dinsdag 14 mei 2024

Stoppen met beleggen of toch doorgaan?

Ik schrijf er de laatste jaren zelden over, maar ik beleg sinds september 2015. Dat is dus bijna 9 jaar.
Ik had nog nooit eerder belegd, ik was een absolute leek op dat gebied.
Lees ook hier en hier.
Rond de start van mijn beleggingsavontuur waren de spaarrentes laag en ik dacht uit beleggen meer rendement te kunnen halen.
Ik belegde bij de ASN en dat doe ik nog steeds. Mijn doel was vooral om duurzaam te beleggen, dus mijn geld te stoppen in duurzame projecten. Die duurzame projecten leveren doorgaans minder op dan minder duurzame projecten. Je kunt bij ASN kiezen uit beleggingen met een laag risico, of beleggingen met een hoger risico.  Ik koos voor een laag risico.
De eerste jaren schommelde de waarde wat, zo nu en dan wat lager en dan weer wat hoger. Tot 2022, toen de koersen door de oorlog in de Oekraïne flink lager werden. Ineens waren er verliezen en niet een klein beetje!
Ik heb volgehouden en ik ben doorgegaan, met het idee dat het wel weer goed komt.
Maar toen de koersen in november vorig jaar weer een beetje opkrabbelden, heb ik toch een deel verkocht.

Negatief rendement vanaf het begin van de portefeuilles die ik nu nog bezit



Rendement dit jaar
Nu is het rendement groeiende.
Het verlies op de overblijvende beleggingen is in vergelijking tot november 2017 is nog steeds aanzienlijk, namelijk €148,51,  maar het wordt steeds beter.

En nu is de vraag: verkopen op mogelijk de huidige top van het rendement, voordat de waarde weer daalt of toch weer doorgaan en hopen op een rendement van €0,00 (of meer 😂) vanaf de start van deze beleggingen?

20 opmerkingen:

  1. Ik zou alleen geld uit beleggingen halen als je het geld nodig hebt. Het staat daar wel goed toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vervelend. Houden in dit geval. Ik begrijp dat je voor ASN koos. Maar het leverde weinig op. Ook in het verre verleden was ASN geen topper. En dan nog het renteverlies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, de combi van de hebberigheid van Aaf met de keuze voor ASN is inderdaad geen gelukkig huwelijk. De Giro doet het wat dat betreft veel beter.

      Verwijderen
    2. Hou toch eens op met dat jaloerse gedoe. Dat is tenminste de achtergrond van dit soort reacties. Vermoed ik. Iemand heeft al jaren haar verantwoordelijkheid genomen en maakt(e) bewuste keuzes. Die is een voorbeeld voor velen . Je kunt je daar aan op trekken of niet. Maar proberen onder uit halen ? Wat is daar de hobby van ?

      Verwijderen
    3. Ben het helemaal met Geesje eens, Anoniem van 08:42! Hebberigheid van Zuinigaan is een verkeerde manier van spreken. Zuinigaan is financieel bewust en daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen.
      Ze koos voor ASN, vanwege het ideële oogpunt.

      Verwijderen
  3. Zelf zou ik het laten afhangen van een aantal factoren: wat zijn je plannen met het geld, heb je het binnen afzienbare tijd nodig, kun je het verlies hebben, krijg je er stress van? Ik ben op mijn 30e begonnen met maandelijks beleggen voor de echt lange termijn, zo'n beetje voor als ik met pensioen wil of misschien om wat eerder te kunnen stoppen. Dus voorlopig hoef ik er niet naar om te kijken (ben nu 3 jaar bezig) en leg in wat ik kan missen, los van de koers. Ga over 25 jaar wel eens over plannen denken. Bij jou is dat natuurlijk anders. Wel benieuwd wat je beslissen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat ook zo lastig. We hebben nu een mooi rendement en je weet niet wat er gaat gebeuren (in de wereld). Ik schrik wel een beetje van je verlies, je zou verwachten dat er in die 9 jaar wel een beetje groei in zou zitten. Als is dat aan het eind wel gelukkig. Maar ik ben denk ik nog een grotere leek als jou ;) Bedankt voor dit artikel en je openheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met dollartekens in je ogen, -en die heb jij Aaf, want "gratis geld"- moet je nooit gaan beleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met het verkeerde been uit bed gestapt? Je hoeft geen ziener te zijn om te weten dat Aaf houdt van rijtjes, feitjes en rubriekjes en (heldere) overzichten, maar al die tijd dat ik haar blog lees heb ik haar nog niet betrapt op "dollarteken" in de ogen. Ja, ze gaat bewust om met haar geld en doet daar ook regelmatig in haar blog kond van, maar heb nog nooit gemerkt dat ze er alles voor doet om maar zoveel mogelijk geld bij elkaar te schrapen, desnoods ten koste van iemand anders.

      Verwijderen
    2. Van mij mogen dit soort anonieme vervelia's wel geblokkeerd worden hoor Aaf. Wat een laf anoniem gezeik zeg.
      Groetjes, Nans

      Verwijderen
    3. Meneer of mevrouw Anoniem14 mei 2024 om 08:23,
      u bent een uitermate abject persoon! Ik ben het niet altijd eens met de host van dit blog maar dat neemt niet weg dat ik haar argumentatie respecteer en wardeer. Zoveel zielen zoveel meningen. U, Meneer of mevrouw Anoniem14 mei 2024 om 08:23 bent ongetwijfeld een aanhanger van de nieuwe kneuzenregering. Waaronder een partij waar je geen lid van kan worden, die vervolgens stemvee in de 2e kamer lanceert waaronder koeke(n)bakkers en voetbalnitwits.
      https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/pvv-tweede-kamer-leden-presteren-helemaal-niks-na-136-dagen-nog-geen-kamervraag-gesteld

      Verwijderen
  6. Het zou toch mooi zijn om in ieder geval niet op verlies uit te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik stort maandelijks in mijn beleggingen asn, voor een mogelijk eerder pensioen. En mijn beleggingen Triodos, Ach..... Ik.wist dat je geld kon verliezen (maar zoveel.....?)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje wat een verlies. Ik heb mijn beleggingen ook bij ASN, sinds 2019 ongeveer en leg maandelijks in. Ik haal er niets van af. Ik heb het verlies van 2022 al ruimschoots goed gemaakt! Ik zou gewoon lekker doorgaan als je het geld niet nodig hebt. Liefs, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vooropgesteld; mijn interesse in beleggen, anders dan mijn boterham, is nooit erg groot geweest en ben er ook nooit aan begonnen. Geld overhouden kwam pas ter sprake toen de kinderen afgestudeerd waren, ondanks dat mijn inkomen niet slecht was. Het geld dat we overhielden hebben we op de bank gezet en hebben het pas aangesproken toen ik met pensioen ging om er de extraatjes mee te betalen. Dat is nu ruim 15 jaar geleden en we hebben nog ongeveer de helft van het spaargeld van de begintijd.
    We werden wel regelmatig benaderd door de bank of we niet in een van hun beleggingsfondsen wilden stappen, want 'stilstaan op de bank levert ook niks op', maar bij doorvragen bleek hun beleggingsrendement vaak weinig beter te zijn.
    Het meest opvallende vond ik wel dat ze, desondanks nog ieder kwartaal een miljardenwinst hadden. Die moest toch ergens vandaan komen. Had geen behoefte daaraan mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laten staan, je hebt het nu niet nodig toch? En als je het wel nodig hebt dan moet je je verlies dan maar nemen indien het nog steeds een verlies is. Ik beleg ook bij ASN, kijk er nooit naar om en zal het tzt, mocht ik er iets mee willen doen, wel opnemen. Voorlopig heb ik het niet nodig en staat het er goed (genoeg).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je zit met je "laag beleggingsrisico" waarschijnlijk vooral in obligaties. Obligaties gaan meestal niet heel snel omhoog maar ook niet heel snel veel omlaag, daarom worden ze als veiliger beschouwd dan aandelen. Maar in de afgelopen jaren zijn ze wel in waarde gedaald, en dat komt door de (extreem) lage rente. Daar hebben we dan net pech mee.

    Voor jou denk ik: aan de ene kant heb je dit geld niet nodig, en kun je het dus belegd houden en wie weet groeit het nog en kunnen jij of je kinderen er later iets leuks mee doen. Aan de andere kant heb je de eventuele winst van deze beleggingen niet nodig, en zou je dus ook kunnen kiezen voor stoppen met beleggen en het geld veiliger wegzetten.

    Als je het leuk vond om je aandelenkoersen te volgen en te vergelijken met wat er in de wereld gebeurt, dan is het misschien de moeite en het geld waard. Als je er negatieve emoties door ervaart, dan zou ik het vooral verkopen en iets doen met het geld wat alleen positieve emoties opwekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt pas verlies als je verkoopt. Lekker laten staan. Er zit zeker groei in de voorspelling. Gr. Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Of verkopen en omzetten in ETF's gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.