trol enorm gefrustreerd is omdat ze zelf altijd buiten bijna elke toeslag of kortingsregel gevallen is (of gewoon niet op de hoogte was van eventuele korting) omdat ze gewoon genoeg geld heeft. Voor haar idee hebben zij en haar man altijd keihard gewerkt en maar nét rond kunnen komen, omdat alle uitgaven voor een nieuwe keuken, 2 vliegvakanties per jaar, feestjes, etentjes en andere statusgerelateerde uitgaven nodig waren en niet optioneel waren. Ze heeft het altijd zó zwaar gehad, regelmatig stressvol rood gestaan, maar ze hebben altijd alles zélf betaald en nu kan ze het zó hard niet hebben dat anderen dingen als toeslagen en WMO-hulp en korting krijgen, dat haar bloed bijna kookt als ze er dingen over hoort en leest (of meent te horen en lezen). Om dat nare gevoel van kokend bloed kwijt te raken, schrijft ze gemene reacties en dan kan ze haar dag weer door komen zonder met dingen te gaan smijten.
      Ik denk dat we allemaal medelijden met haar moeten hebben, omdat het haar ondanks haar harde werken en offers en ondanks de eigenlijk goede financiële positie die ze heeft nooit gelukt is om een gelukkig en tevreden mens te worden. En ik gok dat dat van die euthanasie projectie is omdat ze eigenlijk regelmatig het liefste zelf uit het leven zou willen stappen... Arme trol... Ik hoop dat ze ergens (bij een psycholoog, meditatie, mindfulness wat dan ook) hulp kan vinden.

      Anneke

      Verwijderen
    16. Wel vreemd mijn reactie is nooit geplaatst en deze vreemde reactie wordt meteen geplaatst, Aaf volgens mij kick jij op deze reacties,hahaha

      Verwijderen
    17. Anoniem, wat ben jij een rare flapdrol!

      Verwijderen
    18. Die reactie is gemeen en slaat nergens op. Verspilde moeite dan ook , om er inhoudelijk op in te gaan. Een hele domme zielepiet die reacties wil uitlokken. Wat hem/haar dan ook nog lukt.

      Verwijderen
    19. @Movimento Fire Sardegna
      Ik kick echt niet op deze reacties. Ik vind ze kwetsend en naar.
      Jouw reactie op mijn blog over beleggen vond ik gewoon vreemd en onduidelijk, daarom heb ik je reactie niet geplaatst
      Maar voor jou dan toch nog de tekst van jouw reactie:
      Asn, Triodos Wat zijn jullie toch goed, het zijn banken de grootste misdadigers

      Verwijderen
    20. Oh wat een heerlijke reacties weer! Allemaal zure Volkskrant lezende feministes die straks gezamelijk in een kringetje gaan zitten janken.. Jottem! En @Movimento Fire Sardegna: het klopt inderdaad... Aaf kickt op aandacht en geld!

      Verwijderen
    21. @anoniem op 21 mei om 00:21 uur:
      Ik zou op aandacht en geld kicken?
      Ik schrijf vaak over bezuinigen, over geld en schulden vermijden, dat is het thema van mijn blog. En dan is de vraag: wie heeft er nu niet graag voldoende geld om van rond te komen? Vraag het maar aan Sywert van Lienden en Ronald Plasterk.
      En die aandacht? Ik schrijf dagelijks een blog en ik vind het fijn dat mijn berichten gelezen worden.

      Verwijderen
    22. Vervolg op mijn reactie @anoniem op 21 mei om 00:21 uur:
      Ik dacht er over om jouw reactie over zure lezers van de Volkskrant, en daar bedoel je mij waarschijnlijk ook mee, niet door te laten en ik heb nog steeds wel twijfels of dit een goed idee was.
      Mijn besluit nu: alle reacties over zure schrijvers of lezers gaan voortaan subiet de prullenbak in! Ik ben er helemaal klaar mee!
      Bespaar je de moeite van het schrijven.

      Verwijderen
    23. 😥😥😥 verdrietig zulke reacties

      Verwijderen
  4. Nou ja, mijn eerste reactie ooit. Ik snap dat je een dure fiets niet op het Zuiderdiep in stad zet en dat je met de bus gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij fietsen naar filmhuis en zetten daar onze fietsen 20 jaar en 13 jaar vast aan een hek.. we kopen geen nieuwe fietsen want nieuwe fietsen zijn heel duur en heel erg in trek bij het dievengilde. Ik ben benieuwd naar de films die je ziet. Met onze Cineville gaan we ongeveer 3 x per week naar een film… kosten €45 per maand en soms koffie daarna. Over jouw stok.. ik vind het onbegrijpelijk dat mensen wel een kinderwagen kopen of een box.. maar ouderen die een (tijdelijke) hulpmiddel nodig hebben, doen dat vaak niet. Want na de operatie kan ik wel weer lopen argument.. ook al gebruik je een rollator of scootmobiel maar tijdelijk… het geeft bewegingsvrijheid en onafhankelijkheid. Alles is te koop op marktplaats en kan daar ook weer verkocht. Maar de weken thuis zitten omdat je jezelf geen hulpmiddel gunt of je er voor schaamt.. die weken zijn voorbij en komen niet meer terug. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam zelfs een FB groep tegen over hulpmiddelen, is veel activiteit ook.

      Verwijderen
  6. Ik ben onder de indruk van je beperkingen. Succes met je doorzettingsvermogen, want dat zorgt er voor dat je dit blog schrijft en toch een leuk leven kunt hebben. Chapeau.
    In mijn familie wordt tegenslag in gezondheid nauwelijks besproken. Maar met mijn huidige leeftijd heb ik ook enkele probleempjes. Allemaal op te lossen. Afgelopen week liep ik nog 18 km en komende zaterdag een Hike in mijn geboortedorp. Deze week doe ik meer voeten gymnastiek om ze voor te bereiden op de hoeveelheid kilometers. Hallux Valgus is iets waarvan wij thuis dachten dat zoiets erfelijks was. Nou ja, mijn hele leven gedoe met voeten.

    BeantwoordenVerwijderen