zondag 7 september 2008

Vaker vegetarisch

07/09/2008
Ftempeh Nu dochter doordeweeks in Wageningen woont, ga ik vaker vegetarisch eten. Vegetarische kant-en-klaarproducten vind ik veel te duur, ik ga voor de voordelige producten: tempeh, tofu, erwten en bonen: bruine, witte en kidney-bonen, kikkererwten, spliterwten (€ 0,39 per kilo) en eieren. Ik heb gisteren op de markt 500 gram tofu en 500 gram tempeh gekocht, samen voor € 1,60. Een hele kilo zeer gezonde volwaardige eiwitleveranciers voor een klein beetje geld! Volgens milieucentraal is de milieubelasting van bonen (ook soja is een boon) veel lager dan van vlees. Dus gebruik van bonen is goed voor het milieu en voor mijn portemonnee! Dochter vindt tofu (heet ook wel tahoe) en tempeh niet lekker, maar ik wel! Ze vindt kip ook niet lekker, dus ga ik ook vaker doordeweeks kip eten. Gisteren kocht ik bij Albert Heijn 1 hele kilo kipfilet voor €3,25. In het weekend eten we vis en rundergehakt, dat vinden we allebei lekker. Overigens is volgens het blad Voeding NU (nummer 9 2007) de milieubelasting van kip ook een stuk lager dan van rundvlees. Ik las dit blad ongeveer een jaar geleden en was verbaasd. Rundvlees is het meest belastend, kip het minst. Dus eet vaker kip als je om het milieu geeft.
Morgen ga ik voor het eerst sinds jaren zilvervliesrijst met tempeh eten. Het recept volgt morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.