vrijdag 26 juli 2024

Een prik tegen gordelroos?

Aan gordelroos ga je niet dood, maar je krijgt soms wel enorm veel pijn! Een op de vijf mensen met gordelroos krijgt zenuwpijn die maanden of zelfs jaren kan aanhouden.

De site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geeft de volgende informatie:
Wat is gordelroos?
Gordelroos wordt veroorzaakt door een infectie met het varicellazostervirus, dit veroorzaakt ook waterpokken. Na het doormaken van waterpokken blijft het virus in het lichaam achter, zonder actief te zijn. Als het virus later in het leven weer actief wordt (reactivatie), kan het gordelroos veroorzaken.
Wat zijn de symptomen?
Gordelroos begint met jeuk, tintelingen of een hevige, brandende of stekende pijn. Na enkele dagen verschijnen er blaasjes in groepjes op het lichaam, meestal rond de buik of taille. Na 7 tot 10 dagen drogen de blaasjes in tot korstjes. Soms kan gordelroos ernstige complicaties geven (bijv. ontsteking van de aangezichtszenuw). Nadat de symptomen zijn verdwenen, kan iemand last houden van (zenuw)pijn en tintelingen op de aangedane plek.
Hoe vaak komt gordelroos voor?
Gordelroos komt meestal voor bij ouderen of mensen met een lagere weerstand. In 2015 gingen in Nederland ongeveer 530 per 100.000 inwoners naar de huisarts vanwege gordelroos. Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 375 patiënten met gordelroos opgenomen in het ziekenhuis, deze patiënten zijn meestal 50 jaar of ouder.

Ik ken diverse mensen die op oudere leeftijd last kregen van gordelroos, onder anderen mijn schoonvader, die enorm veel last had van zenuwpijnen door de gordelroos. Ik ken ook mensen die gordelroos in hun gezicht hadden en daar veel pijn aan hadden. Naast dat het cosmetisch ontsierend is.

Het goede nieuws is dat je je er tegen kunt laten vaccineren. En dat ga ik doen! En wel met Shingrix® . RIVM: De effectiviteit van Shingrix® is goed, ook op latere leeftijd. Bij mensen van boven de 70 is de effectiviteit nog steeds meer dan 90%. Dat wil zeggen dat er bij 70-plussers die gevaccineerd zijn met Shingrix® 90% minder gordelroos voorkomt dan bij 70-plussers die niet zijn gevaccineerd.

Het kost nogal wat, zo'n 200 euro en de zorgverzekering vergoedt niets, maar dat heb ik er wel voor over.
Ook teruggave zorgkosten door de belastingdienst lijkt er niet in te zitten, wel reisvaccinaties, maar dit niet.
Jammer dan, maar mijn besluit staat vast, heel binnenkort ga ik het gewoon doen!

29 opmerkingen:

  1. Ook ik kreeg gordelroos. Behoorlijk gemene pijn.
    Heb de aangedane plek behandeld op een natuurlijke manier (na overleg). Soms voel ik de plek nog omdat het in eens pijnlijk wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe lang kun je doen met zo’n vaccinatie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op thuis arts staat dat je er 2 nodig hebt, en dat het in totaal waarschijnlijk 350 euro kost. ( februari 2023)
    Ik zal eerlijk zeggen, daar schrok ik van. Dus, kan je vertellen of je in totaal 200 kwijt bent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net de prik gehaald, er is een 2e nodig tussen 2–6 maand na deze
      Ik dacht 192 euro per stuk
      Jannie

      Verwijderen
    2. In mijn familie ook gordelroos-ellende , mijn verder ( toen) heel gezonde broer kreeg aangezichtspijnen waar hij nu na 15 jaar nog niet vanaf is en hij had blaasjes op zijn trommelvlies die zijn gaan etteren met als resultaat dat het trommelvlies wegge-etterd is . Mijn schoonzusje heeft ook aangezichtspijn aan de gordelroos overgehouden
      Jannie

      Verwijderen
  4. Ik hoor ook altijd veel narigheid over gordelroos Aaf, dus ik kan me helemaal voorstellen dat je je laat vaccineren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder heeft het gehad toen ze ongeveer mijn leeftijd had en is er behoorlijk ziek van geweest en heeft de rest van haar leven zo'n 15 jaar last van gehad van een plek boven wenkbrauw die vrijwel constant pijn deed, en ze had al zo vaak last van hofdpijn.
    Ik had wel van de vaccinatie gehoord maar dacht dat ik er vanzelf wel van zou horen.
    Ga me er toch eens in verdiepen, dank voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de negen andere EU landen wordt het vergoed. De nederlandse overheid wilde de kosten niet op zich nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zorgt hier voor een grotere gezondheidskloof tussen arm en gemiddeld of bemiddeld
      Jannie

      Verwijderen
  7. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken dit vaccin te nemen.
    Grote lijst aan bijwerkingen. Er zijn genoeg andere manieren om het uitbreken van gordelroos te beperken.
    Met succes toegepast bij mijn bejaarde tante en mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij ook niet gezien.
      Heb zelf ook op een gezonde natuurlijke manier gefikst

      Verwijderen
    2. Welke manier gebruik jij om het te beperken?

      Verwijderen
  8. Heb het ook gehad. Maar zou me er absoluut niet voor laten inenten. Zorg voor een goede weerstand dan is de kans dat je het krijgt lager

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hou Aaf, Vorig jaar ook gedaan. Aan mijn schoonmoeder gezien hoe ernstig dit kan zijn. Met ook alle restverschijnselen, zoals uitval van ledematen. Koste vorig jaar (voor 2 injecties) 377 euro. Inderdaad geen vergoeding. Men zegt dat het tot 10 jaar beschermd. In de Usa is het standaard vaccinatie (zegt men) groeten Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaf, je lijkt onderhand wel een junk met alle spuiten die je gaat halen cq hebt gehaald!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, een junk mocht willen dat hij/zij genoeg had aan 3 à 4 prikken per jaar.
      Tot nu toe ga ik dit hele kalenderjaar prikloos door het leven
      In de herfst haal ik een corona- en een griepprik en daarna nog 2x een gordelroosprik
      .

      Verwijderen
    2. Lijkt onderhand wel op een verslaving!!!! Nu de spuit van Pia nog!

      Verwijderen
    3. Een idiote opmerking! De "spuit van Pia", zoals jij dat noemt, is voor levensbeëindiging. Dat is iets totaal anders dan de prikken die ik wil halen.

      Verwijderen
  11. Mijn oudste dochter was erg jong toen ze gordelroos kreeg. De huisarts had nog nooit een kind van die leeftijd met gordelroos meegemaakt.
    Ze heeft veel pijn gehad en er viel niet veel aan te doen. (Ongeveer 35 jaar geleden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was 7 jaar toen ik 'de zona' kreeg. Ik herinner me nog dat ik veel pijn had. Mijn moeder moest de aangedane plaats inwrijven met een pijnstillende zalf en indien nodig mocht ik een kinderaspirientje nemen. Is nu al 57 jaar geleden en heb later geen opstoten gehad.

      Verwijderen
    2. Ik was 8 weken oud . Heftig. Ziekenhuisopname. Maar ik weet er u niks meer van. In de bijna 70 volgende jaren nooit geen last meer gehad. Maar wat niet is zou kunnen komen

      Verwijderen
  12. Toevallig gisteren mijn tweede prik gekregen, ik ken ook veel mensen met nare klachten die erg lang aanhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nu dat weer. vergeet ook de pneumokokkenprik niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die prik is 1x per 5 jaar. Het is al weer ruim 1,5 jaar geleden dat ik deze prik kreeg.

      Verwijderen
  14. Ik zou het ook doen als ik de kans kreeg. Heb zelf psychoriatus als ik het goed spel. Heb genoeg weerstand weet niet hoe ik dit kreeg. Ook erg vervelend nu gelukkig minder en zit op mijn been

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.