dinsdag 3 september 2024

Verspillingsvrije week 9 t/m 15 september, doe je mee?

Wist je dat we in Nederland een kwart van al ons eten nooit eten? Dat eten wordt verbouwd, verwerkt, vervoerd, gekoeld en warm gemaakt. We stoppen er veel energie in. Energie die de aarde opwarmt. Des te belangrijker dat we zo min mogelijk eten verspillen. Doe daarom ook mee aan de Verspillingsvrije Week van 9 tot en met 15 september!

Slim omgaan met je voorraad

Minder eten verspillen; dat is wat we allemaal willen. Toch houdt de één weleens een paar boterhammen over en ontdekt de ander het restje pasta in de koelkast net te laat. Door regelmatig je voorraad te checken en te koken wat eerst op moet, voorkom je al een hoop voedselverspilling. Een simpele daad voor een beter klimaat!

Verspillingsvrije tips

Organiseer je voorraad
  • Check regelmatig je voorraad, ook voor je boodschappen gaat doen. Wat heb je nog in huis? Wat moet als eerste op? Door goed op de hoogte te zijn, kun je slim inkopen doen en koop je niet snel te veel.

  • Nieuw product gekocht? Zet het achterin de koelkast of voorraadkast. Verhuis oudere producten naar voren en maak deze als eerst op.

  • Vergeet jij weleens een restje in de koelkast? Of kom je er te laat achter dat de yoghurt niet meer goed is? Markeer een plank in je koelkast waar je restjes en verpakkingen zet die het eerst op moeten. Of beplak bakjes en losse verpakkingen met schilderstape of 'Eerst op tape'.

  • Heb je een ongeopend product met een ‘Te Gebruiken Tot-datum’ (TGT) in de koelkast? Gebruik het dan vóór of op de datum. Je kunt het ook uiterlijk op de datum invriezen. Voor geopende producten geldt een ander bewaaradvies. De Bewaarwijzer van het Voedingscentrum helpt.

  • Voor producten met een 'Ten minste houdbaar tot'-datum (THT) geldt: kijk, ruik en proef na de datum of het nog lekker is. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten en zo voorkom je verspilling.

Wees flexibel met je voorraad
  • Leg een ijzeren voorraad aan. Het is handig om altijd wat producten in huis te hebben die lang houdbaar zijn en die je vaak nodig hebt. Denk aan rijst, pasta of peulvruchten uit blik. Deze producten combineer je makkelijk met restjes of verse producten die snel op moeten. Zo kun je altijd een maaltijd op tafel toveren. Handig wanneer je onverwachts gasten krijgt of toch thuis eet.

  • Een voorraad in de vriezer zorgt voor veel flexibiliteit. Je hebt altijd wat in huis om mee te combineren. En je haalt heel makkelijk de juiste porties uit de vriezer. Zo maak je precies genoeg klaar en voorkom je verspilling.

    Goed voor je portemonnee.
    Het leuke is dat niets of in ieder geval weinig verspillen ook heel goed is voor je portemonnee!
    Want wat je anders misschien weggooide, dat gebruik je nu. Dus hoef je minder nieuw eten te kopen en minder uit te geven.

    Ik doe in ieder geval mee en probeer nog minder dan anders weg te gooien.

    Als laatste: Verspillingsvrij ben je natuurlijk niet slechts één week lang, maar het liefst het hele jaar door.

    Bron: samen tegen voedselverspilling

20 opmerkingen:

  1. Goed initiatief, en ik probeer dit gewoon altijd te doen, maar toch gooi ook ik nog wel wat eten weg. Die hoeveelheden zijn minimaal.

    Ik denk dat als ze bij grotere instanties hier op zouden letten er een flink grotere besparing zou plaatsvinden.

    Een kennis is verantwoordelijk voor de inkoop van het voedsel bij een AZC. Alles wat die dag niet gegeten wordt moet weggegooid. Eten mee naar huis nemen mag niet en staat ontslag op. Hoezo vraag je je af. Dit zal misschien ook zo zijn bij restaurants, verzorgingstehuizen etc. Dat weet ik niet. Maar door het eten van bijv. Azc's te bewaren en nogmaals aan te bieden of te gebruiken voor minderbedeelden, of wel door personeel mee te laten nemen, zou je flink in voedsel en kosten kunnen besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar helaas. Mijn zusje werkt in de keuken van een verpleegtehuis en daar wordt ook regelmatig eten weg gegooid. Gelukkig neemt zij af en toe wat mee. Ook al is het niet altijd wat ik zou kiezen, ik ben blij het op te eten zodat het niet in de prullenbak belandt.

      Tess

      Verwijderen
    2. Instellingskeuken en ook restaurantkeukens zijn gebonden aan strenge, misschien wel overdreven strenge eisen voor wat betreft voedselveiligheid. Kan de particulier nog een beetje soepel omgaan met de dictatuur van houdbaarheidsdata, voor 'beroepskeukens' is dat onmogelijk. Al zal er een ongelukje in de keuken gebeuren dat echt niks te maken heeft met de houdbaarheidsdatum van welk product ook maar; als de inspectie eraan te pas komt zal die ook kijken naar diezelfde datums.
      Instellingskeukens zijn echt 'slachtoffer' van de dictatuur van de bewaartermijnen en houdbaarheidsdata en hebben niet de minste behoefte om risico te lopen op, een boete bij een controle.
      Dat begon al midden jaren '60 toen het opeens verboden werd dat restaurants hun voedselafval niet meer mochten verkopen aan boeren die er hun varkens mee voerden. Argument: volksgezondheid en de eisen zijn de afgelopen 60 jaar alleen maar meer rigide geworden.
      Dus niet meteen naar de restaurants en instellingskeukens kijken, maar doe iste aan de rigiditeit van de voorschriften en wetten.

      Verwijderen
    3. Dag Willem, wat je zegt klopt. Dat is inderdaad voor een deel de oorzaak.
      Maar ik hoor ook heel vaak dat er verkeerd wordt ingekocht.
      Tess

      Verwijderen
    4. Uiteraard heb je inkopers die hun vak niet verstaan en chronisch teveel of te weinig inkopen. Midden jaren '60 heb ik enige tijd in een instellingskeuken gewerkt waarvan het aantal 'inwoners' per dag behoorlijk kon verschillen. Gemiddeld waren het er 300 maar dagen dat het niet meer dan 150 waren kwamen ook voor en dat wist je soms pas een dag tevoren. Daar valt niet op in te kopen wat verse groente en brood aangaat. En de mogelijkheden om iets te bewaren?; twee koelcellen in de slagerijafdeling.
      Gek genoeg wisten we het meestal wel tijdig als er een grote groep extra kwam en we voor bijvoorbeeld 400 personen in de voeding hadden. Daar was wel redelijk betrouwbaar voor in te kopen.
      Kortom, als er veel voedsel de 'spoelingtonnen' in ging was het altijd omdat een groep op het allerlaatste moment afgezegd had.
      Had de spoelingboer ook een goede dag, al werd ook dat op enig moment verboden ter bevordering van de volksgezondheid.
      Voor de goede orde; na twee jaar instellingskeuken heb ik mijn eigen vak weer opgepakt. Was toch leuker dn voor grote groepen te koken .

      Verwijderen
    5. De zorginstelling waar ik voor werk , werkt met meerdere woongroepen die allemaal voor de eigen bewoners inkopen en maat werk is daarin best lastig. Bovendien moet het personeel daar zelf de maaltijden en boodschappen inkopen en een inschatting maken van wat er die week gegeten/gedronken word en dat verschilt per week.

      Verwijderen
  2. Mijn motto is : koop niet te veel verse groentes, vlees etc. En heb ook geen overdreven grote voorraad. Zo heb je altijd vers eten en bv geen rijst die al over de datum is maar nog wel goed zal zijn. Ben wel fan van de diepvriezer. Niet voor onduidelijke restjes maar voor extra gekookte maaltijden, diepvries groente, vis, vlees en kruiden zoals bieslook en peterselie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rijst over datum?
      Mijn oma vertelde dat er vroeger niet eens datum opstond.

      Verwijderen
  3. Toen we nog een hond hadden,at die meestal overschotjes. Nu moet ik beter opletten met inkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verlepte groente knapt bijna altijd op van een half uurtje in een bak koud water.
    Wij hebben daarnaast ook een wormenhotel in de tuin. Daar kan snijafval en ongekookte groente in. Bv dat restje slappe komkommer. De wormen maken er compost van.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komkommer is gestoofd ook erg lekker, dat doe ik nog wel eens als ik die iets te lang heb laten liggen.

      Verwijderen
  5. Met 14 vriezerlades en 2 kleppen en 3 plafondhoge kasten voorraad moet je wel goed opletten en regelmatig inventariseren. De afgelopen maanden de kasten aangepast en elke dag een ding eruit gehaald als basis van een maaltijd. Nu zijn de vriezers aan de beurt, dat doe ik op dezelfde manier. De vriezers zijn goed georganiseerd, van verse produkten knip ik de foto of naam van pak of zak en doe die bij het produkt. Of ik schrijf er met afplaktape op wat het is. De buurman had wat extra sperziebonenplanten aangeplant ivm de slakken maar ze zijn zo goed gegaan dat er nu bij ons ook 8 kilo in de vriezer ligt.
    Restjes van bv groente, aardappelen doe ik in een grote zak en als dat voldoende is, kook ik het met bouillonblokje, staafmixer erdoor en prima basis voor soep.
    Kortom ik gooi zelden iets weg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha. Nu moet ik vreselijk lachen om mezelf. Omdat mijn goede energie kontrakt bij Greenchoice in November afloopt en ik erg veel stroom terug lever van de zonnen panelen. En omdat ik bij de groenten marktkraam ,tegen opdoek tijd soms een krat vol voor twee euro mee mag nemen . Ben ik er over aan het denken om een grote koelkast met groot vriesvak bij de twee vriezers die ik al heb staan draaien ,aan te schaffen. Dat wordt inderdaad goed opletten met het voorraad beheer. Denk ik die tape is een goed advies. Wil ik van die leuke rolletjes gekleurde tape gaan aanschaffen. Kopen ,kopen ,kopen. En zo blijven we bezig . Iemand nog advies over welke energie Maatschappij. ? Ik lever veel stroom terug maar verbruik ook behoorlijk wat gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, ik doe niet mee. Ik leef nl al op die manier. Wel is het zo dat met het snel wisselende weer, dingen die ik vandaag kook morgen al niet meer goed zijn. Denk dan vooral aan verse soep of verse groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik leef altijd zo dus doe deze week gewoon. Als ik in deze periode soep kook zorg ik dat de pan soep snel afkoelt door de pan in een bak ijswater te zetten en veel roeren. Verse groenten bewaar in in het groentenvak van mijn koelkast en dat gaat prima.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De grootste verspilling heeft al plaats voor dat het in de winkels beland. Elke week verbaas ik me weer over het aanbod in de winkels. Als je alleen al kijkt naar hoeveel soorten pasta er zijn. En hoeveel soorten erbij komen, zag van de week Hamsterpasta bij de Appie, waarom? We laten os gek maken door marketing van de bedrijven en producenten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verbaas me vooral over de hoeveelheid gezonde onbewerkte voeding ten op zichte van al die gangen bewerkte troep zoals; chips, koek, snoep, kant en klaar, bewerkte vleesproducten etc.

      Geef mij de tijd van vroeger maar, toen al die bewerkte troep er nog niet was.

      Verwijderen
  10. Leuke discussie, waardevolle reacties.
    In 1974 zat ik in dienst: lomp volk om mij heen. Over één zaak waren wij het eens: onze ergernis over het weggooien van heel veel voedsel. Het aantal soldaten, dat in de mess at, was van dag tot dag redelijk constant. Het overgebleven voedsel werd wel opgehaald: voor de varkens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is een ijzeren voorraad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat staat er onder: Denk aan rijst, pasta of peulvruchten uit blik.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.