maandag 13 mei 2024

Hoeveel euro's leveren mijn zonnepanelen het komende jaar op?

In de 3e week van juni gaat mijn nieuwe energie(jaar)contract in.
En ik heb naar aanleiding van mijn blog op woensdag 8 mei eens uitgerekend hoeveel mijn 8 zonnepanelen, die op de oostelijke kant van mijn dak liggen, mij gaan opbrengen.
De berekening is op basis van voorgaande jaren en niets is zeker. Stel dat er een gigantische vulkaanuitbarsting plaatsvindt waarbij een enorme hoeveelheid as de atmosfeer ingeblazen wordt, dan zal de berekening voor geen meter kloppen. Maar dergelijke dingen kun je niet voorzien, ik ga uit van gebruik en resultaten vanuit het nabije verleden. En als er daadwerkelijk een vulkaan uitbarst, dan is het feit dat mijn panelen weinig stroom geven niets vergeleken bij de problemen die zich dan in de wereld voordoen.

Tussen 11 maart 2022 en 11 maart 2024 hadden mijn zonnepanelen volgens de app van mijn zonnepanelen ongeveer 4000 kWh opgewekt, het kan ook 3999 zijn of 4001. Ik ga voor het gemak uit van 2000 per jaar.
Daarvan verbruikte ik in het afgelopen kalenderjaar 323 kWh vóór de meter, daarnaast kreeg ik 414 kWh geleverd. Die 414 kWh kan ik door de salderingsregeling wegstrepen tegen de opbrengsten.
De teruglevering na saldering is 1263 kWh.

Nu de opbrengsten:

323 (gebruik voor de meter) + 414 (levering) = 757 kWh à €0,26613 = €201,46
teruglevering na saldering 1263 x €0,13 = €164,19
Dat brengt het totaal op €365,65
Dan moeten de terugleveringskosten daar weer afgetrokken worden, zodat de overblijvende "winst" van de zonnepanelen in het komende verbruiksjaar €215,65 bedraagt. Wat betekent dat mijn stroomverbruik gratis is en ik nog een klein beetje geld terug krijg. Uiteraard betaal ik wel de vaste lasten van het stroomverbruik.
Mijn zonnepanelen kostten 2 jaar geleden €3.219,85  (exclusief BTW, want die BTW kon ik terugkrijgen).

Bij de huidige terugleveringskosten en terugleveringsvergoeding zou het ongeveer 15 jaar duren, voordat ik deze zonnepanelen terugverdiend zou hebben (3219,85 : 215,65), maar aangezien ik in de afgelopen jaren meer voor de teruglevering ontving en de prijzen tijdens de energiecrisis hoog waren, heb ik in de afgelopen ruim 2 jaar zeker meer terugverdiend dan dat ik in het komende jaar zal doen.

Voor andere bezitters van zonnepanelen: heb jij al eens een berekening van de opbrengsten en de terugverdientijd gemaakt?

22 opmerkingen:

  1. Wel een vergelijking.. sinds 2015 de slechtste winter ooit.. vaak hadden we al 600 kwh staan begin mei laagste tot 2024 was 380kwh. Dit jaar 163kwh.. die winter was grijs en lang, (1 Jan tot 1 mei als periode gepakt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben maar weer eens op zoek gegaan . Of er ook tabellen zijn die de opbrengst van zonnen panelen in relatie zetten met de zonnen uren.. Het schijnt dat er gemiddeld niet zo veel variatie is per jaar. Ik ben zo benieuwd of er iemand is die zelf een tabel of exel bestand gemaakt heeft. Om in zicht te krijgen in de relatie tussen zonnen uren en de opbrengst

      Verwijderen
  2. Ja, een jaar of 4 geleden, toen er nog goed werd betaald voor teruglevering, en er flink subsidie zat op de aanschaf en plaatsing (België). En toen kon het al niet uit voor ons. Het gedeelte 'vaste kosten' blijft natuurlijk hetzelfde, waardoor het ons zeker 20 jaar zou kosten om quitte te draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vier zonnepanelen, (niet op mijn dak, maar via postcoderoos systeem) daarmee verbruik ik net zoveel als ik opwek. Dat was ook de voorwaarde, niet meer zonnepanelen dan je verbruik is.
    Ik bereken niks, mijn motivatie was om zoveel mogelijk energie uit de zon te halen. (Zelfs als dat me geld kost vind ik dat een goed streven)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee en dat ga ik niet doen ook. Ze zijn gekocht en betaald, punt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had me er in de afgelopen 26 maanden ook helemaal niet mee bezig gehouden, maar ik werd getriggerd door de berekeningen in de reacties van afgelopen woensdag.

      Verwijderen
  5. Ik zal een nieuwe berekening moeten maken door de terugleverkosten en het vaker elektriciteit gebruiken op zonnige uren. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren al veel van de investering terugverdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo, Zuinigaan geeft ons weer huiswerk. Mijn cijfers: 9 zonnepanelen, 3.375 Wp, opbrengst panelen ruim 3.000 kWh per jaar. Betaald (ruim drie jaar geleden), netto excl BTW: € 4.300. Bespaard over drie volledige verbruiksjaren: € 1.667. Deze besparing is nauwkeurig berekend. Op basis van deze bedragen bereken ik een terugverdientijd van 7,74 jaar. Ik betaal tot nu toe en ook voor de komende 2,5 jaar geen terugleveringskosten aan mijn energieleverancier. Voordat mijn zonnepanelen in werking waren, betaalde ik een voorschot voor elektriciteit van € 5 per maand en schatte ik mijn terugverdientijd op meer dan 70 jaar: dit duidt op een toenmalig gebrek aan inzicht.
    Deze berekeningen zijn volstrekt nietszeggend. Wanneer het levertarief voor electriciteit omhoog gaat, dan wordt mijn berekende terugverdientijd korter, het omgekeerde geldt uiteraard ook.
    Maar, zoals bekend is veel meer ongewis. Behalve, dat ik niet weet wat het levertarief de komende jaren gaat worden, weet ik ook niet hoe lang de salderingsregeling stand houdt en wat mogelijke terugleveringskosten de komende jaren gaan worden. De enige beslissingen die ik in deze nog kan nemen zijn, dat ik de zonnepanelen buiten werking stel bij excessieve terugleveringskosten en dat ik mijn panelen eens een keer ga schoonmaken.
    Tot slot: sinds ik zonnepanelen heb verwarm ik mijn studeerkamer elektrisch. Ik kan geen schatting maken van hoeveel ik hiermee bespaar in verwarmingskosten, maar dit maakt de geschatte terugverdientijd natuurlijk korter.
    Een korte aanvulling voor Geeske: 2021-2022: 1.064 h / 3.081 kWh, 2022-2023: 1.196 h / 3.408 kWh, 2023-2024: 1.102 h / 2.994 kWh. Aantal uren: Volle Zonuren volgens de ZonurenCalculator. De verbruiksjaren lopen van 1 maart tot 28/29 februari.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een parasitair gedrag Aaf! Vertel je er ook even bij dat je je zonnepanelen hebt kunnen financieren met gratis geld waarvan jij overigens nooit genoeg hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe bedoel je parasitair? Wat is er parasitair aan een berekening hoeveel geld mijn zonnepanelen het komende jaar mogelijk opleveren?

      Verwijderen
    2. Zoals heel veel mensen in de regio heb ook ik geld mogen ontvangen als compensatie voor de waardedaling van mijn woning, onder voorwaarde dat het gebruikt werd voor verduurzaming of opknappen van de woning. De zogenaamde subsidie verduurzaming en verbetering Groningen. Een nieuwe keuken of badkamer mocht, een buiten-schilderbeurt van de woning of zonnepanelen.
      Misschien vind je al die tienduizenden mensen in de aardbevingsregio die van deze regeling gebruik maakten parasieten?

      Verwijderen
    3. Laat dat enge, anonieme mens lekker gaar koken. Ze is gewoon jaloers!
      Marijke

      Verwijderen
    4. Anoniem van 12:44, ikzelf versta iets geheel anders onder parasitair gedrag en wel het uitzuigen/misbruiken ten koste van anderen. Dus om een (rendements)berekening te maken over je zonnepanelen lijkt me niet echt daaronder vallen.
      Als je toch iets of iemand van parasitair gedrag wilt beschuldigen; begin eens bij onze overheid. Die heeft vanaf ruwweg eind jaren '50 tot voor kort zich als een teek volgezogen met wat er in de Groningse bodem zit en, als een echt teek, zich nooit echt bekommerd om de gevolgen ervan. Kijk, dat is echt parasitair gedrag.
      Dit moest me even van het hart.

      En wat de zonnepanelen op gaan brengen in de toekomst? Ikzelf heb bijna zes jaar geleden 15 op het dak gelegd met een totaalcapaciteit van rond 4800 Wp. De jaaropbrengst varieert tussen 4200 en 4500 kWh. Per paneel is dat dus vrij constant tussen 280 en 300 kWh per jaar. Mijn eigen gebruik is door een aantal maatregelen tussen 3000 en 3500 kWh per jaar. Mijn teruglevering na salderen is daarom maar klein meer ; ruim onder de 1000 kWh per jaar.
      Ik maak geen ingewikkelde sommen om de terugverdientijd te berekenen, maar reken gewoon dat ik al bijna zes jaar aan elektra alleen maar vaste kosten betaal en geen verbruikskosten. En doordat de warmwater voorziening en het koken ook niet meer met gas gebeurd is dat ook drastisch verminderd. Mijn 'nattevingerrekenwerk' zegt me gewoon dat ik al aardig op weg ben om de investering 'eruit' te hebben. Verder hebben zowel vrouw Helena als ikzelf de houding dat de boel betaald is en we maandelijks goedkoper uit zijn dan voor de zonnepanelen. Als je 80+ bent ga je je niet meer vermoeien met ingewikkelde financiële sommetjes. Die laat ik wel over aan de buurman; hij heeft altijd bij een bank gewerkt.

      Verwijderen
  8. Het wachten is op een goede batterij voor stroomopslag. Hopelijk wordt het wat met die zout accu. Veelbelovend. Grote opslag (Wel 250kwh/ en een jaar houdbaar ) ipv die paar kwh die je nu met een batterij kunt opslaan. Weinig milieubelasting en niet duur. Zo kun je de overproductie van de zomer meenemen de winter in

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben 6 zonnepanelen en gebruiken niet alle stroom die door die panelen opgewekt wordt. Daarmee zijn we dik tevreden! Zogauw er een goede, niet te grote accu komt voor opslag van stroom leveren we geen stroom meer aan het net.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij sparen, met de huidige tarieven, 31 euro per maand uit op een investering van 6950 euro. Dat betekent 18,5 jaar voor ze terugverdiend zouden zijn. Gelukkig hebben we ze al anderhalf jaar. Over het eerste jaar bespaarden we meer dan 31 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoop ook dat er snel een goede, relatief goedkope, batterij komt. Ik verwacht mijn panelen er binnen een jaar of zeven vanaf leggen er uit te hebben. We legden panelen voor ongeveer 60% van ons verbruik en gebruiken daardoor meer dan 50% van de opgewekte stroom zelf. Dit kwam ook wel doordat de gunstige plek op ons dak niet groter was.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog niet, onze zonnepanelen zijn op 3 augustus 2023 in gebruik genomen dus ons eerste jaar nog niet compleet. Maar we gaan zeker dit soort berekeningen ook maken. In december heb ik nog een jaarcontract bij Budget Energie afgesloten, daarna maar even kijken of we bij dit bedrijf blijven of overstappen én hoe het zit met de kosten die zij dan in rekening gaan brengen voor het terugleveren. Het terugverdienen zal wat langzamer zijn dan we in eerste instantie dachten, maar wel zijn wel een stuk duurzamer en dat vonden wij ook belangrijk. Bovendien levert het geld op de bank ook niet veel op en beleggen is met risico's. Dus ongeacht hoe en wat zijn wij tevreden met de keuze voor zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Qua besparing sinds vorige maand ‘terugverdiend’ (na exact 4 jaar, door actief overstappen flinke klapper gemaakt toen energieprijzen zo enorm stegen). Qua opbrengst (cash-in) ben ik uiteraard langer bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wil graag mijn walging uitspreken over anoniem die het heeft over parasitair gedrag. Bah wat misselijkmakend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja allang terugverdiend. Dankzij ferrarismeter elektrisch koken, verwarmen enz. Nu ook scooter opladen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Meer door minder14 mei 2024 om 10:46

    Mijn overweging waren enerzijds gebaseerd op mijn principe verlagen vaste lasten. Anderzijds vond ik het nodig voor het milieu. Terugverdienen heb ik niet meegewogen in de aanschaf. Heb ik ook nooit zo goed begrepen hoor! Mensen kopen van alles (vaak ook voor de heb) maar met zonnepanelen ja he die moeten toch echt terugverdiend worden???

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.