zaterdag 12 april 2008

Kostgeld dochter

12/04/2008
Ew__europese_unie__monetaire_unie In mijn blog van 9 april vermeld ik, dat ik €170,- kostgeld ontvang van studerende dochter. Misschien hebben jullie je afgevraagd hoe dat nu precies zit. Dat zal ik jullie hier eens haarfijn uitleggen. Afgelopen jaar is dochter 18 geworden. Tot die tijd ontving ik per jaar ruim 1000,- kinderbijslag en ruim 650 tegemoetkoming ouders van de IBG. In totaal was dit bedrag €1723,80 per jaar. Zorgverzekering was tot haar 18e jaar gratis. Daarnaast kreeg ik extra heffingstoeslag van de belastingdienst omdat dochter nog geen 18 was. Toen dochter 18 werd, veranderde dit alles. Geen tegemoetkoming ouders meer, geen kinderbijslag, €141 per maand minder heffingstoeslag, ineens het volle pond premie zorgverzekering betalen. Dus ik kreeg aanzienlijk minder geld omdat dochter 18 geworden was, namelijk €283,64, plus dat ik nu wel premie moet betalen voor haar zorgverzekering. Daar stond tegenover dat dochter vanaf haar 18e een tegemoetkoming scholieren krijgt van de IBG en zorgtoeslag. Vandaar dat dochter €102,20 kostgeld en €82,80 zorgverzekering aan mij betaalt. Het bedrag was in totaal €170,00, maar ik heb haar kost- en zorgverzekeringsgeld dit weekend net verhoogd naar €185,- (let wel, hier betaal ik voor haar ook haar schoolboeken en sportclub van, dus kostendekkend is het absoluut niet!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.