dinsdag 2 december 2008

Wassen

02/12/2008
Mijn collega vertelde mij gisteren dat ze iedere dag schone kleren aan doet. Alles verschoont ze: spijkerbroek, trui, sokken, ondergoed, t-shirt. Werkelijk alles, alles gaat in de was. Gisteravond heeft ze 4 wassen gedraaid en daarna alles in de wasdroger weer gedroogd. Een alleenstaande vrouw van rond de 50 jaar. Eigenlijk was ik helemaal verbluft. Ik verschoon elke dag mijn slipje en sokken, maar voor de rest draag ik mijn kleren toch echt langer dan één dag. Mijn spijkerbroek draag ik vaak wel een week, dan gaat hij bij de was. Truien en bloeses draag ik 2 dagen achter elkaar, daarna hang ik ze te luchten en als ze er nog vlekkenloos uitzien en nog fris ruiken, draag ik ze een aantal dagen later nog 2 dagen. Alles waar een vlek op zit gaat uiteraard wel in de wasmand in. Drogen doe ik bijna altijd aan de lucht, zelden in de droger.
Ik was 50 à  65% minder dan mijn collega en ik gebruik geen droger. Het spreekt voor zich dat ik alleen was met een volle wasmachine.
Ten opzichte van mijn collega bespaar ik:
Water + energie + kleding + het milieu. Textiel slijt van wassen en drogen. Kijk maar eens in de pluizenfilter van je droger. Ongelooflijk hoeveel pluizen daarin komen! Dit is allemaal slijtage van je kleding en andere textiel. Ik heb nog Hema-handdoeken van ruim 30 jaar geleden. Hoe komt dat?
1. omdat ik handdoeken meer dan 1 keer gebruik
2. omdat ik voor handdoeken nooit de droger gebruik
3. omdat de Hema een goede kwaliteit verkoopt. Ik word niet gesponsord door dit bedrijf, maar mijn ervaring met textiel van de Hema is, dat het erg lang meegaat.
Maar goed, dit was even een zijsprongetje. Wat ik jullie eigenlijk nog wilde vertellen, is dat de productie van alle textiel enorm milieubelastend is. Als je er nu langer mee doet door je textiel minder snel te laten slijten is dat een flinke milieuwinst. Dus draag je kleding langer dan 1 dag, recycle, pimp je oude spulletjes, koop tweedehands, dan komt het misschien toch nog goed met het milieu. En natúúrlijk mag je iedere dag een schone onderbroek aan, dat doe ik ook!
Vraagje: hoe ziet jou wasgedrag eruit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.