zondag 2 juni 2024

Eindelijk is de aanslag van de belastingdienst binnen!

Op 1 maart jl. deed ik mijn aangifte. In andere jaren deed ik ook de aangifte in begin maart en ik ontving dan vervolgens al heel snel bericht en ontving ik de definitieve aanslag op 7 mei (belastingjaar 2021), 11 mei (belastingjaar 2020), 2 mei (belastingjaar 2019).
Nu liet de aanslag op zich wachten.

Ik weet wel, er staat op de bevestiging van de digitale aangifte dat ik voor 1 juli bericht krijg en dat was het nog lang niet. Dat duurde nog bijna een maand.
Dit staat op de site van de Belastingdienst: "We kunnen niet vertellen wanneer exact u iets hoort. Het kan zo zijn dat uw partner eerder iets hoort dan u. Zelfs als u tegelijk aangifte hebt gedaan. Geen zorgen, dat zegt niets over uw aangifte."

Niet dat ik nu een definitieve aanslag verwachtte, die heb ik nog niet eens over 2022. Tot nog toe ontving ik over dat jaar alleen een voorlopige aanslag. En ik heb werkelijk geen idee wanneer ik een definitieve aanslag kan verwachten.

Nu, twee weken eerder dan vorig jaar, heb ik de voorlopige aanslag over 2023 binnen.
En ik krijg geld terug, voorlopig tenminste. Er staat bij: de definitieve aanslag kan afwijken van deze voorlopige aanslag; misschien moet u het te ontvangen bedrag geheel of gedeeltelijk terug betalen.
Nou ja, dat vind ik wel wat onzeker, maar blijkbaar heeft het tijd nodig. Het heeft te maken met nieuwe regelgeving rond spaargeld in box 3, zover ik heb begrepen en blijkbaar is die regelgeving nog niet rond.

De voorlopige aanslag over het jaar 2023 was gedateerd op 1 juni en daarbij werd beloofd dat ik het geld binnen een week na dagtekening zou ontvangen, maar afgelopen vrijdag 31 mei, was het geld al op mijn rekening gestort.
Dat was vlot geregeld!


8 opmerkingen:

  1. Ja,ik heb de teruggave ook binnen. Gelukkig altijd de juiste berekening

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij kregen afgelopen week beiden definitieve aanslag 2023 terwijl we 30 maart aagifte deden. Blijft mysterieus hoe - en in welke volgorde - die belastingdienst het werk verricht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat steeds vaker opvalt is dat datums van overheden en instanties afwijken van de datums dat post in in je brievenbus beland. En wat daar de oorzaak en/of de reden is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zgn 'antedateren' is om te zorgen dat de bezwaartermijn zuiver is, als bijv de post is vertraagd

      Verwijderen
  4. Vroeger was het zo dat een definitieve aanslag verwacht mocht worden uiterlijk 3 jaar na aflopen van het betreffende jaar, maar ik weet dit niet meer met zekerheid te zeggen (ik werk al een tijdje niet meer bij de belasting inmiddels, dus de informatie is ook niet meer up to date in mijn hoofd) Verder weet ik dat aangiftes in volstrekte willekeur afgehandeld worden, dus daar is idd geen touw aan vast te knopen. Met vriendelijke groet, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, de definitieve aanslag 2023 moet uiterlijk een dagtekening van 31 december 2026 hebben. Behalve als je uitstel hebt gehad dan mag het verlengd worden met de duur van het uitstel.

      Verwijderen
    2. Dank van je informatie! Dus dan zou ik de definitieve aanslag over 2022 uiterlijk 31december 2025 moeten ontvangen en de definitieve aanslag over '23 uiterlijk op 31december 2026.
      Fijn dat ik nu weet wanneer ik de definitieve aanslagen kan verwachten.

      Verwijderen
    3. Ja en nee, de termijn is 3 jaar maar wordt geschorst (lees verlengd) met de duur van het uitstel. Voor 2022 en 2023 is ambtshalve uitstel verleend in afwachting van de uitspraak van de Hoge Raad ten aanzien van het rechtsherstel Box-3. Kennelijk wordt op D-Day arrest gewezen (https://www.accountancyvanmorgen.nl/2024/05/31/langverwachte-box-3-arresten-hoge-raad-toch-al-in-juni/).

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.