De afgelopen 10 dagen waren mijn oudste dochter en ik op vakantie in Engeland.
We gingen met de trein. Vanaf Groningen via Brussel door de Kanaaltunnel naar de mooie stad Bath, waar we twee nachten verbleven. Vervolgens doorgereisd naar het Lake District, waar we drie nachten verbleven. Toen naar York, waar we 2 nachten waren en vervolgens ook nog 2 nachten in Londen.
Onze voornaamste reden om met de trein te reizen en niet te vliegen is
het milieu.
Veel minder co2 uitstoot!
Vertragingen nemen we er op toe. Tot nog toe heb ik geen treinvakantie
meegemaakt zonder vertragingen.
Hoewel.... ik denk dat ook vliegtuigen nogal eens vertraging hebben, ik
herinner mij een oponthoud van 12 uren op het vliegveld van Kreta. Maar
dit terzijde.
In de trein kun je wat heen en weer lopen, weliswaar wiebelig, maar het
kan wel, verder kun je naar het toilet, ook belangrijk voor ouderen.
Reizen met de trein is tijdens deze vakantie een beetje saai. Vorig
jaar, in Zwitserland in panorama treinen, en ook langs hoge bergen, was
dat heel anders.
In Engeland zijn de landschappen minder spectaculair, vaak is er weinig
te beleven. Overal zijn bij steden bedrijventerreinen en de taluds zijn
vaak begroeid met bomen die het uitzicht belemmeren.
Wel overal op de taluds duizenden verwilderde vlinderstruiken die
uitbundig bloeien. Ook kattenstaarten en jakobskruiskruid bloeiden
overal in de "bermen " van de spoorlijnen.
Towerbridge |
Een kennis vroeg hoe we gingen, met het vliegtuig? Voor ons was het een uitgemaakte zaak om met de trein te gaan, dat deed ik vorig jaar ook en nu dus weer.
Vliegtuigen geven veel milieuschade. Als wij met het vliegtuig zouden gaan, dan kregen we last van "vliegschaamte".
Met vliegtuigen is soms heel wat mis. Je hebt Boeing vliegtuigen, waar dan weer eens een deur uit valt, dan weer een wiel naar beneden valt of de hele neus verdwijnt. Soms crashen vliegtuigen ook volledig, waarbij alle passagiers omkomen. Doodeng vind ik dat!
Durf jij nog te vliegen?
Harry Potter - perron op King's Cross Station |
Ik ga over 3 weken naar Berlijn vliegen. Trein kostte mij 200 euro meer dus dat was meteen geen optie meer.
BeantwoordenVerwijderenMaar sowieso heb ik geen gene om te vliegen.
Als je niet de snelste treinen kiest in Duitsland kun je daar een hele maand in het OV reizen met een Duitsland -ticket Dat kun je in Nederland kopen via de Glimble-app van Arriva of misschien indirect via de Duitslandticket-app
VerwijderenIk heb het al een maand gedaan
Jannie
Vroeg treinreis boeken scheelt in prijs. Wij waren 200 euro kwijt voor 2 personen eerste klas retour (totaal, dus niet pp). Vanuit midden Nederland waren we in 6 uur in Berlijn.
VerwijderenAangezien mijn dochter er al meer dan 10 jaar woont kom ik regelmatig in Berlijn. Een duur treinticket heb ik nog nooit gehad eerlijk gezegd. De verbinding met de trein is perfect, sinds Tegel dicht is kom je op een vliegveld dat veel te ver van de stad is en bovendien slecht functioneert... doe mij de trein maar.
VerwijderenWij beperken het vliegen. Met mijn dochter met reuma ben ik vorig jaar op vakantie geweest met het vliegtuig. Lang in de auto of trein is bij haar geen optie. Met manlief ga ik met de fiets op vakantie of met de trein of auto. Voor de reis met mijn dochter heb ik bijna 8 jaar niet gevlogen.
BeantwoordenVerwijderenMaar ja, een vriendin van mij heeft geen auto of rijbewijs. Die vliegt weer wel wat makkelijker.
Vliegen is nog steeds erg goedkoop ten opzichte van andere reismethodes, dat maakt het lastig kiezen. Niet voor mij hoor, ik fiets graag en hoef niet zo nodig ver van huis. Groet, G
Vliegen is nog altijd de veiligste manier van transport! En omdat ik geen last heb van vliegschaamte is mijn antwoord volmondig JA!
BeantwoordenVerwijderenDurven vliegen zeker, de kans bij een vliegtuig ongeluk om te komen is vele malen kleiner dan om te komen bij een verkeersongeluk.
BeantwoordenVerwijderenWat dat betreft stap ik liever in een vliegtuig dan op de fiets of in de auto.
Zo'nn600 verkeersdoden per jaar in Nederland versus zo'n 300 luchtvaart doden per jaar wereldwijd! Wat dat betreft zijn we erg slecht in het juist inschatten van gevaar.
Milieuschade is er zeker aan de andere kant is door de schonere vliegtuigen en schepen de lucht nu schoner waardoor meer warmte het aardoppervlak bereikt. En meer warmte betekend meer waterdamp in de lucht en daarmee meer regen en zwaardere buien. En daarmee meer wateroverlast.
Zakelijk vlieg ik nog wel. Prive bij voorkeur niet. Wat ik dan wel probeer is om wat vrije dagen bij de zakelijke reis te plakken want ik zit ook niet maandelijks voor mijn werk in een vliegtuig. Maar ook zakelijk pak ik graag een trein als het kan.
Net als jij vind ik de trein beter voor kleine reizen binnen Europa vanwege het milieu.
BeantwoordenVerwijderenEen tijd geleden hadden we ene dinertje met kennissen (mid40) uit Amsterdam - erg groen bezig vonden ze. Ervaarden ook enorm vliegschaamte. Maar hij navraag bleek dat ze inmiddels al wel de halve wereld hadden gezien.
BeantwoordenVerwijderenIk heb geen last van vliegschaamte. Ik zou bestemmingen dichtbij wel eerder met de trein doen vanuit gemak - geen douane- en koffergedoe. Maar als ik ergens naartoe wil vliegen, wat misschien eens in de paar jaar voorkomt, dan voel ik geen schroom bij het boeken ervan. We hebben zonnepanelen, rijden elektrisch, proberen weinig te verspillen, maar af en toe wil ik iets van de wereld zien.
Als ik 10 dagen naar een plaats helemaal in het noorden ging, zou ik het vliegtuig zeker overwegen. Als je binnen het land reist is ander vervoer handiger. Naar Engeland gaan wij daarom met de auto. De laatste keer dat ik prive heb gevlogen is in 1985 maar voor de toekomst sluit ik niet uit dat er nog eens een vliegreis volgt.
BeantwoordenVerwijderenNog vergeten te zeggen: het lijkt me een heerlijke reis die jullie hebben gemaakt, hele mooie plaatsen!
BeantwoordenVerwijderenVliegen is nog altijd een zeer veilige manier van transport. De kans dat mijn man of ik iets oplopen met de auto (45000 km per jaar woonwerk/werk-werk en 5000-10000 km prive, hooguit 2000 km totaal met het ov als redelijk alternatief) of de fiets beide rond de 8000 km per jaar is vele malen hoger dan die ene vliegreis per 3 tot 5 jaar. Vakanties doen we of binnen 400 km vanaf huis of met het vliegtuig naar flink verder weg liggende dingen, Kreta(werk en vakantie) Madeira, la Palma, Marokko(bruiloft), zuid-afrika (week werk voor de 1 en daarna 6 weken samen vakantie) Sumatra (bruiloft), Australië (3maanden bij mijn nichtje gewoond in het gastenverblijf, deels gewerkt, deels vakantie), IJsland (werk, met geplakte vakantie).
BeantwoordenVerwijderenAls we vliegen gaan we lang, als we voor werk moeten plakken we vakantie eraan. Ik heb geen vliegschaamte, wel terughoudendheid om het maar 'onbeperkt' te doen.
Je moet geen appels met peren vergelijken. De vraag is: loop je met het vliegtuig minder risico, dan dezelfde reis met de auto of de trein te maken. Geartsje
VerwijderenIk heb nog nooit gevlogen, en dat wil ik graag zo houden. Ik heb overigens ook geen auto of rijbewijs. Mijn favoriete vakantie vervoer middel is het ov en de fiets. Ik hoef niet zo nodig ver weg .... Vliegen lijkt me ook doodeng - ik ben al geen held als ik meereist in een auto!
BeantwoordenVerwijderenMeereist, dus - zie ik terwijl ik op 'publiceren' druk...
BeantwoordenVerwijderenMeereis!!!!!!
BeantwoordenVerwijderenIk kan het ook niet meer aan mezelf verkopen om te vliegen. De laatste keer was 5 jaar geleden, toen bewust een enkele reis, scheelt toch de helft. Ik zeg niet, dat ik het nooit meer zal doen. Maar ik kan het voorlopig niet over mijn hart verkrijgen, dus gaan we op andere manieren op avontuur..
BeantwoordenVerwijderenWij gaan eens per 4 jaar met vliegvakantie niet vanwege vliegschaamte maar elk jaar is voor ons financieel niet haalbaar.
BeantwoordenVerwijderenIk vind vliegschaamte een raar modewoord.
BeantwoordenVerwijderenWij vliegen wel maar beperkt en zeker niet voor kleine stukjes.(Gemiddeld 1x per jaar )
Vliegen is een relatief veilige manier van vervoer.
Dit jaar gingen we naar vrienden in Amerika.Directe vlucht van 8 uur.
Geen idee hoelang we met een boot onderweg waren geweest , maar dat was zeker langer en duurder geweest.
Ja vliegschaamte is echt een modewoord bedacht door mensen die heel de wereld al hebben gezien maar dan plots ineens last van vliegschaamte krijgen.
VerwijderenVolgens mij echt een hype.
Evelien
Nee hoor, ik heb genoeg van de wereld gezien, voornamelijk op de fiets en een enkele keer met de trein, want: vliegschaamte (al voor het woord bestond overigens...) 🙂
VerwijderenNet het boek gelezen "Waarom ik 40 jaar biefstuk en kaas at, en toen veganist werd" van Sofie Mulders en die schrijft dat vegan eten veel beter is voor het milieu dan niet vliegen. Trouwens heel interessant boek.
BeantwoordenVerwijderenIk haat vliegen, erg slecht voor mens en milieu en toch vlieg ik, sinds de coronapandemie, elk jaar.
BeantwoordenVerwijderenMijn kinderen en kleinkinderen wonen en werken in Australië en en nu we het fysiek nog kunnen doen (we zijn 74, mijn man heeft ernstige artrose) blijven we dat zeker doen.
Naar Engeland gingen we altijd met de boot, later met de trein. Naar andere landen met een camperbusje!
Ik heb nog nooit van mijn leven gevlogen en ik wil dat ook nooit gaan doen.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het niet normaal om verre reizen te maken en al helemaal niet per vliegtuig. Een vakantie dichterbij huis is net zo mooi en minder vervuilend.
Ik help graag mee om de wereld een beetje leefbaar te houden, voor onszelf en voor onze kleindochtertjes.
Jo.
Ha Aaf. Ja, ik durf nog te vliegen, maar vind wat er aan vliegen vooraf gaat helemaal niks. Met die duizenden mensen om je heen op een luchthaven, de security check, brrrrr. Groetjes Tom
BeantwoordenVerwijderenOmdat ik ver van mijn familie woon, sluit ik niet uit dat we nog wel eens zullen gaan vliegen. Want om nou 3000 km af te leggen met auto/veerboot is volgens mij ook niet per se heel milieuvriendelijk, en daarbij veel duurder. Maargoed, vaak zal dat waarschijnlijk niet zijn, we zijn al 5 jaar niet meer in Nederland geweest...
BeantwoordenVerwijderenJa, ik heb geen vliegschaamte omdat ik maar zelden verdere vakantie vier. Ik blijf meestal op zo’n 800 tot 900 kilometer van huis af en reis dan met de auto. Dus die ene keer dat ik vlieg is tot nu toe op 1 hand te telllen.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat je hebt genoten.
BeantwoordenVerwijderenMarijke
Woon dichtbij Zestienhoven. Bij de bouw werd zwart op wit beloofd dat het minder vliegtuigen zou zijn. We weten nu wat politieke beloftes zijn. Ik ben lid van de bewonersvereniging tegen vliegtuig overlast. Ik overweeg een grote auto te kopen om mijn wintervakantie naar zuid Europa met de auto te gaan doen…
BeantwoordenVerwijderenIs een auto huren dan niet zuiniger voor portemonnee en milieu?
VerwijderenNog een nabrander: in het verleden had ik veel last van gestresst/verkrampt gedrag dat zich op meerdere vlakken uitte, vaak in ideale situaties proberen te scheppen en dat het dan niet allemaal perfect ging. Stress! Ik mag daarom van mezelf nu van alles al zal ik het beslist niet allrmaal altijd doen.
BeantwoordenVerwijderenDaarom mag ik van mezelf ook beslist wel vliegen, al is het er om verschillende redenen al in geen jaren van gekomen. Vind wel dat de vliegtax drastisch omhoog moet.
Als ik per bus, trein en boot vanaf het land waar ik woon naar Nederland wil reizen ben ik minstens drie dagen onderweg. Ferryboten zijn ook zeer schadelijk voor het milieu trouwens.
BeantwoordenVerwijderenGa ik met het vliegtuig dan ben ik met een paar uur in Nederland. Het vliegtuig is ook veel goedkoper in dit geval. Dus ja, de keus is snel gemaakt.
Vliegschaamte heb ik niet.
Goeie zaak, met de trein. Stel dat ik naar Griekenland zou gaan dan zou ik nog wel het vliegtuig pakken, maar in principe vlieg ik niet meer binnen Europa. Dus waren we 2 weken geleden met de trein naar Spanje; de hele handel reed tot op de minuut volgens de dienstregeling; Spaanse treinen zijn schoon en zeer gebruikersvriendelijk (zelfs de wc kun je met een gerust hart gebruiken) en over de Eurostar ook niets dan goeds. Volgend jaar zeker weer!
BeantwoordenVerwijderenWe vinden massaal dat er minder gevlogen moet worden, maar met de zelfde adem vinden we dan ook massaal weer redenen waarom we niet zonder kunnen. Ieder mens probeert zichzelf schoon te praten, ja maar familie ver weg, gezondheid,werk, en ik vlieg zelden etc. Iemand opperde ook ja maar de vliegtaks moet wel omhoog, oh omdat jij dan nog steeds wel kunt gaan, maar iemand met minder te besteden niet?
BeantwoordenVerwijderenHm. Ik was degene die al 40 jaar niet prive had gevlogen.
VerwijderenDe vliegtax mag van mij inderdaad flink naar boven vooral op korte reizen/ weekendretours bv, en de prijzen voor binnenlandse reizen en treinreizen binnen Europa zouden mi fors naar beneden moeten gaan. Om het mogelijk te maken dat mensen betaalbaar en duurzaam reizen. De privatisering van het OV en de daardoor veroorzaakte vervoersprijzen, eveneens een slechte zaak.
Een hogere vliegtaks lijkt me zo gek nog niet, mits omringende landen het ook doen (anders is er misschien minder draagvlak voor). De vraag naar vliegtickets zal dan gaan in zekere mate afnemen, dat is een economische wet. Omdat vliegen goed beschouwd een luxe is, pech dat het niet meer voor "iedereen" te betalen is, of dat men er langer voor moet sparen. Het is een kwestie van keuzes maken.
VerwijderenIk heb zeker wel last van vliegschaamte. Vliegvakanties en verre reizen lonken wel hoor… Maar mijn eigen vakantieplezier weegt voor mij niet op tegen de nadelige effecten van vliegen op het milieu. En ook dicht(er) bij huis zijn er meer dan genoeg mooie plekken om met de auto of trein naartoe te reizen.
BeantwoordenVerwijderenBeste Aaf,
BeantwoordenVerwijderenHoe heb je het beleefd om per trein door de Kanaaltunnel te gaan?
Maria
Ik ga diverse blogjes schrijven over onze reis. Daar ga ik ook uitgebreid in op het reizen in de trein.
VerwijderenIk kan je alvast verklappen dat het reizen door de kanaaltunnel niet anders is dan reizen door tunnels in Zwitserland. Het duurt alleen langer voordat de trein weer naar buiten komt. De kanaaltunnel is 50,45 kilometer.
Heerlijk is het regelmatige "schoolreisje" vanaf Eindhoven naar Nice. Vliegschaamte ken ik niet, en ga ik mij ook niet aan laten praten.
BeantwoordenVerwijderenBeste voorbeeld van hypocrisie is klimaatdrammer Jetten, die voor/met zijn vriendje voor de kerstdagen naar Zuid Amerika vliegt alsmede het gemeentebestuur van Amsterdam, wat liever vliegt dan werkt (laatst een artikel in de media.
En hoe schoon is reizen met de trein als er kolencentrales gebruikt worden, voor zowel de productie van zonnepanelen als de stroomvoorziening van de trein? Dat pleit er voor om net als in Frankrijk om te schakelen naar kernenergie. Die tijd hebben we, met een beetje bouwen zijn de nieuwe kerncentrales klaar als de huidige zonnepanelen afgeschreven zijn.
Dus het is nog maar de vraag hoe milieuvriendelijk reizen met de trein is.
Interessante materie, laatste tijd lees ik er minder over. De een heeft serieuze vliegschaamte, al dan niet door de media aangewakkerd, de ander reist de halve wereld rond. Hier geen last van vliegschaamte. Ik herinner me eind 2022 nog wel. Toen zat driekwart van Nederland in de kou (energiecrisis, thermostaat op 18 graden, lang niet altijd vanwege het geld), terwijl ik genoot van een zonvakantie in Dubai. Veel groter zal de ongelijkheid niet worden.
BeantwoordenVerwijderen